Vyhledávání

Honda Jazz 1,5 Dynamic

Honda Jazz 1,5 Dynamic

Test Hondy Jazz se silnějším motorem 1,5 litru a manuální šestistupňovou převodovkou, za týden jsem s ní najezdil 726 km.

MOTOR o objemu 1,5 litru (1498 cm3) má rozvod DOHC má proměnné časování ventilů i-VTEC, dává výkon 96 kW až v 6.600 otáčkách, točivý moment 155 Nm dosahuje až ve 4.600 otáčkách. Vůz zrychluje zhruba od 2.000 otáček, ale výrazněji spíš od 3.000 otáček. Výkon motoru je posazený do středních a vyšších otáček. V kopcích je motor nutné držet ve vyšších otáčkách, převody jsou krátké i přes šestistupňovou převodovku, takže se pohybujeme od 2500 do 3000 otáček i mimo dálnici.

Spotřeba při běžné jízdě pohybuje kolem 5-ti litrů. Po městě jsem jezdil kolem 6-ti litrů. Po dálnici jsem v podstatě nejezdil. Při úsporné jízdě cca do 90-100 km/h jsem jezdil mezi 4,5-5-ti litry benzínu. Jazz má systému Start - stop, kdy se po zastavení motor vypne, po zmáčknutí pedálu spojky, motor během okamžiku naskočí a můžete se bez prodlevy rozjet. Pokud chcete systém deaktivovat, musíte to udělat při každé jízdě znovu (tlačítkem na středovém tunelu vedle řadící páky). Vypíná se již brzy, studený nezahřátý motor, chybí ukazatel teploty vody, je zde pouze kontrolka, která zhasne po zahřátí motoru. Spotřeba se během celého testu - 726 km ustálila na příznivé hodnotě 5,1 l/100km (dle palubního počítače) což je méně než uvádí výrobce - 5,9 většinu z těchto kilometrů jsem najel při pohodových cestách mimo dálnice do 100 km/h. Udávaná maximálka je 190 km/h, tu jsem nezkoušel, zrychlení z 0-100 km/h za 8,7 s, já jsem se na tachometrových 100 dostal až za 9,2 s.

PODVOZEK Je dobře naladěn, poměrně slušně tlumí nerovnosti, v zatáčkách drží zvolenou stopu na letních - Dunlop SP Sport 2030 o rozměru 185-55 R16 na originálních černých patnáctipaprskových Alu kolech, v zatáčkách se více naklání. Jazz nabízí možnost poměrně svižného svezení na klikatých silnicích, kde dobře sedí, jak je u vozů Honda dobrým zvykem, ale podvozek má trochu tvrdší naladění a nerozumí si s většími a příčnými nerovnostmi. Vůz má stabilizační systém  ESP (VSC), který je možné deaktivovat tlačítkem na palubní desce.

ŘÍZENÍ je příjemné s variabilním účinkem elektrického posilovače.

ŘAZENÍ řazení 6- ti stupňové převodovky je poměrně přesné s optimálními dráhami. Zpřevodování by mohlo být určitě delší a šestka mohla více snížit otáčky, hlučnost i spotřebu. Motor točí na 6 - tku při 90- ti 2.500 ve 100 - 2.800, při 120 - 3.400 a  při dálničním limitu 130 je to dokonce 3.600 otáček, ve 150 km/h už motor točí 4.200 otáček. Otáčkoměr je cejchovaný po 500 otáčkách, takže se z něho těžko odečítají přesné hodnoty. Verze s automatickou převodovkou CVT má otáčky o 700-900 nižší při stejné rychlosti.     

INTERIÉR Palubní deska je celá z tvrdých plastů, při slunečném počasí se nepříjemně odráží v čelním skle. Interiér je přesto kvalitně zpracovaný. Palubní deska má klasickou kapličku před řidičem, uprostřed v kruhovém tubusu je velký tachometr, vlevo je otáčkoměr cejchovaný bohužel jen po 500 otáčkách a vpravo je digitální ukazatel stavu paliva, nad ním je displej palubního počítače. Palubní počítač se ovládá tlačítky vpravo dole na volantu a má 2 paměti. Světla mají funkci automatického přepínání, systém funguje velmi dobře. Blikače mají funkci 3 bliku pro přejíždění z pruhů na dálnici.

Uprostřed palubní desky je originál radio s CD/MP3 se šesti reproduktory a dobrým zvukem má ovládání i na volantu a přes 7“ barevný dotykový displej, který slouží i navigaci. Klávesnice navigace, ale není řazena abecedně (počítačová klávesnice). Hlasitost audia se ovládá pouze tlačítky na přístroji nebo na volantu (chybí rychlejší a praktičtější otočné ovladače). Tříramenný volant má kožený potah, je seřiditelný ve dvou osách. Manuální klimatizace se nastavuje kruhovými ovladači. Při couvání se neztlumí audio a čidla parkování nejsou skoro slyšet. Volant s ovládáním radia, palubního počítače a tempomatu je seřiditelný ve dvou osách.

Přední sedačky nejsou moc pohodlné, sedadlo řidiče je výškově nastavitelné, ale při nejnižší poloze vůbec nepodpírá stehna. Vzadu je velmi slušný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 82 cm - sedák 46 + 36 cm prostor pro kolena (cca o 5 cm více než u předchozí generace, což odpovídá prodloužení rozvoru) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou (vzhledem k velikosti a třídě vozu) i nad, hlava je těsně u stropu - 91 cm. Vůz má elektrické ovládání všech 4 oken, hlavní ovladač je na dveřích u řidiče, kde je kapsa na malou láhev.

Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 354 litrů což je velmi dobrá hodnota vzhledem k délce a třídě vozu. Po sklopení zadních sedaček (včetně sklopení sedáků, které se sníží) vznikne zcela rovná plocha. Systém sklápění funguje výborně a jedním pohybem sedák zajede k podlaze. Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po jejich sklopení se objem zvětší na 1143 litrů. Zadní sedáky je možné odklopit i nahoru a za předními sedadly tak vznikne velký prostor pro zavazadla, je možné tam umístit napříč například kolo nebo velkou televizi. Naměřil jsem rozměry zavazadlového prostoru - šířka 101 cm, výška 56 cm, délka v rovině podlahy 62 cm, po sklopení sedaček je ložná plocha dlouhá 138 cm, k předním opěradlům až 155 cm. Tvar kufru je pravidelný a nezasahují do něj nijak výrazně žádné výstupky a podběhy. Pod podlahou kufru bohužel není rezerva, ale pouze sada na dojetí a prostor pro další drobnosti. Přístup do kufru je dobrý velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je pouze 61 cm nad zemí a 11 cm nad podlahou kufru. Po otevření kufru je spodní hrana víka kufru - zámek cca 182 cm nad zemí, což je poměrně nízko, na spodní straně víka je vpravo prohlubeň - madlo na zavírání kufru.

BEZPEČNOST Vůz má 6 airbagů. Stabilizační systém ESP (VSA) je součástí standartní výbavy, je možné ho vypnout tlačítkem na palubní desce. Od střední výbavy jsou k dispozici asistenční systémy - varování při opuštění jízdního pruhu a před čelní srážkou. Systém rozpoznání zákazových značek, funguje velmi dobře, jen displej není barevný, ale pouze monochromatický. Automatické přepínání dálkových světel pracuje výborně. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h. Kotoučové brzdy jsou na všech kolech a vůz velmi dobře brzdí.

DESIGN Jazz prošel Faceliftem, má jiné mohutnější nárazníky proto narostl do délky o 5 cm, výška a šířka zůstala stejná. Stále se vyrábí pouze v jediné pěti-dveřové karosérii. Design se proti změnil jen minimálně, mohutnější přední maska a nárazník má černý lesklý spojler s červeným proužkem, v rozích nárazníku, jsou kulaté mlhovky s chromovým rámečkem. Boční linie mírně stoupá směrem k zádi vozu, vpředu i vzadu je malé trojúhelníkové okénko. Pod klikami dveří vede profil rovnoběžný se spodní hranou bočních oken. Zadní část vozu je hodně členitá, sdružené světla, jsou dělená a zasahují hodně do boků, nad zadním sklem je spojler v barvě vozu. V rozích zadního nárazníku jsou falešné černé mřížky a uprostřed je černý lesklý difuzor s červeným proužkem. Testovaný vůz měl 16“ patnáctipaprskové černé alu kola.

CENA Vůz byl ve výbavě Dynamic nabízen za 479.900 Kč 10/2018 v této výbavě najdeme ESP, asistent pro rozjezd do kopce, protikolizní systém, varování před čelní srážkou a opuštění jízdního pruhu, systém rozpoznávání dopravních značek, 6x airbag, palubní počítač, LED denní světla, přední mlhovky centrál s dálkou, bezklíčkové otvírání a startování, alarm, 4x el. okna, el. zrcátka - sklopná, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu, 6 repro, multifunkční dotykový displej s navigací, automatická klimatizace, tempomat, přední a zadní čidla parkování, stěrače s dešťovým senzorem, systém start stop, 16“ Alu kola, výškově nastavitelný volant a sedačky řidiče i spolujezdce. Zvláštní výbava není k dispozici pouze metalíza za 12.900 Kč. Celková cena je 492.800 Kč.

 

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :   - dobré jízdní vlastnosti a brzdy

                - dobrý výkon motoru, zrychlení pod 10 s

                - automatické přepínání světel

                - nízká spotřeba

                - bezklíčkové otvírání a startování       

                - bezpečnostní jízdní asistenty

                - bohatá výbava

                - ovládání radia na volantu

                - velký zavazadlový prostor

                - prostor vzadu pro nohy a hlavu

                - zadní sedačky se dají jednoduše sklopit do roviny a odklopit nahoru  

MÍNUSY:  - krátké převody 6-ti stupňové převodovky

                 - palubní deska z tvrdých plastů se odráží v čelním skle

                 - vysoko položený točivý moment - slabý motor v nižších a stř. otáčkách

                 - nízko se vysouvající zadní opěrky

                 - start stop se musí pokaždé vypínat 

                 - nad 110 km/h hluk od motoru      

                 - ne příliš pohodlné přední sedačky

                 - chybějící rezervní kolo

                 - při couvání se neztlumí radio

                 - audio se ovládá přes dotykový displej i včetně hlasitosti

                 - chybějící ochranné lišty - nárazníky, dveře

                 - otáčkoměr cejchovaný po 500 otáčkách

                 - vyšší cena    

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1498 cm3 řadový zážehový 4 válec                                                                                     
Výkon 96 kW (130 k) /6.600 ot./min., točivý moment 155 Nm 4.600 ot./min.
6-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V  4.051 - 1.694 - 1.550 mm, rozvor 2.530 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.101 kg, užitečná 504 kg, celková 1.605 kg                               

Nádrž na 40 l paliva. Zavazadlový prostor 354/1314 litrů                                                                                                                          

Pneu 185 - 55 R16 Dunlop SP Sport 2030 - letní
Zrychlení 0 - 100 km/h za 8,7 s, max. rychlost 190 km/h
Spotřeba paliva 5,1 mimo - 7,2 město - 5,9 l/100km kombinace

Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 726 km - 5,1 l/100km, zrychlení z 0 na tachometrových 100 za 9,2 s.

Resume: vůz 4 metrové délky nabízí prostorný interiér a kufr. Dobré jízdní vlastnosti. V nabídce jsou pouze dva benzínové atmosférické motory, kterým chybí točivý moment v nižších otáčkách, ale má dobrou spotřebu. Nabízí se čtyřmi stupni výbavy, ale k motoru 1,5 je pouze jediný stupeň výbavy (Dynamic), minimální možnost vlastní individualizace výbavy.

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu