Vyhledávání

Renault Koleos s motorem 2,0 dCi - první SUV od Renaultu

Renault Koleos s motorem 2,0 dCi - první SUV od Renaultu

Testovaný vůz byl v nejvyšší výbavě Bose Edition s nejsilnějším naftovým motorem a pohonem všech kol. Koleos byl představen v Ženevě v roce 2008, v létě roku 2011 byl faceliftován, to se dotklo především přední části vozu.

MOTOR K dispozici jsem měl vůz s přeplňovaným dieselovým motorem - 2,0 dCi. Motor dosahuje úctyhodných 127 kW  dosahovaných již ve  3.750 ot. a 360 Nm ve 2.000 ot. točivého momentu). Tento motor je nejsilnější v nabídce a nabízí velmi svižné svezení, turbo zabírá od 2.000 otáček, takže není potřeba tak často řadit 6-ti stupňovou převodovkou.

Spotřeba se během celého testu - 789 km ve smíšeném provozu ustálila na příznivé hodnotě 6,42 l/100km což je přesně kolik deklaruje výrobce 6,4. Při běžné jízdě mimo město jsem jezdil mezi 6 - 7 litry. Úspornou jízdou do 90-ti km/h je možné jet i kolem 5-ti litrů. Při ostřejší jízdě nebo ve městě se pohybujeme kolem 8 litrů nafty. Na dálnici při dodržování rychlostního limitu si vezme něco mezi 6,5-7 litry. Maximálku 191 km/h jsem nezkoušel, ale zrychlení z 0-100 km/h za 9,9 s se mi podařilo dosáhnout za téměř identických 9,8 s na tachometrových 100. Motor je velmi kultivovaný a tichý.

PODVOZEK je velmi příjemný. V zatáčkách se naklání, ale přesto dobře sedí na zimních pneu Nokian Hakkapelitta R o rozměru 225-55 R18 na originálních Alu kolech. Podvozek je naladěn komfortně. Nerovnosti, díry v silnici i kanály velmi dobře odfiltruje i na polních a lesních cestách se cítí velmi dobře. Podvozek si Renault půjčil u sesterského Nissanu z modelu X-Trail. Vůz má přední pohon, zadní náhon je možné zapnout tlačítkem, na palubní desce ještě najdeme tlačítko pro snazší sjíždění kopců. Zapnutí pohonu 4x4 lock funguje bohužel jen do 40 km/h.  V terénu a na polních cestách je limitován bohužel světlou výškou 188 mm, většinu času bude trávit na silnicích. 4 kotoučové brzdy fungují velmi dobře.

ŘÍZENÍ s variabilním účinkem posilovače je optimálně naladěno.

ŘAZENÍ vůz je vybaven manuální šesti-stupňovou převodovkou, která je poměrně přesná. Šestka je přiměřeně dlouhá takže motor nemusíte zbytečně vytáčet. Otáčkoměr je cejchovaný bohužel po 250-ti otáčkách. Odečetl jsem z něj tyto hodnoty - motor točí na 6-tku při 90-ti 1.800, 100 km/h  cca 2.000, při 120 kolem 2.350 a při dálničním limitu 130 ukazovali přístroje 2.550 otáček ve 150-ti jsou to 3.000 otáček.

INTERIÉR Přístrojová deska z měkčených plastů působí na pohled dobře a je kvalitně zpracovaná. Horní část je tmavě hnědá, spodní světlá, stejně jako na sedačkách. Palubní deska má tradiční tvar s analogovou kapličkou před řidičem. Uprostřed palubní desky je  displej příplatkové navigace Tom Tom, která komunikuje česky. Palubní přístroje: vlevo je otáčkoměr, který je bohužel cejchován jen po 250 otáčkách, takže nedává moc přesné údaje, uprostřed je tachometr, vpravo je kruhový ukazatel  v levé části ukazatel stavu paliva, vpravo teploměr chladící kapaliny. Dole v tachometru je displej palubního počítače. U palubního počítače jsem postrádal dobu jízdy, má pouze jednu paměť (zobrazuje průměrnou, aktuální spotřebu, ujetou vzdálenost, dojezd, průměrnou rychlost, spotřebované palivo). Světla mají funkci denního svícení. Blikače jsou (u Renaultu poprvé) vybaveny příjemnou dnes už běžnou funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Vůz se startuje tlačítkem, které je umístěno dost nízko - dole na středovém tunelu pod radiem, kartu, která slouží i na otvírání a zavírání vozu stačí mít u sebe v autě (v kapse, třeba i bundy na zadní sedačce).

  

Audio systém Premium Bose s radiem s CD/MP3 s výborným zvukem má ovládání páčkami pod volantem, jeho údaje se zobrazují na displeji navigace (pouze na spodním řádku). Volant se světlým koženým potahem a kovovým dekorem je seřiditelný ve 2 osách, má tlačítka na ovládání tempomatu. Nad panelem ovládání autoradia je ovládání automatické 2-zónové klimatizace, má nastavování teploty po půl stupních a dva malé displeje, které zobrazují nastavenou teplotu. Měl jsem možnost vyzkoušet automatické stěrače za deště, fungují bez problémů, není potřeba do jejich funkce zasahovat. Z vozu je i vzhledem k vyššímu posezu velmi dobrý výhled všemi směry. Přední světlé-béžové sedačky s koženým potahem jsou pohodlné, sedadlo řidiče je výškově nastavitelné a elektricky ovládané. V interiéru je několik schránek v podlaze a pod sedačkami. Vzadu je slušný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 72 cm (sedák 46 + 26 cm prostor pro kolena) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou (vzhledem k velikosti a třídě vozu) nad hlavou je dost místa díky vysoké střeše 95 cm. Mezi předními sedadly je loketní opěrka s úložným prostorem, vpředu na opěrce je ovládání navigace Tom Tom. Vůz má elektrické ovládáním všech 4-oken a hlavní ovladač je na dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde i 1,5 litrová láhev.

Zavazadlový prostor má objem 450 litrů, což je průměrná hodnota. Pod podlahou kufru se skrývá dojezdová rezerva o rozměru 155-80R17 v ní je umístěn subwoofer Bose a vedle je zesilovač. Po sklopení zadních sedaček vznikne rovná plocha a objem se zvětší až na úctyhodných 1380 litrů. Naměřil jsem rozměry- minimální šířka 107 cm, výška pod odnímatelným krytem je 46 cm, délka v rovině podlahy 94 cm. Přístup do kufru je dobrý velkým vstupním otvorem -  nákladová hrana (sklopený dolní díl víka) je dost vysoko cca 77 cm nad zemí. Na spodním dílu víka je možné sedět a třeba posvačit. Po jeho otevření se nachází spodní hrana víka kufru -zámek cca 185 cm nad zemí, což je poměrně vysoko.

BEZPEČNOST Vůz je vybaven 6-ti airbagy. Stabilizační systém ESP je součástí základní výbavy. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h a je velmi výrazná, takže není možné jet v klidu bez zapnutých pásů. Od rychlosti nad 20 km/h se vůz automaticky zamkne.

DESIGN nepůsobí nijak výrazně, po faceliftu je vpředu nově mohutná chromovaná maska, v dolních rozích jsou kulaté mlhovky -nad nimi je malá chromovaná lišta, dole uprostřed pod mřížkou sání motoru je stříbrný plast imitující kovový kryt pod motorem. Zadní světla zasahují hluboko do boku a dělí je víko kufru. Linie oken má lehce stoupající linku. V zadním sloupku je trojúhelníkové okno. Vůz je vybaven praktickými předními a zadními parkovacími čidly a kamerou. Ve spodní části dveří jsou mohutné ochranné lišty, bohužel jsou neprakticky v barvě vozu.

CENA Koleos v nejvyšší výbavě Bose Edition je nabízen za akční cenu 709.900 Kč (8/2012) standartní ceníková cena je 779.900 Kč. V této výbavě najdeme: ESP, variabilní posilovač řízení, 18-ti palcová Alu kola, 6x airbag, př. mlhovky, automatická klimatizace, centrál s dálkou - hands free startovací karta, 4x el. okna, el. ovládaná a sklopná zrcátka, palubní počítač, audio systém Bose s CD a MP3 s ovl. na volantu, navigace Tom Tom, tempomat a omezovač rychlosti, automatická parkovací brzda, přední a zadní parkovací čidla, automatické stěrače, bixenony, výškově a podélně nastavitelný kožený volant, palubní počítač, výškově elektricky stavitelná sedačka řidiče, kožené čalounění, zatmavená zadní skla, nouzové rezervní kolo.

Příplatková výbava : metalíza (bílá perleť) za 13.000 Kč. Celková akční cena je tak 722.900 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - komfortní podvozek, dobré jízdní vlastnosti 

                  - úsporný silný a tichý motor

                  - kvalitní audio Bose

                  - sklápění sedaček do roviny přímo z kufru

                  - bohatá výbava vozu

                  - ESP v sériové výbavě  

                  - česky komunikující navigace se snadným ovládáním Tom Tom

                  - množství úložných prostorů pod sedadly a v podlaze

                  - příznivá základní cena - bohatá výbava

                  - dobré brzdy

MÍNUSY: - na palubním PC pod 50 km zmizí dojezd

                  - tlačítka tempomatu na volantu nejsou podsvícena

                  - v zatáčkách se dost naklání

                  - chybějící doba jízdy na palubním počítači

                  - mód 4x4 lock pouze do 40 km/h

                  - nízko umístěné tlačítko startování a radio

                  - krátká roletka kufru navíc překáží

                  - výklopná dolní část víka je dost vysoko navíc vadí  v přístupu do kufru

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1995 cm3 řadový přeplňovaný vznětový 4 válec                                                                       

Výkon 127 kW (173 k) /4.000 ot./min. , točivý moment 320 Nm při 1.750 ot./min.
6-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V 
4.520 - 1.865 - 1.695
mm, rozvor 2.690 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.320 kg , užitečná 574 kg, celková  1.894 kg                        

Nádrž na 65 l paliva. Zavazadlový prostor 450/ 1380 litrů.                                                                      

Pneu 225-55 R18 Nokian Hakkapelitta R  (zimní).
Zrychlení 0 -100 km/h za 9,9 s, max. rychlost 191 km/h
Spotřeba paliva 5,7 mimo - 7,5 město - 6,4 l/100km  kombinace

Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 789 km - 6,4 l/100km 

 

RESUME : Pohodlný prostorné SUV s prostorným interiérem. Navíc v kombinaci se silným a úsporným motorem 2,0 dCi je ideální volba v kombinaci s pohonem všech kol. Vůz za přiměřenou cenu má bohatou výbavu včetně navigace a kožených sedaček.

 

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4 5

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu