Test Citroen C5 AirCross 1,2 Hybrid 136 ë-DCS6 Shine
Citroen C5 AirCross se představil v roce 2017 a v roce 2022 se dočkal faceliftu. Testovaný vůz s benzínovým tříválcem 1,2 Turbo 48 V mildhybrid. AirCross se vypadá jako SUV, ale má poháněná jsou vždy pouze přední kola.
MOTOR K dispozici jsem měl vůz v nejsilnější variantě tříválcového zážehového turbomotoru 1,2 PureTech. Tříválec dává 100 kW, které dosahuje v 5.500 otáčkách a točivý moment 230 Nm už v 1.750 otáčkách. Jedná se o mildhybrid se 48 V systémem, využitelná kapacita baterie je 432 Wh, výkon elektromotoru je 21 kW a 55 Nm. 100 kW je celkový systémový výkon. Silnější benzínový motor se bohužel nenabízí, jen podobně silný diesel 1,5 a plug in hybrid s turbomotorem 1,6. Motor nabízí průměrnou dynamiku a pružnost, je dobré motor držet ve středních otáčkách, kde od 2.000 otáček výše zrychluje. Motor plní aktuální emisní normu Euro 6.4, má systém stop-start, který se aktivuje po každém nastartování, vypíná se dá pouze přes dotykový displej. Motor a převodovka mají tři jízdní režimy: Eco, Normal a Sport. V režimu Eco je dynamika slabší, převodovka řadí brzy v nízkých otáčkách. Po nastartování je motor vždy v režimu Normal, nepamatuje si poslední použitý jízdní režim.
Při úsporné jízdě jsem jezdil kolem 5-6 litrů. Běžně budete jezdit zhruba kolem 6,5-7 litrů benzínu. Při jízdě po městě byla spotřeba zhruba kolem 7-11 litrů, většinou kratší trasy do 10 km. Na dálnici při rychlosti 130 se pohybujete někde okolo 8 litrů. Spotřeba se během celého testu - 666 km ustálila na hodnotě 6,8 l/100 km (dle palubního počítače) na deklarované údaje výrobce jsem nedosáhl zhruba o litr (5,7 kombinovaná). Udávanou maximálku 200 km/h jsem nezkoušel, zrychlení z 0 na tachometrových 100 km/h jsem dosáhl za 10,4 s, o něco dříve než uvádí výrobce 10,9 s. Při akceleraci a zejména nad 3.000 otáček je slyšet typický zvuk tříválce, při konstantní rychlosti a nižších otáčkách motoru je vůz tichý. Zvenku je při rekuperaci (brždění) podobný jako u tramvaje.
PODVOZEK je naladěn velmi komfortně, v zatáčkách se naklání díky větší světlé výšce, ale dobře drží zvolenou stopu, do určité rychlosti. Aircross má dobré jízdní vlastnosti, podvozek výborně tlumí nerovnosti, ale moc nerozumí s těmi příčnými. Testovaný vůz jezdil na letních pneu 205-55 R19 Michelin Primacy3 na desetipaprskových černých originálních alu kolech. Světlá výška je hodně vysoká 230 mm, vzhledem k tomu, že se nejedná o čtyřkolku. C5 AirCross je vhodný na polní cesty a lehčí terén. Brzdy mají velmi dobrou účinnost, i vzadu brzdí kotouče, vpředu mají vnitřní chlazení.
ŘÍZENÍ Je příjemně naladěné, s rychlostí se snižuje jeho síla, má elektrický posilovač. Kožený multifunkční volant je v horní i dolní části zploštělý, seřiditelný je podélně i výškově.
ŘAZENÍ Klasický šestistupňový dvojspojkový automat funguje velmi dobře, bez jakýchkoliv rázů a cukání, řadí velmi plynule v automatickém režimu v nízkých otáčkách podle stylu jízdy. Můžete řadit sekvenčně, pádly pod volantem (ty se, ale netočí společně s volantem), řadící páka tu nemáte, je to spíš takový joystick-páčka a tlačítka na středovém tunelu (po faceliftu zmizela klasická řadící páka automatu). Převodovka řadí velmi brzy v nízkých otáčkách. Otáčky motoru lze určit jen velmi orientačně, otáčkoměr je totiž cejchovaný po dvou tisících otáčkách. Při rychlosti 90 km/h to je cca 2.000 otáček.
INTERIÉR Palubní deska má klasicky kapličku před řidičem, ale s displeji. Interiér je kvalitně zpracovaný a vypadá velmi luxusně, s tmavě šedou palubní deskou, částečně čalouněný prošívanou kůží. V hlavní kapličce je barevný 12,3“ LCD displej, uprostřed je digitální tachometr, vlevo je ukazatel stavu paliva, vpravo teploměr chladící kapaliny. Displej má několik možností zobrazení - údaje navigace včetně mapy, info o aktivním tempomatu, otáčkoměr, který je pouze orientační nepříliš přesný - cejchovaný po dvoutisících otáček, vpravo se zobrazuje náhled auta s graficky znázorněným stavem baterie. Palubní počítač (průměrná rychlost, spotřeba průměrná a okamžitá, ujetá vzdálenost, dojezd, doba jízdy chybí) se zobrazuje na levé části displeje, vpravo se zobrazují údaje audia. Uprostřed palubní desky je nový větší 10“ dotykový displej (zcela jiné uspořádání střední části palubní desky po faceliftu). Přes něj se ovládá topení a klimatizace, navigace, hybridní systém, audiosystém a zobrazuje obraz parkovací 360 stupňové kamery (která nemá úplně dobré rozlišení).
AirCross má přední ecoLED světla včetně blikačů. Audiosystém s MP3 s šesti reproduktory s dobrým zvukem, má ovládání na volantu nebo přes dotykový středový displej. Radio má i digitální příjem DAB, hlasitost je možné ovládat otočným ovladačem pod displejem. Na středovém tunelu je ještě klasický konektor USB (například pro audio), u většiny nových modelů je to už bohužel USB-C. Čtyřramenný volant se silným věncem s koženým potahem je v horní a dolní části lehce zploštělý je seřiditelný ve dvou osách. Pádla pod volantem jsou statická a neotáčí se společně s volantem, což není úplně domyšlené řešení. Vůz má ve výbavě dvouzónovou automatickou klimatizaci s ovládáním přes multifunkční dotykový displej, pár funkcí se ovládá i přímo tlačítky pod displejem, není to zrovna praktické a přehledné. Z vozu je poměrně dobrý výhled všemi směry, jen mohutný A sloupek omezuje ve výhledu zejména šikmo vlevo, stejně tak dost široké B sloupky. Při parkování a couvání Vám pomáhají panoramatické 360 stupňové kamery, které zobrazí pohled nejen za a před auto, ale i z ptačí perspektivy. Vůz má bezklíčkové otvírání a startování, otvírání kufru je též možné kopnutím, otevření víka trvá dlouhých 6 sekund. Tlačítko startování je na středovém tunelu vedle joystiku, ovladače řazení.
Přední sedačky s kombinovaným potahem syntetická kůže/alcantara ve světlešedé barvě s bílým proužkem, jsou pohodlné i na delší cesty, obě jsou výškově nastavitelné s vyhříváním, u řidiče navíc elektricky ovládaná. Vzadu je průměrný prostor v oblasti kolen, od opěradla k opěradlu 72 cm, (sedák 44 + 28 cm prostor pro kolena při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou, vzadu je dost prostoru nad hlavou 97 cm. Jsou zde tři samostatné sedačky, s šířkou 43 cm (celkově cca 130 cm), omezeně je možné nastavit sklon opěradla a posouvat je v rozsahu cca 14 cm. Elektrické ovládání všech čtyř oken se ovládá z loketní opěrky ve dveřích řidiče. Do kapsy v předních a zadních dveřích se vejde menší láhev. Na středovém tunelu je před loketní opěrkou místo pro odložení dvou nápojů a ještě vedle řazení je prostor pro odložení věcí například telefonu. V loketní opěrce je velký úložný prostor (otvírání do stran).
Velikost zavazadlového prostoru je 580 litrů, to je o 120 litrů víc než u plug in hybridu. Rezervní kolo u testovaného vozu není, je možné ho objednat za vysoký příplatek 8.000 Kč. Zadní sedačky jsou samostatně sklopné (po třetině) po jejich sklopení se objem kufru zvětší na celkových 1630 litrů, při zvýšené (dvojité) podlaze vznikne téměř rovná plocha. Naměřil jsem rozměry- šířka 105-117 cm, výška pod odnímatelným krytem je 59 (při zvýšené dvojité 47 cm), délka v rovině podlahy 85-97, po sklopení sedaček se prodlouží ložná plocha na 160 cm, až k předním opěradlům na 176 cm. Kufr kryje dvoudílné plato, které je pokud chcete vézt vyšší náklad poměrně neskladné. Nákladová hrana je výšce 73 cm je v úrovni zvýšené-dvojité podlahy kufru (nebo 12 cm nad ní). Po otevření kufru je spodní hrana víka kufru - zámek 181 cm nad zemí.
BEZPEČNOST Aircross je vybaven standartními šesti airbagy s možností odpojení airbagu spolujezdce. Součástí výbavy je stabilizační systém ESP + pomoc při rozjezdu ve svahu (Hill Start Assist). Při panickém brzdění se rozblikají varovné blikače. Signalizaci vozu ve slepém úhlu ve vnějším zpětném zrcátku oceníte na víceproudých silnicích. Vůz má systém rozpoznávání dopravních značek - omezující rychlost, na palubním displeji se objeví zákazová značka s maximální povolenou rychlostí. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h a je velmi výrazná. Ve výbavě byl dobře fungující aktivní tempomat s radarem a omezovač rychlosti.
DESIGN C5 AirCross po faceliftu má atraktivní vzhled. Lišta přední masky navazuje na dvojitý šíp Citroenu, a spojuje hlavní LED světlomety. Po faceliftu se hodně změnila přední část vozu a je hodně podobná Dacii Duster. Přední kapota je dost vysoká a plochá. Lemy kol a prahy (spodní hrana dveří) jsou lemované černým plastem. Zadní část vozu je zaoblená, nad zadním zatmaveným sklem je velký střešní spojler v černé barvě (jako střecha za příplatek) s brzdovým světlem, koncové světlomety jsou široké a dělené mají 3D LED grafiku. V zadní části se toho po faceliftu moc nezměnilo, pouze světla mají uvnitř jinou grafiku. Na nárazníku v dolní části (většina plochy) černý plast, po stranách jsou naznačeny falešné chromované koncovky výfuku a vedle nich zcela na vnějšku kočičí oči-odrazky. Zadní boční okénka jsou výrazně zatmavena. Boční okna lemuje chromovaná lišta, která se za zadními dveřmi na C sloupku rozšiřuje, to zůstalo stejné jako před faceliftem.
CENA Testovaný C5 AirCross Hybrid ve výbavě Ë-SERIES, která se již nenabízí za cenu 895.000 Kč (s akční slevou 60.000 Kč), aktuálně je možné koupit model s akční cenou 735.000 Kč (od 3/2025) je o propastných 265.000 Kč levnější než plug in hybrid. V této výbavě najdeme: ESP s EBD, pomoc při rozjezdu ve svahu (Hill Start Assist), elektrický posilovač řízení, 6x airbag, př. mlhovky, přední full LED světlomety, přední mlhovky s posvěcováním do zatáček, automatická světla a stěrače, centrál s dálkovým ovládáním, hands free přístup startování vozu, el. ovl. okna všech dveří, el. ovládaná zpětná zrcátka, přední a zadní parkovací asistent + přední a zadní a boční parkovací kamera Vision, automatická dvouzónová klimatizace, palubní počítač, digitální přístroje, tónovaná skla, zatmavená zadní okna, vyhřívané přední sedačky, řidičova el. ovládaná, sedačky Mix kůže/alcantara, paket Drive Assist Plus, navigační systém s 10“ dotykovým displejem a radio s CD a MP3 s ovl. na volantu se šesti repro s USB slotem, systém rozpoznávání dopravních značek, aktive safety brake, sledování mrtvého úhlu, aktivní tempomat a omezovač rychlosti, el. brzda, výškově stavitelné přední sedačky, podélné střešní nosiče, 18“ hliníková kola.
Příplatková výbava: hands free otevírání víka zavazadlového prostoru 15.000, metalíza šedá platinum za 18.000 Kč. Doplňky celkem za 33.000 Kč. Celková cena je 868.500 Kč.
CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:
PLUSY : - komfortní podvozek
- několik režimů palubního přístroje - LED displej
- automatické přepínání LED světel
- o 240 kg nižší hmotnost než u plug in hybridu
- bezklíčkové otvírání a startování
- výrazně nižší cena než u plug in hybridu
- nový design přední části vozu
- vzadu tři samostatné, sklopné, posuvné sedačky
- dobře fungující aktivní tempomat
- plynulé řazení automatu (6 stupňů) + pádla pod volantem
- dobře hrající audio s DAB radiem
- otvírání kufru kopnutím
- velký box mezi předními sedačkami
- na pohled působí větší než je
MÍNUSY: - složité přepínání v menu displejů
- v zatáčkách se dost naklání
- v nabídce není verze 4x4
- nízko se zvedající víko kufru
- otáčkoměr cejchovaný po 2.000 otáčkách
- z venku zvuk jako u tramvaje při rekuperaci
- zadní plato ze dvou dílů
- rozlišení kamer (parkovacích)
- nemá rezervu, případně za vysoký příplatek
- ovládání klimatizace a ventilace přes multifunkční displej
- pádla řazení pod volantem se neotáčí s volantem
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor - objem 1199 cm3 řadový zážehový přeplňovaný 3 válec PureTech, Euro 6.4
Kumulovaný výkon 100 kW (136 k) /5.400 ot./min., točivý moment 230 Nm v 1.750 ot./min.
šestistupňová automatická převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V 4.500 - 1.840 - 1.689 mm, rozvor 2.730 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.531 kg , užitečná 519 kg, celková 2.050 kg
Nádrž na 53 l paliva. Zavazadlový prostor 580/1630 l
Pneu 205-55 R19 Michelin Primacy 3 (letní)
Zrychlení 0 -100 km/h za 10,9 s, max. rychlost 200 km/h
Spotřeba paliva, dle WLTP 5,7 l/100 km.
Změřeno během testu: celková spotřeba - ujeto 666 km se spotřebou 6,8 l/100km (dle palubního počítače), zrychlení na tachometrových 100 za 10,4 s..
Resume: Crossover střední velikosti s pohonem předních kol, mildhybridní verze je výrazně levnější a lehčí než plug in hybrid.
Karel Kolečko