Vyhledávání

Test Citroenu C4X 1,5 HDI automat Shine

Test Citroenu C4X 1,5 HDI automat Shine

C4X s naftou 1,5 HDI. C4X je v podstatě kufrová verze sedan od klasického C4.

MOTOR K dispozici jsem měl vůz se vznětovým turbomotorem 1,5 BlueHDi. Motor má 96 kW, které dosahuje už v 3.750 otáčkách a velký točivý moment 300 Nm je k dispozici už v 1.750 otáčkách. Motor nabízí slušnou dynamiku a pružnost, zejména ve středních otáčkách, zhruba od 2.000 otáček výrazněji zrychluje. Vůz plní nejpřísnější emisní normu Euro 6.4, má systém stop-start, který se aktivuje po každém nastartování - vypíná se přes menu a dotykový displej, což není zrovna šťastné řešení. Vůz má tři jízdní módy - eco, normál a sport, po nastartování je vůz vždy v režimu normál (nepamatuje si poslední jízdní mód).

Při úsporné jízdě je možné jezdit lehce nad 4 litry. Při běžné jízdě mimo město budete jezdit většinou kolem 5 litrů nafty. Při jízdě po městě zhruba kolem 6-7 litrů podle provozu. Na dálnici při dodržování povolené rychlosti 130, je spotřeba kolem 5-5,5 litru. Spotřeba se během celého testu - 796 km ustálila na 5,5 l/100 km (dle palubního počítače) což je zhruba o půl litru víc než uvádí výrobce 4,9 dle metodiky WLTP. Udávanou maximálku 206 km/h jsem nezkoušel, zrychlení z 0 na tachometrových 100 km/h jsem dosáhl za rovných 10,0 s, to je o půl sekundy pomaleji než uvádí výrobce 9,5 s. Vůz je velmi tichý, zejména při plynulé jízdě trvalou rychlostí.

PODVOZEK má spíš komfortní naladění, v zatáčkách se dost naklání (to je dané vyšší světlou výškou) a je trochu nedotáčivé, ve větší rychlosti se hrne ven ze zatáčky. Velké nerovnosti úplně nestíhá utlumit, ale na běžné silnici je komfortní. Testovaný vůz jezdil na zimních pneu atypického rozměru 195-60 R18 Pirelli Winter 2 Cinturato vysokého profilu na pětipaprskových černostříbrných originálních alu kolech. Podvozek má vyšší světlou výšku 156 mm, ale dle mého odhadu je někde kolem 190 mm. Díky tomu je vysoký práh dveří a do vozu se nenastupuje moc dobře, jeho výška je 43 cm. Brzdy mají dobrou účinnost, na všech kolech jsou kotoučové, přední mají vnitřní chlazení.

ŘÍZENÍ Je lehce přeposilované, s rychlostí se snižuje jeho síla, má elektrický posilovač. Multifunkční volant s koženým potahem je spodní části zploštělý a vyhřívaný.

ŘAZENÍ Automatická osmistupňová převodovka funguje dobře, řadí plynule v automatickém režimu. Pádly pod volantem je možné řadit sekvenčně, na středovém tunelu je malý joystick - stejný má většina modelů koncernu Stelantis, hned vedle je volič jízdních režimů. Převodovka řadí plynule a velmi brzy už někde od 1400 - 1700 otáček při klidné jízdě. Motor točí na osmičku při 90 cca 1.450, při 110 - 1.800, při dálničním limitu 130 je to pouze 2.100 otáček a ve 150-ti motor točí jen 2.400 otáček. Zajímavé je, že v podstatě stejné otáčky točí i tříválcový benzínový motor 1,2. V jednom módu displej zobrazuje přímo číselně otáčky (po stovkách).

INTERIÉR Palubní deska je v černé barvě s klasickým uspořádáním s kapličkou před řidičem s displejem. Interiér je kvalitně zpracovaný a vypadá dobře i na pohled. V palubním štítě před řidičem je 5,5“ LCD barevný displej - je zde několik možností vyobrazení, uprostřed je vždy digitální rychloměr, dále se zobrazují údaje palubního počítače (průměrná rychlost, průměrná spotřeba, ujetá vzdálenost, chybí doba jízdy) nebo digitální otáčkoměr v jiném módu, dole je pak ukazatel stavu paliva. Je tady ještě starý klasický head up displej, kde vyjíždí sklíčko na kterém se zobrazuje rychlost, šipky navigace, rychlostní limity, dopravní značky a údaje tempomatu. Nahoře uprostřed palubní desky je centrální 10“ širokoúhlý dotykový displej. Přes něj se ovládá klimatizace, navigace, audiosystém, různé asistenční systémy a zobrazuje obraz parkovací kamery, který nemá dokonalé rozlišení. C4 X má hlavní světlomety komplet LED. Blikače mají funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici, ale jsou bohužel překvapivě stále žárovkové. Ve voze je příplatkový zimní paket, takže přední sklo je vyhřívané, ale drátky vyhřívání jsou bohužel vidět.

C4 X má audio systém s MP3, FM/DAB radiem se šesti reproduktory se slušným zvukem, ovládání je na volantu nebo přes dotykový displej. Hlasitost se ovládá otočným ovladačem, který je nelogicky napravo od displeje na straně u spolujezdce (nebo je to pro něj). Pod klimatizací je vlevo USB C konektor a vpravo klasické USB na nabíjení. Tříramenný dole i nahoře zploštělý oválný multifunkční kožený volant se silným věncem je nastavitelný ve dvou osách. C4X má dvouzónovou automatickou klimatizaci, která má stále ještě klasické ovládání otočnými ovladači, ale také přes multifunkční dotykový displej, pouze tam se zobrazuje nastavená teplota. Z vozu ve výhledu vadí mohutné A-sloupky a dozadu přes vysoký kufr také není ideálně výhled. Je zde pouze zadní kamera, která je umístěná nad registrační značkou, která se za deště snadno znečistí.

Nastupování do vozu není úplně pohodlné a jednoduché, přes hodně vysoký práh - 43 cm. Přední sedačky mají šedé látkové čalounění kombinované s koženkou (s bílým pruhem nahoře), jsou pohodlné i na delší cesty, obě jsou výškově nastavitelné i vyhřívané (paket zima). Přední pásy nemají možnost výškově nastavit, což mě překvapuje u auta nižší střední třídy. Vzadu je průměrný prostor v oblasti kolen, od opěradla k opěradlu 76 cm, (kratší sedák 44 + 32 cm prostor pro kolena) při nastavení sedačky na 180 cm vysokou osobu, vzadu jsem měl hlavu těsně pod stropem 92 cm. Elektrické ovládání všech čtyř oken, ovládá řidič standartně ovladačem ze svých dveřích. Do kapsy v předních a zadních dveřích se vejde menší láhev. Na středovém tunelu je před loketní opěrkou s hlubokým úložným prostorem (která je neprakticky dost vzadu) místo pro odložení nápojů s roletkou, ovládání řazení joystickem a přepínání tří jízdních módů.

Velikost zavazadlového prostoru je 510 litrů, což je zajímavá hodnota, ale sedan má kufr špatně využitelný. Zadní sedačky jsou dělené standartně v poměru 1/3 ku 2/3 po jejich sklopení se objem zvětší, ale nevznikne zcela rovná plocha, vznikne cca 10 cm vysoký schod. Otvor po sklopení sedaček není moc velký na převážení nějakých větších předmětů, ale delší předměty, jako třeba lyže bez problémů naložíte (do délky cca 185 cm). Naměřil jsem rozměry: šířka 97-101 cm, výška kufru je 48-51 cm, délka v rovině podlahy 100-107 cm po sklopení se ložná plocha prodlouží na 150 cm k předním opěradlům až 185 cm. Nákladová hrana je 78 cm nad zemí, ale 17 cm nad podlahou kufru, což je dost vysoko. Na vnitřní straně víka jsou dvě madla určené pro uchopení při zavírání.

BEZPEČNOST Vůz má standartních šest airbagů. Součástí výbavy je stabilizační systém ESC. Při panickém brzdění se rozblikají varovné blikače. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h a je velmi výrazná. Ve výbavě je několik bezpečnostních asistentů - Systém sledování mrtvého úhlu (SAM), Aktivní systém varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu, driver Attention Alert, coffee Break Alert, rozšířený systém rozpoznávání dopravních značek omezujících rychlost, rozšířený systém Active Safety Brake s funkcí chodci, cyklisté, noc, HIA Highway Driver Assist, Adaptivní Tempomat s funkcí ACC. Zadní kamera, která je umístěná dole nad RZ se za horšího - deštivého počasí velmi snadno znečistí. Hlavní LED světla s automatickým přepínáním Vám usnadní jízdu v noci a velmi dobře svítí. Přední blikače jsou jen žárovkové. Brzdy fungují dobře, na všech kolech jsou kotoučové brzdy, vpředu s vnitřním chlazením.

DESIGN Je netradiční a C4X si určitě nespletete s jiným autem jiné značky, přední část vozu je naprosto stejná jako klasická C4, jen boční linie a zadní část je odlišná. Přední část je atypická, hlavní LED světlomety spojuje dvojitá chromovaná lišta přecházející do znaku Citroen, po stranách nad hlavními světlomety jsou denní LED světla. Lemy kol a spodní hrana dveří jsou lemované černým matným ochranným plastem, kerým navazují na nárazníky. Boční linie - spodní hrana oken mírně stoupá a je lemovaná chromovanou lištou. Zadní část vozu, sklo je hodně položeno jako u kupé, z boku není na první pohled vidět, že se jedná o sedan, koncové světlomety (zužují vstupní otvor do kufru) kombinují LED a žárovkovou techniku, vystupují hodně do boku. Víko kufru přechází plynule do spojleru. Spodní (dost velká) část zadního nárazníku je z černého plastu, zadní registrační značka je dole v nárazníku, nad ní je couvací kamera. V C sloupku jsou boční okénka, která jsou zatmavena stejně jako okna zadních dveří. Pod zadním nárazníkem je kulatá chromovaná koncovka výfuku.

CENA Testovaný C4X ve výbavě Shine byl cenu 824.000 Kč (s akční slevou za 749.900 Kč). Aktuálně jsou v ceníku jen výbavy Plus a Max, obě jsou levnější než testovaný Shine. V této výbavě najdeme: ESP s EBD, elektrický posilovač řízení, 6x airbag, př. mlhovky, LED světla, automatická světla a stěrače, centrál s dálkovým ovládáním, Paket safety - tempomat a omezovač rychlosti, AFIL - Aktivní systém varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu, driver Attention Alert, coffee Break Alert, systém rozpoznávání dopravních značek, Active Safety Brake, el. ovl. okna všech dveří, el. ovládaná zpětná zrcátka, přední a zadní parkovací assistent, zadní parkovací kamera, automatická klimatizace, palubní počítač, digitální přístroje, head-Up displej, tónovaná skla + zatmavená zadní boční skla, hi-fi systém s MP3, DAB radiem s ovl. na volantu s šesti repro a navigační systém s 10“ dotykovým displejem, zadní parkovací kamera, aktive safety brake, výškově stavitelné přední sedačky, 18“ hliníková kola.

Příplatková výbava: Paket zima: vyhřívané přední sklo a trysky ostřikovačů, vyhřívaný kožený volant, vyhřívaná přední sedadla za 17.500, Paket Drive Assist Plus: adaptivní tempomat s omezováním rychlosti, rozšířený systém rozpoznávání dopravních značek omezujících rychlost, rozšířený systém Active Safety Brake s funkcí chodci, cyklisté, noc, HIA Highway Driver Assist, Driver Attention Alert za 14.900, indukční dobíjení telefon za 4.500, bílá perleť za 21.000 Kč. Doplňky celkem za 57.900 Kč. Celková cena po slevě 74.100 je tak 807.800 Kč.

 

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :   - netradiční vzhled

                - nízká spotřeba

                - komfortní podvozek

                - zrychlení a pružnost

                - LED světla s automatickým přepínáním

                - automatické otvírání a zavírání

                - tři jízdní módy

                - nízké otáčky, osmistupňová převodovka     

                - pádla pod volantem

                - tichý motor

                - vyšší světlá výška

                - prostor vzadu

                - head up displej

MÍNUSY: - vysoký práh - vadí při nastupování

                - nedotáčivost

                - nemožnost manuální převodovky, v nabídce jen automat

                - v zatáčkách se dost naklání   

                - start-stop se vypíná jen přes displej            

                - přední pásy nejsou výškově nastavitelné                 

                - po nastartování vždy mód Normal

                - atypický rozměr pneu

                - chybějící rezerva    

                - hlasitost audia u spolujezdce               

                - palubní počítač bez doby jízdy

                - loketní opěrka je dost vzadu

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor - objem 1499 cm3 řadový vznětový přeplňovaný 4 válec PureTech, Euro 6.4                                                                                     

Výkon 96 kW (130 k) /3.750 ot./min., točivý moment 300 Nm v 1.750 ot./min.
Osmistupňová automatická převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V  4.600 - 1.800 - 1.525 mm, rozvor 2.670 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.320 kg, užitečná 465 kg, celková 1.785 kg                                 

Nádrž na 50 l paliva. Zavazadlový prostor 510 l                                                                                                                        

Pneu 195-60 R18 Pirelli Winter 2 Cinturato (zimní)
Zrychlení 0 -100 km/h za 9,5 s, max. rychlost 206 km/h
Spotřeba paliva 4,9 l/100 km WLTP kombinace

Během testu najeto 796 km se spotřebou 5,5 l/100km (dle palubního počítače), zrychlení na tachometrových 100 za rovných 10 s.

Resume: Vůz pro ty, kteří chtějí sedan, v nižší střední třídě, není moc vozů s touto karosérií. Vůz nabízí prostorný interiér a úsporný diesel 1,5 s osmistupňovým automatem. V nabídce jsou ještě tříválce 1,2 litru s automatem a jedna-nejslabší verze je s manuálem a také čistě elektrická verze.

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu