Vyhledávání

Rallye Bulharsko jako nový přírůstek v kalendáři WRC již o víkendu

Rallye Bulharsko jako nový přírůstek v kalendáři WRC již o víkendu

Rally Bulharsko (7. – 11. 7. 2010)
Premiérový start Citroënů C4 WRC v Bulharsku

Po první polovině sezony, pro kterou byly charakteristickými povrchy výhradně led a šotolina, vrací se seriál mistrovství světa FIA WRC na asfalt. Rally Bulharsko jako nový přírůstek v kalendáři WRC je proto pro Citroën Total World Rally Team novou výzvou. Sébastien Loeb a Daniel Elena, vedoucí posádka mistrovství světa, bude usilovat o své čtvrté vítězství sezony, nicméně k tomu bude muset porazit především týmové kolegy Dani Sorda a Marca Martího, kteří jsou velmi rychlí na asfaltovém povrchu.


Sordo: Velká neznámá

Bulharská rally si zařazení do světového okruhu vysloužila coby vlajková loď evropského šampionátu. Citroën na tomto podniku dokázal vyhrát díky Bruno Thirymu a jeho Citroënu Xsara Kit-Car před deseti lety. Pro Loeba s Elenou a Sorda s Martím však je Bulharsko úplnou novinkou.
"Není jasné, co máme přesně očekávat. Každý, s kým jsem mluvil, mi dal naprosto rozdílné informace," směje se Dani Sordo. "Jedno však víme jistě - rychlostní zkoušky jsou široké a rychlé a že povrch není vždy nejrovnější. Ale žádné starosti, tým zná auto tak dobře, že bude schopný najít nejlepší nastavení pro dané podmínky až na místě."

Rally Bulharsko má centrum v Borovci, nejstarším lyžařském středisku v zemi, takže tratě povedou hlavně po horských cestách. Pořadatelé přichystali nezvykle jen 14 rychlostních zkoušek, které se točí kolem "nervového centra", letiště Dolna Banya.
"Není to mnoho testů, navíc se část z nich opakuje ve stejných sekcích v obou směrech," pokračuje Dani.
"Tentokrát by nemuselo být výhodou to, že startujeme až z šestého místa. Auta před námi by totiž mohla na trasu nanést spoustu štěrku. V každém případě jsme ale rádi, že jsme zpátky na asfaltu. Na povrchu, na kterém jsme si vždycky vedli velmi dobře."

Loeb: Neporažen na asfaltu

Sébastien Loeb, který nebyl nikdy poražen na asfaltových rally od roku 2005 (!), odstartuje tento nový podnik jako favorit. "To je samozřejmě pravda, že jsme vždy byli na asfaltu úspěšní. Jsem ale na tom podobně jako Dani: Nemám žádné informace o rychlostních zkouškách, takže si s tím budeme muset poradit sami. V naší přípravě se proto vůbec nic nemění. Všechno potřebné zjistíme během zkušebních jízd."

Pro obě posádky Citroënu Total World Rally Teamu jsou cíle stejné – pokusit se vyhrát a získat tak maximální možný počet bodů do obou šampionátů. Loeb s třemi vítězstvími, dvěma druhými a jedním třetím místem má pohodlný náskok v pořadí mistrovství světa pilotů. Před Sébastienem Ogierem vede o 38 bodů. Dani Sordo, který překonal obtížnou etapu na začátku seriálu, je aktuálně šestý. V hodnocení Poháru konstruktérů je Citroën první s náskokem 28 bodů na svého největšího rivala.

Tři otázky pro Sébastiena Loeba

Jak moc jste se dokázal odreagovat během pěti posledních týdnů od vašeho posledního startu?

"Když jsem si uvědomil, jak krátký čas jsem strávil doma, necítil jsem, že bych měl nějaké prázdniny! Čas mezi podniky jsem vyplnil nejrůznějšími testy, reklamními akcemi, narychlo jsem byl na čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans a na jednom závodě GT ve Francii. Ne, opravdu jsem neměl moc času na odpočinek. A tento víkend už jsme naše kočovné divadlo odhodláni předvést Bulharům. A to je dobře, protože já nenávidím nicnedělání. Cítím, že jsem absolutně připravený na druhou část šampionátu."

Od vašeho vypadnutí pro poruchu na španělské rally v roce 2004 jste nebyl na asfaltu poražen. Předpokládáte proto, že výsledek bulharské rally je předem jasná záležitost?

"Byla by obrovská chyba, kdybych si to myslel. Je sice pravda, že asfalt je naším nejoblíbenějším povrchem, ale musíme se i do této rally pustit s velkou pokorou. Budeme teprve objevovat novou trať, která bude hodně specifická. Budeme se muset vyrovnávat s počasím, které bude na rychlostních zkouškách v nadmořské výšce kolem 2000 metrů. Proto budeme muset volit mezi pneumatikami Pirelli P-Zero v měkčí nebo tvrdší verzi. Stejně jako jinde je mým cílem jedině vítězství."

Jste rád, že až do konce sezony už se pojede hlavně na asfaltu?

"Je to mnohem lepší než v loňské sezoně. To jsme měli před sebou jedinou asfaltovou rally. Tento rok je program mnohem vyváženější. Jsem rád, že je zpátky v kalendáři Rally Německo. Totéž platí o Rally Francie, která jistě bude jedním z vrcholů této sezony. Nedávno jsme měli testování ve Vosges a byl jsem ohromen obrovským zájmem fanoušků. Ani se neodvažuji pomyslet, jaká bude atmosféra v Alsasku!"


Junioři chtějí bodovat

Citroën Junior Team vstupuje do druhé části mistrovství světa s posádkami Sébastien Ogier / Julien Ingrassia a Kimi Räikkönen / Kaj Lindström. Ze zbývajících sedmi podniků druhé poloviny mistrovství jsou čtyři na asfaltu.
Dva z nich budou důvěrně známé - Německo a Španělsko, další dva jsou zcela nové - Bulharsko a Alsasko. Aby se juniorský tým Citroënu připravil co nejlépe, startoval například na Rally Della Lanterna v Itálii.
"Chtěli jsme, aby naši piloti zůstali ve formě a byli v co nejlepší kondici pro druhou polovinu sezony," vysvětlil týmový manažer Benoit Nogier. "Hodně času jsme věnovali práci na nových pneumatikách Pirelli. Tyto zkušenosti se nám hodí na další rally."

„Je to první rally na asfaltu v tomto roce," přidal Nogier. "Není to ale povrch, na kterém bychom se cítili absolutně nejlépe. Náš cíl zůstává - získávat co nejvíce zkušeností z nastávajících rally. To bude také cíl pro Sébastiena a Kimmiho."
Sébastien Ogier a Julien Ingrassia, vítězové nedávné Rally Portugalsko, pokračovali po vítězné lince také na Rally Della Lanterna. "Byl to sice úplně jiný typ rally, ale pro naše sebevědomí i tak důležitý," řekl Ogier, který je aktuálně druhý v mistrovství světa WRC. "Rally Bulharsko bude nová pro každého, takže nebudeme v takové nevýhodně oproti ostatním, i když zatím jen sbíráme zkušenosti. Z toho, co jsme se dozvěděli, trasy budou rychlé, točivé a náročné díky vegetaci po stranách. Hodně záludností se bude ukrývat v zatáčkách, takže důležitost dobrých poznámek je plně na místě. Druhá polovina sezony už by nemusela být pro nás tak snadná. Náš cíl pro Bulharsko, první rally na asfaltu - polepšit si a znovu se utkat s nejlepšími a doufat ve stupně vítězů."

Nejlepším výsledkem pro Kimi Räikkönena a Kaj Lindströma bylo páté místo v Turecku, nicméně i oni budou v Bulharsku teprve objevovat nový povrch. "Nyní začínáme novou kapitolu," řekl bývalý mistr světa v F1. "Po sněhu a šotolině jsme na asfaltu. A to je něco, na co se já opravdu těším. Během testování na asfaltu jsem se cítil velice dobře a doufám, že se to projeví na výsledcích v Bulharsku."

Tři otázky pro Kimiho Räikkönena
Jak si rozumíte s C4 WRC na asfaltu?
„Už od začátku sezony se těším na start na asfaltu. Od prvních asfaltových testovacích kilometrů jsem měl z auta opravdu dobrý pocit. Tento pocit se potvrdil v Itálii, kde jsme se zúčastnili jedné soutěže. Přestože jsme v posledním rychlostní zkoušce přišli o vítězství, můžeme být s naším výkonem jenom spokojeni. Celý tým nám byl při našem asfaltovém debutu velkou oporou. Zkušenosti, které od počátku sezony sbíráme, se začínají zúročovat.“
Takže asfalt bude pro vás výhodou?
„Strávil jsem sice několik let v F1, ale asfalt na okruzích nelze vůbec srovnávat s asfaltem na rally. F1 a rally jsou dvě naprosto odlišné disciplíny. Ve WRC se jede řada rozličných asfaltových rally a každá z nich má vlastní charakteristiku. Nelze srovnávat Rally Bulharsko ani s Rally Katalánsko, natož s tratěmi ve Francii nebo Německu. Během jedné zkoušky se zde charakter může změnit ze širokých a plynulých silnic do úzkých nebo nerovných úseků. Stejně tak se mění přilnavost v každé zatáčce. Bude velmi důležité důvěřovat spolujezdci a rozpisu. A k tomu všemu je nutné umět dobře nastavené auto využít…“
Jaká jsou vaše očekávání od Rally Bulharsko?
„Jistě to bude zase úplně něco jiného. A právě to je to, co mám na rally nejraději. Nevýhodou je, že rally je pro všechny nově příchozí velmi těžký sport. První asfaltová rally sezony bude hrát v mém učebním procesu velmi důležitou roli. Zjistil jsem, že je velmi důležité se vždy naučit něco nového a ne se pokoušet závodit předtím než člověk všechno zvládne. Mým cílem je dokončit rally a plně se sžít s C4. Na konci prvního dne uvidíme, jak si stojíme a pak se pokusím zmenšit odstup na soupeře.“


Rally Bulgaria (7/13)

Povrch: asfalt
Centrum: Borovec
Shakedown: 8. července 8 -12 hod. v Momin Prohoud.
Start: čtvrtek 8.7. u Rila Park Hotelu ve 20 hod.

Trať: celkem 1069,56 km, z toho 354,10 km měřených ve 14 RZ.
1. etapa – pátek 9.7.: 384,82 km, z toho 118,68 km měřených ve 4 RZ. Start: 9.00 – RZ 1: ‘Batak Lake’ (31,77 km) – RZ 2: ‘Belmeken Lake’ (27,57 km) – Servis A (13.02 / 30 min.) – RZ 3: ‘Batak Lake’ (31,77 km) – RZ 4: ‘Belmeken Lake’ (27,57 km) – Servis B (17.14 / 45 min) – Cíl kolem 20.14.
2. etapa – sobota 10.7. : 489,50 km, z toho 140,90 km měřených v 6 RZ. Start: 7.00 – Servis C (7.00 / 15 min) – RZ 5: ‘Sestrimo’ (27,46 km) – RZ 6: ‘Peshtera’ (18,13 km) – RZ 7: ‘Lyubnitsa’ (24,86 km) – Servis D (12.24 / 30 min) – RZ 8: ‘Sestrimo’ (27,46 km) – RZ 9: ‘Peshtera’ (18,13 km) – RZ 10 : ‘Lyubnitsa’ (24,86 km) – Servis E (17.33 / 45 min) – Cíl kolem 20.33.
3. etapa – neděle 11.7. : 195,24 km, z toho 94,52 km měřených ve 4 RZ. Start: 8.00 – Servis F (8.00 / 15 min) – RZ 11: ‘Muhovo’ (29,53 km) – RZ 12: ‘Slavovitsa’ (17,73 km) – Servis G (10.51 / 30 min) – RZ 13: ‘Muhovo’ (29,53 km) – RZ 14: ‘Slavovitsa’ (17,73 km) – Servis H (13.15/10 min) – Cíl v 14.00.
Podium: neděle 11.7. ve 14.00.

Bilance posádek Citroën:

Sébastien Loeb a Daniel Elena:
WRC debut: Španělsko 98 (Saxo Kit-Car / vypadli)
WRC starty: 130
WRC vítězství: 57
WRC tituly: 6 (2004 - 2009)

Dani Sordo :
WRC debut: Španělsko 03 (Mitsubishi Lancer / 18.)
WRC starty: 77
JWRC titul: 2005 (C2 S1600).

Marc Marti:
WRC debut: Španělsko 92 (Peugeot 309 / 21.)
WRC starty: 141
WRC vítězství: 3
JWRC titulů: 2005 (C2 S1600).


Martina Bedrnová
PR manager
Citroën Česká republika, s.r.o.
e-mail: martina.bedrnova@citroen.com

PR

 

Fotogalerie

Vydařené Portugalsko 2010 objektivem Václava Dufka podruhé

Další fotografie 1 2 3

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu