Vyhledávání

Test C-Elysee - nejlevnějšího sedanu Citroen

Test C-Elysee - nejlevnějšího sedanu Citroen

C-Elysse je poměrně velký sedan o délce 4,43 metru za cenu malého vozu. Je určen zejména pro trhy třetího světa - Asii, Afriku a Jižní Ameriku, ale prodává se i v Evropě. Mezi jeho konkurenci patří Dacia Logan, větší Renault Fluence a Škoda Rapid. Testovaný model měl pod kapotou základní benzinový motor 1,2 litru, s ním jsem za týden najezdil 741 km.

MOTOR testovaný sedan pohání základní motor, benzinový tříválec 1,2 litru o výkonu 53 kW, které dosahuje v 5.500 otáčkách a 110 Nm ve 3.000 ot. točivého momentu. Jel vhodný spíš na poklidnou jízdu, rozhodně ne na nějaké závodění. Motor zrychluje už od 2.000 otáček, nejlépe se cítí ve středních otáčkách. Pokud chcete jet ostřeji je nutné držet motor v otáčkách, pak je slyšet typický hluk tříválce. Na dálnici se spotřeba pohybuje mezi na 7-8 l/100km. Po běžné silnici (přes vesnice, zatáčky a kopce) se spotřeba pohybuje kolem 5,5-6-ti litrů. Při úsporné jízdě do 90 je možné jet mezi 4-4,5 litry benzínu. Jízda po městě znamená spotřebu kolem 6,5-7 l. Spotřeba se během testu 741 km spíš úsporným stylem ustálila na hodnotě 5,34 l/100km což je jen o desetinu víc než udává výrobce (5,2). Jedná se o údaje palubního počítače, takže reálná spotřeba bude asi o něco vyšší.

Na udávanou maximálku 160 km/h jsem se nedostal, pouze na tachometrových 155 (a to ještě z kopce). Vůz neměl na začátku testu ještě ani 3.000 km, takže se dynamika ještě zlepší a poklesne i spotřeba. Zrychlení z 0-100 km/h za 14,2 s mě se to podařilo 12,3 s na tachometrových 100 (což bude, ale spíš někde kolem 90-tky). Motor je kultivovaný a tichý, dává o sobě vědět až ve vyšších otáčkách od 3.500.

PODVOZEK je naladěn na rozumný kompromis a dobře tlumí i na rozbité silnici. Vůz je určen zejména pro země třetího světa s rozbitými cestami. Když se do za táčky pustíte vyšší rychlostí je nedotáčivý. V zatáčkách se naklání, ale přesto při běžné jízdě poměrně dobře sedí na zimních pneu Continental TS 810 o rozměru 185 - 65 R15 na plechových kolech.  Nerovnosti, díry v silnici i kanály velmi dobře odfiltruje. Brzdy s ABS i ESP fungovaly velmi dobře, vpředu jsou kotouče a vzadu bubny. Stabilizační systém ESP zasahuje dost brzy.

ŘÍZENÍ s variabilním účinkem posilovače je dost přeposilované a nedává tak optimální zpětnou vazbu. Volant je nastavitelný pouze výškově a navíc v malém rozsahu.

ŘAZENÍ vůz je vybaven manuální pěti-stupňovou převodovkou, která byla poměrně přesná, ale s delšími drahami. Otáčkoměr je cejchován po 200 otáčkách. Odečetl jsem z něj tyto hodnoty - motor točil na 5-tku při 90-ti 2.600, 100 km/h  cca 2.900, při 120 kolem 3.500 a při dálničním limitu 130 ukazovali přístroje už 3.800 otáček, ve 150-ti to bylo už 4.400 otáček.

INTERIÉR Přístrojová deska je sice z tvrdých plastů na pohled, ale působí dobře. Palubní deska má klasický tvar s kapličkou před řidičem. Před řidičem je vlevo otáčkoměr, vpravo je rychloměr obojí ve stříbrném rámečku, uprostřed je displej na kterém se zobrazují údaje palubního počítače, hodiny a měřič vzdálenosti, v dolní části digitálně se zobrazuje ukazatel stavu paliva, teploměr chladící kapaliny chybí, k dispozici je pouze kontrolka. U palubního počítače mi chybí doba jízdy a má pouze jednu paměť. Blikače mají funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Originál radio s CD/MP3 s pouze se 2 reproduktory nenabízelo zrovna kvalitní hi-fi poslech. Chybí USB slot. Volant u základní verze má plastový povrch, v dolní části je zploštělý, je výškově seřiditelný navíc v malém rozsahu. Pod autorádiem je ovládání ventilace (kruhovými ovladači) s manuální klimatizací.

Přední sedačky s černým textilním čalouněním jsou poměrně pohodlné, ale mají nevýrazné boční vedení, sedačka řidiče je výškově nastavitelná. Pásy nejsou bohužel výškově stavitelné. Vzadu je dost prostoru v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 80 cm (sedák 46 + 36 cm prostor pro kolena) při nastavení přední sedačky na osobu 180 cm vysokou, nad hlavou tolik místa není - výška 88 cm. Zadní sedačky jsou hodně měkké. Vůz byl vybaven elektrickým ovládáním předních oken tlačítka jsou neprakticky uložena na středovém tunelu. Do kapsy předních dveří se vejde 1,5 litrová láhev, v zadních dveřích bohužel žádná kapsa není.

Zavazadlový prostor má velmi slušný objem 506 litrů, po sklopení opěradel dělených zadních sedaček lze prostor zvětšit (nevznikne rovná plocha) a převést lze například lyže nebo kolo. Pod podlahou kufru se skrývá plnohodnotná rezerva. Naměřil jsem rozměry - minimální šířka 103 cm, výška 52-55 cm, délka v rovině podlahy je velmi slušných 103 cm. Nákladová hrana je dost vysoko 75 cm nad zemí a 23 cm nad podlahou kufru. Přístup do kufru je horší, jak je u sedanů obvyklé - šířka otvoru nahoře v nejširším místě 110 v nejužším dole naopak 80 cm a výška pouze 41 cm. Bohužel do prostoru kufru zasahuje mohutný mechanismus pantů, které můžou poškodit náklad při zavírání. Čalounění víka kufru zcela chybí - pouze holý plech, ve kterém je vpravo plastové madlo na zavření víka kufru (které, ale není dostatečně upevněno, takže ho časem vytrhnete).

BEZPEČNOST Vůz je v základu vybaven 4-mi airbagy, bohužel boční stropní airbagy nejsou k dispozici ani za příplatek u žádné verze C-Elysee . Stabilizační systém ESP je součástí standartní výbavy i u základního modelu, je vypínatelné tlačítkem na palubní desce. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h a je velmi výrazná, takže není možné jet v klidu bez zapnutých pásů. Přední pásy nejsou výškově stavitelné. Nad 10 km/h se vůz automaticky zamkne. I přesto, že vzadu jsou jen bubny lehký vůz brzdí velmi dobře.

DESIGN Celkově na mě vnější design působí vyváženým a elegantním dojmem. Vpředu jsou světla zamračená kapotou, maska - na logo Citroenu navazují dvě chromované lišty, v dolní části nárazníku je černá mřížka chladiče lemovaná chromovanou lištou, po stranách jsou kulaté mlhovky. Zadní světla jsou výrazně vytažená do boku, tvarem připomínají starší model BMW řady 5. Na víku kufru jsou prolisy navazující na zadní světla. Linie oken má mírně stoupající linii, spodní lišty oken jsou chromované. Při pohledu z boku nepůsobí vůz až tak vyváženě i díky delšímu rozvoru a menším kolům. Na náraznících ani dveřích bohužel nejsou žádné ochranné lišty.

CENA C-Elysee se základním motorem 1,2 v prostřední výbavě Tendance  je nabízen za akční cenu 249.000 Kč (3/2013) (standartní ceníková cena je 262.500 Kč). V této výbavě najdeme: ESP, elektrický posilovač řízení, 4x airbag, př. mlhovky, manuální klimatizace, centrál s dálkou, přední el. okna, el. ovládaná zrcátka, palubní počítač, radio s CD a MP3  se 2-ma repro, dělená a sklopná zadní sedadla, výškově stavitelná sedačka řidiče a volant, plnohodnotné rezervní kolo.

Příplatková výbava : Pack Look Chrome - zrcátka, kliky dveří v barvě, chromované lišty oken a přední masky za 3.000, metalíza za 13.500 Kč. Doplňky celkem za 16.500 Kč, celková akční cena je tak 265.500 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - komfortní podvozek, velmi slušné jízdní vlastnosti 

                  - příznivá cena

                  - poměrně přesné řazení

                  - prostorný interiér - místo pro nohy vzadu

                  - velký kufr

                  - ESP a 4 airbagy v sériové výbavě u základního modelu za 220.000 Kč

                  - tichý interiér do 120 km/h

                  - poměrně pružný a úsporný motor

                  - plnohodnotná rezerva 

MÍNUSY: - přední pásy nejsou výškově stavitelné

                  - krátká pětka, při dálniční rychlosti - 3.800 otáček

                  - pouze 2 reproduktory - špatný zvuk

                  - chybí lišty dveří a nárazníků

                  - ovladače oken na středovém tunelu

                  - pouze jedna paměť palubního počítače

                  - v zatáčkách nedotáčivý 

                  - nízký interiér vzadu

                  - mechanismus zavírání zadního víka zasahuje do kufru

                  - holý plech zadního víka a čela

                  - vysoká nákladová hrana kufru 23 cm nad podlahou 

                  - volant stavitelný pouze výškově, navíc v malém rozsahu

                  - chybí teploměr chladící kapaliny

                  

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1199 cm3 řadový zážehový 3 válec, plní Euro 5                                                                        

Výkon 53 kW (72 k) /5.500 ot./min. , točivý moment 110 Nm při 3.000 ot./min.
5-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V 
4.427 - 1.748 - 1.466
mm, rozvor 2.652 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.020 kg , užitečná 439 kg, celková  1.459 kg                        

Nádrž na 50 l paliva. Zavazadlový prostor 506 litrů                                                                      

Pneu 185 - 65 R15 Continental TS 810 (zimní)
Zrychlení 0 -100 km/h za 14,2 s, max. rychlost 160 km/h
Spotřeba paliva 4,2 mimo - 6,4 město - 5,2 l/100km kombinace

Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 741 km - 5,34 l/100km 

 

RESUME : Prostorný, pohodlný rodinný vůz za dobrou cenu. Základní verze s motorem nenadchne dynamikou, ale při rozumné jízdě se odmění nízkou spotřebou. Za tuto cenu nečekejte žádný luxus, ale za dobré peníze dostanete prostorný rodinný vůz, který Vás odveze kam potřebujete.

 

Karel Kolečko

 

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu