Vyhledávání

Test Fiatu 500 L Treking s motorem 1,6 JTD

Test Fiatu 500 L Treking s motorem 1,6 JTD

Testovaný vůz je prodloužená MPV verze malého Fiatu 500, s motorem 1,6 JTD. Verze 500 L Treking byla představena na podzim 2012. S vozem jsem najezdil 1767 km se  spotřebou kolem 5-ti litrů nafty. Verze 500 L je o 205 mm kratší než Living, kterou jsem měl k dispozici před několika měsíci, Treking je, ale delší díky mohutnějším nárazníkům.

MOTOR K dispozici jsem měl vůz se slabší verzi dieselového motoru - 1,6 JTD. Motor má výkon 77 kW, které dosahuje již ve 3.700 ot., ale hlavně 320 Nm točivého momentu již v 1.750 otáčkách. Přesto, že motor má stejný papírový výkon jako 1,6-tka  VW, kterou používají i  Škodovky, nabízí větší dynamiku a pružnost zejména ve středních otáčkách.

Při ustálené ekonomické jízdě kolem 90-100 km/h na tempomat je možné jet i pod 4 litry, ale spíš to bude kolem 4- 4,5 litru. Naopak při pojíždkách po městě budete jezdit kolem 6-7-mi litrů.   Na dálnici při dodržování rychlostního limitu je kolem 5,5-6 l/100km. Běžná jízda mimo město, znamená zhruba kolem 5-ti litrů nafty. Spotřeba se během celého testu - 1767 km ve smíšeném provozu, ustálila na příznivé hodnotě 5,0 l/100km a přiblížil jsem se deklarovaným údajům výrobce (4,1 mimo a 4,7 kombinovaná). Udávaná maximálka je 175 km/h, zrychlení z 0-100 km/h dle výrobce za 12,0 s mě se to povedlo na tachometrových 100 za 11,5 s (o půl vteřiny lepší čas). Motor zabírá a zátah turba se projeví cca od 1.800 -1.900 otáček, maximální otáčky jsou 5.000. Studený motor je na volnoběh hlučný a neklidný. Motor je za jízdy tichý až do rychlosti 150 km/h. Z vnějšku vozu je motor, ale stále dost slyšet. Přední kapotu drží plynové vzpěry, což není u této třídy aut běžné.

PODVOZEK Treking má komfortně naladěný podvozek přesto, ale vůz v zatáčkách slušně sedí. Testovaný vůz jezdil na univerzálních pneu Good Year Vector 4 Seasons o rozměru 225-45 R17 na elegantních originálních sedmi paprskových Alu kolech. Nízkoprofilová pouze 45% kola trochu omezují komfort jízdy i přesto podvozek slušně tlumí nerovnosti. Světlá výška verze Treking je o 15 mm vyšší než běžné verze, takže má 145 mm. 4 kotoučové brzdy fungují velmi dobře, přední mají vnitřní chlazení.

ŘÍZENÍ S variabilním účinkem elektrického posilovače, má odpovídající odpor řízení, pro běžnou jízdu, ale chybí zpětná vazba, působí poněkud gumově. K dispozici je mód City, kde se výrazně sníží ovládací síly potřebné k řízení, je to vhodné na manévrování v nižších rychlostech zejména pro ženy.

ŘAZENÍ 6-ti stupňové převodovky je poměrně přesné, s delšími dráhy. Otáčkoměr je bohužel cejchovaný po 500 otáčkách, takže se z něj poměrně těžko odečítá. Převodovka má dlouhé – úsporné převody. Z tachometru jsem odečetl tyto hodnoty - motor točí na 6-tku při 90 km/h 1.600, ve 100 - 1.800, při 120 - 2.200, při dálničním limitu 130 ukazují přístroje velmi příznivých 2.400 otáček, ve 150-ti je to stále pouze 2.800 otáček.

INTERIÉR Přístrojová deska je celá z tvrdých plastů. Díly - 2 schránky před spolujezdcem nejsou zcela přesně slícovány - větší spáry. Boční výdechy vzduchu a orámování kulisy řadící páky má elegantní matný kovový dekor. Palubní deska má klasický tvar s  kapličkou před řidičem. Přístroje jsou rozděleny na 3 části - zcela vlevo je rychloměr, ve střední části je vlevo kruhový ukazatel stavu paliva, vpravo teploty chladící kapaliny, pod nimi se je displej palubního počítače, vpravo je pak velký otáčkoměr.

Uprostřed palubní desky je nahoře nad ovladači klimatizace barevný dotykový 5“ displej radia. Zobrazují se tam také údaje palubního počítače a navíc se hodnotí i průběh jízdy - akcelerace, brzdění, řazení, rychlost. Originál radio s CD/MP3 má 8 reproduktorů s dobrým zvukem, dálkové ovládání tlačítky je přímo na volantu. USB a Aux vstup, je přímo pod ovladači klimatizace. Elegantní 3-ramenný volant s hnědým koženým potahem, je seřiditelný ve 2 osách. Automatická 2-zónová klimatizace umístěná uprostřed na středové konzoli, má funkci mono a nastavování teploty kruhovými ovladači po půl stupních. Klimatizace je umístněna poměrně nízko, není moc dobře vidět na displejích nastavenou teplotu. Vůz má funkci blikačů s 5-ti bliknutím (místo obvyklého 3-bliku). Vpředu nejsou samostatná denní světla, ale mlhovky, které svítí pouze do stran. Automatické stěrače za deště, fungují velmi dobře a nemusíte do jejich funkce vůbec zasahovat. Z vozu je i vzhledem k vyššímu posezu poměrně dobrý výhled všemi směry, pouze dopředu se těžko odhaduje, kde vůz končí. Vadí také mohutné B-sloupky a při pohledu šikmo vpřed i A-sloupky.

Přední sedačky jsou kombinací černá látka a hnědá kůže, jsou celkem pohodlné, sedadlo řidiče je výškově nastavitelné, obě mají elektricky nastavitelnou bederní opěru a příplatkové vyhřívání (bez možnosti nastavení intenzity). U sedačky řidiče je malá loketní opěrka, která nejde výškově nastavit. Přední pásy nejsou bohužel výškově stavitelné. Ruční brzda má netradiční tvar. Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech 4-oken a hlavní ovladač je na dveřích řidiče, do kapsy ve dveřích se vejde pouze malá půlitrová láhev. Vzadu je slušný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 84 cm (sedák 48 + 36 cm prostor pro kolena, při posunu sedaček vpřed to je o 12 cm méně) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou (vzhledem k velikosti a třídě vozu) nad hlavou je hodně místa díky vysoké střeše 92 až 97 cm podle polohy posuvného zadního sedáku.

Zavazadlový prostor má velikost 412 - 455 litrů podle polohy zadního sedadla, což je průměrná hodnota u malých MPV. Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 a každou část můžete zvlášť plynule posouvat vpřed až o 12 cm. Po odklopení zadních sedaček (úplně dopředu) vznikne podlaze zcela rovná plocha a objem se zvětší až na úctyhodných 1375 nebo 1480 litrů, jen při jejich sklopení. Naměřil jsem rozměry- minimální šířka 97 cm, výška pod odnímatelným krytem je 49 cm nad dvojitou podlahou a od spodní 64,5 cm, délka v rovině podlahy je 65 cm po posunutí sedaček zcela vpřed to je 77 cm. Je možné sklopit sedačku spolujezdce, vznikne až 238 cm dlouhý prostor. Pod podlahou kufru je dojezdová rezerva 135 -70 R16. Přístup do kufru je dobrý velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je cca 67 cm nad zemí. Po jeho otevření se nachází spodní hrana víka kufru - zámek cca 191 cm nad zemí, což je dobrá hodnota, v plastu na spodní straně je vpravo madlo určené pro zavírání.

BEZPEČNOST Vůz má 6 airbagů, je možné objednat kolenní za příplatek. Stabilizační systém ESP s ASR a Hill Holder je v základní výbavě. Akustická signalizace nezapnutých pásů se rozezní nad 20 km/h, při překročení rychlosti 25 km/h se vůz automaticky zamyká. 4 kotoučové brzdy (přední s vnitřním chlazením) fungují velmi dobře, při krizovém - panickém brzdění se rozblikají varovné blikače.

DESIGN Velká pětistovka zepředu působí poměrně hravě a sympaticky, je to vůz určený pro mladé rodiny. Přední části dominují oválná světla a pod nimi menší oválná denní světla, přední maska je rozdělena chromovanou lištou, na které je přední znak. V dolní části nárazníku je mohutný šedý plast s otvorem pro sání vzduchu, úplně dole je stříbrná imitace plechu pod motorem. Kratší verze naproti dlouhému Livingu působí vyrovnaně a elegantně. Navíc verze Trekking má výrazné oplastování kolem dokola, na prazích, lemech blatníků i na náraznících - je šedý plast, díky tomu je o 12,5 cm delší proti běžné verzi. Zadní sdružené světla mají oválný tvar podobně jako přední světla, mají chromovaný lem, další světlomety-zadní mlhovky jsou v rozích černé části nárazníku, zbytek je lakovaný. Na zadním nárazníku je elegantní stříbrná imitace difuzoru. Vůz je vybaven praktickými zadními parkovacími čidly. Na dveřích jsou praktické boční ochranné lišty s chromovým proužkem.

CENA 500L Treking je nabízen za akční cenu 485.300 Kč (12/2014) (standartní ceníková cena je 555.300 Kč). V této výbavě najdeme: ESP s ASR, traction control, variabilní posilovač řízení, 6x airbag, př. mlhovky, centrál s dálkou - sklopný klíček, 4x  el. okna, palubní počítač, radio s CD a MP3 s dotykovým 5“ displejem a s ovl. na volantu s 8-mi repro, manuální klima, tempomat, zadní dělené a posuvné sedadlo, výškově stavitelná sedačka řidiče, automatické stěrače, kožený volant s ovládacími tlačítky nastavitelný ve dvou osách, el. ovládaná zrcátka, 17“ Alu kola s pneu 225-45 R17, stříbrné kliky dveří a doplňky, zatmavená zadní skla, systém Stop § Start, senzor tlaku v pneumatikách, dojezdová sada.

Příplatková výbava : automatická klimatizace za 11.600, zadní čidla parkování 9.700, vyhřívané přední sedačky 5.500 Kč Doplňky celkem za 26.800 Kč, celková akční cena je tak 512.100 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - úsporný a pružný motor JTD 

                  - zadní posuvné sedačky

                  - slušný zvuk audia + USB slot, při couvání se ztlumí radio

                  - 6-ti stupňová převodovka s dlouhými převody

                  - zvýšený podvozek

                  - prostorný a variabilní interiér při malých vnějších rozměrech vozu

                  - bohatá výbava vozu, vč. ESP, hill holderu a 6-ti airbagů

                  - dobré jízdní vlastnosti - podvozek dobře tlumí nerovnosti

                  - plastové lemy a lišty na vnějšku auta  

                  - 2 paměti palubního počítače, možnost zobrazit podrobnosti na displeji radia

                  - rezervní kolo 

                  - dostupné tlačítko start-stop systému uprostřed palubní desky     

MÍNUSY: - studený motor je neklidný a hlučný (hlavně zvenku)

                  - palubní deska z tvrdých plastů, není přesně slícovaná     

                  - není poznat, zda je tempomat zapnutý

                  - přední pásy nejsou výškově nastavitelné

                  - špatně se odečítají hodnoty z přístrojů (tachometr, otáčkoměr)

                  - dveře nemají aretaci a omezovač

                  - nízko umístěné ovládání klimatizace, skoro není vidět na displej

                  - mlhovky svítí pouze do stran, hlavní světlomety nemají moc velkou účinnost 

                  - při otvírání kufru je nutno mít větší odstup   

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1598 cm3 řadový přeplňovaný vznětový 4 válec                                                                

Výkon 77 kW (105 k) /3.700 ot./min., točivý moment 320 Nm při 1.750 ot./min.
6-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V 
4.270 - 1.800 - 1.679
mm, rozvor 2.612 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.375 kg , užitečná 550 kg, celková  1.925 kg                        

Nádrž na 50 l paliva. Zavazadlový prostor 412 - 455 / 1375 - 1480 litrů.                                                                       

Pneu 225- 45 R17 Pirelli Sottozero 3 (zimní).
Zrychlení 0 - 100 km/h za 12,0 s, max. rychlost
175 km/h
Spotřeba paliva 4,1 mimo - 5,6 město - 4,7 l/100km kombinace

 

Změřeno: celková spotřeba během testu 1767 km 5,0 l/100km, zrychlení na tachometrových 100 za 11,5 s.

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4 5

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu