Vyhledávání

Test Fordu C-Max s turbomotorem 1,5 Ecoboost

Test Fordu C-Max s turbomotorem 1,5 Ecoboost

Testovaný vůz v nejvyšší verzi Titanum. Jedná se o prostřední model z flotily velkoprostorových Fordů. Největšími konkurenty je VW Touran, Renault Scenic, C4 Picasso, Kia Carens. 

MOTOR K dispozici jsem měl nejsilnější benzínový motor. Jedná se o přeplňovaný čtyřválec 1,5  Ecoboost s výkonem 110 kW v 6.000 otáčkách, ale hlavně 240 Nm, který je k dispozici od 1.600 až do 4.000 otáček. Motor 1,5 Ecoboost nabízí vozu dobrou dynamiku, turbo zabírá a vůz zrychluje již od 1.900 otáček až maximu k 6.000 otáčkám.

Při běžné jízdě budete jezdit mezi 6-7-mi litry. Při jízdě úsporným stylem, rychlostí do 100 km/h se dá jet i kolem 5,5-6-ti litrů. Na dálnici s rychlostí kolem 130 km/h se pohybuje kolem 7,5-8 l/100km. Ve městě se pohybuje spotřeba mezi 8-10 litry. Spotřeba se během celého testu - 616 km ustálila na hodnotě 7,2 l/100km (dle palubního počítače) což je o litr víc než udává výrobce 6,1 l. Udávaná maximálka je 204 km/h, tu jsem nezkoušel, zrychlení z 0-100 km/h za 9,4 s jsem zvládl ve shodném čase za 9,4 s na tachometrových 100 na trojku. Na nižší rychlostní stupně 2 a 3 je vůz při zatížení 2 osobami velmi živý. Motor je velmi kultivovaný a tichý, dává o sobě vědět až ve vyšších otáčkách. C-Max je velmi tichý až do 170-ti, kdy začíná být více slyšet.

PODVOZEK Je velmi dobře naladěn. V zatáčkách se lehce naklání díky větší výšce, ale skvěle sedí v zatáčkách na letních pneu Bridgestone Turanza ER 300 o optimálním rozměru 215-55 R16 na originálních elegantních 10-ti paprskových Alu kolech. Podvozek vychází z Focusu je nastaven jako rozumný kompromis mezi komfortním a sportovním nastavením. Menší nerovnosti, díry v silnici i kanály podvozek velmi dobře odfiltruje. Fordy mají vždy špičkový podvozek, který nabízí komfort, ale přesto si s ním užijete zábavu na zatáčkovitých silnicích. Asi s málokterým MPV si užijete tolik zábavy jako C-Maxem. 4 kotoučové brzdy mají dobrou účinnost.

ŘÍZENÍ S variabilním účinkem posilovače je optimálně naladěno. Tříramenný volant má silný kůží potažený věnec, který se dobře drží.

ŘAZENÍ Je velmi přesné a má optimální dráhy. Vůz má 6-ti stupňovou manuální převodovku  - motor točí na 6-tku při 90 km/h 2.000, při 100 cca 2.250, při 120 - 2.700 a  při dálničním limitu 130 ukazují přístroje 2.900, ve 150 to je stále poměrně rozumných 3.350 otáček. Ergonomická kožená hlavice řadící páky je dobře tvarovaná a příjemně se drží.

INTERIÉR Přístrojová deska z měkčených plastů vychází z Focusu, má tradiční analogovou kapličku před řidičem. Interiér je kvalitně provedený a vypadá dobře i na pohled. Ve dvou stříbrných tubusech v levém  je otáčkoměr, který je cejchován po 250 otáčkách, v pravém je tachometr. Dole mezi hlavními přístroji je v samostatném tubusu vlevo ukazatel stavu paliva, vpravo teploměr chladící kapaliny. Nahoře mezi přístroji je velký barevný displej palubního počítače. Palubní počítač se dvěmi pamětmi (zobrazuje průměrnou, aktuální spotřebu, dobu jízdy, ujetou vzdálenost, dojezd a průměrnou rychlost). Na displeji se také zobrazují dopravní značky (omezení rychlosti, zákaz předjíždění) a indikuje funkci udržování jízdního pruhu. Blikače jsou vybaveny funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. C-max má dobře fungující hlasové ovládání audio systému, klimatizace, telefonu.

Vestavné originál radio s CD/MP3 s 6-ti reproduktory a dobrým zvukem s velkým 8“ barevným dotykovým displejem nahoře uprostřed palubní desky má ovládací tlačítky i ovládání na volantu. 3-ramenný volant se silným věncem s koženým potahem je seřiditelný ve 2 osách. Na volantu jsou joysticky vpravo na ovládání audia a vlevo na palubní počítač. Ovládání tempomatu a omezovači rychlosti je vlevo pod volantem. Uprostřed palubní desky je displej příplatkové navigace, která je podrobná a má lepší grafiku než před faceliftem. C Max má  dvouzónovou automatickou klimatizací, které má funkci mono, díky které nemusíte nastavovat teplotu pro pravou a levou stranu zvlášť. Ovládanou tlačítky, uprostřed je trochu archaický displej klimatizace, po stranách jsou otočné ovladače teploty, která se nastavuje po půl stupních. Z vozu je i díky vyššímu posazu poměrně dobrý výhled, ten omezují hlavně mohutné A-sloupky. Vůz měl winter paket - vyhřívané čelní sklo, volant a sedačky, což se bude v zimě určitě hodit.

Přední vyhřívané sedačky jsou velmi pohodlné, obě výškově nastavitelné s nastavitelnou bederní opěrkou. Vzadu je slušný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 75 cm a 28 cm mezera mezi sedadly při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou, nad hlavou je dost místa 92 cm. Vzadu (v druhé řadě) jsou 3 samostatné sedačky, krajní jsou širší - 50 cm prostřední je využitelná spíš po sklopení jako opěrka - je široká pouze 26 cm. Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech oken, hlavní ovladač je na dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde i větší láhev. V loketní opěrce jsou 2 sloty pro USB do audiosystému a slot pro SD kartu, ovládání MP3 přehrávání z USB je velmi jednoduché (bohužel Flashky v loketní opěrce dost trčí).

Zavazadlový prostor má základní objem 471 (432 s nouzovou rezervou) litrů. Po sklopení zadních sedaček nevznikne rovná plocha, je tam velký schod, pokud neodklopíte sedačky dopředu (to pak zase kufr o 30 cm zkrátíte), až po strop má úctyhodných 1723 (1684) litrů. Pod podlahou kufru chybí rezervní kolo, je tam pouze sada na dojetí. Naměřil jsem rozměry - minimální šířka 101 cm, výška po roletku je 62 cm, délka v rovině podlahy 84 cm po sklopení opěradel se prodlouží na 160 cm, po odklopení celých sedaček jen 130 cm. Přístup do kufru je výborný velkým vstupním otvorem - nízká nákladová hrana je 61 cm vysoko 11 cm nad úrovní podlahy kufru. Po jeho otevření se nachází spodní hrana víka kufru - zámek cca 190 cm nad zemí, což je slušná hodnota, vpravo je tlačítko na elektrické zavírání víka kufru.

BEZPEČNOST C Max má 6 airbagů. Stabilizační systém ESP s protiskluzem TA asistentem pro rozjezd do kopce HSA je součástí výbavy. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h. Vůz velmi dobře brzdí 4 kotoučové brzdy.

DESIGN C-max byl modernizován na podzim 2014 po 4 letech od premiéry v roce 2010, zejména přední část vozu. Nyní má jako ostatní modely Fordu velkou chromovanou masku ve stylu Aston Martin. Vpředu jsou protáhlá trojúhelníková světla, která zasahují hodně do boku, mlhovky jsou nyní obdelníkové. Zadní světla jsou rozměrná a dělená, proto zasahují do zadního víka a do boku. Boční linka oken má lehce stoupající linku, která se za C-sloupkem zvedá ještě výrazněji. V dolní části zadního nárazníku je černý (nelakovaný) plast, kde jsou umístěny kočičí oči a čidla parkování, ty jsou i vpředu. Vůz má dobře fungující parkovací asistent (umí zaparkovat podélně i příčně), který Vám změří místo potřebné na zaparkování a pak za vás točí volantem, šlapete pouze na pedály a dle pokynů na displeji palubního počítače řadíte jedničku nebo zpátečku. Vzhled vozu dobře doplňují 10-ti paprskové 16 palcové alu kola. Na dveřích i náraznících zcela chybí ochranné lišty. C-max je proti prodloužené verzi Grand C-max kratší jen o 14 cm a to díky kratšímu rozvoru o 14 cm, zadní převis je u obou verzí stejný.

CENA C-max v nejvyšší výbavě Titanum je nabízen za cenu 523.990 Kč (4/2017) nyní je v nabídce za akční cenu 484.990 Kč. V této výbavě najdeme: ESP, variabilní posilovač řízení, 16-ti palcová Alu kola, 6x airbag, př. mlhovky, denní LED světla, automatická dvouzónová klimatizace, centrál s dálkou, bezklíčkové otvírání a startování, 4x el. okna, el. ovládaná a vyhřívaná zrcátka, loketní opěra s úložným prostorem, palubní počítač s barevným 4,2“ displejem, audio systém s CD a MP3 s ovl. na volantu s 6-ti repro, tempomat a omezovač rychlosti, kožený volant, automatické přepínání světel, automatické stěrače, vnitřní zrcátko s automatickým zatmavením, asistent rozjezdu do kopce, zadní parkovací senzory, zadní samostatná sedadla, výškově stavitelná sedačka řidiče s nastavitelnou bederní opěrkou, volant nastavitelný ve 2 osách.

Příplatková výbava : sada Winter Plus - vyhřívané přední sklo, vyhřívané přední sedačky a volant za 14.900, aktivní parkovací asistent- podélné a příčné parkování vyjetí z podélného parkovacího místa za 6.500, sada xenon - bixenonony s automatickým natáčením a adaptivním svícením, ostřikovače za 28.300, systém Kee Free plus, bezdotykové otvírání víka kufru s elektrickým otvíráním a zavíráním za 10.800, tmavě tónovaná skla Privacy (zadní okna od sloupku B) 4.000, sada Audio 34 - s 8‘‘ barevným dotykovým displejem, audio systém s CD a MP3, bluetooth handsfree, pokročilé hlasové ovládání v češtině, USB port za 12.500, sada Assist 3- systém BLIS pro hlídání mrtvého úhlu, varování při vyjíždění z parkovacího místa, varování před opuštěním jízdního pruhu, funkce rozpoznávání dopravních značek, sledování bdělosti řidiče, za 24.800, metalíza za 18.700 Kč. Doplňky celkem za 120.500 Kč, celková cena je 605.490 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - komfortní podvozek, dobré jízdní vlastnosti

                - bezpečnostní asistenční systémy

                - tichý dobře odhlučněný motor

                - přesné řazení 6-ti stupňové převodovky

                - výborné brzdy

                - dobře fungující asistent parkování

                - ovládací prvky na volantu

                - pohodlné přední sedačky

MÍNUSY: - úzká nepoužitelná zadní prostřední sedačka

                - chybějící ochranné lišty dveří a nárazníků

                - nastavování pravé a levé strany klimatizace zvlášť

                - krátká šestka

                - po sklopení sedaček schod 31 cm, ve svislé poloze nedrží

                - USB v loketní opěrce trčí

                - testovaný vůz nemá rezervu, sada na dojetí                              

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor - objem 1499 cm3 řadový zážehový přeplňovaný 4 válec ecoboost                                                                                                                                                                 

Výkon 110 kW (150 k) /6.000 ot./min., točivý moment 240 Nm při 1.600 - 4.000 ot./min.
6-ti manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V  4.379 - 1.828 - 1.610 mm, rozvor 2. 648 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.319 kg, užitečná 596 kg, celková 1.915 kg                             

Nádrž na 55 l paliva. Zavazadlový prostor 471/1723/ (432/1684 l s minirezervou)                                                                                                               

Pneu 215-55 R16 Bridgestone Turanza ER300 (letní)
Zrychlení 0 -100 km/h za 9,4 s, max. rychlost 204 km/h
Spotřeba paliva 5,1 mimo - 7,8 město - 6,1 l/100km kombinace

Během testu ujeto 616 km s průměrnou spotřebou 7,2 l/100km, naměřené zrychlení z 0 na tachometrových 100 za 9,4 s.

 

RESUME : Prostorný, pohodlný rodinný vůz s variabilním interiérem a výborným podvozkem a silným motorem. Možnost přiobjednat moderní bezpečnostní asistenční systémy, včetně parkovacího.

Karel Kolečko

 

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu