Vyhledávání

Test Fabie RS s výborným automatem DSG

Test Fabie RS s výborným automatem DSG

Testovaná sportovní Fabia s benzínovým motorem 1,4 TSI dopovaný nejen turbem, ale i kompresorem. Na rozdíl od první generace RS, která se vyráběla s úsporným, ale i silným motorem TDI. Škodovka si dala na čas a představila model RS až při modernizaci Fabie na jaře 2010. Proti první generaci jsou tu další změny, řazení 7 stupňovým automatem DSG, na výběr je navíc i v praktické kombi verzi.

MOTOR Nový malý čtyřválcový turbem a kompresorem dopovaný benzinový motor - 1,4 TSI se opravdu povedl. Plní exhalační normu Euro 5. Dosahuje výkonu 132 kW v 6.200 ot., ale hlavně 250 Nm točivého momentu dosahovaných ve velkém rozsahu již od 2.000 až do 4.500 ot. To znamená, že motor je velmi pružný, zrychluje a zabírá již od nízkých otáček (cca od 2.000).

Spotřeba se během celého testu - 358 km ustálila na hodnotě 12,1 l/100km což je o 6 litrů víc než deklaruje výrobce, bylo to způsobeno velmi dynamickým ježděním během celého testu. Při svižné jízdě po běžné silnici (přes vesnice, zatáčky a kopce) při obsazení 2-mi osobami spotřeba pohybovala kolem 8-9 litrů. Při ustálené jízdě se snahou o nižší spotřebu kolem 90 km/h je možné jet pod 7 litrů. Ve městě při kratších dynamických pojíždkách v zimních teplotách si motor vyžádal 11-14 litrů benzínu. Při dálniční rychlosti se spotřeba pohybuje kolem 8-mi litrů. Pokud si chcete jízdu s Eresem opravdu užít a budete jezdit hodně svižně (mimo dálnice) počítejte s 10-15 litry. Udávanou maximálku 224 km/h jsem, ale nezkoušel, zrychlení z 0-100 km/h za 7,3 s, se mi podařilo na tachometrových 100 již za 6,4 s. Motor díky kompresoru zabírá již pod hranicí 2.000 otáček a velmi rychle se vytáčí až k omezovači do 7.000 otáček. Motor jel velmi kultivovaný, tichý ve vyšších otáčkách o sobě samozřejmě dává vědět. Při rozumném ježdění se bude spotřeba pohybovat kolem 7 - 8  litrů, pokud budete vůz hodně prohánět a využívat plně jeho výkon, bude se pohybovat přes 10, klidně i 15 litrů.

 PODVOZEK Jízdní vlastnosti mě příjemně velmi překvapily vzhledem k velikosti vozu (třída malých 4 metrových vozů). Podvozek je skvěle naladěn na sportovní jízdu, v zatáčkách Fabia skvěle sedí. Krátká Fabia RS má v zadní části umístěné závaží na optimální rozdělení váhy. Na zimních nízkoprofilových Pirelli Sotto Zero W217 205 - 40 R17 na krásných originálních stříbrno - černých Alu kolech se Fabia minimálně naklání a velmi dobře drží stopu, umožňuje tak ostré průjezdy zatáčkami. Nízkoprofilové pneu snižují nízký komfort zejména na rozbitých silnicích. Trakci předních kol vylepšuje systém XDS (simulace uzávěrky diferenciálu). ESP není vypínatelné, ale celkem citlivě zasahuje v okamžiku, kdy ztratíte trakci. Kotoučové brzdy na všech 4 kolech jsou velmi učinné, přední s vnitřním chlazením. Jízdní vlastnosti patří na špičku třídy.

ŘÍZENÍ Je velmi příjemné s variabilním účinkem elektrického posilovače. Kladlo optimální odpor.

ŘAZENÍ Dodává se výhradně automatická dvouspojková 7-ti stupňová převodovka DSG, funguje výborně bez jakýchkoliv rázů, řadí velmi plynule v automatickém režimu. Je možné řadit pádly pod volantem nebo sekvenčně ergonomickou pákou, směrem vpřed a vzad, ale bohužel nelogicky se podřazuje dozadu a vyšší stupně se řadí vpřed. V manuálním režimu probíhá řazení velmi rychle a plynule, DSG je dvouspojková převodovka, která má v každém okamžiku zařazené 2 stupně najednou sudý a lichý, takže zařazení probíhá bez jakékoliv ztráty výkonu. Při kickdownu (prudkém sešlápnutí plynu) převodovka přeřadí okamžitě o 3-4 rychlostní stupně dolů ze sedmičky až na trojku. Při klidné jízdě motor řadí velmi brzy již pod 1.500 otáčkami. Většinou jsem jezdil v automatickém režimu, který fungoval výborně a nebylo potřeba do něj vůbec zasahovat a jen na klikatých silničkách se zatáčkami, jsem si před zatáčkou podřadil (pádly pod volantem, je možné je používat i v manuálním režimu). K dispozici je navíc sportovní režim, který řadí vy vyšších otáčkách (minimálně ve 3.000) i volnoběh se posune na 1.200 otáček. Sedmý rychlostní stupeň by mohl být určitě delší pro jízdu na dálnici. Motor točí na 7-tku při 90 - 2.000, při 100 cca 2.200, při 120 - 2.600 při dálničním limitu 130 je to 2.900 otáček, při 150-ti motor točí 3.400 otáček.

INTERIÉR Přístrojová deska je z několika dílů, ale jen část je z měkčených plastů, ale přesto vypadá velmi dobře. Interiér je velmi kvalitně zpracovaný a vypadá dobře i na pohled. Palubní deska má tradiční tvar s kapličkou s otáčkoměrem a rychloměrem, palivoměrem a teploměrem chladící kapaliny jsou v dolní části kulatého otáčkoměru a tachometru s chromovým orámováním a bílým podsvícením. Displej palubního počítače -maxi dot je mezi těmito přístroji. Palubní počítač s velkými displejem zobrazuje - průměrnou rychlost, spotřebu průměrnou + okamžitou, dobu jízdy, dojezd, i okamžitou rychlost a teplotu oleje motoru a stále vnější teplotu a zařazený rychlostní stupeň. Při zapnuté navigaci se vůbec nezobrazují údaje z palubního počítače, což považuji za velmi špatné. Světla mají funkci denního svícení. Blikače mají příjemnou dnes už běžnou funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Originál navigace Amundsen (je umístěna dost nízko mimo přímé zorné pole řidiče) s CD/MP3 s 8-mi reproduktory s kvalitním zvukem. Navigace reaguje pomaleji načítá se z vloženého CD - takže není možné přehrávat hudební CD, pouze po vložení SD karty s mapovými podklady (místo CD). 3-ramenný ergonomicky tvarovaný elegantní volant s koženým perforovaným potahem je seřiditelný ve 2 osách. Vpravo u spolujezdce pod palubní deskou je malá polička s příplatkovým konektorem MDI Škoda (za 2.600 Kč), ke kterému se musí přikoupit za 400 Kč konektor pro USB, Ipod, atd. Automatická klimatizace má nastavování teploty po půl stupních. Vůz byl vybaven elektrickým ovládáním všech 4-oken a hlavní ovladač s pojistkou otvírání zadních oken je na dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde i 1,5 litrová láhev a je tam i praktická gumička na uchycení mapy- viz foto, ale plastové černé kličky na otvírání dveří působí dost lacině a navíc jsou posunuté dost dozadu. RS má chromované prahové lišty a kryty pedálů ze stejného materiálu. Řadící páka i ruční brzda je obšita kůží.

 Z vozu je i vzhledem k trochu vyššímu posezu velmi dobrý výhled všemi směry (mimo vzhůru vpřed -semafory- nízké čelní sklo). Přední anatomické sedačky jsou velmi pohodlné, sedadlo řidiče i spolujezdce je výškově nastavitelné. Bohužel i po faceliftu zůstává Fabii její největší handicap její malá šířka, což se projevuje i uvnitř. Vzadu je velký prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 75 cm (mezera 30 cm, sedák 45 cm) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou (vzhledem k velikosti a třídě vozu) i nad hlavou je dost místa 98 cm. Prostor vzadu je vhodný spíš pro 2 osoby, vzhledem k úzké karoserii, zadní sedák je o 4 cm užší než v nové C3. Roh palubní desky nepříjemně omezuje v pohybu pravé koleno řidiče a nechci si ani představit co by se stalo s kolenem po nehodě. Dole na středovém tunelu je místo vhodné pro odložení telefonu.

Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 300 litrů (se sériově dodávanou rezervou), což patří mezi lepší průměr. Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po sklopení zadních sedaček nevznikne zcela rovná plocha a objem se zvětší až na 1163 litrů. V kufru jsou na bocích praktické háčky na zavěšení tašek. Naměřil jsem rozměry - minimální šířka 95 cm, výška pod zadním platem je 55 cm, délka v rovině podlahy 69 cm, tvar kufru je pravidelný a nezasahují do něj nijak žádné výstupky a podběhy. Přístup do kufru je výborný velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je cca 62 cm nad zemí a 15 cm nad podlahou kufru. Pod podlahou byla příplatková dojezdová rezerva 195-55 R15. Po jeho otevření kufru se nachází spodní hrana víka kufru - zámek cca 190 cm nad zemí, což je dostačující výška. Jsem zklamán malým odlišením RS od ostatních verzí z pohledu řidiče uvidíte pouze 3 ramenný volant s logem RS a černé čalounění stropu. Dalším rozdílem jsou zdařilé sportovní sedačky, kovové kryty pedálů a kryty prahů.

BEZPEČNOST Vůz je v základu vybaven 4-mi airbagy, hlavové airbagy jsou součástí příplatkové výbavy. Stabilizační systém ESP s ASR je součástí základní výbavy, ESP není možné vypnout. 4 kotoučové brzdy mají výbornou účinnost (přední s vnitřním chlazením).

DESIGN Fabia po faceliftu z roku 2010 má novou širší masku, více protažené přední světlomety v zadní části se nic nezměnilo. Vůz je bohužel stále úzký a vysoký a to nejvíc kazí vzhled, zejména při pohledu ze zadu i zepředu působí auto nevyrovnaně. Verze RS odlišuje jiným předním nárazníkem s větším otvorem pro sání, testovaná verze měla  místo denních leddiodových světel, přední mlhovky (na přání za příplatek). Vzadu má nárazník difůzor, výfuk dvojitou koncovku a střešní spojler je větší než ve standartu, kryty zrcátek mají lesklý černý lak. Třmeny brzd jsou červeně lakované. Celkově není odlišení verzí RZ mimo jiných barev nijak výrazné, spíš velmi nenápadné.

CENA RS se nabízí za cenu 499.900 Kč (11/2011). V této výbavě najdeme: ESP včetně ABS, ASR, asistentu rozjezdu do kopce a kontroly tlaku v pneumatikách, systém XDS, 7 stupňová automatická převodovka DSG, řadící pádla pod volantem, variabilní elektrický posilovač řízení, 17“ Alu kola s pneu 205-40 R17, 4x airbag, denní diodové světla, centrál s dálkou - sklopný klíček, palubní počítač Maxi dot, radio Swing, 4x. el. okna, el. ovládaná zrcátka, kožený sportovní multifunkční volant nastavitelný ve dvou osách, kožený paket, tempomat, automatická klimatizace climatronic, zadní dělené sedadlo, výškově nastavitelná anatomická sedačka řidiče a spolujezdce, rezervní kolo- ocelové neplnohodnotné.

Příplatková výbava : navigační systém Amundsen 5.500, MDI (mobiIe device interface) 2.600, další 4 repro 2.100, loketní opěrka vpředu 3.100,  projektorové světlomety s natáčením a mlhové s funkcí Conner 6.700, příprava pro telefon GSM, Bluetooth za 5.400, MDI (mobiIe device interface) 2.600, vyhřívané trysky ostřikovače č. skla 700, Sunset - zatmavená skla 4.100, hlavové airbagy 7.200, deaktivace airbagu spolu jezdce 1.600, boční ochranné lišty 1.100, zadní čidla parkování 9.200, modrá metalíza Race s černou střechou 18.000 Kč. Bohatá příplatková výbava celkem za 69.900 Kč, celková cena je tak 569.800 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - výkonný, pružný motor TSI 

                  - pohodlné přední sedačky, celková kvalita provedení interiéru

                  - rychlé a plynulé řazení 7 stupňového automatu

                  - řadící pádla pod volantem

                  - výborné jízdní vlastnosti

                  - sportovní zvuk výfuku -motoru

                  - bohatá základní a bezpečnostní výbava vozu

                  - prostor pro nohy vzadu

                  - velký výběr příplatkové výbavy

                  - nabídka atraktivních barev

                  - možnost volby kombi verze

                

MÍNUSY: - opačný smysl řazení automatu               

            - úzká karoserie a tím i interiér

                  - vysoký posaz za volantem

                  - při ostré jízdě vysoká spotřeba

                  - na rozbitých silnicích nižší jízdní komfort

                  - nízko umístěná navigace - mimo zorné pole

                  - minimální odlišení verze RS od standartních Fabií zvenku i uvnitř

                  - nízké čelní sklo - špatný výhled vzhůru na semafory

                  - chybí ochranné lišty nárazníků  

                  - krátká sedmička

                  - citlivé ovládání hlasitosti radia na volantu

 

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1390 cm3 řadový přeplňovaný zážehový 4 válec                                                                

Výkon 132 kW (180 k) /6.200 ot./min., točivý moment  250 Nm  2.000 - 4.500 ot./min.
7-ti stupňová automatická
převodovka DSG, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V 
4.029 - 1.642 - 1.492 mm, rozvor 2.451 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.243 kg  užitečná 475 kg, celková  1.718 kg                     

Nádrž na 45 l paliva. Zavazadlový prostor 300/1163 litrů (s rezervou)

Pneu 205 - 45 R17 pneu Pirelli Sotto Zero W217 (zimní).
Zrychlení 0 -100 km/h za 7,3 s, max. rychlost 224 km/h
Spotřeba paliva 5,2 mimo - 7,7 město - 6,2 l/100km kombinace

 

Změřeno během testu: celková spotřeba za 358 km - 12,1 l/100km (dynamická jízda v zimních teplotách) zrychlení na tachometrových 100 za 6,4 s.

 

Resume: jeden z nejlepších malých hot hatchů s výborným podvozkem a motorem a dobře fungující převodovkou DSG. Bohužel i po faceliftu stále s desingově nevyváženou úzkou a vysokou karoserií. Odlišení verze RS od běžných Fábií je minimální.

 

Karel Kolečko 

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu