Vyhledávání

Test Citroenu prémiové třídy DS s dosud nejvyšším označením 5 (DS5) s dieselovým HDI a automatem

Test Citroenu prémiové třídy DS s dosud nejvyšším označením 5 (DS5) s dieselovým HDI a automatem

Na tento vůz jsem se velmi těšil, protože se jedná o největší vůz z modelové řady DS. K dispozici jsem ho měl se silným dvoulitrovým motorem HDI v kombinaci s šestistupňovým automatem. MOTOR Dvoulitrový motor HDI je dostatečně výkonný jeho 120 kW, ale hlavně 340 Nm ve 2.000 ot. točivého momentu s 1.629 kg těžkým vozem slušně hýbá. Vůz nabízí i s automatickou převodovkou velmi slušnou dynamiku, kterou jsem rád a často využíval. Turbo zabírá od 2.000 otáček.

 

Spotřeba se pohybovala od 5,5-6 litrů při úsporné jízdě ke zhruba 8-9-ti litrům při ostré jízdě. Jízda po městě znamená spotřebu kolem  9-10 litru. Při dodržování dálničního limitu pojedete kolem 7-mi litrů. Celková spotřeba se během 694 km dlouhého testu ustálila na hodnotě 7,9 l/100km což je téměř o 2 litry víc než udává výrobce (6,1 litru). Udávanou maximálku 212 km/h jsem nezkoušel, zrychlení z 0-100 km/h za 10,1 s, mě se to podařilo na tachometrových 100 za 9,1 s. Přední kapotu drží ve zdvižené poloze 2 plynové vzpěry. 

PODVOZEK je naladěn dost tvrdě, zadní náprava má původ u modelu nižší střední třídy C4. DS5 slušně sedí v zatáčkách a nijak výrazně se nenaklání na velkých pneu 235- 45 R18 Bridgestone PotenzaRE050A  (letní) na elegantních originálních černostříbrných Alu kolech. Podvozek špatně tlumí příčné a krátké nerovnosti, je to způsobeno mimo jiné i velkými 18-ti palcovými koly s nízkozkoprofilovými pneu, které snižují jízdní komfort. Vůz je vybaven automatickou elektrickou ruční brzdou, která se po vypnutí motoru sama aktivuje a při rozjezdu se sama odjistí. DS5 má velmi účinné kotoučové brzdy, velké přední s vnitřním chlazením.

ŘÍZENÍ Jde velmi lehce, má variabilní účinek snižující se s rychlostí. Je přesné a má dobrou zpětnou vazbu. Vůz se příjemně řídí, malým volantem s koženým potahem s prošíváním, který je dole zploštělý.

ŘAZENÍ Automatická 6-ti stupňová převodovka funguje velmi dobře, bez jakýchkoliv rázů a cukání, řadí velmi plynule v automatickém režimu. Je možné řadit sekvenčně, s menším zpožděním, řadí se pouze řadící pákou směrem vpřed a vzad, ale bohužel nelogicky se podřazuje dozadu a vyšší stupně se řadí vpřed. Nikdy jsem nebyl příznivcem automatů, ale po týdnu s DS5 jsem změnil názor a automatu bych se tolik nebránil, ve městě jsem vždy přepínal do automatického módu, mimo město na klikatých silničkách jsem si řadil sám. Automat řadí při poklidné jízdě velmi brzy, už v 50-ti pětku a šestku už v cca 65-70km/h. V automatickém režimu je možné nastavit 3 módy: normal, zimní a sport. Ve sportovním motor řadí ve vyšších otáčkách, v zimním se rozjíždí na vyšší rychlostní stupně. Motor točí na 6-tku při 90 1.500, při 100 cca 1.700, ve 120  točí 2.100, při dálničním limitu 130 je to 2.300 otáček, ještě při 150-ti motor točí pouze 2.700 otáček (hodnoty nejsou přesné, protože DS5 má digitální otáčkoměr s políčky po 250 otáčkách). I při vyšších dálničních rychlostech je vůz velmi tichý.

INTERIÉR Přístrojová deska z kvalitní měkčených plastů je elegantně tvarovaná a má dobré zpracování (kaplička přístrojů je obšita kůží), působí téměř jako u prémiových německých značek. Panel přístrojů - na hlavním prostředním je analogový tachometr, uvnitř něj vlevo je teploměr chladící kapaliny, vpravo je palivoměr, dole se zobrazuje digitálně aktuální rychlost. Vlevo je otáčkoměr s digitálními ukazateli cejchovanými jen po 250 otáčkách, takže nedává zcela přesné údaje. Vpravo je displej na kterém se zobrazují údaje z palubního počítače, radia a navigace. U palubního počítače se 2-mi pamětmi, mi chyběla doba jízdy. Blikače mají funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Výborně hrající radio s CD/MP3 a ovládáním na volantu s 6-ti repro v sobě mělo i ovládání navigace, která bohužel neuměla česky. Design radia není zrovna moderní, přes radio se ovládá navigace. Multifunkční 4 ramenný volant s koženým potahem, je dole zploštělý zdobený stříbrným dekorem je seřiditelný ve 2 osách. Vpravo na volantu je ovládání audia a vlevo se ovládá tempomat a omezovač rychlosti. Vůz má bezklíčkové otvírání a startování, tlačítkem na středu palubní desky. Automatická 2-zónová klimatizace se ovládá tlačítky a chromovanými kruhovými ovladači uvnitř nich je displej s teplotou.

 

Přední sedačky s dvoubarevným koženým čalouněním s designem pásku hodinek, jsou velmi pohodlné, mají dobré tvarování a boční vedení, jsou vyhřívané a elektricky nastavitelné (s pamětí) u řidiče je funkce masáže zad (v oblasti nastavitelné bederní opěrky). Vzadu je průměrný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 75,5 cm (sedák 49,5 + 26 cm prostor pro kolena) při nastavení přední sedačky na osobu 180 cm vysokou, prostor nad hlavou je také průměrný 93 cm. Do kapsy dveří se vejde i 1,5 litrová láhev, elegantní výplň dveří s koženým potahem a stříbrným madlem plynule navazuje na palubní desku. Bohužel chybí místo na středové konzoli na odložení mobilního telefonu. Na středové konzoli s elegantním stříbrným dekorem je elektrické ovládání oken, za řadící pákou je ovládání navigačního systému, za ní pak elektronická ruční brzda a loketní opěrka. Z vozu je velmi špatný výhled šikmo vlevo vpřed přes dvojité A-sloupky.

Zavazadlový prostor má 468 litrů, což je průměrná hodnota u vozů střední třídy, přístup do kufru je dobrý. Naměřil jsem tyto rozměry zavazadlového prostoru - šířka 120 cm, výška pod odnímatelným krytem 55 cm, délka v rovině podlahy 91 cm. Tvar kufru je pravidelný - čtvercový, podběhy do něj nijak nezasahují. Zcela chybí rezervní kolo, což může být v okamžiku poškození pneumatiky a disku velký problém. Přístup do kufru s velkým vstupním otvorem - nákladová hrana (v kufru 20 cm vysoká hrana mezi podlahou a nákladovou hranou) je poměrně vysoko 77 cm nad zemí. Po otevření kufru je spodní hrana víka kufru - zámek cca 183 cm nad zemí, v plastu na spodní straně jsou 2 prohlubně určené pro uchopení při zavírání.  

BEZPEČNOST Vůz je vybaven 6 airbagy. Sériové ESP, které je možné do 50 km/h vypnout. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h. Při rychlosti nad 10 km/h se vůz automaticky zamkne. Testovaný vůz je vybaven natáčecími xenonovými světlomety, které se v zatáčkách natáčí podle natočení volantu, systém funguje výborně a jízda v noci po klikatých silničkách je s těmito světly velmi příjemná. Navíc je zde příplatkové automatické přepínání dálkových světel.

DESIGN Celkově na mě vnější design působil velmi elegantně a exluzivně, zejména přední část a velká protažená světla na které navazuje chromovaná lišta, která lemuje horní hranu blatníku až k A-sloupku. Zadní část je tvarovaná jako hatchback nebo kombi. Zadní skla oken jsou zatmavena, téměř černá, na horní části 5-tých dveří je velké černé křídlo. Zadní rozměrná světla jsou dělená a vnější část je zajímavě tvarovaná a navazuje na ně prolis karosérie. Jedná se o jeden z nejhezčích a nejoriginálnějších vozů na trhu (ale to je můj subjektivní názor). Vůz je velmi fotogenický což můžete posoudit sami z přiložených fotografií. Vůz je vybaven předními i zadními parkovacími čidly, které nijak nenarušují design vozu.

CENA Vůz ve výbavě Sport je nabízen za 962.900 Kč (3/2013). V této výbavě najdeme: ESP + ASR + Pomoc při rozjezdu ve svahu, automatická el. parkovací brzda, 6x airbag, tempomat, palubní počítač, př. mlhovky, centrál s dálkou - bezklíčkové otvírání a startování, el. okna a zrcátka, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu 6 repro, USB slot, 2-zónová automatická klima, výškově stavitelné kožené sedačky s el. ovládáním a vyhříváním, u řidiče s pamětí a masážní funkcí, kožený volant s prošíváním, kaplička přístrojů čalouněná kůží, 4x el. okna, el. ovládaná, vyhřívaná a sklopná zrcátka, dešťový senzor stěračů, přední a zadní parkovací asistent, navigace MyWay se zobrazováním zadní parkovací kamery, Bluetooth, samočinné natáčecí bixenonové světlomety, prosklené střešní okno s el. ovládanými roletkami, zatmavená skla zadních oken, akustické čelní sklo, hliníkové pedály, 18“ Alu kola s pneu 235-45 R18.

Příplatková výbava : alarm za 9.900, Pack Safe Drive - udržování jízdního pruhu a automatické dálk. světlomety, Pack Club - dvoubarevné  kožené čalounění s prošíváním ve tvaru náramku, sedačka řidiče el. ovládaná s pamětí, vkládané textilní koberečky za 35.900 Kč, bílá perleť 21.900. Doplňky celkem za 81.600 Kč, celková cena se dostane přes milion přesně na 1.044.500 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:
PLUSY :

- dobře fungující automatická převodovka 
- pružný a výkonný motor HDI
- kvalitní použité materiály a design interiéru
- nezaměnitelný exluzivní design vozu
- pohodlné elektricky nastavitelné sedačky s masážní funkcí u řidiče
- bohatá základní výbava
- kvalitně hrající audio s navigací a USB připojením
- výborné nevadnoucí brzdy
- automatická elektrická ruční brzda
- natáčecí bixenony s automatickými dálkovými světly
- bezklíčkové otvírání a startování 
- tichý dobře odhlučněný interiér
MÍNUSY:
- tvrdý podvozek, nízkoprofilová kola
- chybějící rezervní kolo
- opačný smysl manuálního řazení, chybí pádla pod volantem
- otáčkoměr cejchováný po 250 otáčkách (digitální čtverečky)
- vyšší spotřeba
- dvojitý A sloupek omezuje výhled šikmo vpřed
- chybí odkládací prostor pro telefon
- schované tlačítko udržování jízdních pruhů
- nízko se zvedající 5-té dveře
 

TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor 1997 cm3 řadový přeplňovaný vznětový 4 válec, plní Euro 5                                                                                     

Výkon 120 kW (163 k) /3.750 ot./min., točivý moment 340 Nm 2.000 ot./min.
6-ti stupňová automatická převodovka,
pohon předních kol
Rozměry D x Š x V 
4.530 - 1.871 - 1.513 mm, rozvor 2.727 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.629 kg, užitečná 496 kg, celková  2.125 kg                                    

Nádrž na 60 l paliva.  Zavazadlový prostor

Pneu 235- 45 R18 Bridgestone Potenza RE050A - letní.
Zrychlení 0 -100 km/h za 10,1 s, max. rychlost
212 km/h
Spotřeba paliva 5,1 mimo - 7,9 město - 6,1 l/100km  kombinace

Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 694 km 7,9 l/100km zrychlení z 0 na tachometrových 100 za 9,1s.

 

 

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4 5 6

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu