Vyhledávání

Test Fordu Puma litrovým tříválcem 1.0 EcoBoost mHEV s šestistupňovým manuálem

Test Fordu Puma litrovým tříválcem 1.0 EcoBoost mHEV s šestistupňovým manuálem

Puma má v nabídce pouze jediný motor, litrový benzínový 3-válec, ve dvou výkonových variantách, silnější je mild hybrid, slabší může být také, ale nabízí se i klasická verze. Puma byla představena na podzim 2019 ve Frankfurtu. Jedná se menší kompaktní sportovní hatchback, moc přímých konkurentů nemá.

MOTOR K dispozici jsem měl vůz se silnější verzi motoru - 1,0 EcoBoost. Tento motor disponuje 114 kW dosahovaných v 6.000 ot., ale hlavně 240 Nm točivého momentu už ve 2.500 otáček. Na nižší rychlostní stupně je vůz velmi živý, zátah turba se projeví kolem 2.000 otáček. Mezi 3.000 - 5.000 otáčkami motor nabízí velmi dobrou dynamiku a vůz je velmi živý. Od 3.000 otáček je slyšet typický zvuk tříválce, zejména při zrychlování. Motor je v mild hybridní verzi mHEV s motorem-generátorem o výkonu 11,5 kW a 50 Nm točivého momentu s malou baterií (10 Ah při 48V), pomáhá také systému Start-stop a při akceleraci vozu.

Spotřeba - na dálnici při dodržování limitu počítejte se spotřebou kolem 8 litrů na 100km. Při úsporné jízdě s rychlostí do 90 -100 se dostanete až na hodnoty kolem 4,5-5 litrů. Při jízdě po zatáčkovité silnici je spotřeba kolem 7-mi litrů. Ve městě jezdíte kolem 7-8-mi litrů. Je zde systém Start - stop, kdy se po zastavení motor vypne, po sundání nohy z brzdy a zmáčknutí pedálu plynu motor během okamžiku naskočí a můžete se bez prodlevy rozjet. Někdy se motor vypíná, přesto, že není zcela zahřátý, navíc pokud chci systém vypnout (tlačítkem na středovém tunelu). Spotřeba se během celého testu 500 km ustálila na poměrně příznivé hodnotě 6,2 l/100km (dle palubního počítače) i když na údaje udávané výrobce jsem zdaleka nedosáhl (4,5 kombinovaná). Část jízd byla po dálnici, s aktivním tempomatem, takže vůz zrychloval a zpomaloval podle provozu na dálnici (funguje i po přeřazení). Udávaná maximálka je 205 km/h, tu jsem nezkoušel, zrychlení z 0-100 km/h za 9,0 s, já jsem na tachometrových 100 dosáhl za 8,9 s.

PODVOZEK Jízdní vlastnosti jsou výborné, tak jak je u Fordu dobrým zvykem. Puma má dobře naladěný podvozek, v zatáčkách poskytuje velkou jistotu a můžete jet velmi svižně na letních pneu Good Year Efficient Grip o rozměru 215-55 R17 na originálních 17“ desetipaprskových Alu kolech. Na rozbitém asfaltu Puma trochu drncá. Puma má vyšší světlou výšku, v podstatě jako SUV 164 mm ST Line (běžné verze 166). Brzdy fungují velmi dobře, jsou velmi účinné - kotouče jsou na všech kolech. Jízdními vlastnostmi patří na špičku třídy.

ŘÍZENÍ Je velmi příjemné s variabilním účinkem elektrického posilovače. Kožený multifunkční volant stavitelný ve dvou osách je dole je zploštělý a má příjemně silný věnec, kožený potah a prošívání červenou nití. Řízení klade optimální odpor.

ŘAZENÍ šestistupňové manuální převodovky je přesné, ale s trochu delšími drahami. Šestka by mohla být delší, vzhledem k vysokému točivému momentu, motor se při dálničních rychlostech vytáčí zbytečně vysoko.

Otáčkoměr je cejchován po tisíci otáčkách, tak se z něj velmi špatně odečítají hodnoty. Motor točí na šestku při 90 km/h 1.950, při 100 - 2.250, ve 120 je to cca 2.800, při dálničním limitu 130 ukazují přístroje přesně 3.000 otáček, ve 150 jsou otáčky 3.450.

INTERIÉR Přístrojová deska je z měkčených plastů, klasicky v černé barvě je v podstatě převzata z modelu Fiesta. Interiér je kvalitně zpracovaný a vypadá dobře i na pohled. Před řidičem je klasická kaplička, ve které je velký barevný displej a na něm dva kruhové přístroje. Je velmi přehledná, vpravo je otáčkoměr, který je cejchován bohužel po 1000 otáčkách, vlevo je tachometr, který má sice cejchování, ale nejsou zde uvedeny rychlosti, tu zobrazuje digitálně uprostřed tachometru. Vpravo je ukazatel stavu paliva a vlevo  teploměr chladící kapaliny. Mezi přístroji je velký barevný displej palubního počítače a různých varování. Palubní počítač má dvě paměti (zobrazuje průměrnou, ujetou vzdálenost, dobu jízdy. Dojezd, celkové kilometry a vnější teplota je na spodní liště displeje. Světla mají LED denní svícení. Blikače jsou vybaveny 3 blikem pro přejíždění z pruhů na dálnici.

Audio s CD/MP3 se sedmi reproduktory s výborným zvukem má ovládání i tlačítky přímo na volantu. Tříramenný elegantní volant se silným věncem a ergonomickým tvarem a koženým potahem je seřiditelný ve 2 osách. Na volantu jsou ovladače audia a tempomatu, ovládání je ergonomické. Vůz jel vybaven automatickou jednozónovou klimatizací. Ovládanou tlačítky a kruhovými ovladači ventilátoru a teploty- vpravo je malý displej s teplotou (jsou zde i tlačítka na vyhřívání sedaček a volantu) teplota se nastavuje po půl stupních. Puma má bezklíčkové startování tlačítkem vpravo vedle palubních přístrojů. Z vozu je poměrně dobrý výhled, jen mohutný C-sloupek omezuje výhled šikmo vzad a malé zadní okno výhled dozadu. Zadní parkovací kamera na RZ se snadno znečistí. Testovaný vůz měl vyhřívané čelní sklo, což v zimě určitě oceníte.

Přední anatomické sedačky jsou pohodlné s výraznějším tvarováním- vystouplé bočnice, sedačka řidiče je výškově nastavitelná, s nastavitelnou bederní opěrkou. Přední pásy nejsou výškově stavitelné, což mě nepříjemně překvapilo. Vzadu je v rámci velikosti vozu slušný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 70 cm a 26 cm mezera mezi sedadly při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou, nad hlavou tolik místa není 90 cm, hlava těsně pod stropem. Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech 4 oken, hlavní ovladač je na dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde litrová láhev. Mezi sedadly je loketní opěrka s malým úložným prostorem, před řadící pákou je slot pro USB do audiosystému,(flashka tak dost trčí do prostoru) ovládání MP3 přehrávání z USB je velmi jednoduché. Je zde naštěstí ještě klasická ruční brzda. Na středovém tunelu je také tlačítko jízdních režimů - sport, kluzko a normal, který jsem bohužel přehlédl a nevyužil ho.

Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 406 litrů (bez rezervy). Pod podlahou je čtvercový poměrně hluboký prostor-nazývaný Megabox u hybridní verze má 68 litrů. Opěradla zadních sedaček jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3. Po sklopení opěradel i sedáků vznikne téměř rovná plocha při horním umístěním dvojité podlahy (o délce 130 cm až k předním opěradlům 151 cm), objem kufru je pak 1161 litrů. Naměřil jsem rozměry - šířka 100 cm, výška pod odnímatelným krytem je 56/40 cm (dvojitá podlaha), délka v rovině podlahy 79 cm, tvar kufru je pravidelný a nezasahují do něj nijak žádné výstupky a podběhy. Přístup do kufru je výborný velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je 77 cm nad zemí 22 cm nad podlahou kufru (7 cm nad dvojitou). Po otevření kufru se nachází jeho spodní hrana víka kufru - zámek 183 cm nad zemí, což je průměrná hodnota. V plastu na vnitřní straně jsou 2 madla určené pro uchopení při zavírání kufru.

BEZPEČNOST Vůz je vybaven v základu šesti airbagy. Stabilizační systém ESC s protiskluzem TA a asistent rozjedu do kopce je v základní výbavě. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h. Systém hlídání jízdních pruhů LDW, sledování bdělosti řidiče. Světlomety s funkcí automatického přepínání z dálkových na tlumené (protijedoucí, před jedoucí auto, město s osvětlením za těchto situací se dálkové světla přepnou na tlumené), systém funguje velmi dobře. Pre-collision asist- autonomní nouzové brzdění, funkce rozpoznávání dopravních značek, hlídání mrtvého úhlu, systém BLIS.  Aktivní tempomat s radarem, vůz zrychluje a zpomaluje i podle zákazových značek (funguje i po přeřazení).

DESIGN Je povedený, Puma je malý Crossover, vypadá spíš jako pětidveřové přizvednuté kupé. Přední části dominuje velká černá šestiúhelníková maska a protáhlé LED světlomety se zajímavou vnitřní strukturou, v dolní části nárazníku jsou malé kulaté mlhovky. Zepředu je poměrně podobné vozu Porsche Panamera. Zadní část s dělenými sdruženými světlomety protáhlými výrazně do boku působí velmi zdařile. Nad zadním sklem je mohutný lakovaný spojler. V dolní části zadního nárazníku je naznačen difuzor, vpravo je oválná chromovaná koncovka výfuku. Při pohledu z boku zaujme plynule stoupající linka karoserie. Vozu bohužel chybí ochranné lišty na náraznících. Ale na dveřích jsou zcela dole černé plastové lišty.

CENA Puma v druhé nejnižší výbavě ST-Line je nabízen za cenu 543.900 Kč (11/21). V této výbavě najdeme: ESC, variabilní posilovač řízení, 6 x airbag, př. mlhovky, centrál s dálkou a bezklíčkové startování tlačítkem, 4x el. okna, el. ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, sedadlo řidiče s nastavitelnou bederní opěrou výškově nastavitelné, manuální  klimatizace, palubní počítač, radio s CD a MP3 se sedmi repro USB a AUX připojení, bluetooth handsfree, hlasové ovládání v češtině, digitální přístrojový štít, asistent rozjezdu do kopce, přední LED světla s automatickým přepínáním dálkových světel, zadní dělené sedadlo, kožený volant nastavitelný ve dvou osách s ovládáním radia, systém start stop, varování před opuštěním jízdního pruhu, 17“ alu kola.

Příplatková výbava : přední LED tlumené i dálkové světlomety za 23.600, sada Assist  - adaptivní tempomat, který snižuje rychlost podle dopr. značek, Pre-collision asist- autonomní nouzové brzdění, funkce rozpoznávání dopravních značek, sledování bdělosti řidiče, hlídání mrtvého úhlu, systém BLIS, asistent vyhýbacího manévru, přední parkovací čidla za 29.900, sada Winter -vyhř. přední sklo, vyhřívané přední sedačky a volant, za 15.000, sada Comfort - automatická klimatizace, automatické stěrače, vnitřní zrcátko s aut. zatmíváním za 9.800, zadní tmavě tónované skla Privacy za 5.000, metalíza za 13.900 Kč. Doplňky celkem za 83.300 Kč. Celková cena je 627.200 Kč.

 

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :    - dobré jízdní vlastnosti a brzdy

                - aktivní tempomat, snižuje rychlost podle dopr. značek

                - digitální přístroje  

                - kvalitní dobře hrající audio

                - atraktivní design

                - prostor vzadu

                - pohodlné přední sedačky

                - automatické přepínání světel dálkové/potkávací LED

                - zvýšený podvozek

                - funkce čtení dopravních značek

                - klasická ruční brzda

                - vyhřívané přední sklo

MÍNUSY:   - přední pásy nejsou výškově stavitelné

                 - otáčkoměr - cejchování po 1000 otáčkách

                 - není vidět stav baterie - hybrid

                 - start stop se aktivuje po každém nastartování

                 - nemá rezervu - ani za příplatek

                 - krátké převody šestky                                        

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor - objem 998 cm3 řadový zážehový přeplňovaný 3 válec EcoBoost, mild hybrid                                                                                     

Výkon 114 kW (155 k) /6.000 ot./min., točivý moment 240 Nm při 2.500 ot./min.
šestistupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V  4.186 - 1.805 - 1.537 mm, rozvor 2.588 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1205 kg , užitečná 555 kg, celková 1.760 kg                                  

Nádrž na 42 l paliva. Zavazadlový prostor 406/1161 l                                                                                                                  

Pneu 215-55 R17 Good Year Efficient Grip (letní)
Zrychlení 0 -100 km/h za 9,0 s, max. rychlost 205 km/h
Spotřeba paliva 4,2 mimo - 5,3 město - 4,5 l/100km kombinace

Během testu ujeto 500 km s průměrnou spotřebou 6,2 l/100km, naměřené zrychlení na tachometrových 100 za 8,9 s.

Resume: Puma patří mezi malé atraktivní Crossovery s výborným podvozkem. Vůz má sportovní nádech. Disponuje moderními elektronickými asistenčními systémy.

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu