Vyhledávání

Nový malý exluzivní Citroen DS3 s turbodieselem 1,6 HDI

Nový malý exluzivní Citroen DS3 s turbodieselem 1,6 HDI

Nový exluzivní Citroen krásný malý DS3 s naftou 1,6 HDI

Velmi jsem se těšil na krásný červený Citroen DS3 s zebřími motivy na bílé střeše s překvapivě silným motorem 1,6 HDI. Měl jsem k dispozici vůz v nejvyšší výbavě Sport Chic. Za týden jsem s vozem najel 953 km, které jsem si užil navíc s příznivou spotřebou. DS3 konkuruje novému Mini, Alfě Romeo Mito, Audi A1 a malému Fiatu 500.

MOTOR K dispozici jsem měl vůz s nejsilnějším dodávaným naftovým motorem - 1,6 HDI (motor vzniklý spoluprací Peugeotu a Fordu - používaný ve vozech obou těchto značek). Měl jsem silnější nově upravenou verzi s 82 kW dosahovaných už v 3.600 ot., ale hlavně 270 Nm už v 1.750 ot. točivého momentu s lehkým pouze 1.172 kg vážící vozem až neskutečně cvičilo. Spotřeba - na dálnici s rychlostí kolem 130 km/h se dalo jet kolem 5,5 l/100km. Při jízdě po běžné silnici (přes vesnice, zatáčky a kopce) svižným, ale úsporným stylem se při obsazení 2-osobami spotřeba pohybovala kolem 4,5 -5 litry. Při ustálené úsporné jízdě na tempomat kolem 80-90km/h třeba na jižní spojce se dalo jet kolem 4 -4,5 litrů. Při ostré jízdě s vytáčením motoru stoupla spotřeba na 5,5-6 litrů -výš jsem se nedostal, zkrátka velmi podařený naftový motor. Spotřeba se během celého testu - 953 km ustálila na příznivé hodnotě 5,5 l/100km i když na deklarované údaje výrobce jsem nedosáhl (3,9 mimo a 4,5 kombinovaná) ale vůz jsem díky silnému vozu nijak nešetřil a využíval dynamiky vozu. Udávanou maximálku 190 km/h jsem vyzkoušel, zrychlení z 0-100 km/h za 9,8 s jsem zvládl v podobném čase. Na nižší rychlostní stupně 2 a 3 byl vůz při zatížení 2 osobami neskutečně živý, zátah turba se projevil těsně pod hranicí 2.000 otáček. Zátah motoru mezi 2-3.000 otáčkami byl obrovský a vůz prohrábl při přidání plynu i na trojku, pocitově bych řekl, že motor má nejmíň 150 koní a výkon a dynamika byla opravdu ohromující.

PODVOZEK Jízdní vlastnosti mě uchvátily vzhledem k velikosti vozu (malé 4 metrové vozy). Podvozek byl sportovně tvrdší v zatáčkách skvěle seděl, cítil jsem se jako ve sportovním voze a jízdu si náležitě užíval zejména na klikatých silnicích. V zatáčkách DS3 velmi dobře seděla i na  zimních nízkoprofilovými pneu BF Godrich G-Force 195-55 R16 na (nestandardních, ve výbavě jsou 205-45-R17 na Alu kolech) plechových kolech velmi dobře držela stopu, umožňovala tak velmi ostré průjezdy zatáčkami. Samozřejmě díky tvrdšímu podvozku nebyla jízda úplně nejpohodlnější, ale něco za něco díky 16-ti palcovým kolům byla jízda snesitelná na seriových 17-tkách by komfortu ještě trochu ubylo. 4 kotoučové brzdy měli velmi dobrou účinnost a neměli problém lehký vůz zastavit.

ŘÍZENÍ Má elektrický posilovač a klade optimální odpor, vůz se velmi příjemně řídí. Za volantem, který se dobře drží jsem se cítil jak ve sportovním voze.

ŘAZENÍ Je na Citroen překvapivě přesné a klade poměrně odpor, připadal jsem si jak v závodním autě, rychlosti, ale zapadají přesně. Kulatá řadící plastová páka s kovem, který v zimě dost studěl do ruky, se dobře držela. Motor točil na 6-tku při  90 pouze 1.600, při 100 cca 1.800, při 120 kolem 2.150 a při dálničním limitu 130 ukazovali přístroje 2.300 otáček, 150 - 2.700 ot. 6-ti stupňová převodovka byla dostatečně dlouhá, takže vůz se nemusel tolik vytáčet, snížila navíc spotřebu i hluk od motoru.

INTERIÉR Přístrojová deska, horní část byla z měkčených plastů. Interiér byl velmi slušně zpracovaný a vypadal dobře i na pohled. 

Palubní deska měla klasický tvar s analogovu kapličkou před řidičem. Byla přehledná, zcela vlevo byl otáčkoměr, který byl bohužel cejchován jen po 500 otáčkách, takže nedával moc přesné údaje. Uprostřed byl tachometr, který měl cejchování, také bohužel jen po desítkách v jeho dolní části byl teploměr chladící kapaliny. Vpravo se digitálně zobrazoval stav paliva, počet ujetých kilometrů a údaj o nastavené rychlosti tempomatu, případně max. limitu rychlosti. Údaje palubního počítače a radia byly soustředěny na displeji, který se nacházel uprostřed palubní desky v elegantní plastové liště v barvě vozu -červnené nad ovládáním klimatizace. U palubního počítače mi chybí u Citroenu už tradičně doba jízdy, má 2 paměti (zobrazuje průměrnou, aktuální spotřebu, ujetou vzdálenost, dojezd a průměrnou rychlost). Světla mají funkci denního svícení. Blikače mají příjemnou dnes už běžnou funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Originál radio starého ne zrovna elegantního designu s CD/MP3 s 6-ti reproduktory a dobrým zvukem mělo ovládání páčkami pod volantem. 3-ramenný elegantní volant se stříbrným plastovým dekorem s ergonomickým tvarem a koženým potahem byl seřiditelný ve 2 osách a velmi dobře se držel. Vůz měl v základní výbavě automatickou klimatizaci, ovládanou tlačítky soustředěné do dvou kruhů mezi nimi byl stejně velký kulatý dispej klimatizace. Ventilace byla poměrně hlučná ve vyšších otáčkách a hlavně při ofukování zamlženého čelního skla. Z vozu byl dobrý výhled všemi směry.

Přední sedačky s kombinovaným dvoubarevným potahem látka - Alcantara, byly pohodlné s dobrým bočním vedením, obě přední sedačky byly výškově nastavitelné. Sedačky měli pamět a  při odklopení pro nastoupení vzad se vrátili zpět do své polohy. Mezi sedadly je sklopná loketní opěrka, která je, ale dost vysoko a nedá se nijak nastavit. Vedle ruční brzdy byl konektor pro USB připojení. Vůz měl elegantní kovové sportovní pedály. Vzadu je průměrný prostor v oblasti kolen, nad hlavou moc místa nebylo.

 

Vůz byl vybaven elektrickým ovládáním předních oken a hlavní ovladač byl na dveřích řidiče, kde se do kapsy vešla i 1,5 litrová láhev. Pod radiem a dole na středové konzole bylo ideální místo pro uložení mobilního telefonu. Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 285 litrů, což je poměrně slušná hodnota. Pod jeho podlahou je pouze dojezdová rezerva. Opěradla zadních sedaček jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3. Po sklopení opěradel nevznikne rovná plocha. Naměřil jsem rozměry- šířka 97 cm, výška pod odnímatelným krytem je 55 cm, délka v rovině podlahy 67 cm. Přístup do kufru je dobrý velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je poměrně dost vysoko cca 74 cm nad zemí a 22 cm nad podlahou kufru. Po otevření kufru se nachází jeho spodní hrana víka kufru -zámek 182 cm nad zemí, což je spíš podprůměrná hodnota a vyšší postavy by si měli dávat pozor na hlavu. V plastu na vnitřní straně jsou 2 prohlubně určené pro uchopení při zavírání.

 BEZPEČNOST Vůz byl vybaven v základu 6-ti airbagy a stabilizačním systémem ESP. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h a je velmi výrazná, takže není možné jet v klidu bez zapnutých pásů, které nejsou výškově stavitelné. Od rychlosti nad 10 km/h se vůz automaticky zamkne.

DESIGN Je velmi silnou stránkou tohoto vozu, který má zvednout image značky a konkurovat Mini a Alfě Mito. Zejména přední část s velkou maskou (tento tvar používá Ford a nový Hyundai i30), která je jen v této výbavě orámována chromem navazuje na nový zakulacený znak Citroenu.

Hezky působí svislý diodový pás denních světel, chromované kulaté mlhovky a zajímavě tvarované velké světlomety. Bílo-černá zrcátka na chromové stopce ve které je umístěn boční blikač. Na spodní části dveří a zadního boku je chromovaná lišta, která má snad i ochranný smysl mimo estetického. Boční B sloupek je do půlky dveří a má trojúhelníkový tvar, horní část je zatmavená stejně jako zadní C sloupek, který je celý skryt pod bočním a zadním sklem. Výrazná zadní světla vystupují do boků, na víku kufru najdeme logo DS3. Myslím, že vůz se bude líbit hlavně ženám a mladým lidem navíc v testované červené barvě s bílou střechou s příplatkovými zebřími motivy mu to opravdu slušelo. Za autem se skoro každý otočil. Vozu bohužel chybí ochranné lišty nárazníků.

CENA DS3 s motorem 1,6 HDI se nabízí pouze v jediné nejvyšší výbavě Sport Chic za cenu 504.900 Kč (3/2011). V této výbavě najdeme: ESP, variabilní posilovač řízení, 6x airbag, př. mlhovky, diodová denní přední světla, centrál s dálkou - sklopný klíček, el. okna, el. vyhřívaná a sklopná zpětná zrcátka, vnější chromové lišty a dekory, automatická klimatizace, palubní počítač, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu s 6-ti repro, hi-fi systém se subwooferem v kufru, bluetooth, USB, tempomat a omezovač rychlosti, zadní dělené sedadlo, výškově stavitelné sportovní sedačky řidiče a spolujezdce, kombinovaný potah látka-alcantara, kožený volant, zadní spojler, střecha v odlišné barvě od vozu, alu kola s pneu 205-45-17, 6-ti stupňová převodovka. Příplatková výbava: Pack Select Confort - zadní čidla parkování, loketní opěra s úložným prostorem, osvětlení protislunečních clon za 12.000, kit decor sport red - červené prvky v interiéru 2.600, grafický motiv zebra na střeše za 10.400 Kč. Doplňky celkem za 25.000 Kč. Celková cena je tak 529.900 Kč.

 

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - výborné podvozek (i když tvrdší) a brzdy

                  - výkonný, pružný úsporný motor HDI

                  - sportovní jízdní vlastnosti a řízení

                  - přesné řazení 6-ti stupňové převodovky 

                  - pohodlné přední sportovní sedačky, mají paměť při sklápění 

                  - bezpečnostní výbava 6 airbagů v sérii a ESP

                  - dobré zpracování a kvalitní použité materiály

                  - atraktivní vnější i vnitřní design

                  - autorádio s CD/MP3 hifi v sérii s ovl. na volantu (bohatá základní výbava) 

                  - velikost kufru

                  - prostor pro nohy na zadních sedadlech

MÍNUSY: - design radia                      

                  - cejchování otáčkoměru a rychloměru

                  - chybějící doba jízdy na palubním počítači

                  - prostor pro hlavu na zadních sedadlech

                  - pásy se nedají výškově nastavit

                  - vysoko umístěná loketní opěrka (nemožnost jí nastavit)

                  - nerovná plocha po sklopení zadních sedaček

                  - hlučná ventilace, zejména při ofukování př. skla

  

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor - objem 1560 cm3 řadový vznětový přeplňovaný 4 válec HDI                                                                                       

Výkon 82 kW (112 k) /3.600 ot./min., točivý moment 270 Nm při 1.750 ot./min.
6-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V  3.948 - 1.715 - 1.458 mm, rozvor 2.464 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.172 kg , užitečná 440 kg, celková 1.612 kg                                 

Nádrž na 48 l paliva. Zavazadlový prostor 285 l                                                                                                                         

Pneu 195 - 55 R16 BF Goodrich G- Force (zimní) standartně 205 - 45 R17
Zrychlení 0 -100 km/h za 9,8 s, max. rychlost 190 km/h
Spotřeba paliva 4,8 mimo - 7,6 město - 5,8 l/100km  kombinace

Během testu najeto 953 km se spotřebou 5,5 l/100km 

Resume: krásný imagový vůz s výborným silným a úsporným motorem a přiměřeně prostorným interiérem a výborným trochu trdším sportovně naladěným podvozkem (diametrálně rozdílný od bratra C3). Na rozdíl od C3  má přesné řazení. Velká možnost individualizace exteriéru i interiéru. Jedná se o jeden z nejatraktivnějších vozů na trhu v daném segmentu.

 

8 - 14.3.2011

Karel Kolečko

 

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu