Vyhledávání

Komfortní elegantní limuzína střední třídy od Citroenu C 5. Ale s vysokou spotřebou

Komfortní elegantní limuzína střední třídy od Citroenu C 5. Ale s vysokou spotřebou

Na tento vůz jsem se velmi těšil, protože se jedná o druhý nejvyšší osobní model citroenu, navíc v nejvyšší výbavě Exclusive, ale bohužel jen s benzinovým motorem 2,0 

MOTOR Byl asi nejslabším článkem vozu. Jeho 103 kW, ale hlavně 200 Nm až ve 4.000 ot. točivého momentu na 1.600 kg těžký vůz evidentně nestačilo. Byl vhodný na poklidnou jízdu, rozhodně ne na nějaké závodění.Při zařazené pětce a rychlostech nad 100 km/h se po sešlápnutí plynu téměř nic nedělo. Při ostřejší jízdě by se musel motor držet hodně v otáčkách.

 

Spotřeba je závislá na stylu jízdy. Na dálnici s tempomatem s rychlostí kolem 110-120 km/h se spotřeba při použití tempomatu dá stlačit cca na 7,0 l/100km. Po běžné silnici (přes vesnice, zatáčky a kopce) úsporným stylem byl problém dostat se pod 8 litrů. V kopci ukazoval palubní počítač spotřebu vždy nejméně kolem 12 litrů. Jízda po městě znamená spotřebu přes 10 litrů kolem 11-12 l.Spotřeba se během testu cca 900 km z toho cca polovina na dálnici (úsporná jízda) ustálila na hodnotě 8,3 l/100km. Udávanou maximálku 210 km/h jsem nezkoušel a zrychlení z 0-100 km/h za 9,7 s jsem se zdaleka nepřiblížil vlastní měření cca 11,5 s. K vozu by se daleko lépe hodil motor 2,2 nebo 2,0 HDI s výkonem v nižších otáčkách a velkým kroutícím momentem již odspoda. Přední kapotu nedrží plynové vzpěry, jak bych u vozu této třídy očekával, ale klasická podpěra- tyčka jako například u Škody Favorit.

PODVOZEK Vůz byl vybaven nastavitelným hydraulickým odpružením Hydractive 3, které mělo základní nastavení a pak jen velmi lehce přitvrzenou polohu sport. Podvozek byl francouzsky měkký, komfortní, ale v zatáčkách skvěle seděl. S velkými téměř balonovými kvalitními pneu Michelin Primacy 225-55 R17 na elegantních originálních Alu kolech se vůz minimálně nakláněl a umožňoval velmi rychlé průjezdy zatáčkami. Jízdu jsem si opravdu užíval i když velký těžký vůz se spíš hodí na dálnice nebo rychlostní silnice než na klikaté silničky nižších tříd. Podvozek byl nastaven jako rozumný kompromis mezi komfortním a sportovním nastavením. Menší nerovnosti, díry v silnici i kanály velmi dobře odtlumil. Přes vysokou váhu vozu brzdy fungovaly výborně a nevadly. Vůz byl vybaven elektronickou ruční brzdou, která se po vypnutí motoru sama aktivovala a při rozjezdu se sama vypnula.

ŘÍZENÍ Šlo velmi lehce, má variabilní účinek snižující se s rychlostí. Je přesné a má dobrou zpětnou vazbu. Vůz šel dobře za volantem.

ŘAZENÍ Bylo lehké, přesné s optimálními drahami. Uvítal bych 6-tku při dálničních rychlostech motor zbytečně moc točil, samozřejmě jde nahoru i spotřeba. Motor točil na 5-tku při 90 kolem 2.500, při 110 cca 3.000, při 120 kolem 3.300 a při dálničním limitu 130 je to kolem 3.600 otáček.

INTERIÉR Přístrojová deska z měkčených plastů je elegantně tvarovaná a má dobré zpracování, působí téměř jako u prémiových německých značek. V pravé části palubní desky je kovový pásek a jeho imitace je i na volantu je z plastu. Přístroje byly elegantní s chromovými obroučkami. Na hlavním prostředním byl tachometr a uprostřed se zobrazovali údaje z palubního počítače nebo aktuální rychlost. Ručička u tachometru a otáčkoměru byla jen na vnějšku, vypadalo to velmi efektně, ale zakrývala údaje o rychlosti. Otáčkoměr byl cejchován po 250 otáčkách a to ještě velmi drobně, takže byl jen velmi orientační a špatně čitelný. U palubního počítače se 2-mi pamětmi, mi chyběla doba jízdy. Blikače měli funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici.

Design výborně hrajícího radia s CD/MP3 a ovládáním na volantu s 6-ti repro byl už dost archaický, jedná se o stejné rádio používané i v C4. Volant s koženým potahem a pevným středem byl seřiditelný ve 2 osách. Ovládání na volantu s pevným středem není moc povedené. Automatická 2-zónová klimatizace se musí nastavovat pro každou stranu zvlášť-chybí funkce mono. Přední sedačky s polokoženým čalouněním jsou velmi pohodlné mají dobré tvarování a boční vedení, byly vyhřívané a elektricky nastavitelné (s pamětí i pro zrcátka a nastavení klimatizace) a dal se nastavit i sklon horní části opěradla, u řidiče byla funkce masáže zad ( v oblasti nastavitelné bederní opěrky). Vzadu je průměrný prostor pro 2 osoby, jak v oblasti kolen tak hlavy. Chybí místo pro 1,5 litrovou lahev nebo i menší ve dveřích. Mezi předními sedačkami je loketní opěrka. V zadních dveřích i na zadním okně byly výsuvné černé děrované roletky proti sluníčku.

 

Zavazadlový prostor má 439 litrů,což je podprůměrná hodnota u vozů střední třídy, přístup do kufru je na 4-dveřový sedan poměrně slušný- nebylo problém naložit tam při sklopených sedačkách horské kolo-bez předního kola. Pod jeho dnem se nachází plnohodnotné ocelové rezervní kolo se základním nářadím. Na spodní straně víka jsou 2 prohlubně určené pro uchopení při zavírání, tak si nezašpiníte ruce. Při otevřeném předním okně už od rychlosti nad 70km/h vzduch v kabině vibruje což bývá obvyklé u jiných vozů jen při zadních otevřených oknech.

BEZPEČNOST Vůz byl vybaven 9 airbagy včetně kolenního u řidiče. Sériové ESP, které je možné do 50 km/h vypnout, podvozek byl tak dobrý, že se mi nepodařilo ho aktivovat. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h. Při rychlosti nad 10 km/h se vůz automaticky zamkne. Model Exclusive byl vybaven natáčecími xenonovými světlomety, které se v zatáčkách natáčeli podle natočení volantu až do úhlu 105 stupňů, systém fungoval výborně.

DESIGN Celkově na mě vnější design působil velmi elegantně, zejména přední část a světla, jedná se o jeden z nejhezčích a nejoriginálnějších vozů na trhu (ale to je můj subjektivní názor). Na voze jsou decentní chromové lišty na přední části, dveřích a u víka kufru. Vůz byl velmi fotogenický což můžete posoudit sami z přiložených fotografií. Červená metalíza tomuto vozu moc sluší. Vůz byl vybaven předními i zadními parkovacími čidly, které nijak nenarušovaly design vozu. Čidla zobrazují překážky na displeji radia ve střední části palubní desky, navíc byl vůz vybaven systémem, který byl schopen změřit, zda je mezera mezi vozy dostatečná pro tento vůz.

CENA Vůz je výbavě Exclusive nabízen za cenu 769.900 Kč (6/2009) v této výbavě najdeme: ESP, 7x airbag, tempomat, palubní počítač, př. mlhovky, centrál s dálkou- sklopný klíček, el. okna a zrcátka, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu 6 repro, 2 zónová automatická klima, polokožené sedačky s el. ovládáním a pamětí a masážní funkcí u řidiče, dešťový senzor stěračů, zadní parkovací asistent, samočinné natáčecí bixenonové světlomety, podvozek hydractive 3, 17“ Alu kola s pneu 225-55 R17. Příplatková výbava : metalíza za 15.000, alarm + zadní boční airbagy 13.000, paket parkování plus: přední park. asistent se zaměřením volného místa + sada bluetooth + automatické zatmavení zrcátek- za 20.000 Kč. Celková cena je tak 817.900 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:
PLUSY : - výborné jízdní vlastnosti a komfort, podvozek Hydractive 3
- přesné řízení s variabilním posilovačem
- kvalitní použité materiály a dobré zpracování
- nezaměnitelný nadčasový design vozu
- pohodlné elektricky nastavitelné sedačky
- bohatá základní výbava
- kvalitně hrající radio s anténou vestavnou do okna
- účinné nevadnoucí brzdy
- elektronická ruční brzda
- natáčecí bixenony
- plnohodnotná rezerva
MÍNUSY: - slabý a žíznivý motor, určitě bych volil HDI
- vyšší hmotnost vozu
- hůř dostupné ovládací prvky na volantu s pevným středem
- chybějící doba jízdy na palubním počítači
- ručička rychloměru zakrývající čísla (rychlost)
- otáčkoměr se špatně čitelným cejchováním
- podprůměrný zavazadlový prostor
- klimatizace bez funkce mono
- vibrace vzduchu v interiéru při otevřeném předním okně nad 70km/h
- podpěra držící přední kapotu, chybí plynové vzpěry


TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor 1997 cm3 řadový zážehový 4 válec Výkon 103 kW (120 k) /6.000 ot./min. , točivý moment 200 Nm 4.000 ot./min.
5-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V 4.779 - 1.860 -1.451 mm, rozvor 2.815 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.600 kg , užitečná 500 kg, celková 2.100 kg Nádrž na 70 l paliva. Pneu 225- 55 R17 Michelin Primacy.
Zrychlení 0 -100 km/h za 9,7 s, max. rychlost 210 km/h
Spotřeba paliva 6,3 mimo - 12,0 město - 8,4 l/100km kombinace

Změřeno během testu: mimo město: 7,0 -10,0 město: 11,0 -12,5 l/100km, celková spotřeba během testu cca 900 km 8,3 l/100km z toho 50% dálnice - úsporně kolem 120 km/h

 

 

Text a foto : Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Redakční test C5, foto Karel Kolečko

Další fotografie 1 2 3

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu