Vyhledávání

Tragický PRAŽSKÝ RALLYSPRINT 2008 by měl aspoň přinést poučení pro příští akce !!

Tragický PRAŽSKÝ RALLYSPRINT 2008 by měl aspoň přinést poučení pro příští akce !!

Hlavně na internetu se po pražské tragické havárii v samém úvodu sobotní etapy Pražského rallyprintu strhla lavina diskuse o hyenách z TV Nova, či z Blesku a dalšího bulváru. No ale TV vlastně jen přinesla obrázek, jak k havárce došlo a jak to bylo strašné po ní, když tam leželi rozházení zranění. Ten pohled na „živo“ byl ještě daleko horší. Vždyť ať to lidi vidí, třeba si příště tak blbě nestoupnou, jako by byli ochotni si stoupnout ještě před pár dny. A ještě by se handrkovali do krve s pořadateli, že tady mohou klidně stát a že v pohodičce uskočí, kdyby něco náhodou ...

Jenže kolik času nakonec měli ti diváci na RZ 2, prakticky v jedné z prvních zatáček soutěže a pár set metrů od startu ? Sekundu nebo dvě?

Kuzaj udělal chybu, když nezvládl řízení a teď toho nepochybně hodně lituje. Snad již dokonce oficiálně ohlásil konec, či přerušení svého závodění... Navíc onoho na místě mrtvého kameramana dokonce osobně znal. Vždyť ale i ti zcela nejlepší a dosud zcela bezchybní řidiči (závodníci, ale i běžní řidiči !) najednou chybu udělají ( i v MS, IRC, ME, domácím mistráku, amatérských soutěžích, ale i na běžných silnicích) - a někdy to skončí prasklým světlem, jindy poškrábaným nárazníkem... , ale někdy totální hromadou šrotu i třeba několika mrtvými. Mnohdy pak zcela nevinnými mrtvými, kteří zrovna náhodou projížděli nebo jeli v protisměru. Jenže je rozdíl mezi běžným provozem a uzavřenou závodní tratí.

Na druhou stranu, kdyby Kuzaj minul onen sloup a jen se sklouzl po louce, neskončil až daleko předaleko v plotě, možná by mohl ještě pokračovat, jak se často stává i po jiných neuvěřitelných karambolech. A byl by oslavovaný mistr, který předvedl pořádnou šou. Jeho průjezd by si posílaly a obdivovaly tisíce fandů na internetu..., možná by se dostal i do televize. Jenže na té zakázané louce v Řeporyjích stálo několik diváků - a dopadlo to, jak to dopadlo.

Když jel vůz bezpečnostních komisařů, ještě tam podle nich vůbec nikdo nestál, protože na taková místa se chodí až po jeho projetí. Tak to přece dělají ti "zkušení".....
( zdůrazňuji, že zkušení v uvozovkách, jako nadsázka !!)

Co asi ti diváci během oné sekundy nebo dvou mohli udělat ???? Ještě navíc, když třeba koukali do hledáčku kamery a tam vypadá zase všechno poněkud jinak !!

Ano, jezdec udělal jezdeckou chybu a nezvládl velmi rychlý vůz, ale tím nezavinil smrt dvou lidí a zranění dalších. On má na chybu právo, jsou to závody a on přijel závodit a být třeba ten nejlepší a nejrychlejší. Nejedná se přece o normální dopravní nehodu, způsobenou tím, že nezastavil na stopce, na semaforu, měl tři promile nebo prostě jen jel jak prase ! Když havaruje jezdec Formule 1 nebo třeba speciálu DTM na kterémkoliv z okruhů nebo prostě jakýkoliv jiný závodník, tak se snad problém neřeší, jako dopravní nehoda !

Kuzaj ( a všichni další) jel po uzavřené závodní trati - byla uzavřena proto, aby mohl on a všichni další závodit a tedy jet co nejrychleji. Byla i řádně zabezpečena ať si kdo chce co chce říká. Zóny byly zapáskovány a pořadatelé ze zakázaných míst, jako všude jinde a vždycky jindy, vyháněli diváky do míst bezpečnějších. I když je to relativní pojem - bezpečné místo. Když jede auto i po rovince na "sračkách" nějakých 160, či 170, může se cokoliv stát prakticky kdekoliv.

Vzpomeňme nedávno prasklou pneumatiku u kevlarového speciálu DTM na brněnském okruhovém Epilogu. A to byla teprve měla, i když v tomto případě se obrázky na veřejnost prakticky nedostaly a nezískal je ani Blesk, ani Nova. Ty kotrmelce z plné rychlosti na rovném úseku ani pomalu nešly spočítat. Ale ta smutná i strašná hromádka šrotu k vidění byla a je nadále třeba aspoň na fotkách (či v MotorTipu). Tehdy ale naštěstí jezdec vylezl z vozu nezraněn a žádný z diváků u trati samozřejmě nestál ... Takže to skončilo jen tím šrotem ( i když vlastně z úplně jiného materiálu…, než železa). Ale stalo se to na rovince, v plné rychlosti,v místě, kde by to snad vůbec nikdo nejspíš nečekal !! No a druhý den druhému vozu stejného týmu praskla v plné rychlosti další pneumatika, celkem za jediný víkend pak prý dokonce čtyři.... Prostě: i toto se stává!!! A může stát kdekoliv. Při jakýchkoliv závodech.

Je to jistě smutné, ale hlavní vinu nese v podstatě sám divák, který si stoupl tam, kam si stoupl. On přece přišel na vlastní nebezpečí a zodpovídá sám za sebe, jak často mohou slyšet pořadatelé. Nikdo mu nebude radit, kde má, či nemá být a stát. Na vině tedy není příliš rychlé závodní auto ani velmi rychlá a zrádná zatáčka, kde se mimochodem nejednalo o první havárku. Ti lidé tam prostě neměli co dělat. Přitom se každou chvíli při závodech setkáváme s polemizováním o tom, kde se co může stát a kde ne. Kde je to bezpečné a kde možná ne. Ostatně i já osobně takovou diskusi zažívám téměř na každé soutěži…. Ovšem nikoliv v místech, kde se jezdí takováto palba a v únikové zóně. Většinou je to v nějakém pomalém úseku a třeba i na vyvýšeném místě uvnitř zatáčky, kam by to auto prostě vyjelo jen dost těžko….Zákony fyziky přece jen fungují… Už se mi ale stalo taky třeba to, že jsem byl pořadateli vykázán ze zcela bezpečného místa na podobný přílet do vesnice, kde jsem se bezpečně necítil ani náhodou. V podstatě velmi podobný řeporyjské zatáčce….

Kuzajovo auto skončilo v plotě nějakých čtyřicet nebo možná i padesát metrů od silnice!! Byla to prostě hrozná palba (jak již asi většina viděla) a vše se událo během okamžiku. Ostatně, Kuzaj prý měl jet asi 140kou.( a to se zde prý jezdívá i 170). Byl to opravdu hodně rychlý usek a mimochodem jsme právě zde na dohled parkovali, ale nakonec jsme šli raději o kus dále do následující zatáčky.....

Je to jistě smutné .... - škoda lidských životů, ale navíc jsme bohužel také přišli všichni o zajímavou podívanou, na kterou se mnozí fandové těšili možná celý rok. I když se holt na této akci vybírá vstupné, což je opět mnohým trnem v oku. Ale dát za dvě hodinky v kině dvě stovky, pětistovku i tisícovku v obchodě, to je jinak již pro mnohé lidi běžné ..., tomu se nikdo až tak nediví.

Nicméně vozový park, který se měl v Praze objevit, už tu asi zase hodně dlouho neuvidíme. Možná dokonce už vůbec nikdy.

Na internetu se objevily hlasy, které ostře kritizují zveřejnění videa z havárky v televizích, včetně zveřejnění záběru, jak vytahují zraněného pod autem... Na tom videu snad není nic až tak moc nemorálního, ani nic, co by mohlo poškodit pozůstalé, či třeba jezdce, jak ty hlasy vykřikuji. Jde přeci o reportážní video z nehody - a podobná videa jsou z jiných nehod zveřejňována denně !! Můžeme je brát, jako varování všem dalším, ne jako senzaci!

Všichni mohou vidět, jak to bylo těsně před nehodou, jak k ní došlo a jaké byly její následky. I jak málo chybělo, aby se nic nestalo !! Musí se to brát hlavně jako varováni, které může zachránit další - jiné životy. Ta chyba již se nedá napravit, ale ty budoucí snad ještě ano !! Pravě když se budou ukazovat varování !! A to jako varování hlavně pro ty, kteří si hodně často dost blbě stoupnou k trati rallye a žádný z pořadatelů s nimi nehne, nechtějí odejít i přes hrozby zrušení erzety a podobně. Ono jistě je dobrá zábava, když má někdo dvě tři promile a jde fandit, ať již na rallye nebo třeba na fotbal - ale v podobných případech to právě v motoristickém sportu pak srandou přestává být !! Ale on ani nikdo nemusí být pod vlivem, úplně stačí, když prostě někdo odmítá respektovat pořadatele. Třeba proto, že je ten človíček ve vestě moc mladej, nebo naopak moc starej, nebo - nebo něco ...

Oni ti někteří - a možná je i osobně znáte - jsou nejchytřejší, a jim se podle nich nemůže nic stát... Ono se totiž samozřejmě může stát a to i těm ( nám), co nosíme novinářskou vestu. Ta vesta nám sice umožní vlézt až k trati a stát tam co nejblíže ( a fotit, či točit..), ale jinak nikoho nijak neochrání ....!! Stejně jako ona páska u trati. Pak je samozřejmě rozdíl, zda stojím v místě, kde jedou auta padesát nebo stopadesát, či dvě stě. Kam potom vůz doleti, když se jede opravdu rychle, to jsme bohužel viděli právě v Praze.

Pokud by tam nestáli ti nešťastní diváci, v zásadě by se nic tak moc nestalo. Havárka by se stala atraktivním soustem pro fandy a „šťastné“ kameramany, či fotografy - ale jelo by se dál!! V zásadě by auto ničemu nepřekáželo a ostatní posádky by závodily dál. Vždyť stálo opravdu daleko až v zahrádkách. Na nějakém jiném místě by zase třeba havaroval někdo jiný, jak už se holt stává. Ale jinak by se prostě v zásadě nepsaly žádné divoké ohlasy, Nova by si akce vůbec nevšimla, protože si všímá jen tragédií a ne sportovních výkonů (- tedy myšleno jiných, než fotbalových) a mnohá média by zaznamenala jen to, že zde závodil Marek Vašut (a Jirka Volf s ním hned ze začátku pěkně buchnul do mantinelů…), či Petr Čtvrtníček nebo třeba nějakej politik.

Takže myslím, že je naopak dobré vše zveřejnit. Ať již videa, fotky nebo i výsledky oficiálních šetření. Možná ( a snad!) si z toho někdo vezme ponaučení a příště se zamyslí, kam si stoupnout a nějaký ten život to může ušetřit. Ale až pro příště !

Byl jsem letos mimochodem mimo jiné v Maďarsku na tzv. středovropském Dakaru a nechápal jsem, jak zde diváci stáli. Auta zde letěla neuvěřitelně rychle, navíc ne na asfaltu, ale po polňačkách, a někteří diváci si snad chtěli plácnout do kapoty nebo co.... V esíčku na polní cestě, kde se jelo také minimálně stovkou, možná i více. Přes neuvěřitelné výmoly a díry. Kdyby to tehdy nevyšlo některému z jezdců zde, bylo by těch mrtvých deset nebo dvacet z těch špalírů, které se cpaly těsně u trati .....

Nechci dělat nějak chytrého a všehoznalého, ale někteří diváci si opravdu nenechají říci. Potom to zkazí i těm všem ostatním. Buď tím, že se kvůli nim zruší celá erzeta nebo i tím, že dojde k podobné tragédii a zruší se celá soutěž. Na kterou se všichni tak těšili.

A co říci na to, že si do podobného místa někteří rodiče dokonce vezmou s sebou dítě !! Samozřejmě by zde v zásadě "mohli" stát fotografové s vestou, protože mají podepsané prohlášení, že jdou do těchto nebezpečných míst na vlastní nebezpečí ( i odpovědnost). Ne ale proto, že jim se zde nemůže nic stát. Jenže tam prostě žádný fotograf nebyl. (i když některé hlasy říkají, že tam jedna vesta vidět byla...)

Bohužel, to vše jen nahrálo těm, kteří nemají motorsport rádi. Objevil se i podivný email nějaké údajně právní kanceláře, která nabízí právní zastoupení všem, kteří se cítí být poškozeni tím, že v Praze zaplatili vstupné i těm závodníkům, kteří nemohli v Praze závodit a tím splnit smluvní podmínky a dohody vůči svým partnerům... - proti pořadatelům sprintu. Až tak hluboko někdo klesnul.( ale mimochodem - až do příští středy je možno vstupné osobně v Praze na Strahově vracet…)

Určitě bych nechtěl být pořadatelem, tedy tím, co stojí u trati a musí se celý den handrkovat a vysvětlovat, že tady prostě nikdo nemá co dělat a že tady se stát, natož třeba sedět nesmí. A za to pak večer dostane možná dvě stovky, možná párek .... A možná pak za to ještě bude chodit po soudech a vysvětlovat, proč onoho diváka nedonutil jít jinam..., když on ani nemá možnost někoho nutit. Ale on ho ten stejný divák třeba pak za to ještě šupne k soudu… No a tam se taky občas dějí pěkné taškařice, jak známo …

Mám pocit, že v těch odsuzujících diskuzích a „odborných článcích v bulváru“ se nikdo nezabývá tím, kolik lidí ti pořadatelé z onoho místa během toho rána vyhnali. Nebo kolikrát i pozdějším obětem říkali, že zde nesmí stát. Jednou, dvakrát, pětkrát, desetkrát ……???! Jak bývá bohužel celkem obvyklé.

Někdo stále řeší, že tam páska nebyla. Ale my na webu máme fotky, že tam hned těsně po havárii byla, takže nejspíš zde byla i před ní. Ty další, které pořadatelé natahovali později, měly jen zabránit čumilům, ale nestáli záchranářům doslova za zadkem !

Pokud jde o sobotní tragédii, už to nikdo nevrátí, další zranění se snad brzy uzdraví. A pokud jde o zveřejnění záběrů, třeba si příště ti, kteří si stále myslí, že se jim prostě nic stát nemůže, včas uvědomí, že před letícím autem opravdu neutečou a budou respektovat třeba i pokyny pořadatelů. Ti by pak možná do budoucna měli i před akcí dostávat balíček fotografií právě z Řeporyjí. A když by narazili na nějakého chytrolína a nebojsu, mohli by mu „PŘIPOMENOUT“, jak je to „snadné“, jak se to všechno seběhlo velmi rychle. A jak to dopadlo! A na těchto fotkách už by se ani náhodou neměl schovávat onen černý pytel nebo ani pohřebák vedle závodního auta! Z obav, aby to někoho náhodou nedojalo. Naopak.


Omlouvám se, že jsem se nakonec takto moc rozepsal. Nicméně ta problematika snad stojí za zamyšlení nás všech, co máme rallye a motosport rádi.


Pavel Jelínek
TV MotorTip atd
Motoristický novinář

 

Fotogalerie

Havárie v Praze 2008, foto K.Kolečko

Další fotografie 1 2

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu