Vyhledávání

Vojtěch Štajf před velikou výzvou v podobě startu na novodobém Dakaru 2009 !

Vojtěch Štajf  před velikou  výzvou v podobě startu na novodobém Dakaru 2009 !

VOJTĚCH ŠTAJF MÁ PŘED SEBOU VELKOU VÝZVU – DAKAR

Změna značky soutěžního auta, pozice v něm, ale hlavně změna disciplíny – to vše čeká na přelomu roku na Vojtěcha Štajfa, reprezentanta a pilota Rally Teamu Subaru ČR. Obsadí totiž post navigátora v kamiónu Loprais Tatra Teamu při asi nejtěžší rally světa, Rallye Dakar.

Úplně jinak než v předchozích letech a přece obdobně zahájí rok 2009 Vojtěch Štajf, úspěšný pilot Rally Teamu Subaru ČR. Opět se postaví na start rally, opět to bude za hranicemi, opět to bude s vozem se systémem pohonu 4x4. Tentokrát vozem ale nebude tradiční Subaru Impreza WRX STI a pražský pilot nebude ani řidičem tohoto vozu. Čeká jej navíc mnohem delší soutěž než obvyklá Jänner rallye, ta navíc nevede po evropských cestách, ale přes velkou část Jižní Ameriky.

Jak k tomu došlo? „S Alešem Lopraisem se setkáváme už asi dva roky, máme mimo jiné i některé společné reklamní partnery našich závodních týmů,“ začíná vysvětlování čtyřiatřicetiletý jezdec. „Právě na jedné sponzorské akci při diskusi o společných a rozdílných atributech obou disciplín nadhodil jeden z našich společných přátel otázku, zda bych si nechtěl vyzkoušet post navigátora v Alešově voze.

Nebral jsem to tehdy příliš vážně, ale přišlo mi to velmi zajímavé a přisvědčil jsem. Jaké bylo mé překvapení, když se ukázalo, že Aleš to vzal celé zcela vážně a o pár týdnů později se ohlásil s otázkou na velikost mé kombinézy a číslo licence. Byl jsem zaskočen a nadšen, Dakar jsem totiž vždy považoval za vrchol veškerého soutěžáckého dobrodružství. Okamžitě jsem začal pracovat na fyzické kondici a dal si závazek, že shodím do konce roku šest kilo.

I přes velkou náročnost českých rally je mi totiž jasné, že mne čekají o dost drsnější zážitky spojené s velkým fyzickým i psychickým vypětím,“ odhaluje svá očekávání pražský jezdec a dodává: „těžko jsem mohl být postaven před větší výzvu, vždyť nejen historie Dakaru je fascinující, ale obdivuhodná je i historie jména Loprais ve startovních listinách v celé historii závodu.

Alešův strýc Karel tu startoval už v roce 1986, má na svém kontě šest prvenství mezi kamiony a nosí zaslouženě přezdívku ‚Monsieur Dakar’. No a že Aleš hodlá kráčet v jeho šlépějích, o tom přesvědčil už vloni při své premiéře za volantem, kdy všechny příjemně překvapil svým třetím místem v cíli.

Pochopitelně toužím nezklamat a pomoci mu navázat na tento úspěch. Já letos obsadil v reprezentačních barvách celkově čtvrtou příčku v Evropském poháru – central v klasické rallye, tak kdybychom se na maratónské soutěži dostali výš a tedy na stupně vítězů, byl bych hrozně šťastný. I naše posádka byla totiž pro Dakarskou kategorii kamionů vybrána jako reprezentační tým České republiky.“

Rallye Dakar se letos premiérově nejede po známých afrických tratích, což by pro nováčka Štajfa mohlo znamenat částečné smazání handicapu oproti zkušenějším účastníkům. Start i cíl soutěže se odehraje v lednu v Buenos Aires, mezi oběma návštěvami argentinského hlavního města ale čeká účastníky téměř deset tisíc kilometrů po Argentině a Chile, mnohdy v nadmořských výškách přes 3000 metrů.

Dvě třetiny z této délky budou tvořit rychlostní zkoušky. Celý závod tak vlastně měří dvakrát tolik, než byla celková délka všech soutěží našeho národního šampionátu v rallye. Bývalého soutěžáckého navigátora tak čeká pravý křest ohněm a spousta nových zkušeností. „Už teď ale vím, že práce navigátora na dálkové soutěži má mnohé společné i s horkým sedadlem v klasické rallye, a tak si oživuji své dávné zkušenosti,“ usmívá se závodník pod vousy.

„Na vlastní trati už totiž moc času na výuku ale nebude, naše Tatra je oproti minulým startům opět vylepšená a my bychom s ní rádi patřili ve víc jak osmdesátičlenném poli kamionů mezi nejrychlejší. Auto by mělo být plně srovnatelné i s tradičně velmi rychlými továrními Kamazy či Dafy. Já sám se navíc obzvlášť těším na etapu probíhající po tratích Argentinské rallye, která patří do mistrovství světa WRC. Už to je pro mne velká motivace udělat všechno pro úspěch, jede se totiž až v samém závěru.“

Soutěž sice startuje až 3.1.2009, ale už na start čeká vůz dlouhá cesta. Na cestu do francouzského přístavu Le Havre a dále přes Atlantický oceán se závodní speciál posádky Loprais – Holáň - Štajf i dvě doprovodné Tatry vydají v úterý 25.11. ze svého mateřského Frenštátu pod Radhoštěm.

V tento den je pak na 15.hodinu naplánováno doplnění posádky o Vojtěcha Štajfa v základně značky Subaru v Pekařské ulici v Praze 5. Na prohlídku dakarské techniky Loprais Tatra teamu a symbolické zamávání na cestu jsou samozřejmě všichni fandové Dakaru i posádky srdečně zváni.


Karel Špaček
media team

 

PR

 

Fotogalerie

Poslední testy Loprais týmu před Dakarem 2009, foto týmu

Další fotografie 1 2

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu