Vyhledávání

Test Fordu Kuga s benzínovým tříválcem 1,5 litru

Test Fordu Kuga s benzínovým tříválcem 1,5 litru

Kuga patří velikostně mezi středně velké SUV. Vůz má pouze přední pohon, jedná se o základní motorizaci, v nabídce už není žádný diesel. Kuga má světlou výšku 190 mm, proto je možné se s ní vydat i do lehčího terénu. Největšími konkurenty bude korejská dvojice Hyundai Tucson a Kia Sportage, případně Škoda Karoq.

MOTOR K dispozici jsem měl základní benzínový motor. Jedná se o přeplňovaný tříválec 1,5  Ecoboost s výkonem 110 kW v 6.000 otáčkách, ale hlavně točivý moment  240 Nm,, který je k dispozici od 1.600 až do 4.000 otáček. Moc nerozumím proč se už nedodává původní čtyřválec o stejném objemu 1,5 litru. V nabídce už také není vůbec žádný dieselový motor. Motor 1,5 Ecoboost nabízí vozu velmi slušnou dynamiku, turbo zabírá a vůz zrychluje až od 2.500 otáček až maximu.

Při jízdě úsporným stylem, rychlostí do 100 km/h se dá jet  v rozmezí cca 5,5 - 6 litrů. Při běžné jízdě si vezme kolem 6,5 litrů benzínu. Ve městě se pohybuje spotřeba mezi 8-9 litry, stejně tak i  při ostřejší svižné jízdě. Na dálnici je to při dodržování limitu, kolem 7,5 litru. Spotřeba se během celého testu - 542 km ustálila na hodnotě 7,7 l/100km (dle palubního počítače) což je o litr víc než udává výrobce 6,6 l. Udávaná maximálka je 195 km/h, tu jsem nezkoušel, zrychlení z 0-100 km/h dle výrobce za 9,7 s, mě se to povedlo v identickém čase na tachometrových 100 na plně vytočenou dvojku. Na nižší rychlostní stupně 2 a 3 je vůz při zatížení dvěma osobami velmi živý. Motor je velmi kultivovaný a tichý, dává o sobě vědět až když ho vytáčíte do vyšších otáček, pak slyšíte typický zvuk tříválce, ale při běžné jízdě to ani nepoznáte.

PODVOZEK Podvozek je vynikající, komfortní, dobře filtruje nerovnosti vozovky i na typických českých rozbitých silnicích. V zatáčkách sedí Kuga výborně, jen lehce se naklání. S letními širokými, přiměřeně vysokými pneu Continental EcoContact 6 o rozměru 225-60 R18 na elegantních originálních desetipaprskových Alu kolech Kuga držela perfektně stopu a umožňovala ostré průjezdy zatáčkami, jak v běžném voze. Vůz má pouze přední pohon. V lehkém terénu a na polních cestách nebude problém se světlou výškou 194 mm (nezatížené), většinu času, ale bude trávit na silnicích, terén není doménou tohoto vozu. Pouze hybridní verze s motorem 2,5 je čtyřkolka. Kotoučové brzdy mají velmi dobrou účinnost, přední kotouče mají vnitřní chlazení.

ŘÍZENÍ Elektrický posilovač má variabilní účinek podle rychlosti. Klade optimální odpor a má dobrou zpětnou vazbu a je přesné. Kůží obšitý multifunkční volant je na spodní části zploštělý a seřiditelný ve dvou osách.

ŘAZENÍ Je velmi přesné s optimálními drahami, jde zlehka řadicí pákou s hlavicí kombinace kov-kůže. Vůz má šestistupňovou manuální převodovkou. Motor točí na 6-tku při 90 km/h  1.950, při 110 2.300, při dálničním limitu 130 ukazovali přístroje rozumných 2.800, ve 150 točí 3.200 otáček. Zpřevodování motoru, vzhledem k tomu, že se jedná jen o tříválcovou patnáctistovku je ideální.

INTERIÉR Přístrojová deska je z měkčených plastů. Interiér je kvalitně zpracovaný a vypadá dobře i na pohled. Palubní deska má tradiční tvar s kapličkou před řidičem, ve které je, ale nyní displej. Na 12,3“ LCD displeji se zobrazují klasické kruhové přístroje, vpravo je otáčkoměr, který je bohužel cejchován po 1000 otáčkách, takže nedává moc přesné údaje, vpravo je tachometr, který zobrazuje číselně uvnitř tachometru. Zcela vpravo je ukazatel stavu paliva, vlevo teploměr chladící kapaliny. Mezi přístroji je displej palubního počítače a dalších údajů. Světla jsou full led. Blikače jsou vybaveny už běžnou funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Kuga se startuje tlačítkem umístěným vpravo pod volantem.

Testovaný vůz měl navigaci s 8“ dotykovým displejem, který trčí z palubní desky a prémiový audiosystém B&O s 10 reproduktory  vč. subwooferu s výborným zvukem, má ovládání na volantu a klasické tlačítka o otočný ovladač hlasitosti přímo pod displejem. Tříramenný multifunkční vyhřívaný volant se stříbrným plastovým dekorem se silnějším věncem s potahem perforovanou kůží s prošitím červenou nití je seřiditelný ve 2 osách. Na volantu jsou ovladače tempomatu a audia, ovládání je ergonomické a intuitivní. Vůz jel vybaven automatickou dvouzónovou klimatizací. Ovládanou otočnými ovladači s displejem s teplotou a tlačítky s diodovými kontrolkami, je to velmi přehledné a intuitivní. Vůz má vyhřívané čelní sklo, což se bude v zimě hodit, ale drátky jsou na čelním skle vidět.

Přední sedačky z broušené kůže s koženými boky s prošíváním červenou nití jsou pohodlné a vyhřívané. Obě přední sedačky jsou výškově nastavitelné a mají nastavitelnou bederní opěru, řidičova sedačka má elektrické ovládání. Vzadu je velký prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 85 cm a 38 cm mezera mezi sedadly při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou i nad hlavou je dost místa 98 cm. Zadní sedačky jsou posuvné v rozsahu 15 cm. Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech čtyř oken, hlavní ovladač s ovládáním zrcátek je na dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde menší láhev. Pod klimatizací je slot pro klasické USB do audiosystému i USB-C.

Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 645 litrů, což je velmi dobrá hodnota vzhledem k velikosti vozu. Rezerva pod podlahou chybí, je možné objednat za příplatek 2.700 Kč dojezdovou rezervu. Opěradla zadních sedaček jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3. Po sklopení opěradel vznikne téměř rovná plocha, po jejich sklopení se objem zvětší na 1530 litrů. Naměřil jsem rozměry - šířka 104 cm, výška pod odnímatelným krytem je 46 cm, délka v rovině podlahy 90-103 cm, tvar kufru je pravidelný a nezasahují do něj nijak žádné výstupky a podběhy po sklopení sedaček se prodlouží ložná plocha na 151 cm až k předním opěradlům na 178 cm. Přístup do kufru je dobrý velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je 69 cm nad zemí, téměř v rovině s podlahou kufru. Po otevření kufru se nachází jeho spodní hrana víka kufru -zámek 183 cm nad zemí, to je průměrná hodnota, otvírání a zavírání je elektrické.

BEZPEČNOST Vůz je sériově vybaven 6-ti airbagy, včetně hlavových airbagů. Stabilizační systém ESP s protiskluzem TA asistentem pro rozjezd do kopce HSA, adaptivní tempomat (ACC), ukazatel rozestupu vozidel na displeji palubního počítače, funkce rozpoznávání dopravních značek omezujících rychlost - asistent upravující rychlosti při detekci značky omezující rychlost - asistent vyhýbacího manévru - systém sledování bdělosti řidiče - hlídání mrtvého úhlu s optickou signalizací ve vnějších zrcátkách (BLIS) - varování před projíždějícími vozy při couvání z parkovacího místa.  Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h. Kuga má výborně svítící LED světla, které mají funkci automatického přepínání dálková/tlumená. Na všech kolech jsou kotoučové brzdy, přední s chlazením, které mají dobrou účinnost.

DESIGN Kuga se představila před 4-mi lety na jaře 2019. Má velkou masku ve stylu Aston Martin, vpředu jsou protáhlá full LED světla, která zasahují hodně do boku. Po stranách jsou  kulaté mlhovky, přední část působí elegantně a sympaticky. Linie oken směrem dozadu mírně stoupá, zadní okna jsou zatmaveny. Zadní světla jsou rozměrná a dělená, nad zadním oknem je velký spojler v barvě vozu s brzdovým světlem. V dolní části zadního nárazníku je naznačen  difuzor v barvě vozu, po stranách jsou dvě mohutné oválné chromované koncovky výfuku. Na dveřích jsou ochranné vyskakovací lišty, které chrání hrany dveří a hlavně dveře sousedních aut.

CENA Kuga ve výbavě ST Line X je druhá nejvyšší výbava. Aktuálně od 3-2023 se nabízí za 1.018.900 Kč (na podzim 2022 ještě za 942.900). Součástí výbavy je: ESP, variabilní posilovač řízení, 18-ti palcová Alu kola, 6x airbag, př. mlhovky, LED světla, automatická dvouzónová klimatizace, centrál s dálkou, bezklíčkové otvírání a startování, 4x el. okna, el. ovládaná a vyhřívaná zrcátka, loketní opěra s úložným prostorem, palubní počítač s barevným displejem, audiosystém B&O s 10 reproduktory a barevným dotykovým LED displejem bluetooth handsfree, pokročilé hlasové ovládání v češtině, tempomat a omezovač rychlosti, automatické přepínání LED světel, automatické stěrače, vnitřní zrcátko s automatickým zatmavením, asistent rozjezdu do kopce, přední a zadní parkovací senzory, zadní kamera, zadní samostatná posuvná sedadla, výškově stavitelná sedačka řidiče s nastavitelnou bederní opěrkou, kožený volant nastavitelný ve dvou  osách, zadní zatmavená skla privacy.

 

Příplatková výbava: SADA TECHNOLOGY - adaptivní tempomat (ACC), Stop&Go s funkcí Traffic Jam Assist, funkce rozpoznávání dopravních značek omezujících rychlost - asistent upravující rychlosti při detekci značky omezující rychlost - asistent vyhýbacího manévru - systém sledování bdělosti řidiče - hlídání mrtvého úhlu s optickou signalizací ve vnějších zrcátkách (BLIS) - varování před projíždějícími vozy při couvání z parkovacího místa (CTA) - aktivní parkovací asistent - přední parkovací kamera - chrániče hran předních a zadních dveří 37.000, bezdrátové nabíjení pro kompatibilní mobilní telefony 4.000, tažné zařízení - plně elektricky sklopné (automaticky se zasouvá a vysouvá stiskem tlačítka) se systémem stabilizace přívěsu 28.700, metalíza - červená Lucid za 25.900 Kč. Celkově příplatková výbava za 95.600 Kč.   Celková cena je 1.114.500 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :   - pružný a poměrně úsporný motor

                 - dobré jízdní vlastnosti

                 - pohodlné přední sedačky

                 - klasické ovládání ventilace a klimatizace

                 - prostorný interiér

                 - přesné řazení 6-ti stupňové převodovky

                 - LED světla s automatickým přepínáním

                 - rozumně velká kola s vysokým profilem

                 - prostor pro nohy a hlavu vzadu

                 - aktivní tempomat funguje i po přeřazení rychlosti

                 - posuvná zadní sedačka                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   - USB i USB- C

                 - bezklíčkové otvírání a startování vozu

MÍNUSY: - tříválcový motor             

                - stop start vypíná studený motor už po 400m jízdy

                - chybí rezerva

                - jsou vidět drátky v př. vyhřívaném okně

                - otáčkoměr cejchovaný po 1000 otáčkách

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1496 cm3 řadový přeplňovaný zážehový 3 válec, Euro 6.2                                                               

Výkon 110 kW (150 k) / 6.000 ot./min., točivý moment  240 Nm / 1.600 - 4.000 ot./min.
6-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol 
Rozměry D x Š x V  4.629 - 1.883 - 1.680 mm, rozvor 2.710 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.489 kg, užitečná 586 kg, celková  2.075 kg                     

Nádrž na 54 l paliva. Zavazadlový prostor 645/1530 litrů

Pneu 235- 55 R17 Good Year Wrangler (letní).
Zrychlení 0 -100 km/h za 9,7 s, max. rychlost 195 km/h
Spotřeba paliva 6,6 l/100km  kombinace

Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 7,7 l/100km (542 km), zrychlení z 0 - 100 km/h na plně vytočenou dvojku za 9,7 s.

RESUME : Prostorné, rodinné SUV střední velikosti, s dostatečně výkonným motorem a výborným podvozkem. Moderní bezpečnostní asistenční systémy, včetně parkovacího. Cena se už bohužel přehoupla přes 1 milion i bez příplatkové výbavy, za dalších téměř 100 tisíc.

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu