Vyhledávání

Test Fiatu 500 L Living s motorem 1,6 JTD

Test Fiatu 500 L Living s motorem 1,6 JTD

Testovaný vůz je nejdelší verzí Fiatu 500, s motorem 1,6 JTD. Verze 500 L Living byla představena na jaře 2013. S vozem jsem najezdil 1831 km s výbornou spotřebou, dá se s ním jezdit kolem 5-ti litrů nafty. Verze Living je o 205 mm delší než standartní 500L se stejným rozvorem, nabízí prostorný interiér i zavazadlový prostor.

MOTOR K dispozici jsem měl vůz se silnějším dieselovým motorem - 1,6 JTD. Testovaný vůz má pod kapotou motor se 77 kW dosahovaných již ve 3.700 ot., ale hlavně 320 Nm už v 1.750 otáčkách točivého momentu. Přesto, že motor nabízí stejný výkon jako 1,6-tka od VW - Škodovky, nabízí větší dynamiku a pružnost zejména ve středních otáčkách.

Spotřeba na dálnici při dodržování rychlostního limitu je kolem 6,5-7 l/100km. Při běžné jízdě mimo město se spotřeba pohybuje kolem 5 -6-ti litrů. Při ustálené úsporné jízdě kolem 90-100 km/h na tempomat je možné jet kolem 4,5 litru. Při pojíždkách po městě budete jezdit kolem 7-8-mi litrů. Spotřeba se během celého testu - 1831 km ve smíšeném provozu, ustálila na příznivé hodnotě 5,2 l/100km i když na deklarované údaje výrobce jsem nedosáhl (3,9 mimo a 4,5 kombinovaná). Udávaná maximálka je 181km/h, mě se podařilo dosáhnout 180 tachometrových, zrychlení z 0-100 km/h dle výrobce za 11,8 s mě se to povedlo na tachometrových 100 za 12,6 s (téměř o vteřinu horší čas). Zátah turba a zrychlení se projeví cca od 1.900 -2.000 otáček. Motor je za jízdy tichý do rychlosti 150 km/h, než se motor zahřeje, tak je na volnoběh motor hlučný a neklidný. Z vnějšku vozu je motor stále dost slyšet.

PODVOZEK Podvozek je komfortně naladěn, ale přesto vůz slušně sedí. V rychleji projížděných zatáčkách je cítit, že dlouhá záď ujíždí. Na zimních pneu Pirelli Sottozero 3 o rozměru 225-45 R17 na elegantních originálních dvoubarevných Alu kolech. Tyto kola mají nízký profil pouze 45% to ovlivňuje jeho jízdní vlastnosti a komfort jízdy, vůz díky tomu špatně tlumí hlavně příčné nerovnosti. Brzdy fungují velmi dobře, na všech 4 kolech jsou kotoučové brzdy, přední mají vnitřní chlazení.

ŘÍZENÍ S variabilním účinkem posilovače, má odpovídající odpor řízení, pro běžnou jízdu. Navíc je zde mód City, kde se výrazně sníží ovládací síly potřebné k řízení, je to vhodné na manévrování v nižších rychlostech zejména pro ženy.

ŘAZENÍ 6-ti stupňové převodovky je poměrně přesné, má delší dráhy. Otáčkoměr je cejchovaný po 500 otáčkách. Odečetl jsem z něj tyto hodnoty - motor točí na 6-tku při 90 km/h 1.600, ve 100 - 1.800, při 120 - 2.200, při dálničním limitu 130 ukazují přístroje příznivých 2.400 otáček, ve 150-ti je to stále příznivých 2.750 otáček.

INTERIÉR Přístrojová deska, horní černá část je z tvrdých plastů. V této verzi je na palubní desce světlá kůže, díly nejsou zcela přesně slícovány - větší spáry. Boční výdechy vzduchu a orámování kulisy řadící páky má elegantní matný kovový dekor. Palubní deska má tradiční tvar s  kapličkou před řidičem. Přístroje jsou rozděleny na 3 části - zcela vlevo je rychloměr, ve střední části je vlevo kruhový ukazatel stavu paliva, vpravo teploty chladící kapaliny, pod nimi se je displej palubního počítače, vpravo je pak velký otáčkoměr.

Uprostřed palubní desky je nahoře nad ovladači klimatizace velký barevný dotykový displej radia. Zobrazují se tam také údaje palubního počítače a navíc se hodnotí i průběh jízdy – akcelerace, brzdění, řazení, rychlost. Originál radio s CD/MP3 má 8 reproduktorů s dobrým zvukem, dálkové ovládání tlačítky je přímo na volantu. USB a Aux vstup, je přímo pod ovladači klimatizace. Elegantní 3-ramenný volant s béžovým koženým potahem, je seřiditelný ve 2 osách. Automatická 2-zónová klimatizace umístěná uprostřed na středové konzoli má funkci mono a nastavování teploty kruhovými ovladači po půl stupních. Klimatizace je umístněna poměrně nízko, není tak dobře vidět na displejích nastavenou teplotu. Vůz má funkci blikačů s 5-ti bliknutím (místo obvyklého 3bliku). Vpředu nejsou denní světla a mlhovky svítí pouze do stran. Automatické stěrače za deště, fungují velmi dobře a nemusíte do jejich funkce vůbec zasahovat. Z vozu je i vzhledem k vyššímu posezu dobrý výhled všemi směry, pouze dopředu se těžko odhaduje, kde vůz končí. Přední sedačky jsou kombinací černá látka a béžové kůže, jsou celkem pohodlné, sedadlo řidiče je výškově nastavitelné, obě mají elektricky nastavitelnou bederní opěru a příplatkové vyhřívání (bez možnosti nastavení intenzity). U sedačky řidiče je malá loketní opěrka, která nejde výškově nastavit. Přední pásy bohužel nejsou výškově stavitelné. Ruční brzda má netradiční tvar.

Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech 4-oken a hlavní ovladač je na dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde pouze malá půlitrová láhev. Vzadu je slušný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 84 cm (sedák 48 + 36 cm prostor pro kolena, při posunu sedaček vpřed to je o 12 cm méně) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou (vzhledem k velikosti a třídě vozu) nad hlavou je hodně místa díky vysoké střeše - 97 cm. Zavazadlový prostor má velikost 560 litrů, což je hodnota běžná u nejprostornějších vozů střední třídy delších minimálně o 30 cm. Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 a každou část můžete zvlášť plynule posouvat vpřed až o 12 cm. Zavazadlový prostor v poloze zcela vpřed by měl mít neuvěřitelných 638 litrů. Po odklopení zadních sedaček (úplně dopředu) vznikne podlaze zcela rovná plocha a objem se zvětší až na úctyhodných 1708 litrů. Naměřil jsem rozměry- minimální šířka 97cm, výška pod odnímatelným krytem je 53 cm nad dvojitou podlahou a od spodní 68 cm, délka v rovině horní podlahy je 92 cm po posunutí sedaček zcela vpřed to je 104 cm. Přístup do kufru je dobrý velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je cca 65 cm nad zemí. Po jeho otevření se nachází spodní hrana víka kufru - zámek cca 189 cm nad zemí, což je poměrně slušná hodnota, v plastu na spodní straně je vpravo madlo určené pro uchopení při zavírání.

BEZPEČNOST Vůz je vybaven 6-ti airbagy, je možné objednat kolenní za příplatek. Stabilizační systém ESP s protiskluzovým ASR a Hill Holderem je součástí základní výbavy. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h, při rychlosti nad 25 km/h se vůz automaticky zamkne. 4 kotoučové brzdy fungují velmi dobře, při panickém brzdění se rozblikají varovné blikače.

DESIGN Nafouklá pětistovka zepředu působí poměrně hravě a sympaticky, je to vůz určený pro mladé rodiny. Přední části dominují oválná světla a pod nimi menší oválná denní světla, přední maska je rozdělena chromovanou lištou na které je umístěn přední znak. Testovaný černý vůz měl příplatkovou bílou střechu. Verze Trekking je ještě o 20,5 cm delší než prodloužený Fiat 500L, při stejném rozvoru, prodlouží se jen zadní převis. Zadní část je už moc dlouhá a působí těžkopádně a designově nevyváženě na rozdíl od verze 500L. Zadní sdružené světla mají oválný tvar podobně jako přední světla, mají chromovaný lem, další světlomety-zadní mlhovky jsou v rozích černé části nárazníku, zbytek je lakovaný. Vůz je vybaven praktickými zadními parkovacími čidly. Vůz má na dveřích boční ochranné lišty s chromovým proužkem.

CENA 500L Living ve vyšší výbavě Lounge je nabízen za akční cenu 486.900 Kč (4/2014) (standartní ceníková cena je 558.900 Kč). V této výbavě najdeme: ESP s ASR, variabilní posilovač řízení, 6x airbag, př. mlhovky, centrál s dálkou - sklopný klíček, 4x  el. okna, palubní počítač, radio s CD a MP3 s dotykovým displejem a s ovl. na volantu s 8-mi repro, automatická klima, tempomat, zadní dělené a posuvné sedadlo, výškově stavitelná sedačka řidiče a volant, automatické stěrače, kožený volant, zadní čidla parkování, el. ovládaná zrcátka, 16“ Alu kola, stříbrné kliky dveří a doplňky, zatmavená zadní skla, dojezdová sada.

Příplatková výbava : bicolor - bílá střecha za 23.200 Kč, vyhřívané přední sedačky 5.500 Kč, stříbrno černé kola 17“ Alu kola s pneu 225-45 R17 za 8.100 Kč. Doplňky celkem za 36.800 Kč, celková cena je tak 523.700 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - pružný a úsporný motor JTD 

                  - zadní posuvné sedačky

                  - slušný zvuk audia + USB slot na středovém tunelu

                  - objemný a snadno přístupný zavazadlový prostor s dvojitou podlahou

                  - prostorný a variabilní interiér při malých vnějších rozměrech vozu

                  - bohatá výbava vozu, vč. ESP a 6-ti airbagů

                  - dobré jízdní vlastnosti - podvozek dobře tlumí nerovnosti

                  - 2 paměti palubního počítače, možnost zobrazit podrobnosti na displeji radia

                  - dostupné tlačítko start-stop systému uprostřed palubní desky     

MÍNUSY: - studený motor velmi neklidný a hlučný (hlavně zvenku)

                  - palubní deska z tvrdých plastů není přesně slícovaná     

                  - není poznat, zda je tempomat aktivní

                  - přední pásy nejsou výškově nastavitelné

                  - chybějící rezerva

                  - dveře nemají aretaci a omezovač

                  - nízko umístěné ovládání klimatizace, skoro není vidět na displej

                  - mlhovky svítí pouze do stran, hlavní světlomety nemají moc velkou účinnost 

                  - při otvírání kufru je nutno mít větší odstup  

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1598 cm3 řadový přeplňovaný vznětový 4 válec                                                                

Výkon 77 kW (105 k) /3.700 ot./min., točivý moment 320 Nm při 1.750 ot./min.
6-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V 
4.352 - 1.784 - 1.667
mm, rozvor 2.612 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.395 kg , užitečná 520 kg, celková  1.915 kg                        

Nádrž na 50 l paliva. Zavazadlový prostor 560/ 638/ 1708 litrů.                                                                      

Pneu 225- 45 R17 Pirelli Sottozero 3 (zimní).
Zrychlení 0 - 100 km/h za 11,8 s, max. rychlost
181 km/h
Spotřeba paliva 3,9 mimo - 5,4 město - 4,5 l/100km kombinace

 

Změřeno: celková spotřeba během testu 1831 km 5,2 l/100km, zrychlení na tachometrových 100 za 12,6 s.

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4 5 6

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu