Vyhledávání

Test Citroenu Cactus 1,6 HDI

Test Citroenu Cactus 1,6 HDI

Velmi jsem se těšil na nový Citroen Cactus s úsporným motorem 1,6 HDI . V označení je sice C4 ale je to zavádějící, Cactus využívá podvozku z modelu C3, velikostí atakuje vozy nižší střední třídy. Má specifický nezaměnitelný design.

MOTOR K dispozici jsem měl vůz s nejsilnějším dodávaným naftovým motorem - 1,6 HDI (podařený motor vzniklý spoluprací Peugeotu a Fordu). Motor se 73 kW dosahovaných už ve 3.750 otáčkách, ale hlavně 254 Nm už v 1.750 otáčkách. točivého momentu na lehký pouze 1.080 kg vážící vůz postačilo. Motor nabízí dostatečnou dynamiku a pružnost.

Spotřeba - na dálnici s rychlostí kolem 130 km/h se dalo jet kolem 5 - 5,5 l/100km. Běžně budete jezdit kolem 4 litrů nafty. Spotřeba se během celého testu - 1016 km ustálila na velmi příznivé hodnotě 4,3 l/100km (dle palubního počítače) i když na deklarované údaje výrobce jsem nedosáhl (3,2 mimo a 3,4 kombinovaná, jsou nereálné). Udávanou maximálku 184 km/h jsem nedosáhl (dostal jsem se jen tachometrových 174), zrychlení z 0-100 km/h dle výrobce za 10,7 s, mě se povedlo dostáhnout tachometrových 100 za 10,8 s. Na nižší rychlostní stupně 2 a 3 je vůz, velmi živý. Chybí otáčkoměr, tak nemůžu říct při jakých otáčkách se projeví zátah turba. Do  rychlosti 120 km/h je ve voze ticho.

PODVOZEK Má měkčí naladění v zatáčkách se naklání, ale přesto dobře drží zvolenou stopu. Komfortní podvozek dobře tlumí nerovnosti. Zkoušený vůz jezdil na zimních pneu 205-55 R16 Matador Sibir Snow (na originálních alu kolech), které dobře drží - nepodařilo se mi vůz v zatáčce utrhnout. Velikost kol je pro běžnou jízdu optimální. Brzdy mají dobrou účinnost i vzadu jsou kotouče.

ŘÍZENÍ Je velmi lehké díky elektrickému posilovači a dost citlivé.

ŘAZENÍ Pětistupňové převodovky je přesné, ale s delšími drahami. Otáčky při určitých rychlostech (a převody) nemohu zjistit, Cactus bohužel nemá otáčkoměr, což považuji za velký nedostatek u auta za půl milionu.

INTERIÉR Palubní deska je netradiční - před řidičem je displej, který zobrazuje rychlost, celkové kilometry, nastavení tempomatu a stav paliva. Chybí otáčkoměr a ukazatel teploty chladící kapaliny nebo alespoň kontrolka. Nahoře uprostřed palubní desky je velký 7“ dotykový displej. Přes něj se ovládá klimatizace, navigace, audiosystém, palubní počítač a zobrazuje obraz parkovací kamery. U palubního počítače mi chybí u Citroenu už tradičně doba jízdy, má 2 paměti (zobrazuje průměrnou, aktuální spotřebu, ujetou vzdálenost, dojezd a průměrnou rychlost). Cactus má LED denní světla pod hranou přední kapoty. Blikače mají dnes už běžnou funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Originál radio s CD/MP3 s 6-ti reproduktory a slušným zvukem volantem má ovladače na volantu nebo přes dotykový displej. 3-ramenný dole zploštělý volant s koženým potahem je seřiditelný ve 2 osách. Navigaci, která komunikuje anglicky chybí v zahraničí názvy ulic, u nás i některé menší vesnice. Vůz má ve výbavě automatickou klimatizaci s ovládáním přes multifunkční dotykový displej. U spolujezdce chybí ofuky bočního skla. Ve sluneční cloně spolujezdce není dnes už běžné zrcátko.

Z vozu dobrý výhled všemi směry. Přední sedačky s kombinovaným potahem, jsou široké a pohodlné s dobrým bočním vedením, výškově nastavitelná je pouze sedačka řidiče. Při pohledu ze zadu je vidět, že opěrka hlavy není přesně uprostřed a že sedačky jsou trochu křivé. Přední pásy se nedají výškově nastavit. Chybí madla nad dveřmi a to na všech čtyrech místech a vnitřní světlo vzadu. Vzadu je průměrný prostor v oblasti kolen, od opěradla k opěradlu 72 cm, (kratší sedák 45 + 27 cm prostor pro kolena při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou, nad hlavou je místa tak akorát 93 cm. Vůz je vybaven elektrickým ovládáním předních oken, hlavní ovladač je na dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde i 1,5 litrová láhev (na ležato). Zadní okna se dají pouze vyklápět (nejsou stahovací). Před řadící pákou, dole na středové konzoli je ideální místo pro uložení mobilního telefonu, ale místo pro nápoje chybí.

Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 348 litrů, což je průměrná hodnota u vozů nižší střední třídy (kam téměř svou velikostí spadá). Pod jeho podlahou je pouze sada na dojetí, rezerva chybí. Opěradlo zadních sedaček není dělené bohužel u žádné výbavy, navíc se musí odjistit na obou stranách najednou, což je pro jednoho člověka dost obtížné. Po sklopení opěradel nevznikne rovná plocha a prostor se zvětší na 1170 litrů. Naměřil jsem rozměry- šířka 104,5 cm, výška pod odnímatelným krytem je 56 cm, délka v rovině podlahy 75 cm. Nákladová hrana je poměrně vysoko - 79 cm nad zemí a 23 cm nad podlahou kufru.  Po otevření kufru se nachází jeho spodní hrana víka kufru - zámek 190 cm nad zemí, což je velmi slušná hodnota. V plastu na vnitřní straně je vpravo prohlubeň určená pro uchopení při zavírání.

 BEZPEČNOST Vůz je vybaven v základu 6-ti airbagy. Součástí výbavy je i vypínatelný stabilizační systém ESP. Při panickém brzdění se rozblikají varovné blikače. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h a je velmi výrazná, takže není možné jet v klidu bez zapnutých pásů. Od rychlosti nad 10 km/h se vůz automaticky zamkne.

DESIGN Je netradiční a neobvyklý Cactus si určitě nespletete s žádným jiným autem. Zejména přední část  je atypická - je dost vysoká, zakulacená, bez výrazné masky (pouze černá mřížka dole k chladiči). Světlomety jsou ve třech úrovních výšky, dole mlhovky, uprostřed hlavní světla a nahoře u kapoty denní LED světla a blinkry. Lemy kol a prahy jsou lemovaný černým plastem. Pod předními i zadními světly a na dveřích jsou speciální plastové (béžové krémové barvy) panely airbump (patent a novinka Citroenu) se vzduchovou kapsou, které tlumí malé nárazy (hodní se zejména do města), tyto díly jsou výměnné a vyrábějí se v různých barvách. Zadní část vozu je téměř celá oplastovaná na rozích jsou menší obdelníkové koncové světlomety. Na střeše jsou podélné hagusy, nad zadním sklem je spojler v barvě vozu s třetím brzdovým světlem. Myslím, že vůz se bude líbit hlavně ženám a mladým lidem, kteří se chtějí odlišit od davu.

CENA Testovaný Cactus v prostřední výbavě Feel Edition s motorem 1,6 Blue HDI je nabízen za cenu 468.400 Kč (5/2015). V této výbavě najdeme: ESP s EBD, elektrický posilovač řízení, 6x airbag, př. mlhovky, centrál s dálkou - sklopný klíček, el. př. okna, el. ovládaná zpětná zrcátka, manuální klimatizace, palubní počítač, tónovaná skla, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu s 4-mi repro a 7“ displejem s USB slotem, tempomat a omezovač rychlosti, výškově stavitelná sedačka řidiče a volant, alu 16“ kola s pneu 205-55. Příplatková výbava : Navigační systém se 7“ displejem (mapové podklady Evropa) za 15.000, Pack City camera - zadní parkovací asistent + kamera + el. vyhřívaná zpětná zrcátka za 12.000, Pack Automatic - automatická klimatizace, automatické světla + stěrače, USB slot v přihrádce spolujezdce za 12.000, barva hnědá Olive za 5.000 Kč. Doplňky celkem za 44.000 Kč. Celková cena je tak nemalých 512.400 Kč.

 

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - velmi slušné jízdní vlastnosti a brzdy

                  - výkonný, pružný úsporný motor HDI

                  - pohodlné přední sedačky 

                  - vnější design

                  - dobře fungující čidla stěračů 

                  - parkovací kamera a čidla, ztlumí se radio při aktivaci senzorů

                  - stylová vnitřní madla dveří

MÍNUSY: - chybějící otáčkoměr

                  - citlivé řízení                      

                  - ovládání klimatizace pouze přes multifunkční displej

                  - opěradlo zadních sedaček není dělené a manipulace při sklápění je náročná

                  - nad 10 km/h zmizí obraz z parkovací kamery

                  - pásy se nedají výškově nastavit

                  - chybějící stropní madla v interiéru a držáky nápojů

                  - zadní okna nelze otvírat, pouze vyklápět  

                  - ostřikovače na stěračích stříkají u sloupku

                  - nerovná plocha po sklopení zadních sedaček

                  - chybí ofukování pravého předního skla

                  - chybějící rezerva

    

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor - objem 1560 cm3 řadový vznětový přeplňovaný 4 válec HDI                                                                                       

Výkon 73 kW (99 k) /3.750 ot./min., točivý moment 254 Nm v 1.750 ot./min.
5-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V  4.157 - 1.729 - 1.480 /1.530 mm, rozvor 2.595 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.070 kg , užitečná 540 kg, celková 1.610 kg                                 

Nádrž na 45 l paliva. Zavazadlový prostor 348/1170 l                                                                                                                         

Pneu 205 - 55 R16 Matador Sibir Snow (zimní)
Zrychlení 0 -100 km/h za 10,7 s, max. rychlost 184 km/h
Spotřeba paliva 3,2 mimo - 3,8 město - 3,4 l/100km  kombinace

Během testu najeto 1016 km se spotřebou 4,3 l/100km 

Resume: Vůz pro ty, kteří se chtějí odlišit, nabízí netradiční design zvenku i zevnitř. Bohužel, chybí spoustu dnes naprosto běžných věcí jako otáčkoměr, dělené zadní sedačky, výškově stavitelné pásy, stahovací zadní okna atd. Verze s motorem HDI je za poměrně vysokou cenu. Plusem je slušný podvozek a pružný a úsporný motor HDI.

 

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4 5

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu