Vyhledávání

Test Citroen C5 AirCross Hybrid 225 Shine po faceliftu

Test Citroen C5 AirCross Hybrid 225 Shine po faceliftu

Citroen C5 AirCross se představil v roce 2017 po pěti letech se dočkal faceliftu. Testovaný vůz s benzínovým motorem 1,6 Turbo a elektromotorem s dojezdem cca 40 km čistě na elektřinu. AirCross se tváří jako SUV, ale má poháněná pouze přední kola.

MOTOR v této variantě je benzínový turbomotor 1,6 s výkonem 133 kW, které dosahuje až v 6.000 otáčkách, má velký točivý moment 300 Nm ve 3.000 otáčkách. Benzínovému motoru pomáhá elektrický o výkonu 81 kW a 320 Nm (pokud má nabitou baterii). Celkově nabízí hybridní systém kumulovaný výkon 165 kW (225 koní, jak je v názvu modelu) a 360 Nm točivého momentu. Kompletní pohon nabízí dobrou dynamiku a pružnost. Vůz plní nejpřísnější emisní normu Euro 6.3.

U spotřeby hraje velký rozdíl, zda je baterie hybridního systému nabitá nebo vybitá. S nabitou baterií, lze jet při úsporné jízdě kolem 4 až 5 litrů. Na kratší vzdálenosti do 40 km, lze ujet čistě na elektřinu (to je vhodné zejména do města při menších rychlostech). S vybitou baterií jsem na okreskách jezdil kolem 8-10 litrů. Spotřeba za celý test - 501 km byla rovných 7 litrů (dle palubního počítače). Deklarované údaje výrobce jsou naprosto nereálné 1,4 litru, to je možné tak s plně nabitou baterií na trase do 50 km, jakmile se baterie vybije (což se děje velmi rychle), spotřeba vyskočí nad 7-8 litrů benzínu. Udávanou maximálku 225 km/h jsem nezkoušel, zrychlení na tachometrových 100 km/h jsem se dostal za 8,6 s, v podobném čase jako uvádí výrobce za 8,7 s. Vůz je tichý, zejména při jízdě trvalou rychlostí a zejména na elektrický pohon.

PODVOZEK je naladěn komfortně, v zatáčkách se trochu naklání díky větší světlé výšce, ale dobře drží zvolenou stopu do určité rychlosti. Vůz má dobré jízdní vlastnosti, podvozek výborně tlumí nerovnosti, jen si moc nerozumí s těmi příčnými. Testovaný vůz jezdil na letních pneu 225-55 R18 Michelin Primacy4 na pětipaprskových černostříbrných originálních alu kolech. Světlá výška je dost vysoká 230 mm, na to, že se nejedná o čtyřkolku. C5AirCross je vhodný na polní cesty a lehčí terén. Přední kola pohání benzinový motor i elektromotory. Brzdy mají velmi dobrou účinnost, i vzadu jsou kotouče, vpředu s vnitřním chlazením.

ŘÍZENÍ Je příjemně naladěné, s rychlostí se snižuje jeho síla, má elektrický posilovač. Kůží obšitý multifunkční volant je v horní i dolní části lehce zploštělý, seřiditelný podélně i výškově.

BATERIE Kapacita lithium iontové baterie se uvádí sice 14,2 kWh, ale reálně využitelných je jen 11,8 kWh. Nejrychlejší nabíjení přes AC 43 kW i tak trvalo 2 hodiny. Při půlhodinovém nabíjení jsem nabil baterii jen na dojezd 12-13 km. Při domácím nabíjením ze zásuvky 230 V budete potřebovat 7-8 hodin času. Přesný stav baterie v procentech vlastně vidíte pouze při nabíjení, jinak pouze informativně na hlavním displeji (čtvrt, půl, tři čtvrtě baterie). Nabíjecích míst je stále málo, v Praze nějakou nabíječku určitě najdete, ale nebude to úplně blízko bydliště, ale mimo Prahu spíš jen krajská města jsou tam třeba 2-3 místa, kde jsou nabíječky (taky záleží, zda máte kartu na všechny sítě nebo třeba jen ČEZ, EON atd. Někde na venkově je i tento plug in hybrid špatně využitelný, pokud nebudete nabíjet doma 7-8 hodin, s vybitou baterií budete jezdit se spotřebou nad 7-8 litrů benzínu. Hybridní systém oproti jiným vozům nefunguje moc dobře, baterie se velmi rychle vybije a velmi pomalu během jízdy dobíjí, rekuperací. Jezdil jsem v optimálních podmínkách v teplotách kolem 20c, takže bez použití klimatizace i topení, které bere značnou část kapacity baterie, hlavně v zimě kapacita baterie rychle klesá. Pokud si chcete část kapacity baterie uchovat je nutné nastavit save baterie na 10 nebo 20 km, to se, ale po každém nastartování se toto nastavení  vymaže. Bohužel tento vůz umí jezdit s nízkou spotřebou jen na kratší trasy a to jen s plně nabitou baterií (udávaná spotřeba 1,4 litru nebude reálná ani na prvních 100 km s plně nabitou baterií). Jakmile se Vám baterie vybije, což je někde kolem 100 km v hybridním provozu. V elektrickém módu by měl být dojezd kolem 40 km, mě ukazoval displej při plně dobité baterii dojezd pouze kolem 35- 38 km.

ŘAZENÍ Klasický osmistupňový automat funguje velmi dobře, bez jakýchkoliv rázů a cukání, řadí velmi plynule v automatickém režimu v nízkých otáčkách podle stylu jízdy. Je možné řadit sekvenčně, pádly pod volantem (ty se, ale netočí společně s volantem), řadící páka tu nemáte, je to spíš takový joystick-páčka a tlačítka na středovém tunelu. Převodovka řadí velmi brzy v nízkých otáčkách. Otáčky motoru lze určit jen velmi orientačně, otáčkoměr je cejchovaný po dvou tisících otáčkách. Při rychlosti 120 km/h to je cca 2.000 otáček.

INTERIÉR Palubní deska má klasické uspořádání s kapličkou před řidičem, ale s displeji. Interiér je kvalitně zpracovaný a vypadá velmi luxusně, s černou palubkou, částečně čalouněný prošívanou kůží. V palubním štítě je barevný 12,3“ LCD displej, uprostřed je digitální tachometr, vlevo je ukazatel stavu paliva, vpravo teploměr chladící kapaliny. Displej má různé možnosti zobrazení - údaje navigace včetně mapy, info o aktivním tempomatu, zobrazení stupnice rychloměru i otáčkoměru, ale bohužel nepříliš přesné - cejchované po tisíci otáčkách. Palubní počítač (průměrná rychlost, spotřeba průměrná a okamžitá, ujetá vzdálenost, dojezd, doba jízdy chybí) se zobrazuje v levé části displeje, vpravo se zobrazují údaje audia. Uprostřed palubní desky je nový větší 10“ dotykový displej. Přes něj se ovládá klimatizace, navigace, hybridní systém, audiosystém a zobrazuje obraz parkovací 360 stupňové kamery (která nemá úplně dobré rozlišení), ten bohužel při rychlosti nad 10 km/h zmizí. Po faceliftu se změnila střední část palubní desky - displej multimédií a výdechy topení jsou nyní pod ním.

AirCross má přední ecoLED světla včetně blikačů. Audiosystém s MP3 s šesti reproduktory s dobrým zvukem, má ovládání na volantu nebo přes dotykový displej. Radio má i digitální příjem DAB, hlasitost je možné ovládat otočným ovladačem pod displejem. Na středovém tunelu je ještě klasický konektor USB (například pro audio), u většiny nových modelů je to už bohužel USB-C. Čtyřramenný volant se silným věncem s koženým potahem je v horní a dolní části lehce zploštělý je seřiditelný ve dvou osách. Pádla pod volantem jsou statická a neotáčí se společně s volantem, což není úplně šťastné řešení. Vůz má ve výbavě dvouzónovou automatickou klimatizaci s ovládáním přes multifunkční dotykový displej, pár funkcí se ovládá i přímo tlačítky pod displejem. Z vozu je poměrně dobrý výhled všemi směry jen mohutný A sloupek omezuje ve výhledu šikmo vlevo, stejně tak oba dost široké B sloupky. Při parkování a couvání Vám pomáhají panoramatické 360 stupňové kamery, které zobrazí pohled nejen za a před auto, ale i z ptačí perspektivy (obraz z kamery při rychlosti nad 10 km/h se vypne). Vůz má bezklíčkové otvírání a startování.

Přední sedačky s koženým potahem v tmavěšedé barvě s bílým a modrým proužkem, jsou pohodlné i na delší cesty, obě jsou výškově nastavitelné s vyhříváním, u řidiče navíc elektricky ovládaná se dvěmi pamětmi a s masážní funkcí. Vzadu je průměrný prostor v oblasti kolen, od opěradla k opěradlu 73 cm, (sedák 45 + 28 cm prostor pro kolena při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou, vzadu je dost prostoru nad hlavou 94 cm. Jsou tu tři samostatné sedačky, s šířkou 43 cm (celkově tedy 129 cm), omezeně je možné nastavit sklon opěradla. Vůz má elektrické ovládáním všech 4 oken, řidič je ovládá z loketní opěrky ve dveřích. Do kapsy v předních a zadních dveřích se vejde menší láhev. Na středovém tunelu je před loketní opěrkou místo pro odložení dvou nápojů. V loketní opěrce je velký úložný prostor.

Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 460 litrů, to je o 120 litrů méně než u verze bez hybridního pohonu. Rezervní kolo se nedodává ani za příplatek - není na něj místo - pod podlahou kufru je baterie. Zadní sedačky jsou samostatně sklopné (po třetině) po jejich sklopení se objem kufru zvětší na celkových 1510 litrů, při zvýšené podlaze vznikne téměř rovná plocha. Naměřil jsem rozměry- šířka 105-114 cm, výška pod odnímatelným krytem je 49, délka v rovině podlahy 96, po sklopení sedaček se prodlouží ložná plocha na 159 cm až k předním opěradlům na 176 cm. Nákladová hrana je výšce 75 cm je v úrovni podlahy kufru.  Po otevření kufru se nachází jeho spodní hrana víka kufru - zámek 181 cm nad zemí.

BEZPEČNOST Vůz je vybaven standartními šesti airbagy. Součástí výbavy je stabilizační systém ESP. Při panickém brzdění se rozblikají varovné blikače. Signalizaci vozu ve slepém úhlu ve vnějším zpětném zrcátku oceníte zejména na dálnici nebo ve městě na víceproudých silnicích. Vůz má systém rozpoznávání dopravních značek - omezující rychlost, na palubním displeji se objeví zákazová značka s maximální povolenou rychlostí. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h a je velmi výrazná, takže není možné jet bez zapnutých pásů. Ve voze byl aktivní tempomat s radarem a omezovač rychlosti.

DESIGN C5 AirCross má atraktivní vzhled. Lišta přední masky navazuje na dvojitý šíp Citroenu, a spojuje hlavní LED světlomety. Po faceliftu se dost změnilo a přední část vozu je hodně podobná Dacii Duster. Přední kapota je dost vysoká a plochá. Lemy kol a prahy (spodní hrana dveří) jsou lemované černým plastem. Zadní část vozu je zaoblená, nad zadním zatmaveným sklem je velký střešní spojler (v barvě vozu) s brzdovým světlem, koncové světlomety jsou široké a dělené mají 3D LED grafiku. Vzadu se po faceliftu moc nezměnilo, pouze světla mají uvnitř jinou grafiku. Na nárazníku v dolní části (většina plochy) černý plast, po stranách jsou naznačeny falešné chromované koncovky výfuku. Zadní boční okénka jsou výrazně zatmavena. Boční okna lemuje chromovaná lišta, která se za zadními dveřmi rozšiřuje, to zůstalo stejné jako před faceliftem.

CENA Testovaný C5 AirCross Hybrid ve výbavě Shine je nabízen cenu 1.182.000 Kč, aktuálně s akční cenou 1.050.000 Kč (od 2/2023). V této výbavě najdeme: palubní jednofázová nabíječka (OBC) 3,7 kW, Nabíjecí kabel (výkon 1,8 kW; 8 A) pro připojení do jednofázové zásuvky, ESP s EBD, elektrický posilovač řízení, 6x airbag, př. mlhovky, přední full LED světlomety, přední mlhovky s posvěcováním do zatáček, automatické světla a stěrače, centrál s dálkovým ovládáním, hands free přístup startování vozu,  el. ovl. okna všech dveří, el. ovládaná zpětná zrcátka, přední a zadní parkovací asistent + přední a zadní  a boční parkovací kamera Vision, automatická dvouzónová  klimatizace, palubní počítač, digitální přístroje, tónovaná skla, zatmavená zadní okna, navigační systém s 10“ dotykovým displejem a  radio s CD a MP3 s ovl. na volantu s šesti repro s USB slotem, systém rozpoznávání dopravních značek, aktive safety brake, sledování mrtvého úhlu, aktivní tempomat a omezovač rychlosti, pomoc při rozjezdu do kopce, el. brzda, výškově stavitelné přední sedačky, 18“ hliníková kola.

Příplatková výbava: palubní jednofázová nabíječka OBC 7,4 kW za 12.500, hands free otevírání víka zavazadlového prostoru 15.000, sedačky Mix kůže/alcantara, bederní opěrka sedadla řidiče - pneumatická, přední masážní sedadla, 8 pneumatických kapes elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s možností uložení polohy nastavení, vyhřívaná přední sedadla, automatické sklápění zrcátek při couvání, indukční dobíjení mobilního telefonu za 55.000, paket Drive Assist Plus 6.000, metalíza za 18.000 Kč. Doplňky celkem za 106.500 Kč. Celková cena je 1.156.500 Kč.

 

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :    - komfortní podvozek

                - několik režimů palubních přístrojů - LED displej

                - automatické přepínání LED světel 

                - 3x klasické USB sloty

                - bezklíčkové otvírání a startování

                - nový design přední části vozu     

                - vzadu tři samostatné sedačky

                - aktivní tempomat 

                - plynulé řazení automatu (8 stupňů) + pádla pod volantem

                - dobře hrající audio s DAB radiem

                - sedačka řidiče s masážními funkcemi

                - velký box mezi sedačkami

                - vůz působí větší než je

MÍNUSY: - baterie se vybíjí velmi rychle v hybridním režimu

                - velmi pomalé nabíjení baterie (za půl hodiny 12-13 km)

                - po vybití baterie vysoká spotřeba 7-10 litrů 

                - v zatáčkách se dost naklání

                - kufr menší o 120 litrů (proti běžné verzi), kvůli baterii    

                - udávaná spotřeba je naprosto nereálná (jedině do 40 km s plně nabitou baterií)

                - v nabídce není verze 4x4

                - při couvání nad 10 km/h zmizí obraz z parkovací kamery

                - dojezd čistě na elektro pouze cca 38 km

                - otáčkoměr cejchovaný po 2.000 otáčkách

                - plné nabití ze zásuvky trvá 7 hodin

                - vyšší ceny hybridu cca o 200 tisíc     

                - rozlišení kamer (parkovacích)

                - nemá rezervu ani za příplatek

                - ovládání klimatizace a ventilace přes multifunkční displej  

                - pádla řazení pod volantem se neotáčí s volantem

                - vyšší hmotnost o víc než 300 kg proti dieselu, 340 proti benzínu   

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor - objem 1598 cm3 řadový zážehový přeplňovaný 4 válec PureTech, Euro 6.3                                                                                     

Kumulovaný výkon 165 kW (225 k) /6.000 ot./min., točivý moment 360 Nm ve 3.000 ot./min.
8-mi stupňová automatická převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V  4.500 - 1.840 - 1.689 mm, rozvor 2.730 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.770 kg , užitečná 540 kg, celková 2.310 kg                                 

Nádrž na 43 l paliva. Zavazadlový prostor 460/1510 l                                                                                                                        

Pneu 225-55 R18 Michelin Primacy4 (letní)
Zrychlení 0 -100 km/h za 8,7 s, max. rychlost 225 km/h
Spotřeba paliva, dle WLTP 1,4 l/100 km.

Změřeno během testu: celková spotřeba - ujeto 501 km se spotřebou 7,0 l/100km (dle palubního počítače). 

Resume: Crossover střední velikosti s pohonem předních kol, hybridní verze je dražší a těžší a úsporně jezdí pouze s plně nabitou baterií.

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu