Vyhledávání

Komfortní elegantní Combi střední třídy Citroen C 5

Komfortní elegantní Combi střední třídy Citroen C 5

Testovaný vůz je v základní výbavě s nejslabším dodávaným motorem 1,6 HDI. I s tímto motorem nebude žádnou brzdou provozu maximálka je 190 km/h. Překvapí hlavně nízká spotřeba na velký prostorný kombík. C5 patří do střední třídy konkuruje tak Passatu, Mondeu,  Insiginii, P 508, Laguně, Avensisu, Mazdě 6 i našemu Superbu.

MOTOR Je dostatečně výkonný na běžné ježdění. Jeho 84 kW dosahovaných již ve 3.600 otáčkách, ale hlavně 240 Nm točivého momentu  již v 1.750 otáčkách. Od 2.000 otáček vůz zrychluje až do omezovače k 5.000 otáček. Je vhodný spíš na poklidnou jízdu, ale když potřebujete výkon například na předjetí vůz ochotně zrychluje. Spotřeba se pohybuje od 5 litrů při úsporné jízdě ke zhruba 7-mi litrům při ostřejší jízdě. Jízda po městě znamená spotřebu kolem  6-7 litrů. Při jízdě na dálničním limitu je spotřeba velmi příznivých 5-5,5 litru. Běžně se dá jezdit mimo město kolem 5-6-ti litrů což, je na tak velké a těžké auto výborná hodnota. Celková spotřeba se během testu ustálila na hodnotě 5,5 l/100km (dle palubního počítače). Což je pouze o půl litru víc než udává výrobce. K udávané maximálce 190 km/h jsem se velmi přiblížil, zrychlení z 0-100 km/h za 11,9 s se mi podařilo za 11,5 s na tachometrových 100. Přední kapotu bohužel nedrží plynové vzpěry, jak bych u vozu této třídy očekával, ale klasická podpěra- tyčka jako například u Škody Favorit. 

PODVOZEK Vůz byl vybaven běžným odpružením, aktivní vzduchové odpružení je vyhrazeno pouze vyšším modelům. Podvozek je francouzsky měkký, komfortní, ale v zatáčkách skvěle sedí. S velkými téměř balonovými kvalitními letními pneu Michelin Energy Saver 225-60 R16 na plechových kolech se vůz minimálně naklání a umožňuje velmi rychlé průjezdy zatáčkami. Jízdu jsem si opravdu užíval i když velký těžký vůz se spíš hodí na dálnice nebo rychlostní silnice než na klikaté silničky nižších tříd. Podvozek byl nastaven na rozumný kompromis mezi komfortním a sportovním nastavením. Menší nerovnosti, díry v silnici i kanály velmi dobře odtlumí. Přes vyšší váhu vozu brzdy fungují výborně. Vůz je vybaven klasickou ruční brzdou.

ŘÍZENÍ Jde velmi lehce, má variabilní účinek snižující se s rychlostí. Je přesné a má dobrou zpětnou vazbu. Vůz šel dobře za volantem.

ŘAZENÍ 5-ti stupňové mechanické převodovky je přesné s delšími drahami. Určitě by se hodila 6-ti stupňová převodovka s delšími převody. Motor točí na 5-tku při  90 kolem  2.000, při 100 cca 2.250, při 120 kolem 2.750 při dálničním limitu 130 je to 2.950 otáček, ve 150-ti motor točí 3.400 otáček.

INTERIÉR Přístrojová deska z měkčených plastů je elegantně tvarovaná a má dobré zpracování, působí téměř jako u prémiových německých značek. Přístroje mají elegantní chromové obroučky. Na hlavním prostředním je tachometr a uprostřed se zobrazují údaje z palubního počítače nebo aktuální rychlost. Ručička u tachometru a otáčkoměru je na vnějšku, vypadá to efektně, ale zakrývají údaje o rychlosti. Otáčkoměr je cejchován po 250 otáčkách a to ještě velmi drobně, takže je jen velmi orientační a špatně čitelný. U palubního počítače se 2-mi pamětmi, mi chyběla doba jízdy. Blikače mají funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Dobře hrající radio s CD a ovládáním na volantu s 6-ti repro (USB připojení v této verzi bohužel chybí). Volant s koženým potahem a pevným středem je seřiditelný ve 2 osách. Ovládání na volantu s pevným středem není moc povedené. Automatická jednozónová klimatizace má svůj vlastní displej.

Přední sedačky s látkovým čalouněním jsou pohodlné, mají dobré tvarování. Vzadu je průměrný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 75 cm (sedák 47 + 28 cm prostor pro kolena) při nastavení přední sedačky na osobu 180 cm vysokou i nad hlavou bylo dost místa - 101 cm. Chybí místo pro 1,5 litrovou láhev nebo i menší ve dveřích. Nelíbí se mi, že není kam odložit mobilní telefon. Mezi předními sedačkami je loketní opěrka. Z vozu je velmi špatný výhled šikmo vpravo, přes mohutné střední B-sloupky.

Zavazadlový prostor má 505 litrů, což je průměrná hodnota u vozů střední třídy, přístup do kufru je velmi dobrý. Pod jeho podlahou v testovaném voze byla plnohodnotná rezerva.  Opěradla zadních sedaček jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3. Po sklopení opěradel i sedáků vznikne rovná plocha, objem kufru je pak 1462 litrů. Naměřil jsem rozměry - šířka 111 cm, výška pod roletkou je 51 cm, délka v rovině podlahy 109 cm, tvar kufru je pravidelný a nezasahují do něj nijak žádné výstupky a podběhy. Přístup do kufru je dobrý velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je pouze 62 cm nad zemí, v úrovni podlahy kufru. Pod otevřenými 5- tými dveřmi se mohly bez problémů pohybovat osoby do výšky 183 cm.

 

BEZPEČNOST Vůz je vybaven 9 airbagy včetně kolenního u řidiče. Sériové ESP, které je možné do 50 km/h vypnout. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h. Při rychlosti nad 10 km/h se vůz automaticky zamkne. 4 kotoučové brzdy mají výbornou účinnost.

DESIGN Vůz i po více než 4 letech po premiéře - kombi na jaře 2008 v Ženevě, stále vypadá moderně a nadčasově. Celkově na mě vnější design působí velmi elegantně, zejména přední část a velká světla, která jsou v dolní části lemována denním LED světlem. Zadní dělené světlomety zasahují hluboko do boku vozu. Linie oken směrem dozadu mírně stoupá. Na střeše jsou podélné černé střešní nosiče - hagusy. Jedná se o jeden z nejhezčích a nejoriginálnějších vozů na trhu (ale to je můj subjektivní názor). Vůz je velmi fotogenický což můžete posoudit sami z přiložených fotografií.

CENA Vůz v základní výbavě Business je nabízen za katalogovou cenu 459.900 Kč (9/2012). V této výbavě najdeme: ESP, 7x airbag, tempomat, palubní počítač, př. mlhovky, centrál s dálkou - sklopný klíček, el. okna a zrcátka, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu, automatická klimatizace, denní LED světla, podélný střešní nosič černý. Příplatková výbava : metalíza za 15.000 Kč. Celková cena je 474.900 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - výborné jízdní vlastnosti a komfort

                  - řízení klade optimální odpor

                  - úsporný a pružný motor HDI     

                  - kvalitní použité materiály a dobré zpracování

                  - nezaměnitelný nadčasový design vozu

                  - pohodlné sedačky, prostor vzadu

                  - bohatá základní výbava

                  - dobré audio s ovládáním na volantu

                  - rovná plocha po sklopení sedaček

                  - velký dojezd až 1400 km

                  - denní LED diodová světla  

                  - plnohodnotná rezerva

                  - přesné řazení

MÍNUSY: - vyšší hmotnost vozu     

                  - hůř dostupné ovládací prvky na volantu s pevným středem

                  - chybějící doba jízdy na palubním počítači

                  - ručička rychloměru zakrývající čísla (rychlost)

                  - otáčkoměr se špatně čitelným cejchováním    

                  - pouze 5-ti stupňová převodovka (krátká 5-tka)

                  - chybí USB připojení

                  - chybí odkládací prostor pro telefon a větší láhev

                  - mohutné B sloupky omezující výhled šikmo vpravo   

                  - podpěra držící přední kapotu, chybí plynové vzpěry  

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1560 cm3 řadový přeplňovaný vznětový 4 válec                                                                                     

Výkon 84 kW (114 k) /3.600 ot./min., točivý moment 240 Nm 1.750 ot./min.

5-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V 
4.829 - 1.860 - 1.479
mm, rozvor 2.815 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.667 kg, užitečná 486 kg, celková  2.153 kg                                  

Nádrž  na 71 l paliva.                                                                                                                          

Pneu 225-60 R16 Michelin Energy Saver - letní.
Zrychlení 0 -100 km/h za 10,9 s, max. rychlost 190 km/h
Spotřeba paliva 5,0 mimo - 8,0 město - 6,1 l/100km  kombinace

Změřeno během testu: mimo město: 5,5 - 7,0 město: 7,0- 8,5 l/100km, celková spotřeba během testu 922 km 5,5 l/100km, zrychlení na tachometrových 100 za 11,5 s.

 

 

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu