Vyhledávání

Druhá generace Citroenu C1

Druhá generace Citroenu C1

Jedná se o jedno z Kolínských trojčat - Citroen C1 spolu s Peugeotem 107 a Toyoty Aygo. Tyto vozy měli premiéru  na jaře 2014 v Ženevě, přesně 9 let od představení první generace. Nyní se nabízí se dvěma benzínovými tříválci, já měl k dispozici silnější motor o objemu 1,2 litru.

MOTOR Nový 3-válec o objemu 1,2 litru pochází z dílen PSA, je to 4-ventilový motor s variabilním časováním ventilů. Má výkon 60 kW, a velmi slušný točivý moment 116 Nm již ve 2.750 otáčkách. Motor se velice ochotně se vytáčí, zrychluje už od 2.000, od 3.000 přichází výraznější zátah. Na dvojku je možné jet až stovkou. Na volnoběh je tříválcový motor neklidný a vibrace se přenáší do vozu.

Při ustálené úsporné jízdě kolem 90-100 km/h, je možné jet kolem 4- 4,5 litru. Naopak při pojíždkách po městě budete jezdit kolem 7-mi litrů. Běžná jízda mimo město, znamená zhruba kolem 5-ti litrů naturalu. Na dálnici při dodržování rychlostního limitu je to kolem 6-ti litrů. Spotřeba se během celého testu - 579 km ve smíšeném provozu, ustálila na hodnotě 5,3 l/100km (což je přesně o litr víc než deklarované údaje výrobce 4,3 kombinovaná). Malý vůz nabízí velmi slušnou dynamiku, kterou by asi nikdo od malého tříválce nečekal. Typický zvuk 3 válce se objeví ve vyšších otáčkách cca nad 4.000. Jinak je ve voze do cca 3.500 otáček poměrně ticho. Na papírové hodnoty maximálku 170 km/h se mi nepodařilo dosáhnout, pouze tachometrových 160 naopak udávané zrychlení z 0-100 km/h za 10,9 s, mě se to povedlo na tachometrových 100 o dost rychleji za cca 10,4 s na plně vytočenou dvojku.

PODVOZEK příjemně mě překvapili jízdní vlastnosti, vzhledem k velikosti a třídě vozu. Nová C1 i přes boční náklon dobře sedí v zatáčkách a velmi dobře tlumí nerovnosti. Vůz nyní jezdí na větších plechových kolech s letními pneu 165-60 R15 Continental Conti Eco Contact, které dobře drží vůz v zatáčkách. Brzdy mají dobrou účinnost a nemají problém lehký vůz zastavit, vzadu jsou bubny vpředu kotouče.

ŘÍZENÍ Má elektrický posilovač a klade optimální odpor, zpětná vazba od volantu by mohla být lepší. Vůz se dobře řídí a hodí se do městské džungle, kde se s ním výborně parkuje.

ŘAZENÍ Se proti předchůdci zlepšilo, je poměrně přesné s delšími drahami. Motor točí na 5-tku při 90-ti 2.500 ve 100 - 2.750, při 120 je to 3.250 a  při dálničním limitu 130 je to už 3.700 otáček, ve 150 km/h se otáčky vyhoupnou až na 4.250 otáček. Převody jsou kratší než u předchůdce a motor se víc vytáčí. Digitální otáčkoměr je cejchovaný čárkami po 250 otáčkách, takže odečty nejsou zcela přesné.

INTERIÉR Ve voze nenajdete měkčené plasty, na dveřích je místy přiznaný lakovaný plech, takže i zevnitř poznáte barvu auta. Palubní deska je velmi jednoduchá, před řidičem je hlavní přístroj, který obsahuje rychloměr, uvnitř je kulatý displej, kde se dole zobrazuje stav paliva, nad ním je palubní počítač (průměrná a aktuální spotřeba, vnější teplota, průměrná rychlost) kde se střídavě objevují i ujeté kilometry. Palubní počítač se nešťastně ovládá pouze kolíkem přímo na přístrojích. Digitální otáčkoměr je na levé straně hlavního přístroje, má čárky jen po 250 otáčkách, takže se z něj jen těžko odečítají přesné hodnoty. Chybí ukazatel teploty chladící kapaliny. Volant je stavitelný pouze výškově, navíc v malém rozsahu, vlevo na volantu je ovládání audia, vpravo pak telefon. Nahoře na středové konzole je radio s MP3 přehrávačem, má 4 reproduktory, dole na středovém tunelu je USB slot pro audio systém. Ovládání ventilace a klimatizace je pod rádiem, je velmi jednoduché otočnými prstenci. Vůz má denní LED světla a také 3 blik blikačů. V předních dveřích jsou ovladače elektricky ovládaných předních oken, do kapsy ve dveřích se vejde menší lahev, ale bohužel jen našikmo. Zadní okna jsou pouze výklopná.  Zcela chybí stropní madla nad všemi dveřmi.

Přední sedačky s integrovanými opěrkami hlav jsou na danou třídu pohodlné. Vzadu je přiměřený prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 64 cm, sedák 45 + 19 cm prostor pro kolena při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou, nad hlavou moc místa není 89 cm, hlavou jsem se dotýkal stropu. Přední pásy nejsou výškově stavitelné a jsou hodně vysoko. Kolenem jsem se občas dotkl klíčů v zapalování.

Zavazadlový prostor má objem 196 litrů, což je o 57 litrů víc než u předchůdce. Pod podlahou se kufru se nachází dojezdová rezerva 125-70 R15 se základním nářadím. Zadní sedačky jsou dělené na půl a sklopné, po sklopení vznikne schod. Změřil jsem rozměry zavazadlového prostoru - šířka 100 cm, výška 50 cm, délka v rovině podlahy 43 cm, po sklopení sedaček až 108 cm. Přístup do kufru je velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je dost vysoko 78 cm nad zemí a 28 cm nad podlahou kufru. Po otevření kufru je spodní hrana víka kufru (otvírá se pouze sklo stejně jako u předchůdce) zámek cca 180 cm nad zemí, což není moc vysoko. Na zadním víku - sklu je přidělané plato kufru.

BEZPEČNOST Vůz má v základní výbavě 6 airbagů včetně hlavových. Stabilizační systém ESP s ASR a Hill Holder je v každé C1. Akustická signalizace nezapnutých pásů se rozezní nad 20 km/h. Brzdy (přední kotoučové) fungují velmi dobře, při krizovém - panickém brzdění se rozblikají varovné blikače.

DESIGN Je velmi hravý, zejména přední část s vysoko umístěnými světlomety vypadají jako oči a blikače nad nimi jako obočí. V dolních rozích nárazníku jsou svisle umístěné denní LED světla.  V masce jsou 2 chromované lišty na ně plynule navazuje firemní znak. Velký otvor pro chlazení má černou barvu v horní části je umístěna RZ. Zadní světla působí také velmi zajímavě a vystupují z obrysů vozu. Vzhled C1 je atraktivní a není zaměnitelný s P107 ani Toyotou Aygo. C1 druhé generace je o 26 mm delší o 15 mm užší a o 10 mm nižší, rozvor zůstal stejný jako u první generace. Vozu na rozdíl od předchůdce chybí praktické ochranné černé lišty. Červená barva se k tomuto malému autíčku výborně hodí.

CENA Testovaný vůz byl v nižší výbavě Feel se nabízí za nemalých 266.900 Kč, akční cena 246.900 (1/15). V této výbavě najdeme: ESP s ASR, Hill assist, centrál s dálkou, př. el. okna, denní LED diodová světla, tónovaná skla, vestavné autorádio s MP3 se 2 repro, palubní počítač, zadní dělené sedačky, el. posilovač, 6 airbagů, manuální klimatizace.

Příplatková výbava.: otáčkoměr 1.500, náhradní dojezdové kolo 2.000, Connecting Box- bluetooth hands free, ovládání na volantu, 4x repro za 5.000, červená barva 3.000 Kč. Cena příplatkové výbavy 11.500 Kč. Celková akční cena je 258.400 Kč.

 

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - velmi dobré jízdní vlastnosti a brzdy

                  - výkonný a pružný motor

                  - nízká spotřeba a hmotnost

                  - atraktivní vnější design  

                  - 5-ti dveřová karosérie

                  - bohatá bezpečnostní výbava 6x airbag, ESP   

                  - denní LED světla

                  - autorádio s MP3  a palubní počítač v základu  

                  - poměrně prostorný a pohodlný interiér s ohledem na velikost vozu

                  - tichý interiér cca do 130-ti   

                  - při panickém brzdění se rozblikají výstražné blikače

MÍNUSY: - vysoká cena na úrovni vozů o třídu větších                      

                  - nemožnost přiobjednat mlhovky v žádné výbavě

                  - pouze omezovač rychlosti, tempomat nelze objednat

                  - z otáčkoměru se těžko odečítají přesné hodnoty

                  - ovládání palubního počítač pouze kolíčkem u přístrojů

                  - chybějící madla nad dveřmi

                  - vzadu pouze výklopná okna  

                  - vysoko uchycené př. pásy bez možnosti nastavení

 

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor - objem 1199 cm3 řadový zážehový 3 válec VVTI                                                                                        

Výkon 60 kW (82 k) /5.750 ot./min., točivý moment 116 Nm 2.750 ot./min.
5-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V  3.466 - 1.615 - 1.460 mm, rozvor 2.340 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 865 kg, užitečná 375 kg, celková 1.240 kg                                  

Nádrž  na 35 l paliva.  Zavazadlový prostor 196 /780 l                                                                                                                         

Pneu 165- 60 R15 Continental Conti Eco Contact
Zrychlení 0 -100 km/h za 10,9 s, max. rychlost 170 km/h
Spotřeba paliva 3,7 mimo - 5,4 město - 4,3 l/100km  kombinace

Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 579 km - 5,3 l/100km, zrychlení z 0 na tachometrových 100 za 10,4 s.

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu