Vyhledávání

Nejmenší Citroen C1 z Kolína

Nejmenší Citroen C1 z Kolína

Jedná se o vůz z Kolínských trojčat Peugeot 107 a Toyoty Aygo. Tyto vozy měli premiéru  před 7-mi lety v Ženevě. Koncem roku 2008 prošel prvním drobným faceliftem, letos na jaře dalším, který se lehce dotkl přední části.

MOTOR Litrový 3-válec pochází od Toyoty. Je to velmi podařený 4-ventilový motor s variabilním časováním ventilů. Motor se velice ochotně se vytáčí. Vůz v nižších rychlostech na jedničku až trojku - cca do 80-ti velmi dobře a ochotně zrychluje, tomu napomáhá i nízká hmotnost 800 kg. Zrychluje od 3.000 otáček až do maxima do 6.000. Spotřeba za celý test 465 km dosáhla dle dotankování 5,7 litru. Vůz nemá palubní počítač, takže mimo celkové spotřeby nemám přehled o tom jakou má spotřebu dle jízdních stylů (město, dálnice, mimo obec, úsporně).

 

Malý vůz nabízí překvapivou dynamiku, to jsem od malého tříválce nečekal. Typický zvuk 3 válce nás doprovázel ve vyšších otáčkách. Papírové hodnoty - maximálka 157 km/h a zrychlení z 0-100 km/h za 13,5 s mě se to povedlo na tachometrových 100 o dost rychleji za cca 11,5 s to jsou dobré hodnoty na litrový tříválec.

PODVOZEK Na tak malý jednoduchý hlavně městský vůz mě příjemně překvapili jízdní vlastnosti. Dobře sedí v zatáčkách, poměrně slušně tlumí nerovnosti a nečiní mu problém ani jízda po kostkách. Vůz s letními pneu 155-65 R14 Continental ContiPremiumContact 2, které dobře drželi vůz v zatáčkách. Brzdy mají dobrou účinnost a nemají problém lehký vůz zastavit.

ŘÍZENÍ Má elektrický posilovač a klade optimální odpor. Vůz se velmi příjemně řídí a hodí se do městské džungle, kde se s ním navíc dobře parkuje.

ŘAZENÍ Není příliš přesné, občas jsem rychlosti hledal. Motor zhruba točí na 5-tku při 90-ti 2.300 ve 100 - 2.600, při 120 - 3.000 a  při dálničním limitu 130 je to rozumných 3.300 otáček ve 150 km/h motor točí 3.900 otáček. Otáčkoměr je malý a je cejchovaný po 1000 otáčkách, tak nejsou odečty zcela přesné.

INTERIÉR Nacházíme se ve třídě miniaut, takže zde nenajdeme žádné měkčené plasty,  dveře navíc obnažují lakovaný plech což nebývá dnes už obvyklé Volant je stavitelný pouze výškově, navíc v malém rozsahu. V interiéru by jste marně hledali jakoukoliv krytou (uzavíratelnou) schránku, takže není kam dát ani servisní knížku, doklady k pojištění, mapu či cokoliv jiného. Palubní deska je velmi jednoduchá - obsahuje pouze rychloměr a pár kontrolek a na displeji stav paliva. Otáčkoměr je na stopce z kapličky a je cejchován jen po 1000 otáčkách. Chybí ukazatel teploty chladící kapaliny, vnější teploměr a palubní počítač. Ovládání ventilace a topení je atypické, ale jednoduché a funkční (2 válce s otočnými prstenci). Vůz má denní led světla, ale chybí mu dnes už běžný 3 blik blikačů.

 

Přední sedačky jsou na danou třídu pohodlné, ale chybí jim boční vedení, vzadu je pro průměrně vrostlého člověka poměrně slušný a prostor a pohodlí vzhledem k velikosti vozu. Přední pásy nejsou výškově stavitelné a jsou hodně vysoko. I při mé výšce 180 cm mě šli dost vysoko pod krk, nedovedu si zde představit drobnou slečnu se 160 cm. Překvapila mě absence bočních airbagů, ve výbavě jsou pouze čelní což jsem u tak malého vozu nečekal s ohledem na bezpečnost. Vnitřní osvětlení nemá zpoždění to znamená, že zavření dveří se večer octnete v naprosté tmě.

 

Zavazadlový prostor má objem pouhých 139 litrů. Pod podlahou se kufru se nachází plnohodnotná rezerva se základním nářadím. Plato kufru je zbytečně nízko, mohlo být jak je obvyklé až po horní hranu zadních sedaček, to by muselo být upraveno a zvýšeno zadní výklopné okno s pouze jedinou plynovou vzpěrou (vyklápí se pouze sklo, nemá žádný kovový rám). Zadní sedačky jsou dělené 50 na 50 a sklopné. Výhled - při pohledu vpřed nevíme, kde auto končí a výhled šikmo vpravo vzad je i špatný díky zadním širokým sloupkům a šikmému zadnímu bočnímu oknu. 

 

DESIGN Je velmi hravý zejména přední část s vysoko umístěnými s velkou maskou (chromovaná je jen horní část nad nárazníkem, znak je nyní v prolisu na černém podkladu), zadní světla působí také velmi zajímavě. Vzhled C1 je i po letech vyjimečný a hned tak si ji nespletete, kromě dvojčete P 107. Vozu na rozdíl od předchůdce chybí praktické ochranné černé lišty. Červená barva tomuto autíčku skvěle sluší.

 

CENA Testovaný vůz ve speciální edici Furio se nabízí za nemalých 246.900 Kč, akční cena 198.900 (7/12) nyní v říjnu 2012 dokonce jen 169.900 Kč.  V této výbavě najdeme: ABS s EDB, otáčkoměr, centrál s dálkou, př. el. okna, denní led diodová světla, přední mlhovky, vestavné autorádio s CD, zadní dělené sedačky, el. posilovač, 2 airbagy, manuální klimatizaci.

Příplatková výbava.: červená barva 2.900 Kč. Celková cena (po slevě) je 172.800 Kč.

 

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - velmi slušné jízdní vlastnosti a brzdy

                  - výkonný, pružný motor vzhledem k jeho objemu 

                  - nízká spotřeba a hmotnost       

                  - denní LED světla

                  - autorádio s CD v sérii  

                  - poměrně prostorný a pohodlný interiér s ohledem na velikost vozu

                  - dobré manévrovací schopnosti a hbitost vozu dané velikostí a el. posilovačem 

                  - plnohodnotná rezerva

MÍNUSY: - vysoká cena                       

                  - chybějící palubní počítač a teploměr

                  - pouze 2x airbag

                  - sedadlům chybí boční vedení

                  - volant seřiditelný v malém rozsahu (jen výškově)

                  - chybějící krytá schránka a madla v interiéru

                  - vzadu pouze výklopná okna  

                  - vysoko uchycené př. pásy bez možnosti nastavení

                  - malý zavazadlový prostor

                  - zbytečně nízko umístěné plato kufru        

    

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor - objem 998 cm3 řadový zážehový 3 válec VVTI                                                                                     

Výkon 50 kW (68 k) /6.000 ot./min., točivý moment 93 Nm 3.600 ot./min.
5-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V  3.440 - 1.630 - 1.470 mm, rozvor 2.340 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 830 kg, užitečná 360 kg, celková 1.190 kg                                  

Nádrž  na 35 l paliva.  Zavazadlový prostor 139 /751 l                                                                                                                        

Pneu 155- 65 R14 Continental ContiPremiumContact 2
Zrychlení 0 -100 km/h za 13,5 s, max. rychlost 157 km/h
Spotřeba paliva 3,8 mimo - 5,1 město - 4,3 l/100km  kombinace

Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 465 km - 5,7 l/100km, zrychlení z 0 na tachometrových 100 za 11,5 s.

 

 

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu