Vyhledávání

Test druhé generace Citroenu C4 Cactus 1,2 Turbo

Test druhé generace Citroenu C4 Cactus 1,2 Turbo

Druhá generace Citroenu Cactus je spíš evolucí než revolucí. Využívá podvozku z modelu C3, velikostí atakuje vozy nižší střední třídy. Má specifický nezaměnitelný design. Testovaný vůz s živým tříválcem 1,2 Turbo s manuální převodovkou.

MOTOR K dispozici jsem měl vůz s nejsilnějším dodávaným benzínovým motorem - tříválec   1,2 Pure Tech. Motor má 81 kW dosahovaných v 5.500 otáčkách a hlavně 205 Nm točivého momentu už v 1.500 otáčkách, na lehký pouze 1.060 kg vážící vůz postačilo. Motor nabízí vozu dostatečnou dynamiku a pružnost.

Spotřeba - při běžné jízdě mimo město se pohybuje kolem 6-ti litrů. Při úsporné jízdě do 100 km/h se dá dostat na hodnoty kolem 5 litrů. Na dálnici s rychlostí kolem 130 km/h Cactus jezdí kolem 7 - 7,5 l/100km. Ve městě si vezme kolem 6,5-8 litrů. Spotřeba se během celého testu - 726 km ustálila na slušné hodnotě 5,4 l/100km, to je jen o půl litru více (dle palubního počítače) než deklarované údaje výrobce (4,9 kombinovaná). Udávanou maximálku 188 km/h jsem nezkoušel, zrychlení z 0-100 km/h dle výrobce za 9,3 s, mě se povedlo dosáhnout tachometrových 100 až za 9,8 s. Na nižší rychlostní stupně 2 a 3 je vůz velmi živý. Chybí otáčkoměr, tak nemůžu říct při jakých otáčkách začíná zabírat turbo. Vůz je tichý, typický tříválcový zvuk přichází až ve vyšších otáčkách.

PODVOZEK Má typicky francouzské měkčí naladění v zatáčkách se naklání, ale přesto dobře sedí. Komfortní podvozek dobře tlumí nerovnosti. Testovaný vůz jezdil na příplatkových celoročních pneu 205-50 R17 Good Year Vector 4 Seasons na originálních 8-mi paprskových černostříbrných alu kolech, které dobře drží. Brzdy mají dobrou účinnost.

ŘÍZENÍ Je lehké, díky elektrickému posilovači, až moc přeposilované.

ŘAZENÍ Pětistupňové převodovky je poměrně přesné má, ale delší chod. Otáčky není možné zjistit, Cactus bohužel nemá otáčkoměr, což považuji za velký nedostatek u auta za půl milionu.

INTERIÉR Palubní deska je netradiční - před řidičem je displej, který zobrazuje digitálně rychlost, celkové kilometry, nastavení tempomatu, maximální rychlost (dle dopravních značek) a stav paliva. Chybí otáčkoměr a ukazatel teploty chladící kapaliny nebo alespoň kontrolka. Uprostřed palubní desky je nahoře velký 7“ dotykový displej. Ovládá se přes něj klimatizace, navigace, audiosystém, palubní počítač a zobrazuje obraz parkovací kamery (ten při couvání rychlostí nad 10 km/h zmizí). U palubního počítače chybí doba jízdy, má 2 paměti (zobrazuje průměrnou, aktuální spotřebu, ujetou vzdálenost, dojezd a průměrnou rychlost). Cactus má LED denní světla. Blikače mají funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Vůz má bezklíčkové ovládání, startuje se tlačítkem na palubní desce vpravo od volantu, ovladač-klíč stačí mít u sebe nebo někde v autě, stačí vzít za kliku dveří.  

Originál radio s CD/MP3 s 6-ti reproduktory a slušným zvukem volantem má ovladače na volantu nebo přes dotykový displej. 3-ramenný dole zploštělý volant s koženým potahem je seřiditelný ve 2 osách.  Navigace už naštěstí proti předchozí generaci Cactuse komunikuje česky. Pokud přes ovládání na volantu přepínám audio, displej se už zpátky nevrátí do navigace (mapy na displeji). Vůz má automatickou klimatizaci s ovládáním přes multifunkční dotykový displej, takže, když ovládáte klimatizaci nemůžete zároveň sledovat navigaci. Na středovém tunelu pod výdechy topení je slot pro USB. U spolujezdce chybí výdechy bočního skla. Testovaný vůz měl prosklenou střechu, ta, ale nejde otevřít, nemá ani možnost zastínění, takže ji nevidím jako praktický doplněk.

Z vozu dobrý výhled všemi směry. Přední sedačky s kombinovaným tříbarevným potahem-šedo-bílo-fialové, jsou široké a pohodlné s dobrým bočním vedením, obě jsou výškově nastavitelné. Při pohledu ze zadu je vidět, že opěrky hlav nejsou přesně uprostřed. Přední pásy nejsou výškově stavitelné. Chybí madla nad dveřmi a to na všech čtyřech místech (díky umístění airbagů). Vzadu je průměrný prostor v oblasti kolen, od opěradla k opěradlu 73 cm, (kratší sedák 46 + 27 cm prostor pro kolena při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou, nad hlavou je 89 cm, hlava těsně u stropu (snížená díky prosklené střeše) ani vepředu není moc místa nad hlavou. Vůz je vybaven elektrickým ovládáním předních oken, hlavní ovladač je na dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde i 1,5 litrová láhev (ale na ležato). Zadní okna se dají pouze vyklápět (nejsou stahovací).

Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 348 litrů (bez rezervy 358), což je průměrná hodnota u vozů nižší střední třídy (kam téměř svou velikostí spadá). Je naprosto stejně velký jako u jeho předchůdce. Pod jeho podlahou je dojezdová rezerva o rozměru 185-65 R15 za tučný příplatek 3.500 Kč. Cactus má dělené zadní opěradlo, sedák je nedělený v jednom kuse. Po sklopení opěradel nevznikne rovná plocha s menším schodem a prostor se zvětší na 1170 litrů. Naměřil jsem rozměry- šířka 104 cm, výška pod odnímatelným krytem je 56 cm, délka v rovině podlahy 78 cm. Nákladová hrana je dost vysoko - 78 cm nad zemí a vysoký práh je 23 cm nad podlahou kufru.  Po otevření kufru se nachází jeho spodní hrana víka kufru - zámek 185 cm nad zemí, což je průměrná hodnota. Vpravo na vnitřní straně víka kufru je madlo na zavírání.

BEZPEČNOST Vůz je vybaven v základu 6-ti airbagy (čelní u spolujezdce je v horním rámu okna). Součástí výbavy je i vypínatelný stabilizační systém ESP. Při panickém brzdění se rozblikají varovné blikače. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h a je velmi výrazná, takže není možné jet v klidu bez zapnutých pásů. Při rychlosti nad 10 km/h se vůz automaticky zamkne. Druhá generace Cactusu přišla o praktické vzduchové panely airbump, panely byli na dveřích a náraznících, zabraňovali drobnému poškození karoserie, nyní zůstali jen velmi malé na spodní hraně dveří.

DESIGN Je netradiční a neobvyklý Cactus si určitě nespletete s autem jiné značky, nové modely Citroenu jsou, ale velmi podobné (C3 a C3 Aircross). Zejména přední část vozu je atypická - dost vysoká, zakulacená, nově s chromovanou maskou kolem RZ. Světlomety jsou ve třech úrovních výšky, dole kulaté mlhovky, uprostřed hlavní světla a nahoře u kapoty denní LED světla. Lemy kol a prahy jsou lemovaný černým plastem. Nyní pouze už na dveřích (na jejich dolní části) jsou speciální plastové černé panely airbump (patent Citroenu) se vzduchovou kapsou, které tlumí malé nárazy (předchozí model je měl větší a navíc i na předním a zadním nárazníku). Zadní část vozu má nyní méně plastů (pouze černý nárazník) a větší obdelníkové koncové světlomety. Nad zadním sklem je spojler v barvě vozu s třetím brzdovým světlem. Z výbavy zmizeli střešní hagusy, v ceníku ani na fotkách na internetu jsem to nikde nenašel. Myslím, že Cactus se bude líbit hlavně ženám a mladým lidem, kteří se chtějí odlišovat.

CENA Testovaný Cactus ve vyšší výbavě Shine s motorem 1,2 Pure Tech je nabízen za akční cenu 394.900 Kč (1/2019), katalogová cena je 434.900. V této výbavě najdeme: ESP s EBD, elektrický posilovač řízení, 6x airbag, centrál s dálkou - sklopný klíček, el. př. okna, el. ovládaná zpětná zrcátka, manuální klimatizace, palubní počítač, tónovaná skla, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu s 6-ti repro s USB slotem, navigační systém se 7“ displejem (mapové podklady Evropa)  tempomat a omezovač rychlosti, výškově stavitelná sedačka řidiče a spolujezdce, alu kola 16“ s pneu 205-55. Pack Automatic - automatická klimatizace, automatické světla + stěrače, vnitřní zrcátko s automatickým zatmíváním, Paket město plus - přední a zadní parkovací čidla, Paket bezpečnost - AFIL varování před opuštěním jízdního pruhu, systém rozpoznávání dopr. značek omezující rychlost, brzdový asistent.

Příplatková výbava : systém sledování mrtvého úhlu 9.000, parkovací kamera 9.000, vyhřívané přední sedačky a zpětná zrcátka 7.000, bezklíčkové otvírání a startování a el. sklopná zrcátka za 10.000, čalounění látka silica béžová za 11.000, panoramatické střešní okno 19.000, náhradní ocelové kolo 15“ 3.500, hliníkové disky 17“ Cross za 20.000, bílá perleť za 18.000. Doplňky celkem za 97.500 Kč. Celková cena je tak nemalých 492.400 Kč.

 

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :   - komfortní jízdní vlastnosti

               - silný, pružný a úsporný motor 1,2 Pure Tech

               - pohodlné přední sedačky 

               - výrazný vnější design

               - dobré brzdy 

               - přední a zadní čidla parkování

               - bezklíčkové otvírání a startování

MÍNUSY: - chybějící otáčkoměr

                - start stop se po každém nastartování aktivuje 

                - vysoká cena příplatkové výbavy                    

                - ovládání klimatizace pouze přes multifunkční displej

                - přeposilované řízení

                - prosklenou střechu nelze otvírat ani zastínit

                - málo místa nad hlavou vzadu i vpředu 

                - nad 10 km/h zmizí obraz z parkovací kamery

                - přední pásy nejsou výškově stavitelné

                - chybějící stropní madla v interiéru

                - zadní okna nelze otvírat, pouze vyklápět  

                - pouze pětistupňová převodovka

                - nerovná plocha po sklopení zadních sedaček

                - méně panelů Airbump proti předchůdci    

                - chybí ofukování pravého předního skla

                - vysoká nákladová hrana kufru (nad podlahou)

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor - objem 1199 cm3 řadový zážehový přeplňovaný 3 válec Pure Tech, Euro 6 B                                                                                      

Výkon 81 kW (110 k) /5.500 ot./min., točivý moment 205 Nm v 1.500 ot./min.
5-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V  4.170 - 1.714 - 1.480 /1.530 mm, rozvor 2.595 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.060 kg , užitečná 535 kg, celková 1.565 kg                                 

Nádrž na 50 l paliva. Zavazadlový prostor 358/1170 l                                                                                                                         

Pneu 205 - 50 R17 Good Year Vector 4 seasons (celoroční)
Zrychlení 0 -100 km/h za 9,3 s, max. rychlost 188 km/h
Spotřeba paliva 4,2 mimo - 6,0 město - 4,9 l/100km  kombinace

Během testu najeto 726 km se spotřebou 5,4 l/100km 

Resume: Vůz pro ty, kteří se chtějí odlišit, nabízí netradiční design zvenku i zevnitř. Bohužel, chybí spoustu naprosto běžných věcí jako otáčkoměr, výškově stavitelné pásy, stahovací zadní okna atd. Navíc za poměrně vysokou cenu. Plusem je komfortní podvozek a pružný tříválec 1,2.

 

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu