Vyhledávání

Honda Jazz 1,5 CVT

Honda Jazz 1,5 CVT

Test Hondy Jazz s automatickou převodovkou CVT se silnějším motorem 1,5 litru, za týden jsem s ní najezdil 629 km.

MOTOR o objemu 1,5 litru (1498 cm3) má rozvod DOHC s proměnným časováním ventilů i-VTEC má výkon 96 kW až v 6.600 otáčkách, točivý moment 155 Nm dosahuje až ve 4.600 otáčkách. Vůz zrychluje někde nad 2.000 otáček, ale výrazněji spíš od 3.000 otáček. Výkon motoru je posazený ve středních a vyšších otáček. V kopcích je motor nutné držet ve vyšších otáčkách, ale při klidné jízdě v rovinatém terénu, motor točí jen kolem 2.000 otáček.

Spotřeba při jízdě po běžné silnici je spotřeba kolem 5-ti litrů. Na dálnici jsem toho moc nenajel, ale spotřeba bude někde kolem 6-ti litrů. Při úsporné jízdě budete jezdit mezi 4-5-ti litry. Ve městě jezdíte mezi mezi 6 - 7 litry. Jazz má systému Start - stop, kdy se po zastavení motor vypne, po sundání nohy z brzdy, motor během okamžiku naskočí a můžete se bez prodlevy rozjet. Pokud chcete systém deaktivovat, musíte to udělat při každé jízdě znovu (tlačítkem na středovém tunelu). Vypíná se již brzy, studený nezahřátý motor, chybí ukazatel teploty vody, je zde jen kontrolka, která zhasne po zahřátí motoru. Spotřeba se během celého testu - 629 km ustálila na příznivé hodnotě 5,2 l/100km (dle palubního počítače) což je méně než uvádí výrobce 5,4 většinu z těchto kilometrů jsem najel při delší úsporné cestě. Udávaná maximálka je 190 km/h, tu jsem nezkoušel, zrychlení z 0-100 km/h za 10,1 s, já jsem se na tachometrových 100 dostal už za 8,8 s.

PODVOZEK Je dobře naladěn, poměrně slušně tlumí nerovnosti, v zatáčkách dobře drží zvolenou stopu na letních - Dunlop SP Sport 2030 o rozměru 185-55 R16 na originálních černých patnáctipaprskových Alu kolech, v zatáčkách se více naklání. Jazz nabízí možnost svižného svezení na klikatých silnicích, kde dobře sedí, jak je u vozů Honda dobrým zvykem, ale podvozek je trochu tvrdší a nerozumí si s většími a příčnými nerovnostmi. Vůz má stabilizační systém  ESP (VSC), který je možné vypnout tlačítkem na palubní desce.

ŘÍZENÍ je příjemné s variabilním účinkem elektrického posilovače.

ŘAZENÍ Automatická bezestupňová převodovka CVT funguje dobře bez jakýchkoliv rázů, řadí plynule v automatickém režimu. Je možné řadit sekvenčně pádly pod volantem, má 7 přednastavených rychlostí (možnost řadit pákou není). Řazení pádly pod volantem je rychlé a plynulé bez cukání. Převodovka v automatickém režimu při klidné jízdě po rovině řadí velmi brzy a motor se zbytečně nevytáčí, řadí pod 2.000 otáček. V kopcích, kde je znát chybějící točivý moment,se motor vytáčí až ke 4.000 otáčkám a motor je hlučný. Převodovka se hodí pro klidnou jízdu v rovinatém terénu, při potřebě zrychlovat a jízdě do kopců, se projeví nedostatečný výkon a motor se zbytečně vytáčí, při nastavení na tempomat podřazuje klidně o 2 převodové stupně níž než je nutné. Otáčky při klidné jízdě nejsou úplně stálé a při jízdě z kopce se snižují. Motor točí při 90 km/h pouze 1.700, při 100 cca 1.900, ve 120 cca 2.500, při dálničním limitu 130 ukazují přístroje příznivých 2.800 otáček, ve 150 km/h jsou otáčky cca 3.100, to jsou otáčky odpovídající dieselovému motoru. Otáčky nejsou zcela přesné, protože otáčkoměr je cejchovaný bohužel po 500 otáček. Verze s manuální převodovkou má vyšší otáčky o 800-900 při stejné rychlosti.     

INTERIÉR Palubní deska je celá z tvrdých plastů, při slunečním svitu se nepříjemně odráží v čelním skle. Interiér je přesto kvalitně zpracovaný. Palubní deska s klasickou kapličku před řidičem, uprostřed v kruhovém tubusu je velký tachometr, vlevo je otáčkoměr cejchovaný bohužel jen po 500 otáčkách a vpravo je digitální ukazatel stavu paliva, nad ním je displej palubního počítače. Palubní počítač se ovládá tlačítky vpravo na volantu, má 2 paměti. Světla mají funkci automatického přepínání, systém funguje velmi dobře. Blikače mají funkci 3 bliku pro přejíždění z pruhů na dálnici.

Uprostřed palubní desky je originál radio s CD/MP3 se 6-ti reproduktory a dobrým zvukem má ovládání i na volantu a přes 7“ barevný dotykový displej, který slouží i pro navigaci. Klávesnice navigace není řazena abecedně. Hlasitost se ovládá pouze tlačítky na přístroji nebo na volantu (chybí rychlejší otočné ovladače). Tříramenný volant s koženým potahem je seřiditelný ve 2 osách. Manuální klimatizace s nastavováním kruhovými ovladači. Při couvání se audio neztlumí a čidla parkování nejsou skoro slyšet. Volant s ovládáním radia, palubního počítače a tempomatu je seřiditelný ve 2 osách.

Přední sedačky nejsou příliš pohodlné, sedadlo řidiče je výškově nastavitelné, při nejnižší poloze nepodpírá vůbec stehna. Vzadu je velmi slušný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 81 cm - sedák 46 + 35 cm prostor pro kolena (cca o 5 cm více než u předchozí generace, což odpovídá prodloužení rozvoru) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou (vzhledem k velikosti a třídě vozu) i nad, hlava je těsně pod stropem - 91 cm. Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech 4 oken, hlavní ovladač je na dveřích řidiče, kde je kapsa na malou láhev.

Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 354 litrů což je výborná hodnota vzhledem k délce a třídě vozu. Při sklopení zadních sedaček (včetně sklopení sedáků, které se sníží) vznikne zcela rovná plocha. Systém sklápění funguje perfektně a jedním pohybem sedák zajede k podlaze. Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po jejich sklopení se objem zvětší na 1143 litrů. Zadní sedáky je možné odklopit i nahoru a za předními sedadly vznikne velký prostor pro zavazadla, je možné tam umístit napříč třeba kolo nebo velkou televizi. Naměřil jsem rozměry zavazadlového prostoru - šířka 101 cm, výška 56 cm, délka v rovině podlahy 62 cm, po sklopení sedaček je ložná plocha dlouhá 137 cm. Tvar kufru je pravidelný a nezasahují do něj nijak výrazně žádné výstupky a podběhy. Pod podlahou kufru bohužel není rezerva, ale jen sada na dojetí a prostor pro další drobnosti. Přístup do kufru je dobrý velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je pouze 60 cm nad zemí a 11 cm nad podlahou kufru. Po otevření kufru je spodní hrana víka kufru - zámek cca 182 cm nad zemí, což je poměrně nízko, na spodní straně víka je vpravo prohlubeň na zavírání kufru.

BEZPEČNOST Vůz je vybaven 6-ti airbagy. Stabilizační systém ESP (VSA) je ve standartní výbavě, je možné ho vypnout tlačítkem na palubní desce. Od střední výbavy jsou k dispozici asistenční systémy-  varování při opuštění jízdního pruhu a před čelní srážkou. Systém rozpoznání zákazových značek, funguje velmi dobře, jen displej není barevný. Automatické přepínání dálkových světel pracuje výborně. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h. Kotoučové brzdy jsou na všech kolech a vůz velmi dobře brzdí.

DESIGN Jazz prošel Faceliftem, má jiné mohutnější nárazníky proto narostl do délky o 5 cm, výška a šířka zůstala stejná. Stále se vyrábí pouze v jediné 5-ti dveřové karosérii. Design se proti změnil jen v detailech, mohutnější přední maska a nárazník má spojler, v rozích nárazníku, jsou kulaté mlhovky s chromovým rámečkem. Boční linie mírně stoupá směrem k zádi vozu, vpředu i vzadu je malé trojúhelníkové okénko. Pod klikami dveří vede profil rovnoběžný se spodní hranou bočních oken. Zadní část vozu je hodně členitá, sdružené světla, jsou dělená a zasahují hodně do boků, nad zadním sklem je spojler v barvě vozu. V rozích zadního nárazníku jsou falešné černé mřížky a uprostřed je černý lesklý difuzor.

CENA Vůz byl ve výbavě Dynamic nabízen za 514.900 Kč 9/2018 v této výbavě najdeme ESP, asistent pro rozjezd do kopce, protikolizní systém, varování před čelní srážkou a opuštění jízdního pruhu, systém rozpoznávání dopravních značek, 6x airbag, palubní počítač, LED denní světla, přední mlhovky centrál s dálkou, bezklíčkové otvírání a startování, alarm, 4x el. okna, el. zrcátka - sklopná, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu, 6 repro, multifunční dotykový displej s navigací, automatická klima, tempomat, přední a zadní čidla parkování, stěrače s dešťovým senzorem, systém start stop, zatmavená zadní okna, 16“ Alu kola, výškově nastavitelný volant a sedačky řidiče i spolujezdce.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - dobré jízdní vlastnosti a brzdy

               - automatické přepínání světel

               - bezklíčkové otvírání a startování       

               - možnost řazení pádly pod volantem

               - bezpečnostní jízdní asistenty

               - bohatá výbava

               - ovládání radia na volantu

               - velký zavazadlový prostor

               - prostor vzadu pro nohy a hlavu

               - zadní sedačky se dají jednoduše sklopit do roviny a odklopit nahoru  

MÍNUSY: - palubní deska z tvrdých plastů se odráží v čelním skle

                - vysoko položený točivý moment - slabý motor v nižších a stř. otáčkách

                - při tempomatu převodovka zbytečně podřazuje

                - start stop se musí pokaždé vypínat     

                - nepohodlné přední sedačky

                - chybějící rezervní kolo

                - při couvání se neztlumí radio

                - audio se ovládá přes dotykový displej i včetně hlasitosti

                - chybějící ochranné lišty - nárazníky, dveře

                - otáčkoměr cejchovaný po 500 otáčkách

                - vyšší cena    

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1498 cm3 řadový zážehový 4 válec         

Výkon 96 kW (130 k) /6.600 ot./min., točivý moment 155 Nm 4.600 ot./min.
bezestupňová převodovka CVT, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V  4.051 - 1.694 - 1.550 mm, rozvor 2.530 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.121 kg, užitečná 484 kg, celková 1.605 kg                               

Nádrž na 40 l paliva. Zavazadlový prostor 354/1314 litrů        

Pneu 185 - 55 R16 Dunlop SP Sport 2030 - letní
Zrychlení 0 - 100 km/h za 10,1 s, max. rychlost 190 km/h
Spotřeba paliva 4,9 mimo - 6,4 město - 5,4 l/100km kombinace
 

Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 629 km - 5,2 l/100km

Resume: vůz 4 metrové délky nabízí prostorný interiér a kufr. Dobré jízdní vlastnosti. V nabídce jsou pouze benzínové atmosférické motory, kterým chybí točivý moment v nižších otáčkách. Nabízí se 4-mi stupni výbavy, ale k motoru 1,5 je pouze jediný stupeň výbavy, minimální možnost vlastní individualizace výbavy. 

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu