Vyhledávání

Citroen Berlingo XTR s úsporným motorem HDI

Citroen Berlingo XTR s úsporným motorem HDI

Rodinné provedení Berlinga po faceliftu s 5-ti samostatnými sedačkami s asi nejžádanější prostřední verzí motoru 1,6 HDI.

MOTOR K dispozici jsem měl verzi se s přeplňovaným vznětovým motorem 1,6 HDI (používaný v koncernových vozech Peugeot a ve Fordech). Motor prošel úpravami místo 16 ventilů jich má pouze 8 dále má nové piezoelektrické vstřikovače a nyní dává 68 kW  (místo původních 66 kW a je to poměrně znát, řekl bych, že nárůst je větší než deklarované 2 kW) dosahovaných ve 4.000 ot., ale hlavně 230 Nm už v 1.750 ot. točivého momentu. 

Spotřeba na běžné silnici (přes vesnice, zatáčky a kopce) pohybovala kolem 6-ti litrů. Úsporně kolem 90 km/h je možné jet mezi 4,5 - 5-ti litry nafty. Na dálnici při rychlosti kolem 120 je naopak stotřeba kolem 7-mi litrů (je znát větší čelní plocha a výška vozu). Po městě jsem jezdil mezi 6- 7-mi litry. Spotřeba se během celého testu cca 884 km ustálila na hodnotě 5,6 l/100km. Spotřeba - je vzhledem k velikosti vozu příznivá, bude ovlivněna zatížením vozu, rychlostí a potřebou zrychlovat. Udávanou maximálku 162 km/h jsem nezkoušel a zrychlení z 0-100 km/h za 14,3 s, vlastní měření cca 16 s na tachometrových 100 km/h, když jsem byl ve voze sám. Na nižší rychlostní stupně 2 a 3 je vůz při zatížení 1-2 osobami poměrně živý, zátah turba začíná zhruba od 1.900 otáček. Motor je tichý a v interiéru nebylo poznat, že je pod kapotou dieselový motor.

PODVOZEK je příjemný, francouzsky měkčí, komfortní, ale v zatáčkách poměrně dobře drží stopu. Na pneu Michelin Primacy HP 215-55 R16 na originálních elegantních paprskových Alu kolech se Berlingo vzhledem k výšce vozu se naklání, ale umožňuje i poměrně ostré průjezdy zatáčkami. I přes vyšší váhu vozu 4 kotoučové brzdy fungují velmi dobře, jsou vybaveny funkcí varovných blikačů při panickém brzdění. Tepee byl vybaven příplatkovým asistentem rozjezdu do kopce, který vůz při rozjezdu do kopce podrží.

ŘÍZENÍ Šlo velmi lehce. Vzhledem k tomu, že se jedná spíše o užitkový vůz než klasický osobák, je poměrně přesné i když trochu přeposilované.

ŘAZENÍ Má dlouhé dráhy a neoplývá zrovna přesností. Uvítal bych 6-tku při dálničních rychlostech motor zbytečně moc točil, samozřejmě jde nahoru i spotřeba. Motor točil na 5-tku při  90 2.000, při 100 cca 2.250, při 120 kolem 2.700 a při dálničním limitu 130 je to cca  2.950 otáček ve 150-ti pak 3.400.

INTERIÉR Přístrojová deska a celý interiér je výhradně z tvrdých plastů, ale velmi slušně zpracovaný a vypadá dobře i na pohled (má šedočernou barvu). Palubní deska má zajímavý tvar a spoustu odkládacích prostorů. U palubního počítače se dvěmi paměťmi, mi chybí doba jízdy. Po faceliftu má Berlingo přední LED diody na denní svícení. Blikače mají funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Originál radio s CD/MP3 má nepříliš moderní design, údaje se zobrazují na displeji nahoře uprostřed palubní desky spolu s údaji palubního počítače. Volant je seřiditelný ve 2 osách. Nahoře nad předním oknem přes celou šíři vozu je odkládací polička. Automatická 2-zónová klimatizace se musí nastavovat pro každou stranu zvlášť-chybí funkce mono. Ovladač nastavení teploty je stejný jako hlasitost u radia, tak jsem několikrát omylem snížil teplotu klimatizace místo hlasitosti autorádia (je o trochu níž a blízko po ruce).

Přední sedačky jsou pohodlné, překvapivě ani sedačka řidiče není výškově stavitelná. U obou předních sedaček je malá loketní opěrka, která bohužel není výškově stavitelná a je dost vysoko a špatně se pak řadí rychlosti. Vzadu je velký prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 76 cm (sedák 46 + 30 cm prostor pro kolena) při nastavení přední sedačky na osobu 180 cm vysokou i nad hlavou bylo dost místa. Všechny 3 zadní sedačky jsou vyjímatelné (jsou stejné široké 44 cm) a mají nastavitelný sklon opěradla, ale bohužel se nedají podélně posouvat. V zadních dveřích byly příplatkové výsuvné děrované roletky proti sluníčku. Přední okna jsou elektricky ovládané, ale tlačítka jsou neprakticky umístěny z obou stran řadící páky, zadní okna jsou pouze výklopné. Zadní boční dveře jsou posuvné, což je praktické zejména ve stísněných prostorech. Testovaný vůz byl vybaven příplatkovými 3-mi zadními samostatnými sedačkami.

Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 675 litrů, což je slušná hodnota u vozů této kategorie při pětimístném uspořádání. Naměřil jsem rozměry šířka 119 cm, výška pod roletkou 59 cm a délka v rovině podlahy 96 cm. Pod podlahou kufru je plnohodnotná rezerva, která je přístupná zespodu vozu, takže se při manipulaci s rezervou určitě zašpiníte. Přístup do kufru je výborný- nízká nákladová hrana 59 cm nad zemí - po otevření výklopného víka se pod něj postaví osoba do výšky 194 cm. Pro otevření kufru je nutné mít za vozem potřebné místo na otevření rovného vysokého víka.  

BEZPEČNOST Vůz byl vybaven 6-ti airbagy (příplatkové boční a hlavové). Stabilizační systém ESP, který má tlačítko na vypnutí, ale po překonání rychlosti 50 km/h se opět automaticky aktivuje. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h. Při rychlosti nad 10 km/h se vůz automaticky zamkne.

DESIGN Celkově na mě vnější design působí velmi sympaticky s ohledem na kategorii vozu (užitkový vůz). Přední část v oplastované verzi XTR s imitací předního krycího plechu s denními LED světly a protaženými hlavními světlomety vypadá velmi atraktivně, přední kulaté mlhovky jsou v chromovém kroužku. Zadní část je zcela kolmá  useklá, světla jsou orientována na výšku a lehce zasahují do boku vozu. Lemy blatníků jsou pěkně klenuté. Berlingo má černé hagusy- střešní nosiče. Boční posuvné dveře jsou velmi praktické ve stísněném prostoru usnadňují nastupování do vozu.

CENA Berlingo XTR je nabízeno za cenu 404.900 Kč 10/2012 v této výbavě najdeme:  ABS s EBD, 2x airbag, př. mlhovky, centrál s dálkou - sklopný klíček, př. el. okna a zrcátka, tónovaná skla, manuální klimatizace, palubní počítač, podélné střešní nosiče, denní LED světla, tempomat a omezovač rychlosti, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu.

Příplatková výbava : 16“ Alu kola s pneu Michelin 215-55 R16 za 12.000, connect box +USB za 7.000, boční a hlavové airbagy za 6.000, paket parking - zadní čidla parkování, vyhřívaná a sklopná zrcátka za 15.000, paket aut. klima - 2- zónová automatická klima + atermické č. sklo, zatmavené zadní skla, automatické stěrače, automatická světla, posvěcování do zatáček za 20.000, paket modularita 3 nezávislé sedačky sklopné a vyjímatelné, síť v zavazadlovém prostoru, sklopné stolečky za 12.500, metalíza za 12.000 Kč. Doplňky za 71.900 Kč, celková cena je tak 451.800 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - pružný, úsporný a kultivovaný motor HDI 

                  - design vozu

                  - čidla stěračů, světel a zadní parkovací

                  - objemný a snadno přístupný zavazadlový prostor

                  - variabilní interiér

                  - boční posuvné dveře

                  - dobré jízdní vlastnosti s ohledem na třídu vozu

                  - denní LED světla

                  - 2 paměti palubního počítače

                  - dobré brzdy 

MÍNUSY: - absence 6-tého rychlostního stupně, krátká 5-tka  

                  - chybějící doba jízdy na palubním počítači

                  - nepříliš přesná převodovka s dlouhými drahami  

                  - zadní posuvné dveře nedrží v aretaci, zavírají se

                  - palubní PC, dojezd pod 50 km zcela zmizí

                  - sedačka řidiče není výškově stavitelná

                  - nevzhledné radio

                  - klimatizace bez funkce mono

                  - boční opěrka předních sedadel je vysoko posazená

 

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1560 cm3 řadový přeplňovaný vznětový 4 válec                                                                       

Výkon 68 kW (92 k) /4.000 ot./min., točivý moment 230 Nm 1.750 ot./min.
5-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V 
4.380 - 1.810 - 1.862
mm, rozvor 2.728 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.526 kg , užitečná 514 kg, celková  2.040 kg                                 

Nádrž  na 60 l paliva. Zavazadlový prostor 675 / 3000 l  (údaj výrobce)                                                                      

Pneu 215 - 55 R16 Michelin Primacy HP.
Zrychlení 0 -100 km/h za 14,3 s, max. rychlost 162 km/h
Spotřeba paliva 4,8 mimo - 6,2 město - 5,3 l/100km  kombinace

 

Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 884 km 5,6 l/100km  zrychlení na tachometrových 100km/h  za cca 16 s.

 

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu