Vyhledávání

Honda Jazz s hybridním pohonem

Honda Jazz s hybridním pohonem

Test Hondy Jazz s hybridním ústrojím -s benzínovou 1,3-kou, které pomáhá  elektromotor. Jazz je malý velkoprostrový vůz, za týden jsem s ním najezdil 593 km.

MOTOR o objemu 1,3 litru (1339 cm3) má proměnné časování ventilů i-VTEC má proti standardnímu Jazzu snížený výkon o 8 kW na 65 kW v 5.800 otáčkách, točivý moment 121 Nm dosahovaný až v 4.500 otáčkách. Samotný motor je v nižších a středních otáčkách spíš průměrný, naštěstí mu pomáhá elektromotor IMA (integrovaný motor asistent), který známe z Insightu a CRZ. Na volnoběh a v nižších otáčkách nebyl motor téměř slyšet, dával o sobě vědět až ve vyšších otáčkách. Elektromotor má výkon 10 kW a točivý moment 78 Nm. Motor se připojuje zejména při rozjezdu a obecně při zrychlování, funguje to velmi dobře a elektromotor vůz výrazně zrychluje. Jakmile sundáte nohu z plynu začne elektromotor fungovat jako generátor a dobíjí 100 V baterie uložené pod podlahou kufru. Jazz má systém Start - stop, kdy se po zastavení motor vypne, po sundání nohy z brzdy, zmáčknutí pedálu plynu motor během okamžiku naskočí a můžete se rozjet. Bohužel systém start-stop se nedá vypnout (nebo jsem aspoň nenašel tlačítko na jeho vypnutí). Spotřeba se po celou dobu testu pohybovala mezi 4,5 - 6 litry. Při úsporné jízdě je možné jet kolem 4,5 litru, při trvalé jízdě kolem 90 km/h v rovinaté krajině. Jízda po městě znamená úbytek cca 5-6-ti litrů naturalu 95. Při dálničním limitu se spotřeba pohybuje kolem 5,5-6,5 litrů. Při běžné rozumné jízdě se dá jezdit kolem 5- ti litrů. Za celý test 593 km jsem dosáhl spotřeby 5,2 l/100km (což je jen o 0,7 litru víc než uvádí výrobce 4,5). Papírová maximálka je 175 km/h, zrychlení z 0 -100 km/h za 12,2 s, mě se povedlo zrychlit na tachometrových 100 km/h za 10,7 s.

PODVOZEK Byl spíš tvrdší, takže netlumil větší nerovnosti, tak jako jeho konkurenti. V zatáčkách se poměrně naklání, ale přesto poměrně dobře drží zvolenou stopu. Jízdní vlastnosti patří mezi to lepší v této třídě. Letní úsporné  (s nižším valivým odporem) pneu s vyšším profilem - Michelin Energy Saver o rozměru 175 - 65 R15 na originálních Alu kolech, trochu jízdní vlastnosti limitovali. Vůz byl vybaven sériově stabilizačním systémem  ESP (VSC), který by jízdu za limitem vyrovnal.

ŘÍZENÍ je poměrně přesné, ale dost přeposilované, převod řízení je poměrně velký.

ŘAZENÍ Jazz Hybrid má variátor se 7- mi přednastavenými stupni. Řazení probíhá velmi dobře bez jakýchkoliv rázů, velmi plynule. V poloze páky sport bylo možné řadit sekvenčně s menším zpožděním, řadí se plastovými pádly pod volantem. To jsem moc nevyužíval akorát pro brzdění motorem před zatáčkou. Většinou jsem jezdil v automatickém režimu, který funguje velmi dobře. Při klidné jízdě bez nároků na větší dynamiku motor řadil brzy a pohyboval se v nižším pásmu otáček kolem 2 maximálně 3.000. Motor točí na 7-ku při 90 kolem 1.700, při 110 cca 2.100, při 120 kolem 2.300 při dálničním limitu 130 je to 2.500 otáček, ve 150-ti motor točí 3.100 otáček. Otáčkoměr je cejchovaný po 500 otáčkách, takže se z něho těžko odečítají přesné hodnoty.

INTERIÉR Palubní deska je výhradně z tvrdých plastů. Přesto byl interiér celkem kvalitně zpracovaný. Palubní deska má kapličku před řidičem v něm jsou 2 samostané tubusy. Uprostřed mezi nimi je velký tachometr jeho podsvícení se zabarvuje od zelené při úsporné přes tyrkysovou až po modrou barvu, při jízdě, která nešetří palivo. Tachometr má ve svém středu displej palubního počítače. U palubního počítače ovládaného tlačítky vpravo na volantu se 2-mi pamětmi, mi vadí to, že se po každém vypnutí zapalování vymaže doba jízdy. Na displeji palubního počítače se také zobrazuje stav baterií a to, zda se baterie nabíjí nebo pohání elektromotor (tok energií), zda vůz jede na benzín či elektrický pohon nebo oba nejednou. Po stranách rychloměru vlevo je tubus otáčkoměru cejchovaný bohužel jen po 500 otáčkách a vpravo je tubus s ukazatelem stavu paliva a ukazatel zda se elektromotor dobíjí nebo naopak pomáhá při jízdě, vlevo se zobrazuje zařazený mód automatické převodovky.

Chyběla mi funkce denního svícením, světla se musela zapínat ručně a i po vypnutí motoru stále svítila (měla akustickou signalizaci - při otevření dveří). Blikače měli funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Uprostřed palubní desky je dobře hrající originál radio s CD/MP3 a ovládáním na volantu s 4 - mi repro a připojením přes USB nebo AUX. Volant s ovládáním radia, palubního počítače byl seřiditelný ve 2 osách. Přes volant nebylo vidět optimálně na přístroje. Automatická klimatizace s nastavováním teploty po celých stupních má ovládání kruhovými ovladači, které se však používají jako tlačítka, její údaje se zobrazují na kulatém displeji. Z vozu není vůbec vidět přední kapota, což se bohužel u některých moderních vozů stává. Přední sedačky mají slušné boční vedení, jsou pohodlné a optimálně tuhé, sedadlo řidiče je výškově nastavitelné. Vzadu je velmi slušný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 74 cm (sedák 44 + 30 cm prostor pro kolena) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou (vzhledem k velikosti a třídě vozu) i nad hlavou je dost místa 93 cm. V nejvyšší výbavě Elegance je prosklená panoramatická střecha, která se bohužel nedá otvírat (má elektricky ovládanou clonu). Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech 4 oken, hlavní ovladač je na dveřích řidiče, kde je kapsa na láhev.

Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 223 litrů což je díky bateriím o více než 100 litrů menší než u běžného Jazzu. Díky zmenšení kufru bateriemi se stává z mini MPV spíš standartní malý hatchback. Baterie jsou pod podlahou kufru, hmotnost vozu stoupla díky bateriím a elektromotoru o více než 100 kg. Při sklopení zadních sedaček (včetně sklopení sedáků, které se sníží) vznikne téměř rovná plocha. Systém sklápění funguje perfektně a jedním pohybem sedák zajede k podlaze. Zadní sedačky je možné odklopit nahoru a vytvořit pak prostor za předními sedačkami a třeba tak vézt vzadu jízdní kolo. Sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po jejich sklopení se objem zvětší na 722 litrů (po hranu oken). Naměřil jsem rozměry zavazadlového prostoru - šířka 101,5 cm, výška snížena z 57 cm (u běžného Jazzu) pouze na 40 cm, délka v rovině podlahy 67 cm. Tvar kufru je pravidelný a nezasahují do něj nijak žádné výstupky a podběhy. Pod podlahou kufru je nouzová rezerva na dojetí o rozměru 135 - 80 D15. Přístup do kufru je dobrý velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je jen 59 cm nad zemí. Po otevření kufru je spodní hrana víka kufru - zámek cca 181 cm nad zemí, což je poměrně nízko, na spodní straně víka je vpravo prohlubeň na zavírání kufru

.

BEZPEČNOST Vůz je vybaven 6-ti airbagy. Stabilizační systém ESP (VSA) je ve standartní výbavě. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h. Kotoučové brzdy na všech kolech, lehký vůz snadno zastaví.

DESIGN Jazz se vyrábí pouze v jediném 5-ti dveřovém provedení, má nyní proti předchůdci atraktivněji řešenou příď, hybrid má odlišnou stříbrnou masku, dole v nárazníku, který je celý v barvě jsou oválné mlhovky. Boční linie mírně stoupá směrem k zádi vozu, vpředu i vzadu je malé trojúhelníkové okénko. Testovaný model má zadní zatmavená okna. Zadní část vozu je hodně členitá, sdružené světla zasahují hodně do boků a jsou přímo pod zadním sklem.

CENA Vůz v nejvyšší výbavě Elegance nabízen za 474.000 Kč 9/2011 v této výbavě najdeme ESP, 6x airbag, aktivní opěrky hlavy, palubní počítač, př. mlhovky, centrál s dálkou, alarm, 4x el. okna, el. ovládaná a sklopná zrcátka, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu, 6 repro, automatická klima, 15“ Alu kola, tempomat, výškově nastavitelný kožený volant a sedačka řidiče, stěrače s dešťovým senzorem, prosklená panoramatická střecha, tmavá zadní boční skla, metalíza. Není možné přiobjednat žádnou zvláštní výbavu.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - dobré jízdní vlastnosti a brzdy

                  - kultivovaný a úsporný motor    

             - 7-mi stupňová automatická převodovka s hladkým řazením (variátor)

                  - bohatá výbava

                  - ovládání radia na volantu

                  - dobře fungující systém start stop

                  - prostor vzadu pro nohy a hlavu

                  - zadní sedačky se dají jednoduše sklopit do roviny  

MÍNUSY: - tvrdší podvozek, tlumení nerovností

                  - malý kufr

                  - vyšší hmotnost o cca 100 kg a naopak nižší užitečná hmotnost   

                  - systém start - stop nejde vypnout

                  - při každém vypnutí zapalování se vymaže doba jízdy na palubním počítači

                  - přes volant není dobře vidět na přístroje

                  - chybí automatické zapínání světel

                  - chybějící ochranné lišty - nárazníky, dveře

                  - otáčkoměr cejchovaný po 500 otáčkách

                  - nemožnost přiobjednat žádnou výbavu 

                  - vysoká cena    

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1339 cm3 řadový zážehový 4 válec                                                                                      

Výkon 65 kW (88 k) /5.800 ot./min., točivý moment 121 Nm 4.500 ot./min.
7-ti stupňová automatická převodovka - variátor, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V  3.900 - 1.695 - 1.525 mm, rozvor 2.495 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.159 - 1.206 kg , užitečná 394 - 441 kg (podle výbavy), celková 1.600 kg                                 

Nádrž na 40 l paliva. Zavazadlový prostor 223/722 litrů (po spodní hranu oken)                                                                                                                      

Pneu 175 - 65 R16 Michelin Energy Saver - letní
Zrychlení 0 - 100 km/h za 12,2 s, max. rychlost 175 km/h
Spotřeba paliva 4,4 mimo - 4,6 město - 4,5 l/100km  kombinace
Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 593 km - 5,2 l/100km

 

Resume: Díky hybridnímu ústrojí má vůz nízkou spotřebu, ale díky vysoké pořizovací ceně se Vám tato úspora pěkně prodraží. Jazz Hybrid - solidní jízdní vlastnosti a úsporný motor. Díky bateriím pod podlahou kufru přichází Jazz o další výhodu tohoto modelu, velký kufr vzhledem ke své délce.

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu