Vyhledávání

Test elektromobilu Peugeot ION

Test elektromobilu Peugeot ION

Vůz vyvinutý japonským Mitsubishi se jmenuje MIEV, v Evropě prodává pod značkami  Peugeot a Citroen. Jedná se o vůz s 5-ti dveřovou karosérií, velikostí srovnatelný například s Kolínským Peugeotem 107 nebo Škodou Citygo. Na rozdíl od těchto vozů s předním pohonem, má tento model poháněná zadní kola elektromotorem.  

MOTOR Elektromotor o výkonu 47 kW s točivým momentem 180 Nm od 0-2000 otáček. Motor je uložen vzadu pod podlahou a pohání přes klasické poloosy zadní kola. Vůz cca do 80-ti velmi dobře zrychluje, tomu napomáhá i poměrně nízká hmotnost 1120 kg. Díky konstantnímu točivému momentu 180 Nm od nuly, vůz zejména v nižších rychlostech výborně zrychluje. Nečekal jsem takovou dynamiku od malého městského elektromobilu. Ve městě nebudete rozhodně brzdou provozu a na křižovatkách můžete vyrážet jako první a nechat za sebou i mnohem silnější vozy. Při první jízdě vás na voze zaujme to, že vůz se rozjíždí téměř neslyšně a to Vás provází i během jízdy. C-zero má pouze jednostupňovou převodovku, řadící páka umístěná na podlaze má standartní polohy jako u automatu P,R,N,D bohužel večer v tmě nejsou polohy řadící páky podsvíceny, jsou pouze na displeji přístrojů. Papírová maximálka je 130 km/h, já jsem dosáhl tachometrových 135 km/h, zrychlení z 0-100 km/h udává výrobce za 15,9 s. Zkoušel jsem změřit zrychlení z 0-50 za 4,8 s a na 80 za 8,7 s na tachometrových 100 se mi to podařilo mnohem dřív než uvádí výrobce, za 12,4 s.

BATERIE Elektromotor pohání 88 Lion článků po 3,75 Voltech, takže celkové napětí je 330 V. Kapacita  článků je 50 Ah a nominální kapacita v KWh je 15,2. Nabíjení - výrobce udává dobu nabíjení ze zásuvky 230 V/16A 6-7 hodin, z rychlozásuvky 125A/400V za zhruba 30 minut na cca 80% kapacity baterií. Výrobce uvádí dojezd až 150 km podle stylu jízdy. Dobíjel jsem z běžné zásuvky cca 6 hodin, jezdil jsem po městě během jednoho dne kolem 50-70 km, se zobrazovaným dojezdem to vycházelo obvykle na 85-95 km (bylo to při podzimních teplotách kolem 5-10C).

PODVOZEK Pro jízdu ve městě jsou jízdní vlastnosti dostačující, neměl jsem možnost vyzkoušet vůz mimo město. Podvozek poměrně slušně tlumí nerovnosti a nečiní mu problém ani jízda po kostkách. Vůz jezdil na úzkých pneu 145-65 R15 vpředu a vzadu širších 175-55-R15 Continetal Winter Contact TS800 (zimní). Velký rozvor 255 cm téměř stejný jako Octavia II, ale úzký rozchod. Brzdy mají výbornou účinnost, pomáhá jim i elektromotor.

ŘÍZENÍ Je velmi lehké díky elektrickému posilovači. Vůz se příjemně řídí a hodí se do městské džungle.

INTERIÉR Nacházíme se ve třídě městských miniaut nebo spíš v nové kategorii městských elektromobilů, takže zde nenajdeme žádné měkčené plasty. Palubní deska je velmi jednoduchá uprostřed je ukazatel využití motoru - v podstatě nahrazuje otáčkoměr, uprostřed je displej rychloměru. Vpravo je displej s ukazatelem dojezdu v kilometrech, vlevo je displej, který zobrazuje stav baterií a zařazený mód převodovky, vnější teploměr a palubní počítač chybí. Ovládání ventilace a topení je jednoduché nad sebou 3 otočné ovladače. Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech 4-oken a hlavní ovladač je na dveřích řidiče, na dveřích je velmi mělká kapsa kam se nevejde žádná láhev.

Přední sedačky jsou na danou třídu poměrně pohodlné, ale chybí jim výraznější boční vedení. Přední pásy nejsou výškově stavitelné. Vzadu je slušný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 67 cm (sedák 46 + 21 cm prostor pro kolena) při nastavení přední sedačky na osobu 180 cm vysokou, nad hlavou bylo vzadu dost místa 93 cm. Zadní opěradla mají nastavitelný sklon.

Zavazadlový prostor má objem pouhých 168 litrů, zadní sedačky jsou dělené 50 na 50 a sklopné. Naměřil jsem rozměry - šířka 93 cm, výška po horní stranu opěradel je pouze 37 cm, délka v rovině podlahy 57 cm, po sklopení sedadel 131 cm tvar kufru je poměrně pravidelný a nezasahují do něj nijak žádné výstupky a podběhy. Přístup do kufru je dobrý velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je 77 cm nad zemí v rovině podlahy kufru. Po sklopení zadních sedaček vznikne zcela rovná plocha, objem se zvětší na solidních 860 litrů. Pod podlahou kufru jsou baterie, rezervní kolo vůz nemá (i vzhledem k tomu, že přední a zadní kola mají rozdílnou šířku). Plato kufru bohužel zcela chybí, takže zavazadla jsou vystavena na odiv kolemjdoucím. Po otevření kufru se nachází spodní hrana víka kufru - zámek pouze 184 cm nad zemí, což není moc vysoko.

DESIGN Je velmi hravý - zejména přední část s vysoko umístěnými světly, které vypadají jako oči, dole v nárazníku jsou kulaté mlhovky. Zadní zakulacená část s vysoko umístěnými protáhlými sdruženými světlomety s logem výrobce nad RZ v černém plastu, působí velmi zdařile. Jednoprostorová karosérie z boku připomíná vajíčko. Vzhled IONu je neokoukaný a hned tak si ji nespletete, kromě dvojčete Citroenu C-Zero. Městskému vozu chybí jakékoliv ochranné lišty, což je velmi nepraktické.

BEZPEČNOST Vůz je vybaven v základu 6-ti airbagy. Součástí základní výbavy je i  ESP. Brzdy jsou velmi účinné, přesto, že vzadu jsou jen bubny, ale pomáhá jim i odpor elektromotoru.

CENA Vůz je vzhledem ke třídě městských mini slušně vybaven : ESP, centrál s dálkou, 4x  el. okna, el. ovládaná a sklopná boční zrcátka, vestavné autorádio s CD/ MP3 USB konektor 4x repro, z. dělené sedačky, el. posilovač, př. mlhovky, vyhřívaná výškově stavitelná sedačka řidiče, 6 airbagů, Alu kola 15“. Základní cena je, ale nemalých 717.288 Kč (592.800 bez DPH) k této ceně již nelze přiobjednat žádnou další výbavu (za tyto peníze koupíte velké bohatě vybavené vozy střední třídy např. Passat nebo Peugeot 508).

 

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - dobré jízdní vlastnosti a brzdy

                  - pružný a dostatečně výkonný motor 

                  - tichý provoz       

                  - ESP a 6x airbag v sérii

                  - poměrně prostorný a pohodlný interiér s ohledem na velikost vozu

                  - nastavitelný sklon zadních sedaček

                  - dobré manévrovací schopnosti v městském provozu

                  - USB připojení

                  - po sklopení zadních sedaček vznikne zcela rovná plocha

                  - nabíjení v rychlonabíjecích stanicích zatím zdarma 

MÍNUSY: - vysoká cena (4x dražší než srovnatelný C1)                      

                  - nízká užitečná hmotnost 330 kg

                  - malý dojezd

                  - chybějící palubní počítač a vnější teploměr

                  - málo dobíjecích míst (rychlonabíjení)

                  - vzhledem k dojezdu využití pouze ve městě nebo blízkém okolí

                  - chybí plato kufru

                  - úzký interiér

                  - nejsou podsvětleny symboly u řadící páky    

                  - chybí odkládací prostory pro telefon, láhev  

                  - ovládání počtu km pouze kolíčkem přímo v přístrojích

                  - přední pásy nejsou výškově nastavitelné

                  - malý zavazadlový prostor

                  - chybí rezervní kolo        

    

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor - elektrický synchronní s pernamentními magnety                                                                                        

Výkon 47 kW (64 k), točivý moment 180 Nm  0- 2.000 ot./min.
jedno-stupňová převodovka automat, pohon zadních kol
Rozměry D x Š x V  3.480 - 1.475 - 1.610 mm, rozvor 2.550 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1120 kg , užitečná 330 kg, celková 1.450 kg                                  

Zavazadlový prostor 166 /860 l                                                                                                                         

Pneu 145-65 R15 vpředu a vzadu 175-55-R15 Continetal Winter Contact TS800 - zimní
Zrychlení 0 -100 km/h za 15,9 s, max. rychlost 130 km/h
Dojezd dle výrobce až 150 km.

 

Změřeno během testu: dojezd cca 80-100 km, zrychlení 0-100 km/h (tachometrových) 12,2 s 

 

Resume: malý městský elektromobil vhodný pro každodenní ježdění po městě. Dojezd cca kolem 100 km vám nedovolí opustit město (pokud nemáte možnost rychlonabijení nebo přespání), vzhledem k tomu, že rychlonabíjecí stanice u nás spočítáme na prstech jedné ruky. Má prostorný interiér pro 4 osoby, zavazadlový prostor při využití 4-mi osobami není z největších. V základu je bohatá výbava včetně bezpečnostní, ale za velmi vysokou cenu - dobře vybaveného vozu střední třídy nebo 4 zhruba stejně velké P107.

 

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu