Vyhledávání

Český kompakt s naftovým motorem 1,6 CRDI a systémem start stop Hyundai i30 Blue

Český kompakt s naftovým motorem 1,6 CRDI  a systémem start stop Hyundai i30 Blue

Český kompakt s naftovým motorem 1,6 CRDI  a systémem start stop - Hyundai i30 Blue

Test Hyundae i30 s naftovým motorem 1,6 což je asi nejlepší motor, který je pro tento model dostupný navíc s příplatkovým systémem ISG (start - stop). Jedná se o Korejský vůz, ale vyráběný u nás na Moravě v Nošovicích, takže jedná o výrobek made in czech republic. Vůz, který jsem měl k dispozici byl ve verzi Comfort čerstvě po faceliftu, lehkými úpravami prošla přední část vozu.

 

MOTOR Tentokrát jsem měl k dispozici i30 s povedeným dieselovým motorem - 1,6 CRDI VGT ve verzi s 85 kW dosahovaných ve 4.000 ot., ale hlavně 255 Nm točivého momentu které jsou k dispozici mezi 1.900 - 2.750 otáčkami. Turbo zabírá kolem 1.800 otáček a motor zatahuje a plynule zrychluje až do 4.000 otáček. Optimální svižná jízda je mezi 2 - 3.000 otáček. Spotřeba po běžné silnici (přes vesnice, zatáčky a kopce) velmi svižným stylem se při obsazení 2-osobami pohybovala kolem 6 litrů, při snaze o úsporu se dostaneme k 5-ti litrům. Na dálnici při jízdě kolem limitu 130 km/h se spotřeba pohybovala kolem 6 litrů. Ve městě se i30 vzala od 5,5 do 7 litrů, také díky systému Start - stop, kdy se při zastavení motor vypne (při zařazeném neutrálu) po zmáčknutí spojky motor během okamžiku naskočí a než stačíte zařadit jedničku motor už běží a můžete se rozjet. Systém ISG (Start - stop) měl fungovat po zhasnutí kontrolky na jeho vypínači (po zahřání motoru, při potřebně nabité baterii atd.) ale někdy se mi stalo, že kontrolka nesvítila a systém stejně nefungoval. Spotřeba se během celého testu - 799 km ustálila na příznivé hodnotě 5,77 l/100km i když na deklarované údaje výrobce jsem nedosáhl o více jak litr (4,2 mimo a 4,5 kombinovaná  - tato hodnota je nereálná). Běžně se dá s vozem jezdit mezi 5 - 6 litry. Udávanou maximálku 188 km/h jsem nezkoušel, zrychlení z 0-100 km/h za 11,5 s, mě se povedlo za cca 11,0 s na tachometrových 100. Na nižší rychlostní stupně 2 a 3 byl vůz při zatížení 2 osobami velmi živý. Motor je velmi kultivovaný a tichý (v nižších otáčkách), vůz se startuje pěkně zpracovaným sklopným klíčkem.

PODVOZEK Byl velmi příjemný na širokých zimních pneu Nokian W+ 225 - 45 R 17 na elegantních 2 barevných (chromové doplňky) originálních Alu kolech dobře držel stopu. Jízdní komfort snižovali velké nízkoprofilové kola. Vůz se trochu nakláněl, ale přesto umožňoval rychlé průjezdy zatáčkami. Nikdy jsem se na štěstí nedostal na limit vozu, protože testovaný model neměl příplatkový stabilizační systém ESP (15.900 Kč). Podvozek byl nastaven jako rozumný kompromis mezi komfortním a sportovním nastavením, spíš více k tomu komfortu.

ŘÍZENÍ Kladlo optimální odpor (nebylo nijak přeposilované) vůz se příjemně řídil. Řízení má variabilní účinek snižující se s rychlostí.

ŘAZENÍ 6-ti stupňové manuální převodovky se proti naposledy testované i30 výrazně zlepšilo. Bylo přesné s delšími drahami, nově tvarovaná kožená řadící páka se příjemně držela. Motor točil na 6-tku při 90-ti 1.700 ve 100 - 1.900, při 120 - 2.300 a  při dálničním limitu 130 je to rozumných 2.500 otáček ve 150 km/h motor točil jen 3.000 otáček.

INTERIÉR Horní část palubní desky je z měkčeného plastu. Interiér byl slušně zpracovaný a vypadal dobře i na pohled. Palubní deska měla klasický tvar s kapličkou s otáčkoměrem a rychloměrem  a 2- ma menšími budíky -palivoměrem a teploměrem chladící kapaliny všechny byly se stříbrným orámováním a s bílým podsvícením. Otáčkoměr byl cejchován bohužel po 500 otáčkách, tak se z něj nedalo moc přesně odečítat. Displej palubního počítače byl uprostřed mezi otáčkoměrem a rychloměrem. Ukazoval také jaký rychlostní stupeň by se měl zařadit. U palubního počítače s jednou pamětí mi chyběla doba jízdy (ujeté kilometry a spotřeba se museli nulovat zvlášť). Řidič od spolujezdce je oddělen středovým tunelem s loketní opěrkou (která byla dost vzadu) pod kterou byl úložný prostor. Světla měla funkci denního svícení. Blikače neměli  dnes běžnou funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici, dodává se kupodivu za příplatek naštěstí jen 1.300 Kč. Originál radio s CD/MP3 s USB/AUX připojením s 6-ti reproduktory s průměrným zvukem mělo ovládání vlevo na volantu. 3-ramenný volant s koženým (řekl bych spíš s koženkovým) potahem byl seřiditelný ve 2 osách. Automatická klimatizace měla jednoduché ovládání, tlačítky se ovládalo kam bude směřovat proud vzduchu a rychlost ventilátoru, teplotu jsem nastavoval otočným ovladačem. Podsvícení displeje radia a klimatizace mělo příjemnou modrou barvu.

Přední sedačky byly velmi pohodlné a optimálně tuhé, sedadlo řidiče bylo výškově nastavitelné. Vzadu je obrovský prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 75 cm (sedák 47 + 28 cm prostor pro kolena) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou (vzhledem k velikosti a třídě vozu) i nad hlavou bylo dost místa. Vůz byl vybaven elektrickým ovládáním všech 4 -oken, hlavní ovladač byl na dveřích řidiče, kde se do kapsy vešla tři čtvrtě litrová láhev. Velikost zavazadlového prostoru je 340 litrů což je zhruba průměr u vozů nižší střední třídy. Při sklopení zadních sedaček vznikne téměř rovná plocha. Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po jejich sklopení se objem zvětší na 1250 litrů. Naměřil jsem rozměry zavazadlového prostoru - šířka 104 cm, výška pouze 45 cm, délka v rovině podlahy 77 cm. Tvar kufru je poměrně pravidelný bez výrazných výstupků. Pod podlahou kufru je plnohodnotná hliníková rezerva. Přístup do kufru velkým vstupním otvorem je dobrý - nákladová hrana je 67 cm nad zemí, 9 cm nad podlahou kufru. Po otevření kufru je spodní hrana víka kufru -zámek cca 185 cm nad zemí, v plastu na spodní straně víka jsou 2 prohlubně určené pro uchopení při zavírání. 

     

BEZPEČNOST Vůz byl vybaven 6-ti airbagy, ABS. Stabilizační systém ESP s ASR ve voze nebyl, je za příplatek 15.900 Kč. Kotoučové brzdy na všech kolech fungovali skvěle a vůz dobře zpomalovali. Po překročení rychlosti 25 km/h se vůz automaticky uzamkl.

DESIGN Vozu po faceliftu, který proběhl počátkem léta. Přední část s novou maskou v nárazníku v podobném designu a tvaru jako má Ford a Citroen vypadá lépe než u předchůdce. Zadní část s velkými vysokými světly téměř až ke střeše vypadá zajímavě, po faceliftu se nijak nezměnila. Z hlediska praktičnosti mi, ale chybí ochranné lišty dveří a lakované rohové na náraznících nejsou také zrovna moc praktické.

CENA Vůz byl zhruba v prostřední výbavě Comfort za akční cenu 349.900 Kč 10/2010 (běžná katalogová 394.900) v této výbavě najdeme ABS, 6x airbag, palubní počítač, př. mlhovky, centrál s dálkou - sklopný klíček, alarm, 4x el. okna a zrcátka, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu, 6 repro +USB, automatická klima, světlomety s denním svícením, kožený volant, alu kola s pneu 195-65 R15. Příplatková výbava: ISG systém 7.000 Kč. Celková akční cena je tak celkem příznivých 356.900 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY : - dobré jízdní vlastnosti a brzdy

                 - úsporný a pružný motor

                 - dobrý poměr cena/ užitná hodnota

                 - použité materiály v interiéru

                 - pohodlné přední sedačky

                 - prostor vzadu - nohy, hlava

                 - plnohodnotná hliníková rezerva

                 - přesná 6-ti stupňová převodovka

MÍNUSY:- velká nízkoprofilová kola snižují komfort jízdy

                 - chybějící doba jízdy na palubním počítači, pouze 1 paměť, nepropojené funkce

                 - 3-blik blikačů chyběl, je za příplatek

                 - v nižších otáčkách malý výkon motoru

                 - chybějící boční lišty

                 - stahování el. oken -nutné držet tlačítko po celou dobu   

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1582 cm3 řadový zážehový 4 válec                                                                               

Výkon 85 kW (115k) /4.000 ot./min., točivý moment 255 Nm 1.900 -2.750 ot./min.
6-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V  4.280 - 1.775 - 1.480 mm, rozvor 2.650 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.291 - 1.395 kg , užitečná 425 - 529 kg, celková 1.820 kg                        

Nádrž  na 53 l paliva. Zavazadlový prostor 340/1250 litrů         

Pneu 225 - 45 R17 Nokian W + zimní
Zrychlení z 0 -100 km/h za 11,5 s, max. rychlost 188 km/h
Spotřeba paliva 4,2 mimo - 5,0 město - 4,5 l/100km  kombinace
Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 799 km - 5,77 l/100km (ve smíšeném provozu, za zimních teplot kolem +5 C)

 

Resume: příjemný rodinný vůz s dobrým podvozkem, motorem za rozumnou cenu se systémem start stop.

Karel Kolečko

15 - 22.11.2010

 

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu