Vyhledávání

Test Fiatu 500 X 4x4 s dvoulitrovým dieselem

Test Fiatu 500 X 4x4 s dvoulitrovým dieselem

Test Fiatu 500X, který se představil na autosalonu v Paříži na podzim 2014. Zkoušený vůz měl pod kapotou dieselový motor 2,0 MTJ s výkonem 103 kW s 9-ti stupňovým automatem.

MOTOR K dispozici jsem měl vůz s nejsilnějším nabízeným dieselem. Dvoulitr MTJ s výkonem 103 kW, kterých dosahuje ve 4.000 ot., ale hlavně 350 Nm točivého momentu již v 1.750 otáčkách. Motor nabízí slušnou dynamiku a zrychluje pod 2.000 otáček.

Při ustálené úsporné jízdě kolem 90-100 km/h na tempomat je možné jet kolem 5 - 5,5 litru. Naopak při pojíždkách po městě budete jezdit kolem 8-11-ti litrů. Spotřeba se během celého testu - 982 km ve smíšeném provozu, ustálila na příznivé hodnotě 6,0 l/100km (dle palubního počítače) ne přílíš vzdálené deklarovaným údajům výrobce 5,5. Udávaná maximálka je 190 km/h, zrychlení z 0-100 km/h dle výrobce za 9,8 s mě se to povedlo na tachometrových 100 za 10,3 s. Dvoulitrový motor je hlučnější a má hrubší chod než šestnáctistovka.

PODVOZEK 500X má tvrdší podvozek, v zatáčkách velmi dobře sedí. Proti dříve testovanému modelu s předním pohonem, které mělo příjemnější a měkčí naladění, není jízda se 4-kolkou tak pohodlná. Testovaný vůz jezdil na zimních pneu Pirelli o rozměru 225-45 R18 na elegantních originálních deseti paprskových dvoubarevných Alu kolech. Nízkoprofilová pouze 45% kola trochu omezují komfort jízdy. Světlá výška je 179 mm (o 17 mm vyšší než u dvoukolky), takže s ním můžete vyjet do lehčího terénu. Vůz má volič jízdního režimu Drive Mood selektor (optimalizuje jízdní dynamiku a chování vozu) se třemi módy - Auto, Sport a Traction do terénu. V módu Sport se motor vytáčí do vyšších otáček, na přístrojích se zobrazuje tlak v turbu a přetížení vozu v zatáčkách. 4 kotoučové brzdy fungují velmi dobře, přední mají vnitřní chlazení.

ŘÍZENÍ S elektrickým posilovačem, má variabilní účinek podle rychlosti. Volant je dole zploštělý a má silný věnec s koženým potahem. Je nastavitelný ve dvou osách a jsou na něm ovladače audia a tempomatu.

ŘAZENÍ 9-ti stupňové automatické převodovky, řadí brzo v nízkých otáčkách a trochu cuká a není zcela plynulé. Je možné řadit i manuálně pádly pod volantem, převodovka se přepne do manuálního režimu. Převody jsou velmi dlouhé, takže se dieselový motor na dálnici zbytečně nevytáčí. Motor točí na 6-tku při 90 km/h 1.450, při 100 - 1.600, ve 120 je to cca 1.900, při dálničním limitu 130 ukazují přístroje pouhých 2.100 otáček i ve 150 jsou otáčky jen 2.400.

INTERIÉR Přístrojová deska v této verzi je celá černá, střední díl je z měkčeného plastu. Výdechy vzduchu na středové konzoli a navigace má elegantní matný kovový dekor. Palubní deska má klasický tvar s  kapličkou před řidičem. Přístroje jsou rozděleny do 3 kulatých tubusů - zcela vlevo je rychloměr, ve střední části je displej v jeho levé části je ukazatel stavu paliva, vpravo teploty chladící kapaliny, uprostřed je velký displej palubního počítače, vpravo v dalším tubusu otáčkoměr. Na tamto velkém displeji se zobrazuje : spotřeba, dojezd, digitálně rychlost, asistent jízdních pruhů, údaje audio systému, v režimu sport i tlak v turbu nebo přetížení v G.

Uprostřed palubní desky nahoře nad ovladači klimatizace je barevný dotykový 5“ displej navigace. Klávesnice navigace není podle abecedy, ale jako u počítače, navigace umí vyhledat přesnou adresu i v zahraničí, což není běžné. Zobrazují se tam také údaje palubního počítače a radia. Originál radio s CD/MP3 má 6 reproduktory se slušným zvukem, dálkové ovládání tlačítky je přímo na volantu. USB a Aux vstup, je přímo pod ovladači klimatizace. Elegantní 3-ramenný volant s koženým potahem, je seřiditelný ve 2 osách. Automatická 2-zónová klimatizace umístěná uprostřed na středové konzoli, má funkci mono a nastavování teploty kruhovými ovladači po půl stupních. Klimatizace je umístněna poměrně nízko, není moc dobře vidět na displejích nastavenou teplotu. Vůz má funkci blikačů s 5-ti bliknutím (místo obvyklého 3-bliku). Denní světla nejsou LEDkové, ale žárovkové. Z vozu je i vzhledem k vyššímu posezu poměrně dobrý výhled všemi směry, jen pohled šikmo vzad omezují mohutné zadní sloupky.

Přední kožené sedačky jsou černé s červenými boky, jsou celkem pohodlné, sedadlo řidiče i spolujezdce je výškově nastavitelné, řidičovo má navíc elektricky nastavitelnou bederní opěru. Ve voze je (automatická) elektrická ruční brzda, která se automaticky odjistí, pokud máte zapnuté pásy. Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech 4-oken a hlavní ovladač je na dveřích řidiče. Vzadu je průměrný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 73 cm (sedák 49 + 24 cm prostor pro kolena) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou (vzhledem k velikosti a třídě vozu) nad hlavou je málo místa jen 91 cm, takže hlavu jsem měl těsně u stropu.

Zavazadlový prostor nabízí 350 litrů, zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po sklopení zadních sedaček vznikne téměř rovná plocha a objem se zvětší na 910 litrů. Naměřil jsem rozměry- šířka 96 cm, výška pod odnímatelným krytem je 50,5 cm, délka v rovině podlahy je 72 cm, při sklopení se plocha prodlouží na 130 cm a k opěradlům to je 151 cm. Pod podlahou kufru je dojezdová rezerva 145 -90 R16, nad rezervou je ještě 10 cm místa. Přístup do kufru je dobrý velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je cca 77 cm nad zemí a 5 cm nad podlahou kufru. Po jeho otevření se nachází spodní hrana víka kufru - zámek asi 185 cm nad zemí, v plastu na spodní straně je vpravo madlo určené pro zavírání.

BEZPEČNOST Vůz má 6 airbagů včetně okenních. Stabilizační systém ESP s ASR a Hill Holder je součástí základní výbavy. Akustická signalizace nezapnutých pásů se rozezní nad 20 km/h a vůz se automaticky zamkne. 4 kotoučové brzdy (přední s vnitřním chlazením) fungují velmi dobře, při krizovém - panickém brzdění se rozblikají varovné blikače.

DESIGN Velká pětistovka X zepředu působí hravě a velmi sympaticky, je to vůz určený pro mladé. V podstatě má 500X podobnou linii jako malá 500 ale je celkově větší a vyšší s párem dveří navíc. Přední části dominují oválná světla a pod nimi menší oválná denní světla (bohužel bez LED), přední maska je rozdělena chromovanou lištou, na které je znak. V dolní části nárazníku je otvor pro sání vzduchu, po stranách jsou mlhovky. 500X má oplastování na prazích a lemech blatníků. Kliky dveří jsou chromované a zrcátko je na stopce. Zadní sdružené světla mají oválný tvar a chromovaný lem. Nad registrační značkou je elegantní stříbrná lišta se znakem. Vůz je vybaven praktickými zadními parkovacími čidly. Testovaný model měl krásná mnohopaprsková kola s logem 500 a bílý pruh na přední kapotě a střeše, který vůz zdůrazňoval a slušel mu. Na dveřích jsou dole boční plastové ochranné lišty, které navazují na prahy a lemy kol.

CENA ve výbavě Opening Edition se nabízí za cenu 718.900 Kč (4/2016). V této výbavě najdeme: ESP, asistent pro rozjezd do kopce, elektronický posilovač řízení, start-stop systém, 6x airbag, automatická 2-zónová klima, kožené sedačky, tempomat, samozatmívací zrcátko, 18“ Alu kola s pneu 225-45 R18, př. mlhovky, xenonová světla, centrál s dálkou, bezklíčkové startování a otvírání, 4x. el. okna, el. ovládaná zrcátka, zatmavená zadní okna, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu s 6-ti repro,USB slot, palubní počítač, kožený volant s ovládáním radia a tempomatu nastavitelný ve 2 osách,monitoring mrtvého úhlu, zadní čidla parkování, automatické přepínání světel, elektricky ovládaná bederní opěra sedadla řidiče, dojezdové rezervní kolo. Celková cena je 718.900 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :   - silný a pružný a úsporný motor

                 - atraktivní vnější design

                 - režimy normal - sport - offroad 

                 - navigace umí přesnou adresu i v zahraničí

                 - světla s automatickým přepínáním

                 - multifunkční displej mezi přístroji

                 - bezklíčkové otvírání a startování

                 - dobré brzdy

                 - parkovací kamera a čidla parkování  

                 - USB připojení pro MP3 zařízení

                 - tvar koženého volantu s ovladači tempomatu, audia a PC 

MÍNUSY:  - prostor pro hlavu vzadu

                 - menší nádrž jen 48 litrů 

                 - při použití pádel se přepne rovnou do manuálního režimu

                 - pod 50 km zmizí dojezd (na palubním počítači)

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1956 cm3 řadový přeplňovaný vznětový 4 válec                                                                

Výkon 103 kW (140 k) /4.000 ot./min., točivý moment 350 Nm při 1.750 ot./min.
9-ti stupňová automatická převodovka, pohon všech kol
Rozměry D x Š x V  4.248 - 1.796 - 1.608
mm, rozvor 2.570 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.495 kg , užitečná 605 kg, celková  2.100 kg                        

Nádrž na 48 l paliva. Zavazadlový prostor 350 / 910 litrů.                                                                      

Pneu 225- 45 R18 Pirelli Sottozero W210 (zimní).
Zrychlení 0 - 100 km/h za 10,5 s, max. rychlost
190 km/h
Spotřeba paliva 4,9 mimo - 6,5 město - 5,5 l/100km kombinace

 

Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 983 km - 6,0  l/100km, zrychlení na tachometrových 100 za 10,3 s.

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4 5

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu