Vyhledávání

Test Hondy Civic e:HEV Sport

Test Hondy Civic e:HEV Sport

Test jedenácté generace Hondy Civic s novým hybridním systémem pohonu, dvoulitrový atmosférický motor se silným elektromotorem o výkonu 135 kW.  Nová generace narostla, na délku cca o 35 mm a stejně tak v rozvoru. Zvítězila v anketě české auto roku 2023 a vůbec se tomu nedivím.

MOTOR Civic se vrací k atmosférickým motorům, ale pouze v kombinaci s elektromotorem. Benzínový atmosférický čtyřválcový dvoulitr pracuje s Atkinsonovým cyklem. Nejvyšší výkon motoru 105 kW (143 koní) je k dispozici až v 6.000 otáčkách, nejvyšší točivý moment 186 Nm ve 4.500 otáčkách. Motor má výbornou tepelnou účinnost 41 %, kompresní poměr Honda zvýšila na 13,9:1 a k nepřímému vystřikování doplnila i to přímé. Nejde o klasický hybrid, kde elektrický motor jen vypomáhá tomu spalovacímu, jak je to například u Toyoty. Benzínový dvoulitr slouží jako generátor a nabíjí lithium-iontovou baterii o kapacitě 1,05 kWh, ta je umístěna v podlaze kufru, která váží pouhých 36,4 kg. V nižších rychlostech vůz jede pouze na elektromotor, až někde kolem 110 km/h začne kola pohanět přímo i benzínový dvoulitr. Tento pohonný systém nabízí velmi dobrou dynamiku jízdy. Benzínový motor funguje jako generátor pro výrobu elektřiny do malé baterie, která pak napájí elektromotor o výkonu 135 kW s točivým momentem 315 Nm. Ve většině případů pohání vůz elektromotor a benzínový motor se tak nemusí zbytečně vytáčet. Vůz má tři jízdní režimy - econ, normal a sport. V Evropě se nabízí pouze tato jediná motorová verze a také sportovní Type R.

Při běžném stylu ježdění mimo město, je spotřeba kolem 5-ti litrů, tomu pak odpovídá i celkový průměr v testu. Úsporným stylem kolem 90-100 km/h se dostanete na hodnoty někde mezi 4-5-ti litry. Ve městě je nový Civic nejúspornější a vezme si jen mezi 3-5 litry naturalu. Svižná sportovnější jízda, znamená spotřebu někde kolem 5-6-ti litrů. Nejvyšší je spotřeba je při jízdě po dálnici rychlostí kolem 130 km/h, kde už kola pohání napřímo benzínový dvoulitr, je to kolem 6,5 litru. Během celého testu 633 km jsem dosáhl spotřeby 4,8 l/100 km (což je téměř shodné s údaji výrobce 4,7) dle palubního počítače a to byl motor ještě syrový-nezajetý, na počátku testu necelých 3.500 km na tachometru. Spotřeba vozu je podobná jako u moderních naftových motorů, jen hybridní systém je mnohem úspornější ve městě a naopak nejvyšší spotřebu má na dálnici. Maximálku 180 km/h, která není nijak závratná jsem nezkoušel, zrychlení z 0-100 km/h udává výrobce za 7,8 s, mě se to podařilo o něco později, za 8,1 s na tachometrových 100 km/h. Pokud jedete rozumně motor skoro vůbec nevnímáte a není slyšet.

PODVOZEK Civic sedí v zatáčkách velmi dobře na letních pneu Michelin E-Primacy o rozměru 215 - 50 R17 na černostříbrných originálních 10-ti paprskových Alu kolech. Vůz se naklání jen minimálně a umožňuje velmi svižné průjezdy zatáčkami, cítil jsem se jistě a jízdu i na okreskách jsem si skvěle užíval. Menší 17“ kola a pneu s vyšším profilem určitě přispěly k většímu komfortu jízdy a lepšímu tlumení nerovností než nižší pneu na 18“ discích, které jsem měl při minulém testu, bohužel 17“ jsou k dispozici jen v nejnižším modelu Elegance. Rezervní kolo se nedodává ani za příplatek, ale jen sada na dojetí, to už je dnes bohužel běžné. Vpředu jsou vnitřně chlazené kotouče a vzadu klasické, jejich účinnost je velmi dobrá.

ŘÍZENÍ má velmi dobrou odezvu. Řízení má variabilní účinek snižující se s rychlostí. Je přesné a má dobrou zpětnou vazbu. Jízda s Civicem je velmi zábavná. Kulatý kůží obšitý multifunkční volant se silným věncem je nastavitelný ve dvou osách.

ŘAZENÍ je zde jednostupňová převodovka CVT - variátor. Takže řazení zde zcela odpadá. Na středovém tunelu jsou tlačítka na přepínání P, D, R a N. Pod volantem jsou pádla, těmi se ovládá rekuperace, ale lze ji potřeba nastavovat před každým brzděním. Otáčkoměr zde není, jen využití motoru v procentech.  

INTERIÉR Hlavní- horní část palubní desky je z černého měkčeného plastu. Interiér je kvalitně zpracovaný a působí dobře na pohled. V přístrojovém štítu je nyní barevný LCD displej, vpravo je klasický tachometr, vlevo je kruhový ukazatel využití výkonu motoru případně rekuperace, v něm se variabilně zobrazují údaje palubního počítače, navigace, zobrazení toku energií atd., mezi těmito kruhovými přístroji je digitální ukazatel rychlosti a pod ním jsou údaje aktivního tempomatu, rychlostní omezení, dole je pak ukazatel stavu paliva. Vzhled přístrojů se zůstává stejný i v režimech Sport a Econ, mění se jen barva na digi zobrazením rychlosti. Palubní počítač se ovládá otočným ovladačem vlevo na volantu, (průměrná spotřeba, dojezd, průměrná rychlost, doba jízdy), má dvě paměti A a B. Interiér a pojetí palubní desky a zejména ovládání ventilace-klimatizace se mi velmi líbí.

Kvalitně hrající originál audio s MP3 a DAB radiem a ovládáním tlačítky vlevo na volantu s osmi reproduktory a připojením přes USB nebo AUX, se 7“ barevným dotykovým displejem i s navigací. Ale ani při maximální hlasitosti není moc hlasité. Klávesnice navigace není podle abecedy, ale jako počítačová klávesnice (to není moc praktické). Ovládání hlasitosti je opět zpět klasickým otočným ovladačem vlevo na displeji, což určitě chválím. Na středovém tunelu je ještě klasické USB pro audio a další pro nabíjení, vedle je 12 V zásuvka. Kožený volant s ovládáním radia, palubního počítače a aktivního tempomatu je seřiditelný ve dvou osách. Automatická duální klimatizace s nastavováním teploty po půl stupních se třemi kruhovými ovladači, další funkce (včetně vyhřívání sedaček) se ovládají tlačítky, má svůj vlastní displej, toto řešení se mi líbí a je velmi intuitivní a praktické, proti ovládání přes středový displej, což má spoustu moderních konkurentů. Vůz se startuje červeně podsvíceným tlačítkem, které je vpravo od volantu. Zadní sloupky omezují výhled šikmo vzad. Ve výbavě je systém rozpoznávání dopravních značek (zákazových - předjíždění, omezená rychlost), detekci vozů v mrtvém úhlu, varování opuštění jízdního pruhu, automatické přepínání dálkových světel, varování před čelní srážkou, asistent pro vyjíždění z parkovacího místa, parkovací kameru a přední a zadní čidla parkování. Rozpoznávání zákazových značek funguje velmi dobře i za tmy.

Přední tmavošedě čalouněné vyhřívané sedačky se svislými pruhy jsou pohodlné, nastavitelnou bederní opěrku a výškově stavitelná je pouze sedačka řidiče. Sedačky nabízejí sportovní posez a dobré boční vedení, v zatáčkách podrží. Vzadu je dostatečný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu jsem tentokrát naměřil 76 cm, sedák 47 + 29 cm prostor pro kolena, při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou (vzhledem k velikosti a třídě vozu), ale nad hlavou tolik místa není - pouze 89 cm (hlava těsně u stropu). Vůz má elektrické ovládání všech 4 oken, hlavní ovladač je na řidičových dveřích, kde se do kapsy vejde i větší láhev.

Velikost zavazadlového prostoru je pouze 415 litrů, ale na první pohled tak nepůsobí, je trochu nižší ale dostatečně široký a poměrně dlouhý. Po sklopení zadních sedaček vznikne téměř rovná plocha (schod je v kufru v zúžení mezi podběhy, stejně jako u předchůdce). Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po jejich sklopení se objem zvětší na 1220 litrů až po strop. Objem kufru zůstal na podobné úrovni jako u předchůdce. Zadní sedáky už není možné odklápět nahoru, tak jako u deváté generace Civicu (nádrž je nyní klasicky pod zadními sedačkami). Změřil jsem rozměry zavazadlového prostoru - šířka 104 cm (zužuje se mezi podběhy 86 cm), výška 51 cm, délka v rovině podlahy 90 cm, po sklopení sedáků se prodlouží až na 175 cm k přední sedačce, ložná plocha 159 cm. Nad kufrem je netradiční roletka, která se navíjí do boku. Tvar kufru není zcela pravidelný, zasahují do něj podběhy, kde je i zvýšená podlaha. Přístup do kufru je dobrý velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je 69 cm nad zemí, ale hlavně 16 cm nad podlahou kufru. Po otevření kufru je spodní hrana víka kufru - zámek cca 177 cm nad zemí, což není moc vysoko, v plastu na spodní straně víka kufru jsou 2 prohlubně určené pro uchopení při zavírání (mechanické což preferuji před elektrickým).

BEZPEČNOST Civic má 8 airbagů, včetně kolenního pro řidiče a středového pro cestující vpředu. Stabilizační systém ESP (VSA) je vypínatelný. Testovaný vůz má systémy podpory řízení (ADAS): systém rozpoznávání dopravních značek (zákazových - předjíždění, omezení rychlosti), detekci vozů v mrtvém úhlu, varování opuštění jízdního pruhu, automatické přepínání dálkových světel, varování před čelní srážkou, asistent pro vyjíždění z parkovacího místa, asistent pro jízdu v kolonách. asistent pro jízdu v dopravní zácpě, protikolizní systém při nízké rychlosti, systém pro zmírnění rizika vyjeté z komunikace, inteligentní omezovač rychlosti. 4 kotoučové brzdy, přední ventilované mají dobrou účinnost. Při panickém brzdění se rozsvítí varovné blikače a je tu systém ecall. Vůz má aktivní kapotou, která snižuje možnost zranění chodců. Civic má full LED diodové světla, které výborně svítí zejména ty dálkové. Automatické přepínání světel funguje celkem spolehlivě. Blikače mají funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici.

DESIGN nového Civicu se velmi povedl, je nadčasový a elegantní. Přední nárazník s černou mřížkou pro chladič, v rozích v černém plastu jsou mlhovky, štíhlé protáhlé hlavní LED světlomety. Černá maska má mřížku ve tvaru včelích pláství s velkým znakem Honda, která navazuje na hlavní světlomety. Boční linie oken je na vodorovné úrovni, C-sloupky jsou odlehčeny zatmaveným okýnkem. Na bočních dveřích je prolis, který stoupá od prahu do půlky zadního kola. Zadní dělená světla lehce vystupují z obrysu vozu, mají průběžný červený pás, pod zadním spojlerem v černé barvě. Zadní sklo už není dělené, tak jako u předchozích modelů a má stěrač. V rozích zadního nárazníku jsou odrazky, takzvané kočičí oči. Spodek zadního nárazníku lemuje matný černý difuzor, po jeho stranách jsou naznačeny falešné koncovky výfuku. Vozu chybí jakékoliv ochranné lišty na náraznících a dveřích. Proti předchozímu modelu desáté generace narostl Civic o 35 mm, do délky a 37 mm v rozvoru, to se projevilo zejména uvnitř, kufr zůstal na úrovni předchůdce, na délku je nyní Civic skoro stejně dlouhý jako Octavie druhé generace. Testovaný vůz vypadá velmi atraktivně, ale nevypadá tak sportovně jako předchozí generace, design je nadčasový spíš umírněnější, ale myslím si, že je to naopak výhoda a že se časem tolik neokouká. 

CENA Vůz v nejnižší dostupné výbavě Elegance je nabízen za nemalých 849.900 Kč, aktuálně je akční cena 794.900 Kč (první čtvrtletí 2025), v této výbavě najdeme: ESP, 8x airbag, palubní počítač, př. mlhovky, full LED světla, centrál s dálkou, alarm, bezklíčkové otvírání a startování, aktivní tempomat, 4x el. okna, el. ovl. sklopná zrcátka, přední a zadní parkovací čidla, zadní parkovací kamera, audio systém s osmi repro, radio s DAB a MP3 s ovl. na volantu, navigace se 7“ multimediálním dotykovým  displejem, automatická dvouzónová klimatizace, el. ruční brzda s asistentem rozjezdu do kopce, 17“ Alu kola s pneu 215-50, kožený volant, vyhřívané přední sedačky s nastavitelnou bederní opěrou, řidičova výškově nastavitelná, bezpečnostní paket ADAS : systém rozpoznávání dopravních značek (zákazových - předjíždění, omezená rychlost), varování opuštění jízdního pruhu, automatické přepínání dálkových světel, varování před čelní srážkou, asistent pro vyjíždění z parkovacího místa, asistent pro jízdu v kolonách. asistent pro jízdu v dopravní zácpě, protikolizní systém při nízké rychlosti, systém pro zmírnění rizika vyjetí z komunikace, inteligentní omezovač rychlosti, stěrače s dešťovým senzorem, navigační systém. Zvláštní výbava: Detekce objektů v mrtvém úhlu + asistent při couvání z parkovacího místa za 10.000 Kč. Aktuální cena je 805.900 Kč.

 

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :    - rozumná spotřeba, při úsporné jízdě i kolem 4-5-ti litrů

                - zrychlení a pružnost, systémový výkon 

                - dobré fungování hybridního systému

                - při běžné jízdě ticho v interiéru

                - velmi dobré jízdní vlastnosti a pohodlí na 17“ kolech

                - design a zpracování interiéru

                - velmi nízká spotřeba ve městě 3-5 litrů

                - v základní výbavě full LED světla s automatickým přepínáním  

                - vítěz ankety auto roku 2023 v ČR

                - aktivní tempomat

                - nadčasový design

                - asistenční systémy

                - výborně svítící přední LED světla

                - digitální LED přístroje s klasickým vzhledem   

                - pohodlné přední sedačky, sportovní posez

                - zadní stěrač   

                - prostor na zadních sedačkách (na nohy)

                - bohatá základní výbava

                - ovládání klimatizace - kruhové ovladače

                - zadní sedačky se sklápí do roviny

                - bezklíčkové otvírání a startování  

                - klasické USB sloty pro audio a nabíjení

MÍNUSY:    - rekuperaci pádly nutno nastavit před každým brzděním    

                  - nízké víko kufru (po otevření) 177 cm

                  - vyšší cena

                  - menší palivová nádrž - 40 litrů

                  - pouze jediný motor a karoserie v nabídce kromě Type R

                  - tiché audio na maximum

                  - omezený prostor pro hlavu vzadu

                  - chybí rezervní kolo

                  - jediná karoserie v nabídce

                  - vyšší nákladová hrana (od podlahy kufru 16 cm) 

                  - schod a zúžení v kufru               

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1993 cm3 řadový zážehový 4 válec                                                                                      

Výkon 105 kW (143 k) /6.000 ot./min., točivý moment 186 Nm 4.500 ot./min.
elektromotor 135 kW (184 k) 315 Nm, baterie 1,05 kW,1stupň. převodovka, pohon př. kol
Rozměry D x Š x V 4.551 - 1.802 - 1.408 mm, rozvor 2.734 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.442 kg , užitečná 423 kg, celková 1.865 kg                                 

Nádrž na 40 l paliva. Zavazadlový prostor 415 / 1220 litrů                                                                                                                          

Pneu 215 - 50 R17 Michelin E-Primacy - letní
Zrychlení 0 -100 km/h za 7,8 s, max. rychlost 180 km/h
Spotřeba paliva dle WLTP 4,7 l/100km kombinace

Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 633 km - 4,8 l/100 km, zrychlení z 0 na tachometrových 100 za 8,1 s.

Resume: zajímavá alternativa k evropským hatchbackům: Golfu, Leonu, Focusu, Astře a Meganu a 308-čce, atraktivní sportovně laděný hatchback s velmi dobře fungujícím hybridním systémem. Bohužel pouze s jedinou motorizací a karosérií.

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu