Test Citroen C5 AirCross Hybrid 225 Shine
Citroen C5 AirCrooss s benzínovým motorem 1,6 Turbo a elektromotorem s dojezdem cca 40 km čistě na elektřinu. AirCross se tváří jako SUV, ale má pouze přední pohon.
MOTOR K dispozici jsem měl vůz s benzínovým turbomotorem 1,6 s výkonem 133 kW, které dosahuje až v 6.000 otáčkách a velký točivý moment 300 Nm ve 3.000 otáčkách. Benzínovému motoru pomáhá ještě elektrický o výkonu 81 kW, a 320 Nm. Celkově nabízí hybridní systém kumulovaný výkon 165 kW a 360 Nm točivého momentu. Motor nabízí dobrou dynamiku a pružnost. Otáčkoměr bohužel chybí, takže není možné říct od jakých otáček. Vůz plní nejpřísnější emisní normu Euro 6.3.
U spotřeby hraje velký rozdíl, zda je baterie hybridního systému nabitá nebo vybitá. S nabitou baterií, lze jet při úsporné jízdě kolem 4 až 5 litrů. Na kratší vzdálenosti do 40 km, lze ujet čistě na elektřinu (to je vhodné zejména do města). S vybitou baterií jsem na okreskách jezdil kolem 8-10 litrů. Spotřeba se během celého testu - 961 km byla 4,9 l/100km (dle palubního počítače). Deklarované údaje výrobce jsou naprosto nereálné 1,4 litru, to je možné tak s plně nabitou baterií na trase do 50 km, jakmile se baterie vybije, spotřeba vyskočí nad 7-8 litrů benzínu. Udávanou maximálku 225 km/h jsem nezkoušel ani zrychlení na 100 km/h, které uvádí výrobce za 8,9 s. Vůz je velmi tichý, zejména při jízdě trvalou rychlostí a hlavně na elektrický pohon.
PODVOZEK je naladěn komfortně, v zatáčkách se trochu naklání, ale přesto velmi dobře drží zvolenou stopu. Vůz má dobré jízdní vlastnosti, podvozek výborně tlumí nerovnosti, jen si moc nerozumí s těmi příčnými. Testovaný vůz jezdil na velkých zimních pneu 225-55 R18 Continental Wintercontact TS850 P na elegantních pětipaprskových černostříbrných originálních alu kolech. Údaj o světlé výšce jsem v technické specifikaci nenašel. C5AirCross je pohodlný i v lehčím terénu. Přední kola pohání benzinový motor i elektromotory. Brzdy mají velmi dobrou účinnost, i vzadu jsou kotouče.
ŘÍZENÍ Je příjemné, dobře naladěné, s rychlostí se snižuje jeho síla, má elektrický posilovač. Kůží obšitý volant je v horní i dolní části lehce zploštělý.
BATERIE Kapacita lithium iontové baterie se uvádí sice 13,2 kWh, ale reálně využitelných je jen 11,8 kWh. Nejrychlejší nabíjení přes AC 43 kW i tak trvalo 2 hodiny. Takže při půlhodinovém nabíjení jsem nabil baterii jen na dojezd 12-13 km. Při domácím nabíjením ze zásuvky 230 V budete potřebovat 7-8 hodin času. Přesný stav baterie v procentech vlastně vidíte až při nabíjení, jinak pouze informativně na hlavním displeji (čtvrt, půl, tři čtvrtě baterie). Nabíjecích míst je zoufale málo, v Praze to nějak lze, ale mimo Prahu spíš jen krajská města jsou tam třeba 2-3 místa, kde jsou nabíječky. Někde na venkově je i tento plug in hybrid špatně využitelný, pokud nebudete nabíjet doma 7-8 hodin, s vybitou baterií budete jezdit nad 7-8 litrů benzínu. Hybridní systém oproti jiným vozům nefunguje moc dobře, baterie se velmi rychle vybíjí a velmi pomalu během jízdy dobíjí, rekuperací. Jezdil jsem v optimálních podmínkách v teplotách 15-20c, takže bez použití klimatizace i topení, které bere značnou část kapacity baterie, hlavně v zimě kapacita baterie rychle klesá. Bohužel tento vůz může jezdit s nízkou spotřebou jen na kratší trasy a to s plně nabitou baterií. Jakmile se Vám baterie vybije, což je někde kolem 100 km v hybridním provozu. V elektrickém módu je dojezd kolem 40 km, mě ukazoval displej při plně dobité baterii dojezd jen 38 km.
ŘAZENÍ Klasický osmistupňový automat funguje velmi dobře, bez jakýchkoliv rázů a cukání, řadí velmi plynule v automatickém režimu. Je možné řadit sekvenčně, pádly pod volantem, řadící páka je takový větší joystick. Převodovka řadí velmi brzy v nízkých otáčkách. Otáčky motoru nelze určit, chybí otáčkoměr.
INTERIÉR Palubní deska má klasické uspořádání s kapličkou před řidičem. Interiér je kvalitně zpracovaný a vypadá velmi luxusně, s černou palubkou, částečně čalouněný světlou -béžovou kůží. V palubním štítě je LCD displej uprostřed je digitální tachometr, vlevo je ukazatel stavu paliva, vpravo teploměr chladící kapaliny. Displej má různé možnosti zobrazení - údaje navigace včetně mapy, info o aktivním tempomatu, zobrazení stupnice rychloměru i otáčkoměru - nepříliš přesné - cejchované po 1000 otáčkách. Palubní počítač (průměrná rychlost, spotřeba průměrná a okamžitá, ujetá vzdálenost, dojezd, chybí doba jízdy) se zobrazuje v levé části displeje, vpravo se zobrazují údaje audia. Uprostřed palubní desky je 8“ dotykový displej. Přes něj se ovládá klimatizace, navigace, audiosystém a zobrazuje obraz parkovací kamery, ten bohužel při rychlosti nad 10 km/h zmizí.
AirCross má přední LED světla včetně blikačů. Audiosystém s MP3 s šesti reproduktory s dobrým zvukem, má ovládání na volantu nebo přes dotykový displej. Čtyřramenný volant se silným věncem s koženým potahem je v horní a dolní části lehce zploštělý je seřiditelný ve dvou osách. Pádla pod volantem jsou statická a neotáčí se společně s volantem. Vůz má ve výbavě dvouzónovou automatickou klimatizaci s ovládáním přes multifunkční dotykový displej, což není zrovna praktické, například pokud jedete podle navigace. Z vozu je poměrně dobrý výhled všemi směry, mohutný A sloupek omezuje ve výhledu šikmo vlevo, stejně tak oba široké B sloupky. Při parkování a couvání Vám pomáhají panoramatické kamery, které zobrazí pohled nejen za auto, ale i z ptačí perspektivy. Vůz má klasické startování klíčkem.
Přední sedačky se světlým - šedým potahem - v kombinaci tří odstínů barev, jsou pohodlné i na delší cesty, výškově nastavitelné je pouze sedačka řidiče a to elektricky. Vzadu je průměrný prostor v oblasti kolen, od opěradla k opěradlu 75 cm, (sedák 45 + 30 cm prostor pro kolena při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou, vzadu je dost prostoru na hlavu 93 cm (nižší o 4 cm díky prosklené otvírací střeše). Jsou zde tři samostatné sedačky, o šířce 43 cm (celkem 129 cm), dá se omezeně nastavit sklon opěradla. Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech 4 oken, řidič je ovládá klasicky z loketní opěrky ve dveřích. Do kapsy v předních a zadních dveřích se vejde zhruba 0,75 l láhev. Na středovém tunelu je před loketní opěrkou místo pro odložení dvou nápojů. Pod loketní opěrkou je velký úložný prostor.
Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 460 litrů, což je o 120 litrů méně než u verze bez hybridního pohonu. Rezervní kolo se nedodává ani za příplatek - není na něj prostor pod podlahou. Zadní sedačky jsou samostatně sklopné po jejich sklopení se objem zvětší na 1510 litrů, při zvýšené podlaze vznikne téměř rovná plocha. Naměřil jsem rozměry- šířka 105-114 cm, výška pod odnímatelným krytem je 49, délka v rovině podlahy 97, po sklopení sedaček se prodlouží ložná plocha na 159 cm až k předním opěradlům na 179 cm. Nákladová hrana je 72 cm je v úrovni podlahy. Po otevření kufru se nachází jeho spodní hrana víka kufru - zámek jen 177 cm nad zemí, což je dost málo. V plastu na vnitřní straně víka vpravo madlo určené na zavírání.
BEZPEČNOST Vůz je vybaven klasicky šesti airbagy. Součástí výbavy je stabilizační systém ESP. Při panickém brzdění se rozblikají varovné blikače. Signalizaci vozu ve slepém úhlu ve vnějším zpětném zrcátku oceníte zejména na dálnici nebo ve městě na víceproudých silnicích. Vůz má systém rozpoznávání dopravních značek - omezující rychlost, na palubním displeji se objeví zákazová značka s maximální povolenou rychlostí. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h a je velmi výrazná, takže není možné jet bez zapnutých pásů. Ve voze byl aktivní tempomat s radarem a omezovač rychlosti.
DESIGN C5 AirCross má atraktivní vzhled. Přední část je poměrně vysoká, chromovaná lišta navazuje na dvojitý šíp Citroenu, a spojuje denní LED světlomety (blinkry), pod nimi jsou hlavní světlomety. Přední kapota je dost vysoká a plochá. Lemy kol a prahy (spodní hrana dveří) jsou lemované černým plastem. Zadní část vozu je zaoblená, nad zadním zatmaveným sklem je velký střešní spojler (v barvě vozu) s brzdovým světlem, koncové světlomety jsou široké a dělené mají 3D LED grafiku. Na nárazníku v dolní části (většina plochy) černý plast, po stranách jsou naznačeny falešné matně chromované koncovky výfuku. Zadní boční okénka jsou výrazně zatmavena. Boční okna lemuje chromovaná lišta, která se za zadními dveřmi rozšiřuje. Vůz je poměrně atraktivní a bude se líbit těm, kteří se chtějí od mainstreamu.
CENA Testovaný C5 AirCross Hybrid ve výbavě Shine je nabízen cenu 1.170.000 Kč, aktuálně s akční cenou 1.00.000 Kč (3/22) ještě v září byla cena 975.000 Kč (ale nyní se zdražuje vše). V této výbavě najdeme: palubní jednofázová nabíječka (OBC) 3,7 kW, Nabíjecí kabel (výkon 1,8 kW; 8 A) pro připojení do jednofázové zásuvky, ESP s EBD, elektrický posilovač řízení, 6x airbag, př. mlhovky, přední full LED světlomety, přední mlhovky s posvěcováním do zatáček, automatické světla a stěrače, centrál s dálkovým ovládáním, hands free přístup startování vozu, el. ovl. okna všech dveří, el. ovládaná zpětná zrcátka, přední a zadní parkovací asistent + zadní kamera, automatická dvouzónová klimatizace, palubní počítač, digitální přístroje, tónovaná skla, zatmavená zadní okna, navigační systém s 8“ dotykovým displejem a radio s CD a MP3 s ovl. na volantu s šesti repro s USB slotem, systém rozpoznávání dopravních značek, aktive safety brake, sledování mrtvého úhlu, aktivní tempomat a omezovač rychlosti, pomoc při rozjezdu do kopce, el. brzda, výškově stavitelné přední sedačky, 18“ hliníková kola.
Příplatková výbava: Nabíjecí kabel (výkon 3,3 kW, 14 A) 5.000, palubní jednofázová nabíječka OBC 7,4 kW za 8.000, panoramatické střešní okno 33.000, hands free otevírání víka zavazadlového prostoru 17.000, Vyhřívané přední sedačky 12.000, Mix kůže GRAINE – látka 2.000, paket Drive Assist Plus 3.000, Paket Park Assist: automatické podélné a příčné parkování, přední a zadní parkovací kamera Vision, metalíza za 15.500 Kč. Doplňky celkem za 103.000 Kč. Celková cena je 1.103.000 Kč.
CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:
PLUSY : - komfortní podvozek
- několik režimů palubních přístrojů – LED
- automatické přepínání LED světel
- bezklíčkové otvírání a startování
- vzadu tři samostatné sedačky
- aktivní tempomat
- plynulé řazení automatu (8 stupňů)
- dobře hrající audio
- tvar řadící páky + pádla pod volantem
- posuvné zadní sedačky
- velký box mezi sedačkami
- vůz působí větší než je
MÍNUSY: - baterie se vybíjí velmi rychle v hybridním režimu
- pomalé nabíjení baterie (za půl hodiny 12-13 km)
- po vybití baterie vysoká spotřeba 7-10 litrů
- kufr menší o 120 litrů, kvůli baterii
- udávaná spotřeba je naprosto nereálná (jedině do 40 km s plně nabitou baterií)
- při couvání nad 10 km/h zmizí obraz z parkovací kamery
- dojezd čistě na elektro cca 38 km
- plné nabití ze zásuvky trvá 7 hodin
- na zadních krajních sedačkách se hlava dotýká střechy
- nemá rezervu ani za příplatek
- ovládání klimatizace a ventilace přes multifunkční displej
- pádla řazení pod volantem se neotáčí s volantem
- nemá otáčkoměr
- vyšší hmotnost o víc jak 300 kg proti dieselu
- palubní počítač bez doby jízdy
- tlačítka tempomatu skrytá za volantem
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor - objem 1598 cm3 řadový zážehový přeplňovaný 4 válec PureTech, Euro 6.3
Kumulovaný výkon 165 kW (225 k) /6.000 ot./min., točivý moment 360 Nm ve 3.000 ot./min.
8-mi stupňová automatická převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V 4.500 - 1.840 - 1.689 mm, rozvor 2.730 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.770 kg , užitečná 530 kg, celková 2.300 kg
Nádrž na 43 l paliva. Zavazadlový prostor 460/1510 l
Pneu 225-55 R18 Continental Wintercontact TS850 P (zimní)
Zrychlení 0 -100 km/h za 8,9 s, max. rychlost 225 km/h
Spotřeba paliva, dle WLTP 1,4 l/100 km.
Změřeno během testu: celková spotřeba - ujeto 961 km se spotřebou 4,9 l/100km (dle palubního počítače).
Resume: Crossover střední velikosti, má specifický design zvenku i zevnitř. Hybridní verze je dražší a těžší a úsporně jezdí jen s plně nabitou baterií.
Karel Kolečko