Vyhledávání

Ve stopě Valašské zimy pohledem mladého diváka

Ve stopě Valašské zimy pohledem mladého diváka

Sobota 6.února 2010 byla pro mnohé fanoušky rallysportu netrpělivě očekávaná a to proto, že v okolí Vizovic se konal již 35. ročník populární amatérské soutěže s názvem Ve stopě Valašské zimy - Memoriál Josefa Sláčíka.

Jak je známo, tak o možnosti startu na pravě této rally je velký zájem a tak pořadatelé měli co dělat, aby vybrali 130 posádek, které se předvedly divákům s vozy s pohonem předních, zadních i všech kol. Tento článek bude pojat jako souhrn zážitků jednoho z fanoušků.

Jako první rychlostku jsme k návštěvě zvolili RZ4: Zádveřice-Raková. Místo ke sledovaní aut se nacházelo v blízkostí Rakové. Rychlejší nájezd do pravé zatáčky, která auta nasměrovala do kopce. Trať byla převážně mokrá a lehce pokryta rozbředlým sněhem, což jezdcům způsobovalo často nemalé potíže.

První vůz, spatřený na trati, řídil David Štefan. Ten předvedl, že projetí tohoto úseku nebude vůbec jednoduché. Při dobržďování vůz krásně klouzal ze strany na stranu a po projetí zatáčkou se jezdec nechal vytáhnout a kolem drhl o sněhovou barieru. Ani Jarin Orsák v roli předjezdce nezklamal. Diváky pobavil určitě rozhazováním auta při brždění, ale i plynulou jízdou bokem pří výjezdu do kopce a zároveň nahozením diváků sněhem od bariery o kterou nenápadně zavadil zadním nárazníkem. Další předjezdci Antonín Tlusťak a Martin Březík předvedli to samé.

Na řadu pak již přišel první závodník. I ten zde ukázal obtížnost tohoto úseku rychlostní zkoušky. Několik jezdců opřelo svoje auto o již zmiňovanou bariéru a jeden skončil na několik desítek vteřin mimo trať. Během průjezdů vozů s předním náhonem byla zkouška pozastavená z důvodu překážení dvou závodních aut na trati kvůli jejich technickým problémům. Poté, co je traktor odtáhl, závod pokračoval dále a po chvíli se dostalo na auta s poháněnou zadní nápravou. Ty jsou u většiny fanoušků populárnější, a tak se jejich řidiči mohli pořádně předvést. A taky že se tak stalo - několik nádherných BMWéček vystřídaly vozy Škoda, posléze Lada a jeden nádherný Opel Manta.

Během doby, než vyjely na trať čtyřkolky, několik diváků naházelo na cestu množství sněhu, a to v místě brždění, ale i tam, kde jezdci přidávali plyn, aby nevyletěli mimo závodní dráhu. Tento počin ale vyvolal mezi fanoušky konflikt a nechybělo mnoho a došlo i na pořádnou pěstní výměnu názorů.

Již první vozy s pohonem všech kol pořádně rozházely bariéru sněhu, kterého na cestě kvůli neustálým výletům do sněhu přibývalo. Většina vozů se zpátky na cestu dostala díky síle svého motoru až na VW Golf druhé generace. Ten nejen že trefil množství sněhu podél trati, ale i dřevěný kůl, o který urval přední nárazník. Díky pomoci diváků mohl pokračovat dál. Přední nárazník Golfu ale doznal ještě jistých změn, když ho vzápětí přejelo nádherné Subaru Impreza.

Nastal čas se přemístit na další rychlostní zkoušku. Rozhodli jsme se přemístit na závěrečnou RZ Hvozdná. Po krátké cestě jsme se dostali přímo k obci Hvozdná, kde u trati bylo jíž velké množství přihlížejících diváků. Dá se i říci, že okolo trati se pohybovalo snad i více příznivců, než na shakedownu Barum rally 2008. Místo, na kterém jsem část rychlostky byl, je velice známé a je to ostrá levotočivá zatáčka v lese před výjezdem do rychlé levé a vzápětí protáhlé pravé před Hvozdnou. Zajímavý byl ale i následující vracák přimo na okraji této obce.

V tomto místě bylo docela obtížné si najít místo u tratě, ale nakonec se něco našlo a nezbylo nic jiného, než čekat na auta. David Štefan s Peugeotem opět projel pěkně a kousek od nás na plný plyn vyletěl z vyjetých kolejí ve sněhu a ledu do příkopu, ze kterého mu museli pomáhat diváci. Tento příkop poznalo chvíli po něm i pár dalších závodníků. Bohužel v tomto místě definitivně skončila cesta soutěží pro vůz Renault 5 GT.

Poté, co kousek nad námi vyletělo několik jezdců, jsme se přesunuli o zatáčku dále, ale od té doby se žádný jiný vůz z pohonem předních kol mimo trať nepodíval. Vrátili jsme se za chvíli zpět na původní místo do esíčka do lesa. Po začátku jízd aut s pohonem zadních kol bylo o další dávku zábavy postaráno. Většina jezdců poslala vůz do smyku a tak povzbuzovaní přihlížejících bylo zasloužené.

Ovšem to nejlepší přišlo až po příjezdu čtyřkolek. Již první Lancer projel velice pěkně a to se nezměnilo ani během průjezdů dalších. Po chvíli jsem se přesunul na několik málo zbývajících aut do následující táhlé pravé zatáčky. V té to několik jezdců poslalo bokem a sklidili potlesk diváků a vůbec poslední krizovku zde okusilo krásné BMW, jež zde mělo velice efektivní nájezd bokem, ale zavadilo o sníh a skončilo po hodinách v příkopu, ze kterého se ale okamžitě a dokonce bez pomoci diváků dostalo ven.

Letošní stopa skončila a pořadatelé odvedli pořádný kus práce, celá akce se jistě vydařila. Škoda jen náhlého oteplení těsně před závody. Jen na sněhu mohly být závody ještě zajímavější. Snad příští rok zavítám k tratím STOPY zas.


Lukáš Janík

Výsledky zde.

oficiál í stránky zde: http://www.valaska.cz/

 

Fotogalerie

Ve stopě Valašské zimy 2010 objektivem Mirka Knedla sen.

Další fotografie 1 2 3 4 5 6

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu