Vyhledávání

Test Fabie RS ve verzi kombi s automatem DSG

Test Fabie RS ve verzi kombi s automatem DSG

Test Fabie RS ve verzi kombi s automatem DSG

Testovaná Fabia je nejrychlejší vyráběnou Fabií všech dob. Sportovní verze poprvé i v combi verzi s novým motorem  1,4 TSI přeplňovaný nejen turbem, ale i kompresorem. Bohužel jsem měl Ereso na začátku prosince, když přišla sněhová kalamita, tak jsem nemohl plně využít potenciál vozu.

MOTOR Nový malý čtyřválcový turbem a kompresorem dopovaný benzinový motor - 1,4 TSI se opravdu povedl. Plní nejpřísnější exhalační normu Euro 5. Nabízí s 132 kW dosahovaných v 6.200 ot., ale hlavně 250 Nm točivého momentu dosahovaných ve velkém rozsahu 2.000 - 4.500 ot. to znamená, že je velmi pružný a nemusíme ho nijak vytáčet, zrychluje a zabírá již od nízkých otáček. Spotřeba se během celého testu - 396 km (většinou kratší jízdy v zimním provozu po městě) ustálila na hodnotě 10,1 l/100km což je o 4 litry víc než deklaruje výrobce, bylo to způsobeno dynamickým ježděním během celého testu. Při svižné jízdě po běžné silnici (přes vesnice, zatáčky a kopce) při obsazení 2-osobami spotřeba pohybovala kolem 8-9 litrů. Při ustálené jízdě se snahou o nižší spotřebu kolem 90 km/h se dalo jet pod 7 litrů. Ve městě při kratších pojíždkách v zimních podmínkách a teplotách si motor vyžádal 9-11 litrů benzínu. 

Udávanou maximálku 226 km/h jsem nezkoušel, zrychlení z 0-100 km/h za 7,3 s, se mi podařilo na tachometrových 100 již za 6,8 s. Motor díky kompresoru zabírá již od 1.200 otáček a velmi rychle se vytáčí až k omezovači do 7.000 otáček. Motor byl velmi kultivovaný, tichý ve vyšších otáčkách o sobě samozřejmě dává vědět. Při rozumném ježdění se bude spotřeba pohybovat kolem 6,5 - 7,5  litrů, pokud budete vůz prohánět a využívat jeho velký výkon, bude se pohybovat někde kolem 9 -12 litrů.

 PODVOZEK Jízdní vlastnosti mě příjemně velmi překvapily vzhledem k velikosti vozu (malé 4 metrové vozy). Podvozek byl výborný, slušně filtroval nerovnosti, ale přesto v zatáčkách Fabia skvěle seděla. Na zimních vysokých pneu Semperit Speed Grip 185 - 55 R15 na elegantních originálních Alu kolech se Fabia minimálně nakláněla a velmi dobře držela stopu, umožňovala tak ostré průjezdy zatáčkami.  Vzhledem k počasí (sníh, náledí) často zasahoval systém ESP, který vůz držel ve zvolené stopě. Trakci předních kol vylepšoval systém XDS  (simulace uzávěrky diferenciálu). Kotoučové brzdy na všech 4 kolech velmi dobře brzdily. Jízdní vlastnosti patří na špičku třídy.

ŘÍZENÍ  Bylo velmi příjemné s variabilním účinkem elektrického posilovače. Kladlo optimální odpor.

ŘAZENÍ Dodává se výhradně automatická dvouspojková 7-ti stupňová převodovka DSG, fungovala dobře bez jakýchkoliv rázů, řadila velmi plynule v automatickém režimu. Bylo možné řadit pádly pod volantem nebo sekvenčně ergonomickou pákou, směrem vpřed a vzad, ale bohužel nelogicky se podřazovalo dozadu a vyšší stupně se řadili vpřed. V manuálním režimu probíhalo řazení velmi rychle a plynule, DSG je dvouspojková převodovka, která má v každém okamžiku zařazené 2 stupně najednou sudý a lichý, takže zařazení probíhá bez jakékoliv ztráty výkonu. Při kickdownu (prudkém sešlápnutí plynu) převodovka přeřadí okamžitě o 3-4 rychlostní stupně dolu ze sedmičky až na trojku. Při klidné jízdě motor řadil velmi brzy pod 1.500 otáčkami. Většinou jsem jezdil v automatickém režimu, který fungoval výborně a nebylo potřeba do něj vůbec zasahovat a jen před zatáčkou jsem si podřadil (pádly pod volantem, bylo možné je používat i v manuálním režimu). K dispozici byl ještě sportovní režim, který řadil vy vyšších otáčkách (minimálně ve 3.000) i volnoběh se posunul na 1.200 otáček. Motor točil na 7-tku při 90 - 1.950, při 110 cca 2.400, při 120 - 2.600 při dálničním limitu 130 je to 2.800 otáček, ještě při 150-ti motor točí 3.250 otáček.

INTERIÉR Přístrojová deska byla z několika dílů, ale jen malá část byla z měkčených plastů, ale přesto vypadala velmi dobře. Interiér byl velmi slušně zpracovaný a vypadal dobře i na pohled. Z vozu byl i vzhledem k trochu vyššímu posezu velmi dobrý výhled všemi směry (mimo vzhůru dopředu -semafory- nízké čelní sklo). Přední anatomické sedačky byly pohodlné, sedadlo řidiče i spolujezdce bylo výškově nastavitelné. Bohužel i po faceliftu zůstal Fabii její největší handicap její malá šířka, což se projevuje i uvnitř. Vzadu je velký prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 74 cm (mezera 28 cm, sedák 46 cm) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou (vzhledem k velikosti a třídě vozu) i nad hlavou bylo dost místa. Prostor vzadu je spíš pro 2 osoby, vzhledem k úzké karoserii, zadní sedák je o 4 cm užší než v nové C3. Roh palubní desky nepříjemně omezoval v pohybu pravé koleno řidiče a nechci si ani představit co by se stalo s kolenem po nehodě. Dole na středovém tunelu bylo místo vhodné pro odložení telefonu.

 

Palubní deska měla tradiční tvar s kapličkou s otáčkoměrem a rychloměrem, palivoměrem a teploměrem chladící kapaliny byly v dolní části kulatého otáčkoměru a tachometru s chromovým orámováním a bílým podsvícením. Displej palubního počítače -maxi dot byl mezi těmito přístroji. Překvapivě ukazoval mimo tradičních funkcí - průměrná rychlost, spotřeba průměrná + okamžitá, doba jízdy, dojezd, i okamžitou rychlost a teplotu oleje motoru a stále i vnější teplotu. Světla měli funkci denního svícení. Blikače měli příjemnou dnes už běžnou funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Originál navigace Amundsen (byla umístěna dost nízko mimo přímé zorné pole řidiče) s CD/MP3 s 8-mi reproduktory a dobrým zvukem. Ovládání radia jeho ladění bylo zbytečně složité, navigace reagovala pomaleji načítala se z vloženého CD -takže se nedala přehrávat hudební CD, pouze po vložení SD karty s mapovými podklady (místo CD). Ovládání hlasitosti na volantu bylo hodně citlivé a někdy se mi podařilo při otáčení volantu nepříjemně zesílit zvuk 3-ramenný volant s koženým potahem s logem RS byl seřiditelný ve 2 osách. Vpravo u spolujezdce pod palubní deskou je malá polička s konektorem MDI Škoda, ke kterému se musí bohužel přikoupit za 600 Kč konektor pro USB, Ipod, atd. Automatická klimatizace má nastavování teploty po půl stupních. Vůz byl vybaven elektrickým ovládáním všech 4-oken, hlavní ovladač s pojistkou otvírání zadních oken byl na dveřích řidiče, kde se do kapsy vešla i 1,5 litrová láhev a byla tam i praktická gumička na uchycení mapy - viz foto, ale plastové černé kličky na otvírání dveří působí dost lacině a navíc jsou posunuté dost dozadu.

Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 480 litrů (ve verzi s rezervou), což patří mezi lepší průměr. Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po sklopení zadních sedaček nevznikne zcela rovná plocha a objem se zvětší až na 1460 litrů. V kufru byly na bocích praktické háčky na zavěšení tašek. Naměřil jsem rozměry - minimální šířka 95 cm, výška pod odnímatelným krytem je 60 cm, délka v rovině podlahy 95 cm, tvar kufru je pravidelný a nezasahují do něj nijak žádné výstupky a podběhy. Přístup do kufru je výborný velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je cca 61 cm nad zemí a 15 cm nad podlahou kufru. Pod podlahou byla příplatková dojezdová rezerva 185-55 R15. Po jeho otevření kufru se nachází spodní hrana víka kufru - zámek cca 188 cm nad zemí, což je průměrná hodnota. Byl jsem zklamán odlišení RS od ostatních verzí z pohledu řidiče uvidíte pouze 3 ramenný volant s logem RS a černé čalounění stropu. Dalším rozdílem jsou zdařilé sportovní sedačky, kovové kryty pedálů a kryty prahů.

BEZPEČNOST Vůz byl vybaven 6-ti airbagy. Stabilizační systém ESP s ASR. 4 kotoučové brzdy Fabii skvěle zpomalovali.

DESIGN Fabia po faceliftu má novou širší masku, více protažené přední světlomety v zadní části se nic nezměnilo. Vůz je bohužel stále úzký a vysoký a to nejvíc kazí vzhled, zejména při pohledu ze zadu i zepředu působí auto nevyrovnaně. Verze RS odlišuje jiným předním nárazníkem s větším otvorem pro sání, deními leddiodovými světly namísto mlhovek. Vzadu má nárazník difůzor, výfuk dvojitou koncovku a střešní spojler je větší než ve standartu, kryty zrcátek a střešní nosiče (hagusy) mají lesklý černý lak. Třmeny brzd jsou červeně lakované.

CENA RS Combi se nabízí za cenu 514.900 Kč (1/2011). V této výbavě najdeme: ESP včetně ABS, ASR, asistentu rozjezdu do kopce a kontroly tlaku v pneumatikách, systém XDS, 7 stupňová automatická převodovka DSG, řadící pádla pod volantem, variabilní elektrický posilovač řízení, 17“ Alu kola s pneu 205-40 R17, 4x airbag, denní diodové světla, centrál s dálkou - sklopný klíček, palubní počítač Maxi dot, radio Swing, 4x. el. okna, el. ovládaná zrcátka, kožený sportovní multifunkční volant nastavitelný ve dvou osách, kožený paket, tempomat, automatická klimatizace climatronic, zadní dělené sedadlo, výškově stavitelná anatomická sedačka řidiče a spolujezdce, rezervní kolo- ocelové neplnohodnotné.

Příplatková výbava : navigační systém Amundsen 9.420, MDI (mobiIe device interface) 2.600, další 4 repro 2.100, loketní opěrka vpředu 3.100, vyhřívané př. sedačky 5.100, hlavové airbagy 7.200, střešní nosič černě lakovaný 10.200, zadní čidla parkování 9.200, barva žlutá sprint 5.400 Kč. Bohatá příplatková výbava celkem za 54.320 Kč, celková cena je tak 569.220 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - výkonný, pružný motor TSI 

                  - pohodlné přední sedačky, celková kvalita provedení interiéru

                  - rychlé a plynulé řazení 7 stupňového automatu

                  - řadící pádla pod volantem

                  - velký zavazadlový prostor

                  - bohatá základní výbava

                  - bohatá základní a bezpečnostní výbava vozu

                  - výborné jízdní vlastnosti

                  - prostor pro nohy vzadu

                  - velký výběr příplatkové výbavy

                  - možnost ovládat navigaci tlačítky nebo přes dotykový displej

                   

MÍNUSY: - opačný smysl řazení automatu               

                  - úzká karoserie a tím i interiér

                  - přejíždění příčných nerovností

                  - nízko umístěná navigace - mimo zorné pole

                  - minimální odlišení verze RS od standartních Fabií zvenku i uvnitř

                  - nízké čelní sklo - špatný výhled vzhůru na semafory

                  - složité ladění radia (navigace Amundsen)

                  - chybí ochranné lišty dveří a nárazníků  

                  - různé plasty na palubní desce - většinou tvrdé

                  - citlivé ovládání hlasitosti radia na volantu

                  - vyšší ceny příplatkových výbav (např. hagusy za 10.200 Kč) 

 

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1390 cm3 řadový přeplňovaný zážehový 4 válec                                                               

Výkon 132 kW (180k) /6.200 ot./min., točivý moment  250 Nm  2.000 - 4.500 ot./min.
7-ti stupňová automatická
převodovka DSG, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V 
4.276 - 1.642 - 1.494 mm, rozvor 2.454 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.238 kg  užitečná 475 kg, celková  1.713 kg                     

Nádrž na 45 l paliva. Zavazadlový prostor 480/1460 litrů (505/1485 litrů ve verzi bez rezervy)                                                                 

Pneu 185 - 55 R15 pneu Semperit Speed Grip (zimní). Standartně 205-40 R17
Zrychlení 0 -100 km/h za 7,3 s, max. rychlost 226 km/h
Spotřeba paliva 5,2 mimo - 7,7 město - 6,2 l/100km kombinace

 

Změřeno během testu: celková spotřeba za 396 km - 10,1 l/100km (dynamická jízda hlavně ve městě)

 

Resume: jeden z nejlepších malých hot hatchů s výborným podvozkem a motorem navíc v praktické prostorné karosérii kombi. Bohužel i po faceliftu stále s desingově nevyváženou úzkou a vysokou karoserií.

 

2 - 9.12.2010

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu