Test Fordu Kuga s nejsilnějším benzínovým motorem 2,5 Turbo
Ford Kuga s nejsilnějším benzínovým motorem 2,5 T
Testovaná Kuga patří mezi středně velké SUV. Vůz má pohon 4x4 zadní náprava se připojuje přes spojku Haldex. Kuga má světlou výšku 188 mm, proto je možné se s ní vydat i do lehčího terénu. Jeho největší konkurent je zejména VW Tiguan i menší Š Yeti a Japonská konkurence.
MOTOR Pětiválcový benzinový přeplňovaný motor - 2,5 T je jediný benzínový a vůbec nejsilnější motor dodávaný pro Kugu. Plní nejpřísnější exhalační normu Euro 5. Motor pochází od Volva, má krásný zvuk podobný šestiválcům, tento motor využívá v jiném naladění i předchozí generace Fosusu ST a RS, to znamená, že motor má velký potenciál. Je velmi živý a silný se svými 147 kW v 6.000 otáčkách. Ale především 320 Nm točivého momentu, které jsou k dispozici ve velkém rozsahu od 1.600 až do 4.000 otáček. To znamená, že je velmi pružný a nemusíme ho nijak vytáčet, zrychluje a zabírá již od nízkých otáček. Asi od 2.000 otáček se začíná probouzet turbem dopovaný motor a skvěle zatahuje až k otáčkám maximálního výkonu - do 6.000 otáček. Motor je velmi kultivovaný a ve vyšších otáčkách má příjemný zvuk. Spotřeba se během celého testu - 552 km ve smíšeném provozu ustálila na hodnotě 10,8 l/100km což je o necelý litr víc než deklaruje výrobce, bylo to způsobeno dynamickým ježděním během celého testu. Při klidné jízdě po běžné silnici rychlostí kolem 100 km/h se spotřeba pohybovala kolem 8,5 - 9 ti litrů. Při ostřejší jízdě, ke které silný motor sváděl se jezdí mezi 9 -11 litry. Ve městě se motor jsem jezdil se spotřebou od 10 do 13 litrů benzínu. Udávanou maximálku 210 km/h jsem nezkoušel, zrychlení z 0-100 km/h za 8,2 s, já to stihl za čas udávaným výrobcem na tachometrových 100.
ŘÍZENÍ Elektrický posilovač má variabilní účinek podle rychlosti. Klade optimální odpor a má dobrou zpětnou vazbu.
ŘAZENÍ Je velmi přesné s optimálními drahami, jde zlehka řadicí pákou s koženou hlavicí. Vůz je vybaven 6-ti stupňovou manuální převodovkou. Motor točil na 6-tku při 90 km/h 2.000, při 100 cca 2.250, při 120 - 2.650 a při dálničním limitu 130 ukazovali přístroje 2.800 a ve 150 to bylo 3.350 což není mnoho, ale šestka mohla být klidně ještě delší vzhledem k velkému výkonu a síle motoru.
INTERIÉR Přístrojová deska je z měkčených plastů. Interiér je kvalitně zpracovaný a vypadá dobře i na pohled s vyjímkou velkých stříbrných ploch. Palubní deska má tradiční tvar s analogovou kapličkou před řidičem, přístroje a volant jsou převzety z Focusu předposlední generace, takže nepůsobí zrovna nejmoderněji. Palubní přístroje: vlevo je otáčkoměr, který je bohužel cejchován jen po 250 otáčkách, takže nedává moc přesné údaje. Vpravo je tachometr, který má cejchování, také bohužel jen po desítkách. Nahoře mezi hlavními přístroji je vpravo ukazatel stavu paliva, vlevo teploměr chladící kapaliny. Mezi hlavními přístroji je displej palubního počítače. U palubního počítače mi chyběla doba jízdy, měl pouze jednu paměť (zobrazoval průměrnou, aktuální spotřebu, ujetou vzdálenost, dojezd a průměrnou rychlost) navíc se každá hodnota musí nulovat zvlášť. Světla mají funkci denního svícení. Blikače jsou vybaveny příjemnou dnes už běžnou funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Kuga se startuje tlačítkem nevhodně umístěným mezi výdechy topení navíc těsně pod tlačítkem výstražných blikačů, takže je možné se splést. Vůz měl velkou navigaci s dotykovým displejem, CD/MP3 s 8-mi reproduktory a výborným zvukem mělo ovládání i tlačítky pod volantem. 4-ramenný volant převzatý z předchozího Focusu se stříbrným plastovým dekorem se silnějším věncem s koženým potahem byl seřiditelný ve 2 osách. Na volantu jsou ovladače tempomatu, ovládání bylo ergonomické a intuitivní, ale není podsvětlené, takže po tmě byl problém trefit správné tlačítko. Středová konzola na které je displej navigace, ovládání klimatizace a další tlačítka je celá ze stříbrného plastu a působí laciným dojmem. Vůz jel vybaven automatickou dvouzónovou klimatizací ovládanou otočnými ovladači. Údaje klimatizace se zobrazovali na displeji příplatkové navigace, stejně jako obraz z parkovací kamery. Z vozu přes mohutnou kapotu není vidět přímo před vůz a do zadu při couvání není moc dobře vidět, naštěstí byl vůz vybaven předními a zadními čidly parkování a zadní parkovací kamerou. Kuga má vyhřívané čelní sklo což se bude v zimě určitě hodit.
Přední sedačky s koženými boky jsou pohodlné a vyhřívané s regulací teploty. Obě přední sedačky jsou výškově nastavitelné. Vzadu je slušný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 76 cm a 28 cm mezera mezi sedadly (srovnatelně jako v Octavii, P308, Hyundai i30) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou i nad hlavou bylo dost místa. Vůz byl vybaven elektrickým ovládáním všech 4-oken a hlavní ovladač s pojistkou otvírání zadních oken a ovládáním zrcátek, byl na dveřích řidiče, kde se do kapsy vešla 0,75 litrová láhev. V loketní opěrce, kterou není možné výškově nastavit je slot pro USB do audiosystému, ovládání MP3 přehrávání z USB bylo velmi jednoduché.
Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 410 litrů, což není nijak oslnivá velikost. Pod jeho podlahou byla dojezdová rezerva 135-90 R17. Opěradla zadních sedaček jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3. Po sklopení opěradel vznikne rovná plocha, objem kufru je pak 1405 litrů. Naměřil jsem rozměry - šířka 104,5 cm, výška pod odnímatelným krytem je 47 cm, délka v rovině podlahy 81 cm, tvar kufru je pravidelný a nezasahují do něj nijak žádné výstupky a podběhy. Pod podlahou je dojezdová rezerva rozměru 125 - 85 R16. Přístup do kufru je dobrý velkým vstupním otvorem - nákladová hrana vysoko cca 76 cm nad zemí a 2 cm nad podlahou kufru. Navíc je možný přístup do kufru výklopným zadním oknem. Po otevření kufru se nachází jeho spodní hrana víka kufru -zámek 192 cm nad zemí, což je dobrá hodnota, tak se ani dlouháni nemusí bát, že se praští do hlavy. V plastu na vnitřní straně je 1 prohlubeň vpravo určená pro uchopení při zavírání.
BEZPEČNOST Vůz je sériově vybaven 6-ti airbagy, včetně hlavových airbagů. V základní výbavě je ESP včetně různých asistentů. Na všech kolech byly kotoučové brzdy, které vůz dobře zpomalovali.
DESIGN Kuga byla představena před 3-mi lety na jaře 2008 v Ženevě. Příď vozu se světly podobnými těm z Mondea s maskou lemovanou chromem, v dolní části je stříbrně lemovaný otvor pro vstup vzduchu k chladiči. Po stranách jsou chromované kulaté mlhovky, přední část působí elegantně a sympaticky. Linie oken směrem dozadu mírně stoupá, zadní okna jsou zatmaveny. Hezky působí stříbrná imitace krycího plechu na předním i zadním nárazníku. Zadní trojúhelníková okna dali také tvar trojúhelníkovému zadnímu sloupku. Příplatkové hagusy ve stříbrné barvě vypadají výborně. Vůz má vyšší stavbou což je dáno světlou výškou 18,8 cm. Testovaný vůz měl příplatkový paket sportovních doplňků: nástavce prahů, lemy kol, stříbrné plasty pod nárazníky.
CENA Kuga je nabízena za cenu 796.990 Kč (4/2011). V této výbavě najdeme: ESP, 6 x airbag, př. mlhovky, bezklíčkové startování centrál s dálkou, 4x. el. okna, el. ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, palubní počítač s maxidot, automatická duální klimatizace, čalounění kůže - látka, dešťový senzor, vnitřní zrcátko s aut. zatmíváním, 17“ Alu kola s pneu 235-55 R17, tempomat, zadní dělená sedadla, střešní lišty - hagusy - černé, sada na opravu pneu, výškově stavitelná sedačka řidiče, spolujezdce a volant, zadní zatmavená skla, 4 repro.
Příplatková výbava: ext. sada sport. doplňků, bošní spojlery, ochranné lišty atd. parkovací asistent - př. a zadní čidla za 69.000, lišty prahů chrom-vnitřní 3.000, zadní spojler 8.000, el. zásuvka 230V-150W za 3.500, navigační systém s přehráváním CD/MP3 8 repro, Bluetooth handsfree, zadní parkovací kamera, USB připojení za 79.200, vyhř. přední sklo a trysky ostřikovačů 6.700, ocelová dojezdová rezerva 1.500, Bi-xenony 32.000, střešní nosič stříbrný (hliníková úprava) a zadní zatmavená skla 9.000, podlahové koberce 1.000, metalíza za 15.900 Kč. Celkově příplatková výbava za 226.700 Kč. Celková cena je tak nemalých 1.023.690 Kč.
CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:
PLUSY : - pružný, výkonný a kultivovaný motor
- dobré jízdní vlastnosti na silnici
- pohodlné přední sedačky
- přesné řazení 6-ti stupňové převodovky
- bohatá výbava vozu
- vyšší posez a výhled z vozu
- prostor pro nohy a hlavu na zadních sedačkách
- krásný zvuk motoru
- optimální odpor řízení
- bezklíčkové otvírání a startování vozu
MÍNUSY: - laciné stříbrné plasty, palubka z předchozího Focuse
- umístění startovacího tlačítka
- v zatáčkách se naklání
- nemožnost ovládat pohon 4x4 (vypínat, zapínat)
- nižší světlá výška 188 mm
- vyšší spotřeba
- pouze jediný benzinový motor
- palubní počítač má pouze 1 pamět, každá hodnota se nuluje zvlášť
- nejsou podsvíceny tlačítka tempomatu na volantu
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor 2521 cm3 řadový přeplňovaný zážehový 5 válec, plní Euro 5
Výkon 147 kW (200 k) / 6.000 ot./min., točivý moment 320 Nm / 1.600 - 4.000 ot./min.
6-ti stupňová manuální převodovka, připojitelný pohon všech kol - Haldex spojka
Rozměry D x Š x V 4.443 - 1.842 - 1.710 mm, rozvor 2.690 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1. 533 kg, užitečná 597 kg, celková 2.130 kg
Nádrž na 66 l paliva. Zavazadlový prostor 410/1405 litrů
Pneu 235- 55 R17 Continetal 4x4 Contact (letní).
Zrychlení 0 -100 km/h za 8,2 s, max. rychlost 210 km/h
Spotřeba paliva 7,6 mimo - 13,9 město - 9,9 l/100km kombinace
Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 10,84 l/100km (552 km), zrychlení z 0 - 100 km/h na dvojku za 8,2 s.
RESUME : SUV střední velikosti s vyníkajícím podvozkem, zejména na silnici, se kterým, ale můžete vyjet do lehčího terénu nebo spíš na polní cestu. Interiér převzatý z předchozí Focusu už nepusobí nejmoderněji, najdete zde, ale kvalitní měkčené plasty. Silný motor 2,5T, který najdete v jiném naladění i pod kapotou Focusu RS nabízí výbornou dynamikou, ale za cenu vyšší spotřeby. Osobně bych volil verzi s motorem TDCi s manuální převodovkou. Velikost zavazadlového prostoru 410 litrů nebude pro rodinu asi dostačující.
14 - 18.4.2011
Karel Kolečko