Vyhledávání

Test Dacia Duster v nejlepší výbavě ve verzi 4x4 s dieselovým motorem

Test Dacia Duster v nejlepší výbavě ve verzi 4x4 s dieselovým motorem

Test Dacia Duster v nejlepší výbavě ve verzi 4x4 s dieselovým motorem.

Duster patří mezi nejlevnější 4 kolky na našem trhu. Vůz má velkou světlou výšku, proto je možné se s ním bez obav vydat do terénu. Duster je velmi žádaný vůz, za týden jsem s ním najel přes 580 km.

MOTOR Měl k dispozici vůz s jediným dieselovým motorem - 1,5Dci, který má výkon 81 kW dosahovaných ve 4.000 ot. a 240 Nm točivého momentu v 1.750 otáčkách. Od motoru s tímto výkonem bych čekal větší živost a pružnost než kterou vozu nabízí. Začíná zabírat cca od 1.800 otáček až k maximu ve 4.000. Motor byl poměrně tichý (v nižších a středních otáčkách) nijak výrazně nepronikal do interiéru do rychlosti cca 110 km/h. Motor žhaví i při letních teplotách cca 2 sekundy.

Spotřeba se během celého testu - 582 km ve smíšeném provozu ustálila na hodnotě 6,87 l/100km což je o víc než litr víc než deklaruje výrobce. Při jízdě po běžné silnici svižným stylem se při obsazení 2-osobami spotřeba pohybovala kolem 6 - 7 litry Na dálnici při rychlosti kolem 120-130 km/h se spotřeba pohybovala mezi 7 - 8 litry. Ve městě se dalo jezdit zhruba kolem 7,5- 8,5 litrů nafty. Při úsporné jízdě do 100 km/h v rovinatém terénu se dalo jet mezi 5 - 5,5 litry což je výborná hodnota. Udávané hodnoty výrobcem - nepříliš vysoká maximálka 168 km/h  a zrychlení z 0-100 km/h za 12,5 s, mě se to podařilo dosáhnout cca za 13 s. Kapotu překvapivě drží plynová vzpěra, což je jinak výsadou dražších vozů od střední třídy nahoru.

PODVOZEK byl příjemný, komfortní, velmi dobře filtroval nerovnosti vozovky i rozbitých polních cest. V zatáčkách poměrně dobře sedí. S letními vysokými pneu Michelin Lattitude Tour 215-65 R16 (se kterými není problém vydat se mimo asfaltky) na originálních Alu kolech se Duster sice poměrně dost naklání, ale i přesto drží stopu, pokud nejsou v zatáčce nerovnosti na nich trochu odskočí a kopne do volantu to je pak nutné korigovat. Vůz měl na středové konzoly kruhový přepínač se 3-mi polohami, 2WD pouze přední pohon, auto- automatické zapínání zadního pohonu při prokluzu, lock - stálá 4-kolka funguje do 80 km/h rozděluje 50 na 50 % hnací sílu mezi přední a zadní nápravu. Dustera jsem nezkoušel v těžším terénu, ale díky velké světlé výšce 21 cm, stálému pohonu všech kol a krátké jedničce a dvojce má pro jízdu i náročnějších podmínkách velmi dobré předpoklady. Nájezdové úhly přední 30 a zadní 36, přechodový je 23 stupňů. V lehkém terénu a na polních cestách si vůz vede velmi dobře, podvozek tlumí výborně nerovnosti na rozbitých a polních cestách.

ŘÍZENÍ je velmi lehké má hydraulický posilovač. Při přejíždění nerovností (zejména příčných) v zatáčce řízení kope do volantu a je potřeba korigovat směr jízdy.

ŘAZENÍ překvapivě poměrně přesné s delšími drahami. Vůz byl vybaven 6-ti stupňovou manuální převodovkou. Jednička a dvojka byla velmi krátká pro jízdu v terénu, proto jsem se většinou rozjížděl rovnou na dvojku. Šestka byla poměrně krátká, proto měl motor při vyšších rychlostech zbytečně vysoké otáčky. Motor točil na 6-tku při 90 km/h 2.000, při 100 cca 2.250, při 120 - 2.750 a při dálničním limitu 130 ukazovali přístroje už 3.000 otáček, ve 150-ti  už to bylo 3.500 otáček..

INTERIÉR Přístrojová deska a celý interiér je pouze z tvrdých plastů a nehýří zrovna moderními tvary. Přesto je interiér poměrně slušně zpracovaný. Z vozu je vzhledem k  vyššímu posezu dobrý výhled, pouze dozadu šikmo vzad je horší výhled. Palubní deska má klasický tvar s kapličkou s otáčkoměrem a rychloměrem se stříbrnými obroučkami. Mezi těmito přístroji je displej palubního počítače. Zobrazuje pouze - průměrnou spotřebu, spotřebované palivo, dojezd a průměrnou rychlost (chybí doba jízdy a vnější teplota). Ovládá se standartně pravou páčkou pod volantem. Na displeji jsou dole hodiny po stranách vlevo digitální palivoměr- který nebyl vůbec přesný, takže ho bylo nutné brát s rezervou (ukazoval podstatně méně paliva než ve skutečnosti bylo v nádrži) vpravo je digitální teploměr chladící kapaliny.

Světlům chybí dnes už běžná funkce denního svícení. Blikače nemají dnes už standartní funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Originál radio s CD přehrávačem má jednoduché ovládání a 4 repro 4x15W. Ovládání hlasitosti a přepínání stanic radia páčkami pod volantem od renaultu. 3-ramenný volant s koženým potahem je seřiditelný pouze výškově. Vůz v nejvyšší výbavě má manuální klimatizaci s jednoduchým ovládáním kruhovými ovladači. Stěrače nestírají zrovna ideálně a při zapnutí ostřikovačů sami nesetřou. Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech 4-oken, ovladač předních je neobvykle umístěn na středové konzoly pod autorádiem. Ovladače na otvírání zadních oken jsou na středové konzoly mezi předními sedačkami což není zrovna praktické. Přední sedačky jsou poměrně pohodlné, ale bez výraznějšího bočního vedení, bohužel ani sedadlo řidiče není výškově nastavitelné. Vzadu je velmi slušný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 72 cm (sedák 47 + 25 cm prostor pro kolena) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou i nad hlavou bylo dost místa.

Zavazadlový prostor má velikost 408 litrů. Pod podlahou kufru se skrývá plnohodnotná ocelová rezerva a drobné úložné prostory kolem ní. Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 - objem se pak zvětší na 1570 litrů, ložná plocha není zcela rovná, ale není na ní žádný schod. Naměřil jsem tyto rozměry- minimální šířka 100 cm, výška pod odnímatelným krytem je 45 cm, délka v rovině podlahy 92 cm, tvar kufru je pravidelný a nezasahují do něj nijak žádné výstupky a podběhy. Kryt kufru není svinovací jak je obvyklé, je v podstatě látka ukončená na obou stranách tyčkami, manipulace s ní není zrovna ideální a chce trochu trpělivosti, po přesunutí dopředu pak visí do poloviny výšky kufru. Přístup do kufru je výborný velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je cca 77 cm nad zemí v úrovni podlahy kufru, nákladová hrana je v barvě vozu tak se časem určitě odře. Po jeho otevření kufru se nachází spodní hrana víka kufru - zámek cca 187 cm nad zemí.

BEZPEČNOST Vůz je sériově vybaven 4-mi airbagy. Příplatkový stabilizační systém ESP se nabízí za přijatelných 8.000 Kč. Brzdy fungovaly velmi dobře přesto, že vzadu byly bubnové.

DESIGN Duster byl představen koncem roku 2009 u nás se objevil loni na jaře 2010. Působí velmi robustně a svalnatě, vnější design se opravdu povedl. Mohutné blatníky a lemy kolem kol. Nejvíce se mi líbí Duster zepředu, přední světla si integrovanými blikači chromovaná maska s mohutným znakem Dacie. Dolní část nárazníků je černá navíc je vpředu i vzadu uprostřed stříbrný kryt. I zadní část vypadá velmi dobře s menšími na výšku orientovanými sdruženými svítilnami. Matně stříbrný kryt prahů působí efektně, ale snadno se o ně při nastupování a vystupování ušpiníte. Matně stříbrné hagusy vypadají na Dusteru dobře. Vůz má vyšší stavbu což je dáno velkou světlou výšku 210 mm, díky tomu má dobrou průchodnost terénem.

CENA Duster v nejvyšší výbavě Exception se nabízí za cenu 422.900 Kč (5/2011). V základní výbavě najdeme: ABS, 4x airbag, 16“ Alu kola s pneu 215-65 R16, př. mlhovky, centrál s dálkou, 2x. el. okna, el. ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, tónovaná skla zadní zatmavená, palubní počítač, manuální klimatizace, zadní dělené sedadlo, chrániče prahů-matný chrom, přední a zadní kryt podvozku- matný chrom, střešní lišty stříbrné - hagusy, rezervní kolo, výškově nastavitelný kožený volant, autorádio s CD/MP3 s 4 repro s ovládáním pod  volantem. Příplatková výbava: ESP 8.000, zadní el.okna 3.000 a metalíze za 9.000 Kč. Celková cena vozu je tak 442.900 Kč (5/2011).

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - výborná průchodnost terénem 

                  - jízdní komfort na rozbitých silnicích a v terénu

                  - poměrně přesné řazení

                  - nízká cena

                  - 3 letá záruka

                  - funkce pohonu 4x4 převzatá z dražších Nissanů

                  - vnější robustní design

                  - terénní schopnosti vozu

                  - prostor pro nohy a hlavu vzadu

                  - plnohodnotná rezerva

                 

MÍNUSY: - laciné materiály v interiéru               

                  - nepřesný ukazatel stavu paliva

                  - chybí vnější teploměr a doba jízdy u palubního počítače

                  - krátká šestka, vyšší hluk i spotřeba při dálničních rychlostech   

                  - motor nenabízí dynamiku kterou bych očekával od 80 kW

                  - přední sedačky nejsou výškově stavitelné

                  - horší účinnost stěračů

                  - nesvinovací roleta zavazadlového prostor

                  - znečištění kalhot od prahových krytů

                  - pouze výškově stavitelný volant

                  - chybí funkce denního svícení a 3-blik u blinkrů

                  - chybí tempomat - nelze přiobjednat

                 

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1461 cm3 řadový vznětový přeplňovaný 4 válec, plní Euro 5                                                                

Výkon 81 kW (110 k) /4.000 ot./min., točivý moment  240 Nm při 1.750 ot./min.
6-ti stupňová manuální převodovka, připojitelný pohon všech kol, stále předních kol
Rozměry D x Š x V 
4.316 - 1.822 - 1.695
mm, rozvor 2.671 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.294 kg, užitečná 550 kg, celková  1.844 kg                     

Nádrž na 50 l paliva. Zavazadlový prostor 408/1570 litrů

Pneu Michelin Lattitude Tour 215 - 65 R16 (letní).
Zrychlení 0 -100 km/h za 12,5 s, max. rychlost 168 km/h
Spotřeba paliva 5,3 mimo - 6,5 město - 5,6 l/100km  kombinace

Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 582 km - 6,87 l/100km.

 

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu