Vyhledávání

Subaru Impreza XV čtyřkolka s dieselem boxer

Subaru Impreza XV čtyřkolka s dieselem boxer

Test Subaru Impreza XV - s trvalým symetrickým pohonem všech kol s dieselem

Test Subaru Impreza ve verzi XV s vynikajícím a jediným sériově vyráběným dieselem - boxer. Zajímavý vůz se  stálým pohonem všech kol - typickým pro Subaru. Za týden jsem s naftovou verzí Imprezy najezdil 560 km.

MOTOR K dispozici jsem měl vůz s jediným dodávaným naftovým motorem - 2,0 boxerem (4-válcový motor s protiběžnými písty je v naftové verzi jediný svého druhu). Výkon 110 kW dosahovaných už velmi  brzy ve 3.600 ot., ale hlavně 350 Nm točivého momentu, které  jsou k dispozici od 1.800 -2.400 otáček. Na nižší rychlostní stupně 2 a 3 byl vůz při zatížení 2 osobami velmi živý, zátah turba se projevil zhruba od 1.800 otáček a pokračoval až k otáčkám maximálního výkonu. Dynamika vozu je opravdu odpovídající sportovní tradici Imprezy. Při nastartování je studený motor dost hlučný, po zahřátí se však zklidní a například, při vysokých dálničních rychlostech není téměř slyšet.

Spotřeba - na dálnici s rychlostí kolem 130 km/h se dalo jet kolem 6 - 6,5 l/100km. Při jízdě po běžné silnici (přes vesnice, zatáčky a kopce) svižným, ale úsporným stylem se při obsazení 2-osobami spotřeba pohybuje kolem 5,5 -6,5 litrů. Při ustálené úsporné jízdě na tempomat kolem 80-90 km/h třeba na jižní spojce se dá jet i pod 5 litrů. Já jezdil s Imprezou většinou ostrým sportovním stylem s vytáčením motoru, spotřeba proto stoupla na 7-9 litrů. Během celého testu - 560 km se spotřeba ustálila na 7,8 l/100km což není na naftový motor málo, deklarované údaje výrobce jsou o 2 litry nižší ( 5,8 kombinovaná ) ale vůz jsem díky silnému motoru a dobrému podvozku nijak nešetřil a využíval dynamiky vozu. Udávanou maximálku 203 km/h jsem vyzkoušel, zrychlení z 0-100 km/h za 9,0 s jsem na tachometrových 100 zvládl za 8,6 s.

PODVOZEK Byl překvapivě měkčí než bych čekal, v zatáčkách se vůz poměrně dost nakláněl. Ale přesto Impreza sedí v zatáčkách jak přibitá na suchých silnicích na letních poměrně vysokých pneu Bridgestone PotenzaRE 030 o rozměru 205 - 55 R16 na elegantních originálních 10 paprskových (5-ti dvoupaprskových) Alu kolech. Díky vyššímu profilu pneu a upravenému podvozku se do vozu nepřenášely rázy z nerovností vozovky. Vůz proto bez problémů projížděl značně rozbitými okreskami po letošní zimě. Na mokru se mi podařilo dostat na limit pneu, které se v zatáčkách hrnuly a vůz nejel tam kam by měl, naštěstí je ve voze standartně stabilizační systém VDC  (ESP). Jinak jsem si jízdu s tímto vozem skvěle užíval. Impreza má pro Subaru tradiční stálý symetrický pohon všech kol. Testovaná verze XV má upravený podvozek - zesílené tlumiče na obou nápravách a silnější zadní stabilizátor. Světlá výška zůstala bohužel stejná jako u běžné Imprezy - 150 mm, kvůli splnění emisní normy Euro5, verze určené mimo Evropské trhy mají vyšší světlost podvozku. Impreza má dobře fungující brzdy.

ŘÍZENÍ Klade optimální odpor vůz se příjemně řídil. Řízení s elektrickým posilovačem má variabilní účinek snižující se s rychlostí. Je přesné a má dobrou zpětnou vazbu. Vůz se velmi dobře řídí, jel velmi zábavný.

ŘAZENÍ 6 - ti stupňové převodovky není zcela přesné, navíc má velmi dlouhé dráhy řaqzení. Převody jsou dlouhé díky nízko umístěnému výkonu a točivému momentu. Motor točí na 6 - tku při 90 - ti  pouze 1.500 ve 100 - 1.700, při 120 - 2.000 a  při dálničním limitu 130 je to 2.300 otáček ve 150 km/h stále velmi nízkých 2.550 otáček. Řadící páka má koženou hlavici a dobře se drží.

INTERIÉR Palubní deska má klasický tvar s kapličkou před řidičem, je dobře zpracovaná, ale měkčené plasty zde nenajdeme, což v této třídě a cenové hladině není běžné. V kapličce před řidičem  je vlevo otáčkoměr, uprostřed velký rychloměr, vedle něj vpravo zbytečně velký palivoměr (stejně velký jako otáčkoměr) teploměr chladící kapaliny bohužel chybí a nahradila jej pouze kontrolka. Nahoře nad radiem je malý displej palubního počítače - zobrazuje pouze vnější teplotu, průměrnou + okamžitou spotřebu, hodiny (chybí doba jízdy, případně průměrná rychlost). Ovládá se velmi nešikovně a nebezpečně kolíčkem přímo na přístrojích - to znamená, že se musí natáhnout ruka skrz nebo kolem volantu. Palubní počítač má 2 paměti A a B, ujeté kilometry se zobrazují na displeji v dolní části tachometru, k nim náleží hodnoty na palubním počítači. Světla nemají funkci denního svícení, navíc chybí kontrolka potkávacích světel. Blikače mají příjemnou dnes už běžnou funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Originál radio s CD přehrávačem mělo ne příliš moderní design, ale aspoň jednoduché ovládání. Vůz má USB slot pro připojení audio zařízení. Ovládání hlasitosti a přepínání stanic radia na volantu je dobře řešeno. 3-ramenný volant s koženým potahem, který se dobře drží je seřiditelný výškově i podélně. Mimo ovládání radia jsou vpravo tlačítka tempomatu. Na středové konzole jsou pod radiem výdechy větrání a pod ním je jednoduché ovládání klimatizace 3 otočnými ovladači. Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech 4 oken, hlavní ovladač, zamykání vozu a ovládání el. zrcátek je na dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde i 1,5 litrová láhev.

Přední pásy jsou výškově stavitelné. Přední sedačky s integrovanou opěrkou hlavy jsou velmi pohodlné s dobrým bočním vedením a nízko umístěné, takže máte za volantem sportovní posaz (výškově nastavitelná je pouze sedačka řidiče). Vzadu je poměrně slušný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 73,5 cm - sedák 44 + 27,5 cm prostor pro kolena při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou (podobně jako ve Focusu 2. generace a Octavii) nad hlavou je také dost místa.

Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru pouhých 301 litrů (stejně jako u Fabie) což je podprůměrná hodnota u vozů nižší střední třídy (navíc je vůz o cca 15 cm delší než konkurence). Po sklopení zadních sedaček vznikne zcela rovná plocha. Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po jejich sklopení se objem zvětší na 1216 litrů. Naměřil jsem rozměry zavazadlového prostoru - šířka 106,5 cm, výška pouhých 40 cm, délka v rovině podlahy 79 cm. Tvar kufru je pravidelný a nezasahují do něj nijak žádné výstupky a podběhy. Kufr kryje roletka, která se běžně používá u kombivozů, musíme ji hlídat, aby se pohybovala v drážce. Pod podlahou mělkého kufru bohužel nenajdeme rezervu, ale pouze sadu na dojetí. Přístup do kufru je dobrý velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je jen 68 cm nad zemí a 8 cm nad podlahou kufru. Po otevření kufru je spodní hrana víka kufru - zámek pouze 180 cm nad zemí, což je dost nízko a vyšší osoby si musí dávat pozor, aby se nepraštili do hlavy. Vpravo je prohlubeň určená pro uchopení při zavírání víka kufru.

DESIGN Impreza v provedení XV má mohutné černé plastové lemy (myslím, že až zbytečně moc široké) kol - kola pak působí dost malá. Na předním a zadním nárazníku je černý plast, zadní připomíná difuzor. Přední maska je celá chromovaná proti standardnímu provedení Imprezy, v rozích nárazníku jsou kulaté mlhovky. Vzadu jsou široká dělená diodová světla. Kolem zadního skla je spojler v barvě vozu. Verze XV má podélné černé střešní nosiče - hagusy. Impreza XV je k mání pouze v 5-ti barvách, mimo testované červené perleti ještě v černé a bílé perleti, stříbrné a tmavě šedé metalíze.

CENA Vůz ve výbavě XV je nabízen za 659.000 Kč 4/2011 v této výbavě najdeme : ESP, 6x airbag, palubní počítač, př. mlhovky, centrál s dálkou, alarm, tempomat, vyhřívané přední sedačky, 4x el. okna, el. zrcátka, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu a USB připojením, 10 repro, automatická klima,  xenonové světlomety, 16“ Alu kola s pneu 205 - 55 R16, střešní nosiče, kožený volant.

Příplatková výbava : metalíza 10.800, koberečky 2.500 Kč. Celková cena vozu je 672.300 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - výborné jízdní vlastnosti a brzdy

                  - výkonný, pružný a tichý motor    

                  - přesné řízení s variabilním posilovačem

                  - odolný podvozek i na horším povrchu

                  - pohodlné přední sportovní sedačky

                  - sportovní nízký posaz za volantem

                  - dlouhá (úsporná) 6-ti stupňová převodovka  

                  - prostor vzadu

                  - zadní sedačky se dají sklopit do roviny  

MÍNUSY: - pouze tvrdé plasty a design interiéru

                  - ovládání palubního počítače kolíkem na přístrojích

                  - dlouhé dráhy a ne zcela přesné řazení

                  - chybí automatické zapínání světel

                  - malý a mělký kufr

                  - velký 100.000 rozdíl proti benzínovému 2-litru

                  - chybějící ochranné lišty - nárazníky, dveře

                  - široké plastové lemy kolem kol (kola pak působí jako malá)

                  - víko kufru se zvedá nízko

                  - chybějící rezervní kolo  

                  - standartní nezvýšená světlá výška (150 mm) u verze XV     

                  - výběr z pouze 5-ti barev  

      TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1998 cm3 s protiběžnými písty - boxer, vznětový přeplňovaný 4 válec                                                                                     

Výkon 110 kW (150 k) /3.600 ot./min. , točivý moment 350 Nm 1.800 - 2.400 ot./min.
6-ti stupňová manuální převodovka
, trvalý symetrický pohon všech kol
Rozměry D x Š x V  4.430 - 1.770 - 1.515 mm, rozvor 2.620 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.465-1505 kg, užitečná 405-455 kg, celková 1.920 kg                                 

Nádrž  na 64 l paliva. Zavazadlový prostor 301/1216 litrů                                                                                                                         

Pneu 205 - 55 R16 Bridgestone PotenzaRE 030 - letní
Zrychlení 0 -100 km/h za 9,0 s, max. rychlost
203 km/h
Spotřeba paliva 5,0 mimo - 7,1 město - 5,8 l/100km  kombinace
Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 560 km - 7,8 l/100km

Resume: oplastovaná verze Imprezy nabízí zesílený podvozek, bohužel má standartní světlou výšku. Naftový boxer je dostatečně pružný a výkonný při klidné jízdě má i rozumnou spotřebu. Bohužel má malý kufr a zastaralý interiér bez měkčených plastů. Impreza má klasický symetrický pohon všech kol. Velký rozdíl v ceně proti benzínové verzi (o 100.000 Kč dražší).

 

26.4 - 2.5.2011

Karel Kolečko

 

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu