Vyhledávání

Citroen DS3 se silným motorem 1,6 T

Citroen DS3 se silným motorem 1,6 T

Citroen DS3 je nejúspěšnějším modelem reinkarnované řady DS.  K testu jsem měl jsem k dispozici vůz v nejvyšší výbavě Ultraprestige se silným motorem 1,6 turbo. Za týden jsem s tímto krásným autíčkem najel 660 km. DS3 je malá imigovka a konkuruje Mini, Alfě Romeo Mito, Audi A1 a malému Fiatu 500.

MOTOR K dispozici jsem měl vůz s nejsilnějším běžně dodávaným motorem (mimo verze Racing) -  benzinový 1,6 THP (motor vznikl v dílnách BMW je používán v koncernovém Peugeotu, ale i v přímém konkurentu Mini). Tato verze dává 115 kW v 6.000 ot., ale hlavně 240 Nm, který je k dispozici už od 1.750 až do 4.000 otáček. Motor s tímto výkonem a točivým momentem s pouze 1.148 kg vážícím autem nemá žádný problém.

Spotřeba - na dálnici s rychlostí kolem 130 km/h bude apetit motoru 1,6 T kolem 6,5 - 7 l/100km. Při jízdě úsporným stylem se dá jet i za 5 - 5,5 litru. Podvozek a motor svádí ke svižné a sportovní jízdě, při té se spotřeba pohybuje mezi 8 - 10 litry což za to úžasné svezení a zábavu stojí. Spotřeba se během celého testu - 660 km ustálila na příznivé hodnotě 7,0 l/100km. Udávanou maximálku 210 km/h jsem nezkoušel, zrychlení z 0-100 km/h za 7,3 s jsem zvládl v podobném čase cca 7,8 s na tachometrových 100 stačily mi k tomu jen jednička a dvojka. Na nižší rychlostní stupně 2 a 3 byl vůz při zatížení 2 osobami neskutečně živý, zátah turba se projevil těsně pod hranicí 2.000 otáček. Zátah motoru od 2.000 otáček k maximu byl obrovský, výkon a dynamika byla opravdu ohromující. Nad touto verzí je už pouze DS3 Racing se 152 kW, který se bohužel vyrábí pouze v omezené sérii 1000 kusů. Pokud chcete pěkné svezení s nízkou spotřebou pořiďte si verzi se silným, ale úsporným motorem HDI bohužel za cenu vyšší o 28.000 Kč.

PODVOZEK Jízdní vlastnosti mě uchvátily vzhledem k velikosti vozu (malé 4 metrové vozy). Podvozek je sportovně tvrdší v zatáčkách skvěle sedí, cítil jsem se jako ve sportovním voze a jízdu si náležitě užíval zejména na klikatých silnicích. Na letních nízkoprofilových pneu 205 - 45 R17 BF Bridgestone Potenza RE 050A na elegantních dvoubarevných Alu kolech velmi dobře drží stopu, umožňuje, tak velmi ostré průjezdy zatáčkami. Samozřejmě díky tvrdšímu podvozku není jízda úplně nejpohodlnější (přenášejí se rázy při přejezdu děr a nerovností), to je snesitelná daň za vynikající jízdní vlastnosti v zatáčkách. 4 kotoučové brzdy mají výbornou účinnost a nemají problém lehký vůz zastavit. Řekl bych, že za dané peníze není možné koupit zábavnější (nový) vůz s tak vynikajícím sportovním podvozkem se silným motorem, přesným řazením, připadal jsem si jako ve sportovním voze. Z této verze také vychází závodní Rallyový vůz DS3 R3, je to i základ pro vůz WRC, které brázdí vítězně tratě světových Rally s několikanásobným mistrem světa Sebastianem Loebem za volantem.

ŘÍZENÍ Má elektrický posilovač a klade optimální odpor, vůz se velmi příjemně řídí. Za dobře tvarovaným (dole zploštělým) koženým volantem s prošíváním, který se dobře drží jsem se cítil jako v opravdovém sporťáku.

ŘAZENÍ Je na Citroen překvapivě přesné a klade poměrně odpor, připadal jsem si jak v závodním autě, rychlosti, ale zapadají přesně. Kulatá řadící kožená páka s kovem,(který v zimě studí v létě pálí do ruky), se dobře drží. Otáčkoměr není moc přesný je cejchován po 500 otáčkách, odečetl jsem z něj tyto hodnoty. Motor točí na 6-tku při 90 pouze 1.800, při 100 cca 2.000, při 120 kolem 2. 500 a při dálničním limitu 130 ukazovali přístroje 2.700 otáček, 150 - 3.100 ot. 6-ti stupňová převodovka je dostatečně dlouhá, takže vůz se nemusíl při klidné nebo dálniční jízdě tolik vytáčet, snížuje navíc spotřebu i hluk od motoru.

INTERIÉR Přístrojová deska, horní část je z měkčených plastů. Interiér je velmi slušně zpracovaný a vypadá dobře i na pohled. Palubní deska má klasický tvar s analogovu kapličkou před řidičem. Je přehledná, zcela vlevo je otáčkoměr, který je bohužel cejchován  po 500 otáčkách, takže nedává moc přesné údaje. Uprostřed je tachometr, který má cejchování, také bohužel jen po desítkách v jeho dolní části je teploměr chladící kapaliny. Vpravo se digitálně zobrazuje stav paliva, počet ujetých kilometrů a údaj o nastavené rychlosti tempomatu, případně max. limitu rychlosti. Údaje palubního počítače a radia jsou soustředěny na velkém displeji příplatkové navigace, který se nachází uprostřed palubní desky v elegantní liště potažené bílou kůží, nad ovládáním klimatizace. U palubního počítače mi chybí u Citroenu už tradičně doba jízdy, má 2 paměti (zobrazuje průměrnou, aktuální spotřebu, ujetou vzdálenost, dojezd a průměrnou rychlost). Světla mají funkci denního svícení. Blikače mají příjemnou dnes už běžnou funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Dobře hrající radio s CD/MP3 a ovládáním na volantu s 6-ti repro v sobě mělo i ovládání navigace, která bohužel neumí česky. Design radia není zrovna moderní, přes radio se ovládá navigace, to není zrovna optimální. Radio má ovládání páčkami pod volantem. Bohužel v kombinaci s navigací se nedodává USB připojení. 3-ramenný elegantní volant se stříbrným plastovým dekorem s ergonomickým tvarem a koženým potahem a prošíváním je seřiditelný ve 2 osách a velmi dobře se drží. Vůz má v základní výbavě automatickou klimatizaci. Ovládanou tlačítky soustředěné do dvou kruhů mezi nimi byl stejně velký kulatý displej klimatizace. Ventilace je poměrně hlučná ve vyšších otáčkách a hlavně při ofukování zamlženého čelního skla.

Přední sedačky koženým dvoubarevným černo-bílým potahem, jsou pohodlné s dobrým bočním vedením, obě přední sedačky jsou výškově nastavitelné a elektricky vyhřívané. Sedadla mají paměť a při odklopení pro nastoupení do zadu se vrátí zpět do své polohy. Přední pásy nejsou překvapivě výškově nastavitelné. Mezi sedadly je sklopná loketní opěrka, která je, ale dost vysoko a nedá se nijak nastavit. Vedle ruční brzdy byl konektor pro USB připojení. Vůz má sportovní kovové sportovní pedály. Vzadu je průměrný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 68 cm (45 sedák + 23 mezera) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou, nad hlavou moc místa nebylo pouze 88 cm (takže jsem se hlavou dotýkal stropu). Výhled dopředu i dozadu je dobrý, jen šikmo vzad vadí mohutný B sloupek. Vůz je vybaven elektrickým ovládáním předních oken a hlavní ovladač je ve dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde i 1,5 litrová láhev. Pod radiem a dole na středové konzole je ideální místo pro uložení mobilního telefonu.

Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 285 litrů, což je poměrně slušná hodnota. Pod jeho podlahou je pouze dojezdová rezerva 125-80 R15. Opěradla zadních sedaček jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3. Po sklopení opěradel nevznikne rovná plocha. Naměřil jsem rozměry- šířka 97 cm (subwoofer), výška pod odnímatelným krytem je 56 cm, délka v rovině podlahy 66 cm. Přístup do kufru je dobrý velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je poměrně dost vysoko cca 72 cm nad zemí a 22 cm nad podlahou kufru. Po otevření kufru se nachází jeho spodní hrana víka kufru -zámek 180 cm nad zemí, což je spíš podprůměrná hodnota a vyšší postavy by si měli dávat pozor na hlavu. V plastu na vnitřní straně jsou 2 prohlubně určené pro uchopení při zavírání.

BEZPEČNOST Vůz je vybaven v základu 6-ti airbagy a stabilizačním systémem ESP. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h a je velmi výrazná, takže není možné jet v klidu bez zapnutých pásů, které nejsou výškově stavitelné. Od rychlosti nad 10 km/h se vůz automaticky zamkne.

DESIGN Je velmi silnou stránkou tohoto vozu. Nová řada DS má zvednout image značky, DS3 má konkurovat Mini a Alfě Mito. Zejména přední část s velkou maskou (tento tvar používá Ford a nový Hyundai i30), která je jen v této verzi stříbrně orámována a dvojitá linka, která navazuje na nový zakulacený znak Citroenu. Hezky působí svislý diodový pás denních světel, chromované kulaté mlhovky a zajímavě tvarované velké světlomety. Zrcátka jsou bílá na chromové stopce ve které je umístěn boční blikač. Na spodní části dveří a zadního boku je chromovaná lišta, která má snad i ochranný smysl mimo estetického. Boční B sloupek je do půlky dveří a má trojúhelníkový tvar, horní část je zatmavená stejně jako zadní C sloupek, který je celý skryt pod bočním a zadním sklem. Výrazná zadní světla vystupují do boků, na víku kufru najdeme logo DS3. Nad RZ umístěnou v zadním nárazníku je chromovaná lišta. Pod zadním nárazníkem je černý difůzor, napravo je dvojitá chromovaná koncovka výfuku. Vůz má v této verzi bílou střechu, která je bez příplatku. Myslím, že vůz se bude líbit hlavně ženám a mladým lidem. Vozu chybí ochranné lišty nárazníků.

CENA DS3 s motorem 1,6 THP v nejvyšší výbavě Ultraprestige  (je o 110.000 dražší než verze Sport)  za cenu 596.900 Kč (6/2012). V této výbavě najdeme: ESP, variabilní posilovač řízení, 6x airbag, př. mlhovky, diodová denní přední světla, čidla stěračů, zpětné zrcátko se zatmíváním, zadní čidla parkování, centrál s dálkou - sklopný klíček, el. okna, el. vyhřívaná a sklopná zpětná zrcátka, vnější chromové lišty a dekory, automatická klimatizace, palubní počítač, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu s 6-ti repro, hi-fi systém se subwooferem v kufru, bluetooth, navigační systém, tempomat a omezovač rychlosti, zadní dělené sedadlo, výškově stavitelné sportovní sedačky řidiče a spolujezdce, vyhřívané sedačky s koženým potahem, kožený volant, zadní spojler, střecha v odlišné barvě od vozu, pack chrom, alu kola s pneu 205-45-17, 6-ti stupňová převodovka.

Příplatková výbava: metalíza za 12.600, pack dark chrome za 7.500. Doplňky celkem za 20.100 Kč. Celková cena je tak 617.000 Kč.

 

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - výborný podvozek (i když tvrdší) a brzdy

                  - výkonný, pružný motor 1,6 Turbo

                  - sportovní jízdní vlastnosti a řízení

                  - přesné řazení 6-ti stupňové převodovky 

                  - přiměřená spotřeba vzhledem k výkonu motoru

                  - pohodlné přední sportovní sedačky, mají paměť při sklápění 

                  - bezpečnostní výbava 6 airbagů v sérii a ESP

                  - dobré zpracování a kvalitní použité materiály

                  - atraktivní vnější i vnitřní design

                  - autorádio s CD/MP3 hifi v sérii s ovl. na volantu (bohatá základní výbava) 

                  - výborné brzdy

MÍNUSY: - design radia a ovládání navigace

                  - při otevřeném okně rezonuje vzduch                      

                  - cejchování otáčkoměru a rychloměru

                  - chybějící doba jízdy na palubním počítači

                  - prostor pro hlavu na zadních sedadlech

                  - přední pásy se nedají výškově nastavit

                  - vysoko umístěná loketní opěrka (nemožnost jí nastavit)

                  - nerovná plocha po sklopení zadních sedaček

                  - hlučná ventilace, zejména při ofukování př. skla

                  - ve verzi s navigací chybí USB připojení

                  - v této verzi vysoká cena

  

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor - objem 1598 cm3 řadový zážehový přeplňovaný 4 válec THP                                                                                      

Výkon 115 kW (156 k) /6.000 ot./min., točivý moment 240 Nm při 1.750 - 4.000 ot./min.
6-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V  3.948 - 1.715 - 1.458 mm, rozvor 2.464 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.165 kg , užitečná 425 kg, celková 1.590 kg                                 

Nádrž na 50 l paliva. Zavazadlový prostor 285 l                                                                                                                        

Pneu 205 - 45 R17 BF Bridgestone Potenza RE 050A (letní)

Zrychlení 0 -100 km/h za 7,3 s, max. rychlost 210 km/h
Spotřeba paliva 4,7 mimo - 8,2 město - 6,0 l/100km  kombinace

Během testu najeto 660 km se spotřebou 7,0 l/100km, zrychlení na tachometrových 100 km/h za 7,8 s.

 

Resume: atraktivní imagový vůz se silným motorem a přiměřeně prostorným interiérem a výborným sportovně naladěným podvozkem (diametrálně rozdílný od bratra C3). Proti C3  má přesnější řazení. Velká možnost individualizace exteriéru a interiéru. Jedná se o jeden z nejatraktivnějších vozů na trhu.

 

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu