Vyhledávání

Škoda Octavia RS s dieselovým motorem TDI a automatem DSG

Škoda Octavia RS s dieselovým motorem TDI a automatem DSG

Testoval jsem nejdéle vyráběnou škodovku - Octavia druhé generace, která se objevila na trhu již v roce 2004 a na podzim 2008 prošla faceliftem. Testovaný model RS má pod kapotou poprvé dieselový motor 2,0 TDI a navíc výbornou automatickou převodovku DSG.

MOTOR Je dost výkonný a pružný i na ostřejší sportovní jízdu. Jeho 125 kW, ale hlavně mohutných 350 Nm ot. točivého momentu, které jsou k dispozici od 1.750 do 2.500 otáček, poskytuje v každé situaci značnou výkonovou rezervu. Motor není nutné nijak vytáčet, optimální je se pohybovat v oblasti největšího točivého momentu nad 2.000 otáček. TDI nově se vstřikováním Comon Rail plynule zrychluje cca od 1.800 otáček až k maximu ve 4.200 otáčkách.

Překvapila mě spotřeba u tak silného vozu se sportovními geny, při svižné jízdě ukázal palubní počítač hodnoty spotřeby 6-7 litrů. Ve městě budete na kratší vzdálenosti jezdit kolem 8-10-ti litrů. Jízda po dálnici zhruba znamená konzumaci kolem 6-ti litrů nafty. Díky ComonRailu jsou výkyvy spotřeby větší než u starších motorů PD, to znamená, že můžete jezdit od 5- litrů při hodně úsporné jízdě až k 10-11 litrům při hodně ostré sportovní jízdě s vytáčením motoru. Celková spotřeba se během testu (622 km) ustálila na hodnotě 7,3 l/100km což je o 1,3 litru více než uvádí výrobce (6,0) a je to díky stylu, kdy jsem využíval potenciál motoru RS i podvozku tohoto vozu. Motor je díky novému vstřikování ComonRail velmi kultivovaný a tichý, v interiéru téměř není možné poznat, že vůz pohání dieselový motor. I ve vyšších dálničních rychlostech je vůz překvapivě tichý. Udávanou maximálku 224 km/h jsem nezkoušel, zrychlení 0-100 udává výrobce za 8,3 s, mě se podařilo dosáhnout tachometrových 100 km/h za 7,5 s.

PODVOZEK Je trochu tvrdší, ale i tak slušně tlumí nerovnosti vozovky a v zatáčkách eReSo skvěle sedí. Octavia druhé generace má nezávislé zavěšení zadních kol a díky tomu má proti první generaci výrazně lepší jízdní vlastnosti. S kvalitními pneu Continetal SportContact 2 o rozměru 225 - 40 R18 na originálních Alu kolech se vůz jen minimálně naklání a umožňuje velmi rychlé průjezdy zatáčkami na silnicích s kvalitním asfaltem. Jízdu jsem si užíval zejména na klikatých silničkách. Verze RS má proti sériové Octavii snížený a přitvrzený podvozek. Osobně bych volil vůz na standartních 17-ti palcových kolech kvůli lepšímu komfortu jízdy.

ŘÍZENÍ Klade optimální odpor, má variabilní účinek snižující se s rychlostí. Je přesné a má dobrou zpětnou vazbu. 3-ramenný volant potažený perforovanou kůží se dobře drží.

ŘAZENÍ Automatická dvouspojková 6-ti stupňová převodovka DSG funguje dobře bez jakýchkoliv rázů, řadí velmi plynule v automatickém režimu. Je možné řadit sekvenčně pákou, směrem vpřed a vzad, ale bohužel nelogicky se podřazuje dozadu a vyšší stupně se řadí vpřed. Za rozumný příplatek je možné pořídit pádla pod volantem. V manuálním režimu probíhá řazení rychle a plynule, DSG je dvouspojková převodovka, která má v každém okamžiku zařazené 2 stupně najednou sudý a lichý, takže zařazení probíhá bez jakékoliv ztráty výkonu. Při kickdownu (prudkém sešlápnutí plynu) převodovka přeřadí okamžitě až o 3 rychlostní stupně dolu - ze šestky až na trojku. Při klidné jízdě motor řadil velmi brzy pod 1.500 otáčkami. Většinou jsem jezdil v automatickém režimu, který funguje výborně. Manuálně jsem podřazoval při jízdě z kopce a před zatáčkou což automat samozřejmě nepozná. K dispozici je ještě sportovní režim, který řadí ve vyšších otáčkách. Motor točí na 6-tku při 90 - 1.700, při 110 cca 2.050, při 120 - 2.250 při dálničním limitu 130 je to 2.400 otáček, ještě při 150-ti motor točí 2.800 otáček.

INTERIÉR Přístrojová deska z měkčených plastů je elegantně tvarovaná a má dobré zpracování. Navigace a klimatizace má orámování imitace z imitace hliníku, stejná lišta je i před spolujezdcem a na dveřích. Přístroje mají kovové obroučky. Napravo je tachometr v jeho dolní části je palivoměr. Displej palubního počítače - maxi dot je mezi těmito přístroji. Ukazuje mimo tradičních funkcí: průměrná rychlost, spotřeba - průměrná + okamžitá, doba jízdy, dojezd, i okamžitou rychlost a teplotu oleje motoru a stále i vnější teplotu na displeji se také zobrazují údaje o zařazeném rychlostním stupni. Vlevo je otáčkoměr v jeho dolní části je ukazatel teploty chladící kapaliny, přístroje jsou bíle podsvíceny, tlačítka zeleně. Levou páčkou pod volantem se jednoduše ovládá tempomat, který je překvapivě za poměrně vysoký příplatek. Čidla automatických stěračů za deště, fungují bez problémů, nemusel jsem do jejich funkce zasahovat. Vnitřní zrcátko má automatické zatmavení. Blikače mají funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Hlavní xenonové světlomety mají funkci denního svícení (svítí boční svítilny v mlhovkách). Originál navigace Colombus a příplatkový Sound systém s radiem a CD/MP3 s dotykovým displejem a 12-ti reproduktory s výborným zvukem. Tento typ navigace s celkem jednoduchým a intuitivním ovládáním (dotykovým displejem) je bohužel stále za velmi vysokou cenu - příplatek 34.800 Kč (snížená cena ze 47.900), proto je častým terčem zlodějů. 3-ramenný volant s perforovaným koženým potahem s logem RS je seřiditelný ve 2 osách.

Přední sportovní sedačky s polokoženým čalouněním jsou pohodlné mají dobré tvarování a boční vedení, obě výškově stavitelné, vyhřívané a mají nastavitelnou bederní opěru. Vzadu je velký prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 75 cm (sedák 47 + 28 cm prostor pro kolena) při nastavení přední sedačky na osobu 180 cm vysokou i nad hlavou bylo dost místa 91 cm. Mezi předními sedačkami je nastavitelná loketní opěrka s úložným prostorem.

Zavazadlový prostor má objem nadprůměrných 560 litrů (585 l ve verzi bez rezervy). Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3. Po sklopení zadních sedaček vznikne malý schůdek, plocha není zcela rovná, objem kufru se zvětší na 1455 litrů (bez rezervy). Naměřil jsem tyto rozměry zavazadlového prostoru - šířka 101 cm, výška pod odnímatelným krytem 56 cm, délka v rovině podlahy 103 cm. Tvar kufru je pravidelný, podběhy do něj nijak nezasahují, po stranách jsou otevřené přihrádky. Pod podlahou kufru je příplatková dojezdová rezerva (205-55R16) a základní nářadí. Přístup do kufru je výborný velkým vstupním otvorem - nákladová hrana (v kufru 21 cm vysoká hrana mezi podlahou a nákladovou hranou) je 72 cm nad zemí. Po otevření kufru je spodní hrana víka kufru - zámek cca 194 cm nad zemí, což je výborná hodnota.

BEZPEČNOST Vůz byl vybaven 6 airbagy: čelní, boční, hlavové. Přední sedačky mají aktivní opěrky hlav. Sériově mají ESP všechny Octavie.  Akustická signalizace nezapnutých pásů Vás varuje před jízdou bez pásů. 4 kotoučové brzdy fungují výborně.

DESIGN Celkově na mě vnější design působil velmi elegantně, zejména přední část s dnes již klasickou chromovanou maskou a protáhlými předními světlomety. Zadní část vozu je elegantní a povedená, proti původní verzi se změnila jen optika světel. Na zadním nárazníku jsou červené odrazky - kočičí oči. Z vozu proti původní Octavii II zmizeli praktické černé lišty nárazníků což je škoda. Ochranné lišty dveří jsou bohužel neprakticky lakované. Byl jsem zklamán designem Octavie RS, který se jen minimálně odlišuje od běžné Octavie. Jiný je pouze přední nárazník s velkým otvorem pro chlazení motoru, kulaté mlhovky a denní led diodové světla, vzadu nenajdeme žádný rozdíl proti běžné Octavii mimo chromované dvojité koncovky výfuku a zadního spojleru. Výrazná žlutá barva odlišovala testovanou Octavii RS od běžných modelů a vozu mimořádně slušela.

CENA Testovaný vůz byl ve výbavě RS, je nabízen za katalogovou cenu 806.900 Kč v akčním ceníku Edition.cz je za 734.900 (9/2011). V této výbavě najdeme:  ESP + ASR, 6 x airbag, palubní počítač s Maxi dot, př. mlhovky, centrál s dálkou - sklopný klíček, 4x el. okna a zrcátka, rádio SWING s CD a MP3, 8 repro, 2-zónová automatická klimatizace, přední sportovní sedačky s nastavitelnou bederní opěrou a vyhříváním, samozatmívací vnitřní zpětné zrcátko, dešťový senzor stěračů, Light asistent - denní světla, xenonové světlomety, denní led světla, 17“ Alu kola Zenith s pneu 225 - 45 R17, síťový program, kovové pedály, prahové lišty s logem RS, vkládané tkané koberce.

Příplatková výbava: Sound systém vč. 12 repro 10.000, Sun safe glass 25.200, tempomat 11.100, navigace Colombus s DVD 34.800, příprava po GSM, bluetooth 7.000, zadní stěrač 2.700, přední a zadní parkovací asistent 17.100, rezervní kolo dojezdové - ocelový disk 1.200, asistent rozjezdu do kopce 2.000, dvojitá sluneční clona 650, elektricky ovládané střešní okno 20.100, malý kožený paket - 350, funkční paket pro Jumbo box - audiozdířka AUX 600, MDI 2.500, přední mlhové světlomety s funkcí Corner 2.500, alu kola 18“ s pneu 225-40 za 7.600, stínící rolo pro zadní sklo 1.900, sklopná vnější zrcátka se zatmíváním a osvětlením prostoru řidiče 5.800 Kč. Doplňky celkem za 153.500 Kč. Celková cena vozu je tak nemalých 888.400 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - výkonný a pružný motor TDI     

                  - příznivá spotřeba vzhledem k výkonu motoru

                  - výborné jízdní vlastnosti

                  - dobré brzdy

                  - výborně fungující rychlý automat DSG

                  - indikátor zařazeného rychlostního stupně

                  - kvalitní použité materiály a dobré zpracování interiéru

                  - výborné přední sedačky

                  - obrovský zavazadlový prostor

                  - ergonomie ovládacích prvků v interiéru

                  - prostor na zadních sedačkách

                  - dobře odhlučněný interiér

                  - přesné řízení s variabilním posilovačem

                  - nerozbitná skla Sunglass

  MÍNUSY: - malé odlišení modelu RS v exteriéru i interiéru od běžných Octavií

                  - čidla parkování a tempomat za příplatek

                  - vyšší cena příplatkových výbav zejména navigace

                  - tvrdší podvozek

                  - nerozbitná skla Sunglass

                  - v základní výbavě není rezervní kolo, pouze dojezdové za příplatek

                  - chybí ochranné lišty nárazníků a dveří jsou v barvě    

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1968 cm3 řadový přeplňovaný vznětový 4 válec, plní Euro 5.                                                                                      

Výkon 125 kW (170 k) /4.200 ot./min., točivý moment 350 Nm 1.750 - 2.500 ot./min.

6-ti stupňová automatická převodovka DSG, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V 
4.597 - 1.769 - 1.447
mm, rozvor 2.578 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.415 kg, užitečná 555 kg, celková 1.970 kg                                 

Nádrž  na 55 l paliva. Zavazadlový prostor 585/ 1455 l. (560 l s rezervou)                                                           

Pneu 225 - 40 R18 Continetal SportContact 2 - letní
Zrychlení 0 - 100 km/h za 8,3 s, max. rychlost 224 km/h
Spotřeba paliva 4,9 mimo - 7,9 město - 6,0 l/100 km  kombinace

Celková spotřeba během testu 622 km 7,3 l/100 km, zrychlení na tachometrových 100 za 7,5 s.

 

RESUME : Prostorný, pohodlný rodinný vůz s velkým kufrem. Výkonný, pružný a úsporný motor TDI a rychlá 6-ti stupňová automatická převodovka DSG. Octavia RS je optimální rodinný vůz s  interiérem s dobrým zpracováním a kvalitními použitými materiály se kterým můžete cestovat ve vyšším tempu a užívat si jízdu. 

 

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu