Vyhledávání

Redakční test vozu Peugeot 308 s benzínovým motorem 1,6 VTI

Redakční test vozu Peugeot 308 s benzínovým motorem 1,6 VTI

Peugeot 308 s benzínovým motorem 1,6 VTI

Test Peugeotu 308 v 5-ti dveřové verzi s výbornou benzinovou 1,6-tkou od BMW. Jedná se o jeden ze zdařilých rodinných vozů v nabité nižší střední třídě.

MOTOR Přesto, že jde o benzínovou nepřeplňovanou jednotku byl motor až překvapivě pružný. Zrychloval již od 2.500 otáček díky variabilnímu časování. Skoro jako u Dieselu. Zejména na nižší rychlostní stupně 2 a 3 velmi rychle a ochotně zrychloval od 2.500 do 6.000 otáček, kde dosahuje nejvyššího výkonu 88 kW (120 koní). Motor pochází z dílen BMW a je to znát, opravdu jde výborně za plynem, tento motor používá i Mini a koncernový Citroen.

Spotřeba je závislá na stylu jízdy. Na dálnici s rychlostí kolem 120 -130 km/h se spotřeba pohybuje kolem 7 litrů na 100km. Při běžném rozumném ježdění se dá spotřeba držet kolem 6 - 6,5 litru, když na to šlápnete budete stále pod 8- mi litry. Popojíždění po městě znamená spotřebu kolem 8 - 9 litrů. Za celý test 658 km jsem dosáhl příjemné spotřeby 7,0 l/100km (což je pouze o 3 deci víc než uvádí výrobce i když jsem jezdil převážně mimo město po běžných silnicích) a to jsem 308-mičku nijak nešetřil. Maximálka 195 km/h a zrychlení z 0-100 km/h za 10,8 s jsou slušné hodnoty na nepřeplňovanou 1,6-tku.

PODVOZEK Byl velmi příjemný, spíš jako u německé konkurence. 308-mička sedí v zatáčkách jako přibitá na letních pneu Continental Conti Sport Contact 3 o rozměru 225 - 45 R17 na elegantních originálních Alu kolech. Díky nim se občas do vozu přenášely rázy z nerovností vozovky, osobně bych volil maximálně 16-ti palcová kola. Vůz se minimálně nakláněl a umožňoval velmi rychlé průjezdy zatáčkami. Nikdy jsem se nedostal na limit vozu, takže jsem stabilizačním systém ESP ani neaktivoval. Jízdu s tímto vozem jsem si opravdu užíval. Podvozek byl nastaven jako rozumný kompromis mezi komfortním a sportovním nastavením jen 17-tky ho trochu degradovali. Na dírách v silnici se přenášeli do interiéru rázy od 17-ti palcových kol.

ŘÍZENÍ Kladlo optimální odpor (nebylo přeposilované) vůz se příjemně řídil. Řízení má variabilní účinek snižující se s rychlostí. Je poměrně přesné a má dobrou zpětnou vazbu. Vůz šel dobře za volantem.

ŘAZENÍ Nebylo moc přesné s dlouhou drahou řazení. Určitě bych uvítal 6-tku při dálničních rychlostech motor zbytečně moc točil, byl pak i hlučnější a samozřejmě jde nahoru i spotřeba Motor točil na 5-tku při 90-ti 2.600 ve 100 - 2.800, při 120 - 3.500 a při dálničním limitu 130 je to 3.800 otáček ve 150 km/h už motor točil 4.400 otáček. Řadící páka v poloze 5 a 3 byla velmi blízko ovladačů klimatizace (což vadilo při jejím ovládání).

INTERIÉR Hlavní část palubní desky je z měkčeného plastu. Interiér byl kvalitně zpracovaný a vypadal dobře i na pohled. Palubní deska měla klasický tvar s kapličkou s otáčkoměrem a rychloměrem, palivoměrem a teploměrem chladící kapaliny všechny byly s chromovým orámováním v bílé barvě s oranžovým podsvícením. Displej palubního počítače byl uprostřed mezi otáčkoměrem a rychloměrem. U palubního počítače se 2-mi pamětmi mi chyběla tradičně jako u všech vozů PSA doba jízdy. Výklopný displej příplatkové navigace byl uprostřed palubní desky a při slunečném počasí byl špatně čitelná, přesto, že jí bylo možné trochu naklápět (navigace se ovládala přes radio). Řidič od spolujezdce je oddělen středovým tunelem s loketní opěrkou pod kterou byl úložný prostor. Držák nápojů byl za řadící pákou, takže nebylo možné tam mít například půllitrovou lahev, protože Vám vadila v řazení. Světla měla funkci denního svícení. Blikače měli příjemnou dnes už běžnou funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Originál radio s CD/MP3 s 6-ti reproduktory a dobrým zvukem mělo ovládání páčkami pod volantem. 3-ramenný volant s koženým potahem byl seřiditelný ve 2 osách.

Automatická 2-zónová klimatizace se 2-ma displeji, kde se zobrazovali teploty měla funkci mono, nastavování teploty bylo po půl stupních. Z vozu nebyla vůbec vidět přední kapota, což se bohužel u některých moderních vozů stává, navíc mohutné zadní sloupky omezovali výhled šikmo vzad. Přední sedačky byly velmi pohodlné a optimálně tuhé, sedadlo řidiče bylo výškově nastavitelné. Vzadu je velmi slušný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 75 cm (sedák 46 + 29 cm prostor pro kolena) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou (vzhledem k velikosti a třídě vozu) i nad hlavou bylo dost místa. Vůz byl vybaven elektrickým ovládáním všech 4 –oken, hlavní ovladač byl na dveřích řidiče, kde se do kapsy vešla i 1,5 litrová láhev. Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 442 litrů podle normy VDA, ale všichni ostatní udávají velikost dle jiné normy a objem reálných 348 litrů, což je průměr pro vozy nižší střední třídy.

Při sklopení zadních sedaček (včetně sklopení sedáků k předním sedačkám) nevznikne zcela rovná plocha. Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po jejich sklopení se objem zvětší na 1200 litrů. Naměřil jsem rozměry zavazadlového prostoru - šířka 104 cm, výška 52 cm, délka v rovině podlahy 83 cm. Tvar kufru je pravidelný a nezasahují do něj nijak žádné výstupky a podběhy. Pod podlahou kufru je plnohodnotná rezerva- hliníkové kolo 17 palců. Přístup do kufru je výborný velkým vstupním otvorem- nákladová hrana je 77 cm nad zemí a 23 cm nad podlahou kufru (což je dost velký schod). Po otevření kufru je spodní hrana víka kufru -zámek cca 185 cm nad zemí, což je slušná hodnota, v plastu na spodní straně jsou 2 prohlubně určené pro uchopení při zavírání. Lakované lišty dveří nejsou moc praktické ani nízko umístěná přední RZ.

DESIGN 308 -čka má zajímavě řešenou příď se zobákem podobným tomu jaký mají formule. Příď působí velmi dynamicky díky mohutné chromované masce, dlouhými protaženými světly a vysokými mlhovkami. Zadní část má proti předchůdci více protažené světla a v této verzi imitaci zadního difuzoru. Celkově se mi vnější design líbil, zejména přední část se zobákem.

CENA Vůz byl ve vyšší výbavě Premium nabízen za akční cenu 339.900 Kč 5/2010 (standartně 417.900) v této výbavě najdeme ESP, 4x airbag, palubní počítač, př. mlhovky, centrál s dálkou- sklopný klíček, 4x el. okna a zrcátka, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu, 6 repro, automatická klima, světlomety s denním svícením, 16“ Alu kola, kožený volant. Příplatková výbava: 17“ Alu kola s pneu 225 - 45 R17 za 5.800 Kč, hlavové airbagy 9.700 Kč, navigace 22.000 Kč a metalíza za 13.000 Kč. Celková akční cena je tak celkem příznivých 390.400 Kč.


CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY : - výborné jízdní vlastnosti a brzdy
- výkonný, pružný, úsporný a tichý motor
- přesné řízení s variabilním posilovačem
- přiměřená cena, bohatá výbava
- prostorný interiér
- pohodlné přední sedačky
- prostor vzadu – nohy, hlava
- plnohodnotná rezerva

MÍNUSY: - nepřesné řazení a dlouhé dráhy
- chybějící doba jízdy na palubním počítači
- při sluníčku špatně čitelný displej navigace
- vysoká hrana kufru
- díky 17-ti palcovým kolům tvrdší podvozek (rázy od kol)
- výhled šikmo vzad přes mohutné C – sloupky
- na 5-tku řadící páka blízko ovladačů klimatizace

TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor 1598 cm3 řadový zážehový 4 válec Výkon 88 kW (120k) /6.000 ot./min. , točivý moment 160 Nm 4.250 ot./min.
5-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V 4.276 - 1.815 - 1.458 mm, rozvor 2.608 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.287 kg , užitečná 528 kg, celková 1.815 kg Nádrž na 60 l paliva. Pneu 225 - 45 R17 Continental Conti Sport Contact 3 - letní
Zrychlení 0 -100 km/h za 10,8 s, max. rychlost 195 km/h
Spotřeba paliva 5,2 mimo - 9,3 město - 6,7 l/100km kombinace
Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 658 km - 7,0 l/100km


Karel Kolečko
8 - 14.6.2010

 

Fotogalerie

Test P 308, foto Karel Kolečko

Další fotografie 1 2

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu