Vyhledávání

Tribeč: Oslavovaný vítěz Grzyb nesprávně projel retardérem, vyhrál tedy Melichárek

Nakonec rozhodl retardér…
 
„Rozhodovalo počasí a volba gum na předposlední zkoušce. Bylo tam hodně vody a bláta, my bohužel měli slicky a hodně jsme ztratili. Nepomohlo ani to, že jsme poslední zkoušku jeli naprosto naplno.“ Přesně takto zhodnotil svoji domácí soutěž Jaroslav Melichárek, jen několik okamžiků před nájezdem na cílovou rampu. V té době ještě netušil, že neuplyne ani hodina a vše bude naprosto jinak. O vítězi nakonec rozhodla až zpráva rozhodčího faktu z posledního testu, která dění v zákulisí soutěže obrátila naruby.
 

Podle této zprávy původní oslavovaný vítěz Grzegorz Grzyb nesprávně projel jedním z retardérů, kterým byla zpomalena úvodní část Tríbečské RS. Ačkoliv se jednalo pouze o jednu posunutou pneumatiku, ortel byl podle řádů nemilosrdný: desetisekundová penalizace na konto polského jezdce a pád z prvního místa na druhé. Vítězství na obnovené Rally Tríbeč tak získal domácí tým Melico Racing, který se zásluhou Jaroslava Melichárka a Richarda Laseviče vrátil do bojů o přední příčky v letošním slovenském šampionátu. Korunovaci vítěze u zeleného stolu si asi nepřál nikdo, jenže pravidla jsou pravidla, a ta musí platit pro všechny…

(Poznámka: Video, které zachycuje Grzybův průjezd zmíněným retardérem, je k dispozici na facebook stránce Rally Tríbeč: http://www.facebook.com/#!/video/video.php?v=220262038001116&oid=197876753571227&comments )

Penalizace mohla ovlivnit i duel o bronzovou medaili. Jozefa Béreše mladšího před startem poslední zkoušky potrápil vůz, následovalo dvacet trestných sekund a pokles na čtvrté místo. V tomto případě však naštěstí rozhodl výkon na trati. „Když jsme se před poslední RS chystali najet do časovky, zjistili jsme, že auto nestartuje. Vystoupili jsme a hledali, kde je chyba. Nakonec se ukázalo, že je špatná baterka. Auto jsme roztlačili a mohli jsme pokračovat, baterie však několikrát zaskratovala i v průběhu rychlostky. Věděli jsme, že se Igor dostal před nás, a tak jsme do našeho výkonu dali všechno. Jsme moc rádi, že to vyšlo.“

Štěstí pro jednoho znamená zklamání pro druhého. Igor Drotár hrál s Bérešem po celý závod vyrovnanou partii, kterou rozhodla až závěrečná, počasím ztížená sekce. Prešovský dravec prohrál s mladým „Dodim“ všechny tři závěrečné zkoušky a nakonec se musel spokojit s pomyslnou bramborovou medailí. Ačkoliv odvedl solidní výkon, před startem zřejmě věřil v lepší výsledek. „Přiznáváme, že jsme si mysleli trošku výš,“ netajil se před cílovou rampou spolujezdec Vlado Bánoci.

 
Vlastní očekávání nesplnil ani Jaroslav Orsák, který kvůli zpoždění dodávky dílů z Itálie usedl na místo původně ohlašovaného Lanceru R4 do klasického „enka“. Stupně vítězů byly tentokrát daleko, Orsák s Vajíkem skončili sedmí celkově a třetí ve skupině 3: „Čekali jsme, že to bude lepší, ale měli jsme nějaké technické problémy, navíc jsme do poslední rundy nezvolili dobře pneumatiky. Nebyl to pro nás dobrý den, ale hlavně, že jsme získali první letošní body,“ zhodnotil rally pilot z Poteče u Valašských Klobouk. Rychlejší než Orsákovo mitsubishi byla v hodnocení skupiny dvě modrá subaru Hadika a Chuchaly. Rychlejším z této dvojky byl maďarský jezdec, který v závěrečné „aprílové sekci“ zazářil několika skvělými časy v „top 5“.
 
Osmý skončil další český jezdec Martin Hudec, devátý byl vždy rozevlátý Jozef Béreš starší a elitní desítku uzavřel Jaromír Tomaštík. Pilot subaru byl vedle Grzyba druhým jezdcem, který v závěru obdržel penalizaci za nesprávně projetý retardér. V tomto případě to však nemělo vliv na pořadí.
 
V tzv. druhé lize – Slovenském Rally Poháru – se zrodilo překvapení. Vítězství na třech zkouškách ze čtyř znamenalo zasloužený zlatý věnec pro Jozefa Krišku se slabou Fabií. Poslední test sice vyhrál Radoslav Fabian se silnějším Cliem, Kriškův náskok už ale byl dostatečný. Oba zmíněné jezdce na stupně vítězů doplnil zkušený Peter Haluška na dieselovém Seatu Ibiza.
 
Na cílové rampě se nakonec objevilo celkem 52 posádek z 64 odstartovaných. Rally Tríbeč při své obnovené premiéře nabídla vynikající sport a setkala se s obrovským ohlasem motoristických fanoušků, za což patří poděkování všem lidem, kteří se na přípravě závodu podíleli. Nezbývá, než doufat, že se nejedná o jedinou vlaštovku a topoľčanská soutěž bude na scéně automobilových soutěží zářit co nejdéle.

 

Text: Jiří Dokulil, tiskové středisko Rally Tríbeč

Slovenský Rally Pohár v rukách Krišku s Bombom
V Topoľčanoch a okolí pokračoval druhým podujatím Slovenský Rally Pohár 2011. Organizátori pripravili pre 25 štartujúcich posádok trať dlhú 150,35 kilometra. Bezmála 34 meraných kilometrov bolo rozdelených na štyri rýchlostné skúšky.

Jozef Kriška a Ján Bomba so Škodou Fabia vyhrali predchádzajúce podujatie v Prešove. Na Rally Tríbeč preto zaslúžene nastupovali ako vážni kandidáti na prvenstvo. Svoju povesť začali potvrdzovať od samého úvodu, keď dosiahli najrýchlejší čas v prvej, druhej i tretej rýchlostnej skúške.

Tesne, ale predsa za nimi zaostávali Maroš Kysucký s Petrom Dedečkom v Seate Ibiza. Po troch absolvovaných testoch však odstúpili. Za Krišku sa tak s viac ako polminútovým mankom zaradila posádka Petrov Halušku s Hnátom. Zdanlivo rozhodnutý boj o prvenstvo ešte na poslednú chvíľu skúsilo zdramatizovať počasie, keď sa na trať mestského okruhu v Topoľčanoch spustil hustý dážď. „Dúfam, že to bude stačiť,“ bál sa v cieli záverečnej rýchlostnej skúšky Jozef Kriška. Peter Haluška poriadne zariskoval a obul suché pneumatiky.

„Bolo to hrozné, na suchých pneumatikách sa auto nedalo ovládať,“ povedal v cieli. Risk mu nevyšiel, navyše sa prepadol z druhej na tretiu priečku.
Zaslúžene tak zvíťazili Kriška a Bomba, hoci ich náskok sa v závere výrazne zmenšil. Druhí Radoslav Fabián s Michalom Donovalom za nimi zaostali o 13,4 sekundy.

Konečné neoficiálne poradie:

1. Kriška/Bomba (Škoda Fabia) 24:43.1 min.
2. Fabian/Donoval (Renault Clio) +13.4 s.
3. Haluška/Hnát (Seat Ibiza) +29.4
4. Krbaťa/Plichta (Škoda Fabia) +40,2
5. Danielis/Marinecová ( Seat Ibiza) +41.1
6. Kundis/Závacký (Škoda 130 RS) +49.7
7. Debnárová/Debnár (Suzuki Swift) +51.9
8. Kožej/Majcher (Honda Civic) +1:08.6 min.
9. Kováčik/Dobis (Lada 2105 VFTS) +1:33.2
10. Pigula/Keruľ (Škoda Favorit) +1:39.4

Víťazi jednotlivých tried:

RP1: Kriška/Bomba (Škoda Fabia)
RP2: Kožej /Majcher (Honda Civic)
RP3: Fabian/Donoval (Renault Clio)

Tlačové stredisko XII. Rally Tríbeč

 
 

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu