Vyhledávání

Redakční test sedmimístného nesedmimístného Citroënu C Crosser

Redakční test sedmimístného nesedmimístného Citroënu C Crosser

Lidé zřejmě chtějí a žádají velké automobily SUV, i když se některým dalším mohou zdát poněkud zbytečně velké a tím pádem i méně úsporné. Ale hledat někdy v některých věcech logiku ( samozřejmě ne jen v oblasti nových vozů) je těžké a proto automobilky chrlí další a další velké vozy a nové modely.

A tak například u Citroenu, proslaveného především sérií vítězství titulů mistra světa v rallye ( ale nejen to), nabízejí C-Crosser, tedy sedmimístný vůz SUV. Nicméně pokud je o slůvko sedmimístný, je to poněkud zavádějící informace. Byť z oficiálních zdrojů. Na delší cestu to pro více, než v pěti určitě není... A ani ten prostřední vzadu možná nebude s tvrzením o pěti souhlasit !

V podstatě sice vůz nabízí sedm sedadel, ale lavice vzadu je prostě lavice vzadu a ne plnohodnotné sedadlo pro vzrostlého chlapa! Nehledě na fakt, že pokud se jede na delší cestu, je potřeba i nějaký ten baťůžek, či případně třeba přímo stan s sebou - a pokud tam bude sedět ten chlap ( ale i ženská nebo i dítě...), tak nějak se tam již nevejde onen baťůžek, či kufřík, tašky .... A už vůbec ne několik baťůžků. My jsme to pro výlet do Německa na jízdu v pěti na vyhlášený truckerský festival na Nurburgringu ( ME trucků a zároveň na dohled ME v trucktrialu) museli vyřešit vypůjčením střešního boxu, kam se přece jen pár spacáků a stanů i dalšího vybavení na cesty vešlo.

Nicméně v každém případě jsme měli veliké štěstí, že jeden z členů výpravy nakonec před odjezdem odpadl. V šesti si dalekou cestu v takto "sedmimístném autě" tak nějak nedokážeme představit. Ale jinak to jistě bylo celkem příjemné svezení a velmi rychle se dá zvyknout třeba na automatickou převodovku a jízdu s automatem, byť jste s ním nikdy dříve třeba nejezdili.

C-Crosser, jak známo, pochází ze spolupráce koncernu PSA a Mitsubishi, které tedy nabízejí něco dost podobného, i když se jejich vozy jmenují zcela jinak. U Peugeotu se jedná o P 4007, u Mitsubishi zase Outlander. Technicky jsou v podstatě shodné, stejně jako stavba jejich karoserií. Liší se jen některými detaily a vzhledem přední masky. Ta se u Citroënu jistě vydařila a možná lze považovat i za nejhezčí a velmi elegantní. Ale to už je na vkusu každého.

Interiér je poměrně prostorný. Víko zavazadelníku je dělené na dvě části, což pomáhá například u sníženého stropu nebo když těsně za vámi stojí jiný vůz. Přesto se pak do kufru dostanete. Pod podlahou je schovaná třetí řada nouzových sedadel, ale o těch již byla řeč. Možno snad jen dodat, že v sedmi je těžké jet i třeba na nákup, protože stále platí, že by jej nebylo moc kam dát... Leda na nějaký menší nákup.

Když jsou ale provizorní sedadla schovaná, je tu samozřejmě místa dost a dost - údajně pro 441 - 510 litrů nákladu !!

Motor nabízel plynulé zrychlování i celkem příjemné svezení. Z technického hlediska stojí za zmínku ještě pohon všech kol. V náročnějším terénu jsme ale kvality nestačili vyzkoušet. Krátký výjezd po polní cestě za takovou zkoušku nelze považovat.

Citroën má mezi nápravami elektromagnetickou spojku, řízenou elektronikou. Řídíci jednotka hlídá řadu údajů, například rychlost, úhel natočení předních kol, ale také sešlápnutí plynového pedálu, či rychlost jednotlivých kol a podobně. Podle toho dokáže odhadnout prokluz kol ještě než k němu
dojde, přičemž účinnost systému lze volit otočným ovladačem, kterým lze zadek případně odpojit.

Motor pod kapotou je velmi dobrý. Táhne, ale neruší nadměrným hlukem, jak je hodno v případě moderního turbodieselu. V případě jízdy s pohonem předních kol lze s "lehkou nohou" jezdit za nějakých plus mínus 8,5 litru, ale samozřemě v městském provozu, při větším zatížení nebo při ostřejší jízdě to bude i přes deset litrů.

Jízda s C-Crosserem je příjemná i pohodlná. Vůz velmi slušně brzdí a díky pružnému motoru ani předjíždění není celkem žádný problém. Někde jsem se dočetl, že kabina C-Crosseru údajně obsahuje celkem 22 odkládacích prostorů - na jejich odhalování jsme ale neměli při našem relativně krátkém svezení čas.

Za zmínku jistě stojí i špičkové technické vybavení, jako třeba audio systém Rockford Fosgate pro zajištění dokonalého a špičkového poslechu s celkem 8 reproduktory a zesilovačem o výkonu 650 W pod sedadlem spolujezdce, či navigační systém, včetně dotekového barevného displeje.

Couvání může jistě mnohým usnadnit kamera, umístěná nad zadní registrační značkou, která je aktivována automaticky při zařazení zpátečky. Snímaný obraz se přenáší na navigační displej a v případě přibližování se k vozidlu, či předmětům za ním, dvě zelené čáry na záběru informují o
nebezpečí vzadu.... No, mnohdy bylo varování celkem zbytečné - tedy příliš brzké - a zbytečně by mohlo některé labilnější řidiče stresovat! Podobně pak stejný systém hlásil i přiblížení se k vozidlu vpředu, ale celkově lze říci, že i bez těchto systémů se dá žít...... I když někomu se to může líbit a možná by se na to dalo zvyknout.

Vůz měl třeba i sklopná zpětná zrcátka, která se automaticky sklopí po každém vypnutí motoru a otevření řidičových dveří, což může být celkem praktické hlavně třeba při parkování na přeplněných parkovištích ve městěch, ale i bez toho by se dalo rovněž žít.... Jsou to jen takové třešničky na dortu....


Již zmiňovaná spotřeba, blížící se 10 litrům, není při současných neustále vzrůstajících cenách pohonných hmot nijak zanedbatelná a může být při volbě vozu rozhodující. I když ani pořizovací cena kolem miliónu Kč není zcela zabedbatelná. Je to pěkné a pohodové autíčko, ale vzhledem k ceně to nebude pro každého.

V podstatě jde o dost povedené SUV, ale cena je přemrštěná. Zájemcům nezbývá, než být ve střehu a počkat si na případné slevové akce, které se čas od času objevují. A pak lze tento kvalitní a velký rodinný vůz pořídit i o dost levněji.




Technické údaje
Citroën C-Crosser 2.2 HDi
Motor
Zdvihový objem 2179 ccm
Max. výkon 115 kW při 4000 ot./min
Max. točivý moment 380 N.m při 2000 ot./min
Spotřeba (l na 100 km)
Město 9,5
Mimo město 5,9
Kombinace 7,2
Výkony
Max. rychlost 200 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/hod 9,9 s
Převodovka
šestistupňová manuální
Rozměry a objemy
Délka 4646 mm
Šířka 1806 mm
Výška 1713 mm
Rozvor 2670 mm
Objem zavazadelníku 441/1686 l
Provozní hmotnost 1822 kg
Ceny
Základní cena vozu 929 000 Kč
Cena testovaného vozu 1 029 000 Kč



Více: www.citroen.cz

 

Fotogalerie

Test Citroenu Crosser u německého Nurburgringu

foto Pavel Douša, Pavel Puštějovský a Jiří Fiala

Další fotografie 1 2 3 4

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu