Vyhledávání

Hyundai i30 s karosérií kupé a naftovým motorem 1,6 CRDI

Hyundai i30 s karosérií kupé a naftovým motorem 1,6 CRDI

Třídvéřový Hyundai i30 s naftovým motorem 1,6 CRDi. Jedná se o designově povedený atraktivní a dynamický vůz, přesto nabízí stejný prostor jako pětidveřová verze. Hyundai i30 se vyrábí u nás na Moravě v Nošovické továrně. Za týden jsem s vozem ujel 837 km se spotřebou 5,5 litru.

MOTOR Pod kapotou byl dieselový motor - 1,6 CRDI v nejsilnější verzi s 94 kW dosahovaných ve 4.000 ot., s 260 Nm točivého momentu které jsou k dispozici odi 1.900 do- 2.750 otáček. Turbo zabírá 1.700 - 1.800 otáčkami a motor zatahuje a plynule zrychluje až do 4.000 otáček. Optimální svižná jízda je mezi 2 - 3.000 otáček. Pocitově na mě nepůsobí, že by měl motor výkon 94 kW. Motor je beze změny převzatý z i30 první generace.

Spotřeba na běžné silnici úsporným stylem se pohybuje kolem 4,5 - 5 litrů. Na dálnici při jízdě kolem limitu 130 km/h se spotřeba pohybovala kolem 6-6,5 litru. Svižnější vyjíždka nebo jízda v městském provozu vám ukáže na palubním počítači spotřebu kolem 6 -7 litrů. Spotřeba se v průběhu celého testu - 837 km ustálila na hodnotě 5,5 l/100km i když na deklarované údaje výrobce jsem nedosáhl o téměř jeden a půl litru (3,7 mimo a 4,1 kombinovaná  - tato hodnota je nereálná). Běžně se dá s vozem jezdit kolem 5 litrů, při snaze o úsporu se dostanete pod 4,5 litru. Udávanou maximálku 197 km/h jsem nezkoušel, zrychlení z 0-100 km/h za 10,9 s, mě se podařilo dosáhnout tachometrových 100 za 10,7 s. Na nižší rychlostní stupně 2 a 3 je vůz velmi živý. Motor je velmi kultivovaný a tichý, vůz měl bezklíčkové startování tlačítkem na palubní desce.

PODVOZEK Je dobře naladěn v zatáčkách se lehce naklání, ale přesto umožňuje rychlé průjezdy zatáčkami.  Na letních pneu 225 - 45 R17 Hankook Ventus Prime 2 na originálních 5-ti paprskových dvojitých Alu kolech s chromovým dekorem dobře drží stopu a poskytuje poměrně komfortní svezení. Všechny vozy modelové řady i30 mají v základní výbavě stabilizační systém  ESP. Podvozek dobře tlumí nerovnosti i na rozbité silnici. Je nastaven jako rozumný kompromis mezi komfortním a sportovním nastavením, osobně bych volil spíš 16“ kola.

ŘÍZENÍ Je nastavitelné ve třech stupních (comfort, normal, sport) většinou jsem jezdil v nejtužší poloze sport (tlačítka jsou na volantu). Comfort je velmi lehký, hodí se například do města. Vůz se příjemně řídí a čtyřramenný kožený volant se dobře řídí. Řízení má variabilní účinek závisející na rychlosti vozu.

ŘAZENÍ 6-ti stupňové manuální převodovky je poměrně přesné s trochu delšími drahami. Přesto se proti předchozí generaci řazení a převodovka značně zlepšila. Motor točí na 6-tku při 90-ti 1.750 ve 100 - 1.900, při 120 - 2.300 a při dálničním limitu 130 je to rozumných 2.500 otáček ve 150 km/h motor točí jen 2.900 otáček.

INTERIÉR Palubní deska z měkčených plastů je kvalitně zpracovaná a vypadá dobře i na pohled. Má klasický tvar s kapličkou s otáčkoměrem a rychloměrem ve dvou zapuštěných tubusech, v levém je otáčkoměr vpravo rychloměr, mají bílé podsvícení. Otáčkoměr je bohužel cejchovaný po 500 otáčkách, takže se z něj těžko odečítají přesné hodnoty. Displej palubního počítače je mezi chromovaným tubusy. Zobrazuje tyto funkce - průměrná rychlost, spotřeba průměrná, graficky okamžitá, doba jízdy a 2 měřiče vzdálenosti. Palubní počítač se konečně ovládá z dobře dostupného místa - z volantu, má však pouze jednu paměť, navíc se každá hodnota musí nulovat zvlášť. Pod údaji palubního počítače se na velkém displeji graficky zobrazuje vlevo teplota chladící kapaliny, vpravo je palivoměr. Vůz má bezklíčkové ovládání, startuje se tlačítkem na palubní desce (vpravo od volantu), ovladač stačí mít u sebe nebo někde v autě, na klikách dveří jsou gumová tlačítka těmi vůz zamykáme nebo odemykáme. Blikače mají funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Řidič je od spolujezdce oddělen středovým tunelem s posuvnou loketní opěrkou, pod kterou je úložný prostor. Na středovém tunelu před řadící pákou je dost odkládacích prostorů pro nápoje a třeba mobilní telefon. Nová i30 má elegantní diodová denní světla navazující na mlhovky.

Originál radio s CD/MP3 s USB/AUX připojením (na středovém tunelu pod klimatizací) s 6-ti reproduktory s dobrým zvukem má ovládání vlevo na volantu. Testovaný vůz měl příplatkovou navigaci s dotykovým displejem. Obraz parkovací kamery se zobrazuje na displeji navigace. Čtyřramenný volant s koženým potahem a ovládáním radia, tempomatu a palubního počítače je seřiditelný ve 2 osách a má elektrické vyhřívání. Automatická klimatizace je pod navigací, má samostatný displej, kruhový ovladač a ovládací tlačítka jsou pod displejem. Přední sedačky s kvalitním čalouněním hnědé barvy mají na bocích a zadní straně kůži, jsou pohodlné, s elektrickým vyhříváním, obě jsou výškově nastavitelné, řidičovo má el. nastavitelnou bederní opěru. Sedačka řidiče a spolujezdce se po sklopení (k přístupu k zadním sedačkám) nevrátí do původní polohy. Vzadu je velký prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 77 cm (sedák 49 + 28 cm prostor pro kolena) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou, nad hlavou vzadu je to s místem tak akorát - 94 cm (strop je nižší díky prosklené panoramatické střeše). Vůz je vybaven elektrickým ovládáním předních oken, ovladač je na dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde tři čtvrtě litrová láhev.

Velikost zavazadlového prostoru je 378 litrů, což je průměr u vozů nižší střední třídy. Po sklopení opěradel zadních sedaček nevznikne rovná plocha. Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po jejich sklopení se objem zvětší na 1316 litrů. Naměřil jsem rozměry zavazadlového prostoru - šířka 103 cm, výška 45,5 cm, délka v rovině podlahy 73 cm po sklopení až 157 cm. Tvar kufru je poměrně pravidelný bez výrazných výstupků. Pod dvojitou podlahou kufru je dojezdová rezerva o rozměru 125-80 D16. Přístup do kufru velkým vstupním otvorem je dobrý - nákladová hrana je 73 cm nad zemí a 15 cm nad podlahou kufru. Po otevření kufru je spodní hrana víka kufru -zámek cca 187 cm nad zemí, v plastu na spodní straně víka jsou 2 prohlubně určené pro uchopení při zavírání.

BEZPEČNOST Vůz je vybaven 7-ti airbagy včetně příplatkového kolenního řidiče. ABS a stabilizační systém ESP je součástí základní výbavy u všech modelů i30. Kotoučové brzdy jsou na všech kolech, přední s vnitřním chlazením, vůz dobře brzdí. Po překročení rychlosti 20 km/h se vůz automaticky zamkne.

DESIGN Nová i30 má mnohem vyzrálejší design než jeho předchůdce, třídveřová verze působí velmi atraktivně a dynamicky. Velká maska zasahuje až dolu do nárazníku v podobném designu a tvaru jako má Ford a Citroen, je celá černá v horní části má oválné otvory pro přívod vzduchu k chladiči. Přední světla jsou hodně protažena do boku. V rozích nárazníku jsou kulaté přední mlhovky, na ně navazují vodorovné denní LED světla. Zadní část s velkými trojúhelníkovými dělenými světly s LED technologií vytaženými až do boku, vypadá velmi dynamicky. V zadním nárazníku jsou 2 mlhovky. Z hlediska praktičnosti mi chybí ochranné lišty dveří a nárazníků.

CENA Model Tricolor je za cenu 409.990 Kč 10/2013 v této výbavě najdeme : ESP, 6x airbag, palubní počítač, př. mlhovky, denní led světla, centrál s dálkou s alarmem - sklopný klíček, 2x el. okna a zrcátka, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu, 6 repro + USB, alarm, manuální klima.

Příplatková výbava: paket Premium: tempomat s omezovačem rychlosti, kožený (vyhřívaný) volant a hlavice řad. páky, přední a zadní parkovací čidla, vyhřívané př. sedačky, parkovací kamera, samostmívací vnitřní zrcátko, automatické světlomety, 17“ alu kola s pneu 225-45, bluetooth handsfree, bezklíčkové otvírání a startování tlačítkem, sklápění zrcátek, dešťový senzor, kolenní airbag řidiče, dvouzónová automatická klimatizace, el. parkovací brzda, el. ovl. sedadlo řidiče vč. bederní opěrky, xenonové adaptivní světlomety s ostřikovači, výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce, kožené čalounění sedadel, monitorování tlaku v pneumatikách celkem za 99.900, navigace 28.000, panoramatické střešní okno 25.000, metalíza 13.000 Kč. Celková cena příplatkové výbavy je 165.900 Kč. Celková cena je 575.890 Kč.

 

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - dobré jízdní vlastnosti a brzdy

                  - bezklíčkové otvírání a startování

                  - přesné řízení s variabilním (nastavitelným) posilovačem

                  - ovládání pal. počítače, tempomatu a radia na volantu

                  - použité materiály v interiéru

                  - pohodlné přední vyhřívané sedačky

                  - prostor vzadu - nohy

                  - parkovací kamera (schovaná pod zadním znakem)

                  - atraktivní vnější design

                  - slušné audio s USB připojením

MÍNUSY: - sedačka řidiče a spolujezdce se nevrací zpátky do nastavené polohy

                  - pouze 1 paměť palubního počítače, nepropojené funkce

                  - horší přístup k zadním sedačkám 

                  - el. ruční brzda se musí aktivovat i deaktivovat ručně

                  - navigace audio si nepamatuje poslední nastavení

                  - xenonová světla nesvítí moc daleko

                  - otáčkoměr cejchovaný po 500 otáčkách

                  - pod 50 km zmizí dojezd  

                  - mohutný A-sloupek omezuje výhled vpřed

                  - chybějící lišty dveří a nárazníků

                  - při couvání se neztlumí audio

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1582 cm3 řadový vznětový přeplňovaný 4 válec, plní Euro 5                                                                                      

Výkon 94 kW (128k) /4.000 ot./min., točivý moment 260 Nm 1.900 - 2.750 ot./min.
6-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V  4.300- 1.780 - 1.470 mm, rozvor 2.650 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.267 - 1.395 kg , užitečná 425 - 553 kg, celková 1.820 kg                                 

Nádrž  na 53 l paliva. Zavazadlový prostor 378/ 1316 l.                                                                                                                           

Pneu 225 - 45 R17 Hankook Ventus Prime 2 - letní
Zrychlení z 0 -100 km/h za 10,9 s, max. rychlost
197 km/h
Spotřeba paliva 3,7 mimo - 4,9 město - 4,1 l/100km  kombinace


Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 837 km - 5,5 l/100km, zrychlení na tachometrových 100 za 10,7 s.

 

Resume: moderní vůz s dobrým podvozkem. 3 dveřová verze má sportovní nádech, přesto nabízí stejný prostor jako 5-ti dveřová verze, jen s horším přístupem k zadním sedačkám.

 

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu