Vyhledávání

Test Fiatu Sedici ve verzi 4x4 s dieselovým motorem 2,0.

Test Fiatu Sedici ve verzi 4x4 s dieselovým motorem 2,0.

Test Fiatu Sedici ve verzi 4x4 s dieselovým motorem.

Testované Sedici je jednou z nejmenších 4 kolek na našem trhu. Vůz má vyšší světlou výšku, proto je možné se s ním vydat i mimo asfalt. Sedici prošlo na podzim 2009 lehkým faceliftem, kde se změnila zejména přední maska a nárazník a drobné změny najdeme na palubní desce - přístroje, ovládání klima a radia.

MOTOR Měl k dispozici vůz se silným dieselovým motorem - 2,0 Multijet. Se slušným výkonem 99 kW dosahovaných již ve  3.500 ot. a 320 Nm točivého momentu už v 1.500 otáčkách. Motor byl velmi živý a začíná mohutně zabírat již od 1.700 otáček až do 4.000. Spotřeba se během celého testu - 635 km ve smíšeném provozu ustálila na hodnotě 6,67 l/100km což je o víc než litr víc než deklaruje výrobce. Při jízdě po běžné silnici svižným stylem se při obsazení 2-osobami spotřeba pohybovala kolem 6,0 - 6,5 litrů. Na dálnici při rychlosti kolem 120-130 km/h se spotřeba pohybovala mezi 6 - 7 litry. Ve městě se spotřeba pohybovala kolem 9 litrů nafty což mě nepříjemně překvapilo. V porovnání s již testovanou verzí 1,6 benzín (6,5 l) u sesterské SX4 byla u dieselu překvapivě vyšší spotřeba i když to bylo dáno větší dynamikou jízdy, který motor umožňoval. Ve vyšších otáčkách byl motor dost hlučný a dával o sobě dost vědět. Udávanou maximálku 180 km/h  i zrychlení z 0-100 km/h za 11,2 s se mi podařilo dosáhnout.

PODVOZEK Podvozek byl příjemný, poměrně komfortní, slušně filtroval nerovnosti vozovky i rozbitých polních cest. V zatáčkách Sedici dobře sedí. S letními poměrně vysokými pneu R16 Bridgestone Turanza ER 300 205-60 R16 (se kterými není problém vydat se mimo asfaltky) na originálních Alu kolech se Sedici sice naklání, ale i přesto drží stopu, umožňuje tak svižné průjezdy zatáčkami. Vůz měl za řadící pákou přepínač se 3-mi polohami, 2WD pouze přední pohon, auto- automatické zapínání zadního pohonu při prokluzu, lock - stálá 4-kolka pouze do 60km/h. V lehkém terénu a a  na polních cestách si vůz vedl velmi dobře.

ŘÍZENÍ Při malých rychlostech a při parkování kladlo řízení dost velký odpor. Při běžné jízdě bylo bez problémů.

ŘAZENÍ Bylo bezproblémové s optimálními drahami, šlo zlehka. Vůz byl vybaven 6-ti stupňovou převodovkou s dlouhými převody ani ty bohužel nijak výrazně nepomohli snížit spotřebu. Motor točil na 6-tku při 90 km/h 1.600, při 100 cca 1.750, při 120 - 2.100 a při dálničním limitu 130 ukazovali přístroje pouze 2.250 otáček, ještě ve 150-ti  to bylo 2.650 otáček..

INTERIÉR Přístrojová deska je celá z tvrdých plastů, ale přesto vypadá solidně. Interiér je slušně zpracovaný. Z vozu je i vzhledem k trochu vyššímu posezu velmi dobrý výhled, mimo šikmo vlevo vpřed přes mohutný přední A- sloupek. Palubní deska má klasický tvar s kapličkou s otáčkoměrem a rychloměrem, palivoměrem a teploměrem chladící kapaliny s bílým podsvícením. Displej palubního počítače - je mezi těmito přístroji. Zobrazuje pouze - průměrnou spotřebu, okamžitou pouze graficky, dojezd a vnější teplotu (chybí doba jízdy). Ovládá se velmi nešikovně a nebezpečně - kolíčky přímo na přístrojích, to znamená, že se musíte natáhnout ruku skrz nebo kolem volantu. Navíc musíte zvlášť nulovat vzdálenost a spotřebu, tyto měřiče nejsou propojené. Světlům chybí dnes už běžná funkce denního svícení. Blikače nemají dnes už standartní funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Originál radio s CD přehrávačem má jednoduché ovládání. Ovládání hlasitosti a přepínání stanic radia na volantu je dobře řešeno. 3-ramenný volant s koženým potahem je seřiditelný pouze výškově. Automatická klimatizace s jednoduchým ovládáním a vlastním displejem má nastavování teploty po půl stupních. Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech 4-oken, hlavní ovladač s pojistkou otvírání zadních oken byl na dveřích řidiče, kde se do kapsy vešla i 1,5 litrová láhev. Vůz má bezklíčkové startování a otvírání dveří pouze dotykem gumového tlačítka na klice, vůz se startoval otočným spínačem podobně jako klasickým klíčkem.

Přední sedačky jsou pohodlné, ale bez výraznějšího bočního vedení, sedadlo řidiče je výškově nastavitelné. Vzadu je velmi slušný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 72 cm při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou (vzhledem k velikosti a třídě vozu) i nad hlavou bylo dost místa. Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 270 l. Pod podlahou kufru se skrývá dojezdová rezerva rozměru 135-90 D16. Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 dají se sklopit pouze opěradla nebo celé sedáky k předním sedadlům - objem se zvětší na 1045 litrů. Naměřil jsem rozměry- minimální šířka 102 cm, výška pod odnímatelným krytem je 54 cm, délka v rovině podlahy 65 cm, tvar kufru je pravidelný a nezasahují do něj nijak žádné výstupky a podběhy. Přístup do kufru je výborný velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je cca 75 cm nad zemí (18 cm nad podlahou kufru), což je způsobenou velkou  světlou výškou vozu. Po jeho otevření se nachází spodní hrana víka kufru - zámek cca 185 cm nad zemí.

BEZPEČNOST Vůz byl sériově vybaven 4-mi airbagy. Navíc byl vybaven okenními airbagy a stabilizačním systém ESP obojí se nabízí ve společném bezpečnostním paketu za 15.000 Kč.  Brzdy fungovaly velmi dobře i vzadu byly kotouče.

DESIGN Sedici bylo společně s SX4 byla představeno před 4 lety - v roce 2006 a stáří je na ní znát, nepůsobí zrovna nejmoderněji. Působí, ale robustně a sympaticky. Plasty kolem kol, prahů a lišty dveří jsou praktické a navíc vozu sluší. Vůz má vyšší stavbou což je dáno velkou světlou výšku 190 mm, díky tomu má slušnou průchodnost terénem. Na podzim vůz prošel drobným faceliftem což je z venku patrné pouze na stříbrných částech nárazníků, kde již nejsou vroubky. Změnil se vzhled přístrojů palubní desky a ovladače klimatizace. 

CENA Sedici v nejvyšší výbavě Emotion nyní nabízen za akční cenu 509.900 Kč (9/2010) běžná cena je 550.900 Kč. V základní výbavě najdeme: ABS, 4x airbag, 16“ Alu kola s pneu 205-60 R16, př. mlhovky, centrál s dálkou, 4x. el. okna, el. ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, palubní počítač, automatická klimatizace, zadní dělené sedadlo, střešní lišty - hagusy, rezervní dojezdové kolo, výškově stavitelná sedačka řidiče a volant, autorádio s CD/MP3 s 8 repro s ovládáním na koženém volantu. Příplatková výbava: bezpečnostní paket - ESP a okenní airbagy za 12.100, CD měnič na 6 CD 7.600, bezklíčový systém Easy Go za 10.100, vyhřívání předních sedaček za 5.100 Kč. Celková cena vozu je tak 544.800 Kč (9/2010).

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - dobrá průchodnost terénem 

                  - dobré jízdní vlastnosti na silnici i mimo ní

                  - bezklíčkové startování a otvírání vozu

                  - přesné řazení

                  - výkon a pružnost motoru

                  - bohatá základní výbava vozu

                  - vyšší posez

                  - prostor pro nohy a hlavu vzadu

                  - dobře řešené ovládání radia a tempomatu na volantu

                 

MÍNUSY: - hlučný a poměrně žíznivý naftový motor               

                  - ovládání palubního počítače tlačítky přímo na přístrojích

                  - nutnost nulovat zvlášť vzdálenost a spotřebu u palubního počítače

                  - možnost 4x4 - lock pouze do 60 km/h   

                  - vyšší cena

                  - těžké řízení při parkování

                  - vzhledem k velikosti vozu malý zavazadlový prostor

                  - výhled vlevo vpřed přes mohutný A - sloupek

                  - pouze tvrdé plasty v interiéru  

                  - pouze výškově stavitelný volant

                  - chybí funkce denního svícení a 3-blik u blinkrů

                  - schod v kufru po sklopení sedaček

                  - přední sedačky bez bočního vedení

 

 

 

     Karel Kolečko

 

30.8 - 6.9.2010

 

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1956 cm3 řadový vznětový přeplňovaný 4 válec                                                               

Výkon 99 kW (135k) /3.500 ot./min., točivý moment  320 Nm  1.500 ot./min.
6-ti stupňová manuální
převodovka, připojitelný pohon všech kol, stále předních kol
Rozměry D x Š x V  4.115 - 1.745 - 1.620 mm, rozvor 2.500 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.350 kg , užitečná 460 kg, celková  1.810 kg                      

Nádrž na 50 l paliva. Zavazadlový prostor 270/1045 litrů

Pneu 205- 60 R16 Bridgestone Turanza ER 300 (letní).
Zrychlení 0 -100 km/h za 11,2 s, max. rychlost 180 km/h
Spotřeba paliva 4,6 mimo - 7,0 město - 5,4 l/100km kombinace

Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 636 km - 6,67 l/100km.

 

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu