Vyhledávání

Test elektrického Citroenu e-C4 Shine Pack

Test elektrického Citroenu e-C4 Shine Pack

Citroen e-C4 s elektrickým pohonem, není jen autem do města. Nové C4 má specifický nezaměnitelný design, tak si ho určitě nespletete.

MOTOR Elektrický třífázový synchronní motor má výkon 100 kW a točivý moment 260 Nm, který je k dispozici od 300 do 3.673 otáček. Motor nabízí dobrou dynamiku a pružnost, zejména v nižších rychlostech, kde výrazněji zrychluje. Rekuperaci není možné nijak nastavovat, vyšší je v módu B, v kterém jsem převážně jezdil.

Spotřeba u elektrických vozů se uvádí k kilowathodinách na 100 km. A není to jako u běžných vozů, kde ve městě je nejvyšší, tady je naopak nejnižší, díky nižším rychlostem a rekuperaci při brzdění na křižovatkách. Při jízdě po městě lze jezdit někde mezi 14-16 kWh. Na dálnici je spotřeba nejvyšší při trvalé rychlosti kolem 130 km/h je to kolem 23-26 kWh. Mimo město budete jezdit mezi 15-20 kWh. Spotřeba se během celého testu - 500 km ustálila na hodnotě 17,1 kWh/100km. Výrobce uvádí spotřebu 18,3 (pod kterou jsem se dostal) tomu odpovídá dojezd 246 km, ale výrobce uvádí maximální dojezd 350 km dle WLTP. Ve městě při spotřebě kolem 14 kWh by byl dojezd reálný, na běžné silnici je to kolem 260 km, na dálnici se dojezd zkrátí na cca 180-200 km. To vše při minimálním zatížení a téměř optimálních podmínkách, při teplotách cca 12-15c, takže se topilo jen trochu a nemusela se pouštět klimatizace, která zkracují dojezd vozu. Udávaná kapacita baterie je 50 kWh, ale využitelných je pouze 45 kWh. V reálu budete na hraně dojezd z Prahy do Brna po D1, pokud by jste chtěli jet povolenou dálniční rychlostí 130 km/h.

Udávanou maximálka je pouze 150 km/h o tom jsem se přesvědčil, zrychlení z 0 na tachometrových 100 km/h jsem dosáhl za 9,6 s, téměř přesně, tak jak uvádí výrobce 9,7 s. Vůz je velmi tichý.

PODVOZEK je naladěn komfortně v zatáčkách se naklání, ale přesto dobře drží zvolenou stopu. S C4 se jezdí dobře na klikatých silnicích. Podvozek slušně tlumí nerovnosti. Testovaný vůz jezdil na letních pneu atypického rozměru 195-60 R18 Michelin E-Primacy (řada přímo pro elektroauta) vysokého profilu na elegantních osmipaprskových černostříbrných originálních alu kolech. Podvozek má velkou světlou výšku - dle výrobce by měla být jen 156 mm, ale dle mého měření odhadu to bude kolem 200 mm. Díky tomu je vysoký práh a do vozu se ne úplně dobře nastupuje, jeho výška je 43 cm. Brzdy mají velmi dobrou účinnost, i vzadu jsou kotouče.

ŘÍZENÍ Je příjemné, ideálně naladěné, s rychlostí se snižuje jeho síla, má elektrický posilovač.

BATERIE Kapacita lithium iontové baterie se uvádí 50 kWh, ale využitelných je pouze 45 kWh. Maximální výkon nabíjení je 100 kW. Možnost nabízet rychle přes CCS (0-80% nabití na 100 kW nabíječce údajně za 30 minut), případně Wall Box za 5 hodin, při domácím nabíjením ze zásuvky 230 V budete potřebovat víc než den (31 hodin). Na rychlonabíječkách 50 kW CCS jsem nabíjel za 30 minut až o 27-31%, z 62 na 89%, nebo z 29 na 60%. Přesný stav baterie v procentech vlastně vidíte pouze při nabíjení, jinak pouze informativně (čárkami po ¼ kapacity) na hlavním displeji - znázorňuje se stejně jako stav paliva. Nabíjecích míst je zoufale málo, v Praze to není až takový problém, ale mimo Prahu spíš jen krajská města jsou tam třeba dvě, tři místa, kde jsou rychlé nabíječky. Na venkově je elektroauto zcela nepoužitelné, když plné nabití ze zásuvky trvá víc jak celý den. Když někam jedete, musíte dopředu plánovat trasu zjistit, kde jsou rychlonabíječky a kde budete nabíjet a počítat se zdržením na nabíjení minimálně na 20-30 minut, pokud by bylo na nabíječce obsazeno nebo byla mimo provoz, byl by to velký problém. V reálu budete na hraně dojezd Praha - Brno, pokud by jste chtěli jet celou dobu povolenou dálniční rychlostí. Jezdil jsem v téměř optimálních podmínkách, v teplotách 12-15c, takže bez použití klimatizace, které Vám snižuje kapacitu baterie, hlavně v zimě kapacita baterie rychle klesá. Za mě je použití elektroauta optimální do města a blízkého okolí pro například rozvážkové služby nebo dojíždění do práce. Ale cena vozu je naprosto neadekvátní (vzhledem k možnostem vozu), když vozy stojí i dvojnásobně víc než srovnatelný benzinový model. U C4 je rozdíl cca 250-360.000 Kč podle modelu. Do budoucna bude cena elektřiny určitě výrazně stoupat (zejména na rychlonabíječkách), takže ani na provozu proti klasickému benzínu nebo dieselu neušetříte. Navíc u vozu chybí možnost namontovat tažné zařízení a táhnout přívěs.

INTERIÉR Palubní deska má klasické uspořádání s kapličkou před řidičem. Interiér je kvalitně zpracovaný a vypadá dobře i na pohled, palubní deska je černá. V palubním štítě před řidičem je LCD displej - pod digitálním rychloměrem se zobrazuje jakým stylem jedete, zda rekuperujete, jedete ekonomicky nebo naopak čerpáte velký výkon power, dole je ukazatel stavu baterie (jen graficky ¼, ½ nebo ¾, vlevo od něj se pak zobrazuje dojezd. Uprostřed displeje se zobrazují údaje palubního počítače (průměrná rychlost, průměrná spotřeba, ujetá vzdálenost, chybí doba jízdy) ale jen na pár sekund. Je zde nový head up displej, který už nevyjíždí, ale přímo promítá na čelní sklo - zejména rychlost, šipky navigace, rychlostní limity a údaje aktivního tempomatu. Uprostřed palubní desky je velký 10“ širokoúhlý dotykový displej. Přes něj se ovládá klimatizace, navigace, audiosystém, historie spotřeby a zobrazuje obraz parkovací kamery (který nad 10 km/h zmizí). Nová C4 má komplet LED světla. Blikače mají dnes už běžnou funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Čelní sklo je vyhřívané, ale drátky jsou vidět.

C4 má audio hi-fi systém s MP3, DAB radiem s osmi reproduktory s dobrým zvukem, má ovládání na volantu nebo přes dotykový displej. Hlasitost se ovládá otočným ovladačem, který je, ale na straně u spolujezdce. Tříramenný zploštělý oválný volant se silným věncem s koženým potahem je nastavitelný ve 2 osách. Vůz má ve výbavě dvouzónovou automatickou klimatizaci, která má klasické ovládání otočnými ovladači, ale také přes multifunkční dotykový displej. Pod klimatizací je vlevo USB C konektor a vpravo klasické USB. Z vozu ve výhledu vadí mohutné A-sloupky a dozadu také není ideálně vidět. Vůz má startovací tlačítko vpravo pod volantem, otvírání vozu je bezklíčkové.

Nastupování do vozu není úplně komfortní přes vysoký práh - 43 cm. Přední sedačky s černým koženým čalouněním (s bílým pruhem nahoře), jsou pohodlné i na delší cesty, obě jsou výškově nastavitelné a navíc mají masáž. Přední pásy nejsou výškově stavitelné, což mě překvapilo u auta této kategorie. Vzadu je průměrný prostor v oblasti kolen, od opěradla k opěradlu 75 cm, (krátký sedák 44 + 31 cm prostor pro kolena při nastavení sedačky na 180 cm vysokou osobu, vzadu jsem měl hlavu pod stropem 92 cm. Vůz má elektrické ovládání všech čtyř oken, řidič je ovládá tradičně na svých dveřích. Do kapsy v předních a zadních dveřích se vejde menší láhev. Na středovém tunelu je před loketní opěrkou (která je neprakticky dost vzadu) místo pro odložení nápojů s roletkou, tlačítkové ovládání řazení.

Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 380 litrů (což je stejně jako u běžných benzínových verzí), což je průměrná hodnota vzhledem k délce vozu. Pod podlahou kufru je subwoofer. Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po jejich sklopení se objem zvětší na 1250 litrů, ale nevznikne rovná plocha, je tam cca 10 cm schod (při zvýšené podlaze o 13 cm je plocha rovná). Naměřil jsem rozměry- šířka 94-101 cm, výška pod odnímatelným platem je 42/55 cm (dvojitá podlaha), délka v rovině podlahy 76 cm po sklopení se ložná plocha prodlouží na 131 cm k sedačkám až 162 cm. Nákladová hrana je 70 cm nad zemí a 14/1 cm nad podlahou kufru. Po otevření kufru se nachází jeho spodní hrana víka kufru - zámek 183 cm nad zemí, což je průměrná hodnota. V plastu na vnitřní straně víka jsou dvě madla určené pro uchopení při zavírání.

BEZPEČNOST Vůz má standartních šest airbagů. Součástí výbavy je stabilizační systém ESP. Při panickém brzdění se rozblikají varovné blikače. Signalizaci vozu ve slepém úhlu ve vnějším zpětném oceníte zejména na dálnici nebo ve městě na víceproudých silnicích. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h a je velmi výrazná, takže není možné jet v klidu bez zapnutých pásů. Přední a zadní kamera se za horšího - deštivého počasí velmi snadno znečistí. Aktivní tempomat funguje velmi dobře a spolehlivě. Hlavní LED světla s automatickým přepínáním Vám usnadní jízdu v noci. Brzdy fungují dobře.

DESIGN Je netradiční a C4 si určitě nespletete s jiným autem, rozdíl proti klasické verzi s benzínem zde není. Přední část je atypická, hlavní LED světlomety spojuje dvojitá chromovaná lišta přecházející do znaku Citroen, po stranách nad hlavními světlomety jsou denní LED světla-blikače. Lemy kol a prahy jsou lemované černým plastem. Boční linie mírně stoupá, spodní část oken je lemovaná chromovanou lištou. Zadní část vozu, sklo je položeno jako u kupé, navazuje na něj černý spojler, koncové světlomety jsou dělené a vystupují do boku. Spodní část nárazníku je lemována černým plastem. V C sloupku jsou boční okénka, která jsou hodně zatmavena. Na první pohled nepoznáte, zda se jedná o benzínovou nebo elektrickou verzi, žádné rozdíly ve vzhledu nejsou. Nepraktické je, že chybí stěrač zadního skla.

CENA Testovaný e-C4 v nejvyšší výbavě Shine pack je nabízen za cenu 1.145.000 Kč (od 2/2023 změna cen o 80 tis.) aktuální akční cena je 1.014.900 Kč. V této výbavě najdeme: ESP s EBD, elektrický posilovač řízení, 6x airbag, př. mlhovky, LED světla, automatické světla a stěrače, centrál s dálkovým ovládáním, bezklíčkové startování a otvírání, Paket safety, el. ovl. okna všech dveří, el. ovládaná zpětná zrcátka, přední a zadní parkovací asistent, automatická klimatizace, palubní počítač, digitální přístroje, head-Up displej, tónovaná skla + zatmavená zadní boční skla, hi-fi systém s MP3, DAB radiem s ovl. na volantu s osmi repro a navigační systém s 10“ dotykovým displejem, přední a zadní parkovací kamera, systém rozpoznávání dopravních značek, aktive safety brake, sledování mrtvého úhlu, aktivní tempomat, omezovač rychlosti, kožené výškově stavitelné přední sedačky, 18“ hliníková kola.

Příplatková výbava: Paket Park Assist: poloautomatické podélné a příčné parkování, přední a zadní parkovací kamera "Vision 360", přední a zadní parkovací asistent za 18.900, Paket ZIMA: vyhřívané přední sklo a trysky ostřikovačů, vyhřívaný volant, vyhřívaná přední sedadla, kožený volant za 4.100, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče + el. nastavitelná bederní opěrka sedadla řidiče a spolujezdce s masážní funkcí za 14.000, nabíjecí kabel (výkon 3,3 kW; 14 A) pro připojení do jednofázové zásuvky (230 V) za 5.000, nabíjecí kabel pro WallBox (výkon 3,7-7,4 kW; 16-32 A) pro připojení do WallBoxu nebo veřejné dobíjecí stanice (AC) 5.000. Doplňky celkem za 47.000 Kč. Celková cena je tak 1.061.900 Kč.

 

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :     - netradiční vzhled

                  - zrychlení a pružnost zejména v nižších rychlostech

                  - dobrá spotřeba ve městě

                  - bezklíčkové otvírání a startování

                  - vypadá stejně jako běžný benzínový model

                  - tichý motor 

                  - vyšší světlá výška

                  - aktivní tempomat

                  - head up displej

MÍNUSY:    - vysoký práh - vadí při nastupování

                  - nezobrazuje se stav baterie v % (jen při nabíjení)   

                  - vysoká spotřeba na dálnici            

                  - přední pásy nejsou výškově nastavitelné                 

                  - nemá zadní stěrač

                  - vysoká cena, rozdíl kolem 300 tis. navíc

                  - nelze nastavit úroveň rekuperace

                  - chybějící rezerva 

                  - omezené využití - dojezd vozu, na dálnici dojezd sotva 200 km

                  - maximálka jen 150 km/h

                  - vyšší hmotnost o 300 kg

                  - palubní počítač bez doby jízdy

                  - přední i zadní kamera se snadno znečistí

                  - loketní opěrka je dost vzadu

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor - elektrický třífázový synchronní motor                                                                                      

Výkon 100 kW (136 k), točivý moment 260 Nm
1 stupňová převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V  4.360 - 1.800 - 1.520 mm, rozvor 2.670 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.561 kg, užitečná 459 kg, celková 2.020 kg                                  

Baterie lithium iontová 50 kW, využitelná kapacita 45 kW. Zavazadlový prostor 380/1250 l                                                                                                                        

Pneu 195 - 60 R18 Michelin E-Primacy 4 (letní)
Zrychlení 0 -100 km/h za 9,7 s, max. rychlost 150 km/h
Spotřeba paliva (18,3 kWh/100 km) dojezd 350 km dle WLTP 

Během testu najeto 500 km se spotřebou 17,1 kWh/100km. 

Resume: Elektrický vůz je vhodný zejména do města a do blízkého okolí, není to úplně auto na běžné používání, dlouhé cesty a dovolené. Stejný vzhled i interiér jako běžná verze se spalovacím motorem. Omezené využití vozu, navíc za výrazně vyšší cenu než varianty se spalovacím motorem (o cca 300.000).

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4 5

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu