Vyhledávání

Test Hondy Jazz Crosstar 1,5 MMD Executive

Test Hondy Jazz Crosstar 1,5 MMD Executive

Test Hondy Jazz čtvrté generace s automatickou převodovkou CVT se motorem 1,5 litru s mild hybridní podporou, celkem jsem s ní najezdil 1306 km.

MOTOR o objemu 1,5 litru (1498 cm3) má rozvod DOHC s proměnným časováním ventilů i-VTEC má výkon 72 kW až v 5.500 - 6.400 otáčkách, točivý moment 131 Nm dosahuje až ve 4.500 - 5.500 otáčkách. Výkon motoru je posazený ve středních a vyšších otáček. V kopcích je motor nutné držet ve vyšších otáčkách. Vůz nemá otáčkoměr, takže není možné zjistit, kolik při jaké rychlosti točí. Samotný motor je v nižších a středních otáčkách průměrný, naštěstí mu pomáhá elektromotor s výkonem 80 kW a točivým momentem 253 Nm. Motor se připojuje zejména při rozjezdu a obecně při zrychlování, funguje to velmi dobře a elektromotor vůz výrazně zrychluje. Jakmile sundáte nohu z plynu začne elektromotor fungovat jako generátor a dobíjí baterie uložené pod podlahou kufru, rekuperace probíhá výrazněji až v režimu řazení B.

Spotřeba při jízdě po běžné silnici je spotřeba kolem 4-4,5 litrů. Na dálnici je spotřeba kolem 6-6,5 litrů. Po městě vynikne výhoda hybridního pohonu a jezdíte jen mezi 3-5 litry. Jazz má systému Start - stop, kdy se po zastavení motor vypne, po sundání nohy z brzdy, motor během okamžiku naskočí a můžete se bez prodlevy rozjet. Spotřeba se během celého testu - 1306 km ustálila na příznivé hodnotě 4,7 l/100km (dle palubního počítače) což je méně než uvádí výrobce 4,8 většinu z těchto kilometrů jsem jezdil spíš úsporným stylem. Udávaná maximálka je 173 km/h, tu jsem nezkoušel, zrychlení z 0-100 km/h za 9,9 s, já jsem se na tachometrových 100 dostal už za 9,7 s.

PODVOZEK Je dobře naladěn, dobře tlumí nerovnosti, v zatáčkách dobře drží zvolenou stopu na letních - Dunlop Enesave EC300 o rozměru 185-60 R16 na originálních černostříbrných desetipaprskových 16“ Alu kolech, v zatáčkách se více naklání. Podvozek umožňuje svižné svezení na klikatých silnicích, kde dobře sedí, jak je u vozů Honda dobrým zvykem. Vůz má stabilizační systém ESP (VSC).

ŘÍZENÍ je příjemné s variabilním účinkem elektrického posilovače. Kožený multifunkční dvouramenný volat se silným věncem se dobře drží.

ŘAZENÍ Automatická bezestupňová převodovka CVT funguje dobře bez jakýchkoliv rázů, řadí plynule. Bohužel do její funkce není možné nijak zasáhnout, na rozdíl od předchůdce, kteří měli pádla pod volantem a řadit předvolené stupně. V kopcích se motor vytáčí až ke 4.000 otáčkám a motor je hlučný. Otáčky motoru s rychlostí neznáme, protože chybí otáčkoměr. Jsou k dispozici dva stupně pro jízdu dopředu, klasické D a B, kdy vůz více rekuperuje a po sundání nohy z plynu více zpomaluje a dobíjí akumulátory.

INTERIÉR Palubní deska je z tvrdých plastů, částečně čalouněná. Interiér v šedé barvě je kvalitně zpracovaný. Palubní deska má před řidičem 7“ displej. Vlevo je ukazatel stavu baterie, vpravo je ukazatel stavu paliva - obojí led diody. Na hlavní 7“ displeji, se zobrazuje rychlost, údaje palubního počítače a různé asistenční systémy. Světla mají funkci automatického přepínání, systém funguje velmi dobře. Blikače mají funkci trojbliku pro přejíždění z pruhů na dálnici.

Uprostřed palubní desky je originál radio s MP3 se osmi reproduktory a dobrým zvukem má ovládání i na volantu a přes 9“ barevný dotykový displej, který slouží i pro navigaci. Klávesnice navigace není řazena abecedně, občas mě vedla úplně mimo trasu a dálnici, celkově ovládání a nastavení navigace není úplně optimální. Automatická klimatizace s nastavováním kruhovými ovladači a vlastním displejem, má zdařilé ovládání i vzhled. Dvouramenný volant s koženým potahem ovládáním radia, aktivního tempomatu je seřiditelný ve 2 osách.

Přední sedačky jsou poměrně pohodlné, sedadlo řidiče je výškově nastavitelné, obě jsou vyhřívané. Vzadu je velmi slušný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 80 cm - sedák 45 + 35 cm prostor pro kolena při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou (vzhledem k velikosti a třídě vozu) i vzadu nad hlavou 89 cm. Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech 4 oken, hlavní ovladač je na dveřích řidiče, kde je kapsa, kam se vejde menší láhev.

Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 298 litrů což je průměrná hodnota. Při sklopení zadních sedaček (včetně sklopení sedáků, které se sníží) vznikne zcela rovná plocha. Systém sklápění funguje perfektně a jedním pohybem sedák zajede k podlaze. Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po jejich sklopení se objem zvětší na 1199 litrů. Zadní sedáky je možné odklopit i nahoru a za předními sedadly vznikne velký prostor pro zavazadla, je možné tam umístit napříč třeba kolo nebo velkou televizi. Naměřil jsem rozměry zavazadlového prostoru - šířka 100,5 cm, výška 56 cm, délka v rovině podlahy 60 cm, po sklopení sedaček je ložná plocha dlouhá 133 cm. Tvar kufru je pravidelný a nezasahují do něj nijak výrazně žádné výstupky a podběhy. Pod podlahou kufru bohužel není rezerva (díky baterie mild hybridního systému tam není místo), ale jen sada na dojetí a prostor pro další drobnosti. Přístup do kufru je dobrý velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je pouze 64 cm nad zemí a 7,5 cm nad podlahou kufru. Po otevření kufru je spodní hrana víka kufru - zámek cca 186 cm nad zemí, na spodní straně víka je vpravo prohlubeň na zavírání kufru.

BEZPEČNOST Vůz je vybaven šesti airbagy + kolenním u řidiče. Stabilizační systém ESP (VSA) je ve standartní výbavě. Ve výbavě jsou k dispozici asistenční systémy -  varování při opuštění jízdního pruhu a před čelní srážkou, systém rozpoznání zákazových značek. Automatické přepínání dálkových a tlumených světel funguje výborně. Kotoučové brzdy jsou na všech kolech a vůz velmi dobře brzdí.

DESIGN Jazz Crosstar má jiné mohutnější nárazníky proto narostl do délky o 46 mm, šířka díky plastovým lemům kol narostla o 31 mm. Jazz se vyrábí v jediné pěti dveřové karosérii. Design se proti změnil proti předchůdci zakulatil a je takový hravější. Verze Crosstar se liší proti bežnému Jazzu v detailech, mohutnější přední maska s vodorovnými lamelami a nárazník má spojler, v rozích nárazníku jsou kulaté mlhovky s plastovým šedým rámečkem, kola jsou lemovány šedým plastem, který navazuje na prahové lišty a nárazníky. Boční linie mírně stoupá směrem k zádi vozu, vpředu i vzadu je malé trojúhelníkové okénko. Přes kliky dveří vede prolis rovnoběžný se spodní hranou bočních oken. Zadní část vozu je povedená, sdružené světla, jsou dělená a navazují na C-sloupek, nad zadním sklem je spojler, stejně jako střecha v odlišné - černé barvě (příplatkové). V rozích zadního nárazníku jsou odrazky a dole uprostřed je naznačen stříbrný matný difuzor. Na střeše jsou podélné stříbrné nosníky - hagusy. V nabídce je i varianta bicycle pack s tažným zařízením a nosičem Thule na dvě kola.

CENA Vůz byl ve výbavě Dynamic nabízen za akční cenu 564.900 Kč (11/21), katalogová cena je 609.900 Kč v této výbavě najdeme ESP, asistent pro rozjezd do kopce, protikolizní systém, varování před čelní srážkou a opuštění jízdního pruhu, asistent pro jízdu v kolonách systém rozpoznávání dopravních značek, 7x airbag, palubní počítač, LED hlavní a denní světla, automatické přepínání světel, přední mlhovky, centrál s dálkou, bezklíčkové otvírání a startování, alarm, 4x el. okna, el. zrcátka - sklopná, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu, 8 repro 376 W, multifunkční dotykový displej s navigací, automatická klima, tempomat, přední a zadní čidla parkování, stěrače s dešťovým senzorem, systém start stop, zatmavená zadní okna, 16“ Alu kola, výškově nastavitelný volant a sedačky řidiče i spolujezdce.                   

Příplatková výbava: dvoutónové barevné provedení 19.000, metalíza 13.900 Kč. Doplňky celkem za 32.900 Kč. Celková cena po slevě je tak 597.800 Kč.

          

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :   - dobré jízdní vlastnosti a brzdy

                - automatické přepínání světel

                - adaptivní tempomat  

                - bezklíčkové otvírání a startování       

                - samostatné ovládání klimatizace

                - bezpečnostní jízdní asistenty

                - bohatá výbava

                - ovládání audia na volantu

                - variabilní interiér a kufr

                - prostor vzadu pro nohy a hlavu

                - zadní sedačky se dají jednoduše sklopit do roviny a odklopit nahoru

                - atraktivní vzhled 

MÍNUSY:   - nemožnost ovlivnit řazení

                 - vysoko položený točivý moment - slabý motor v nižších a stř. otáčkách

                 - motor se v kopcích hodně vytáčí, není možno ovlivnit

                 - nemá otáčkoměr     

                 - nemožnost ovlivnit hybridní systém

                 - chybějící rezervní kolo

                 - navigace naváděla mimo dálnici - nesmyslné trasy

                 - pouze jediná motorová varianta

                 - vysoká cena    

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1498 cm3 řadový zážehový 4 válec                                                                                     

Výkon 72 kW (98 k) /5.500-6.400 ot./min., točivý moment 131 Nm 4.500-5.000 ot./min.
bezestupňová převodovka CVT, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V  4.090 - 1.725 - 1.556 mm, rozvor 2.520 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.250 kg, užitečná 460 kg, celková 1.710 kg                                 

Nádrž na 40 l paliva. Zavazadlový prostor 298/1199 litrů                                                                                                                          

Pneu 185 - 60 R16 Dunlop Enesave EC300 - letní
Zrychlení 0 - 100 km/h za 9,9 s, max. rychlost 173 km/h
Spotřeba paliva 4,8 l/100km kombinace

Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 1306 km - 4,7 l/100km

Resume: vůz 4 metrové délky nabízí prostorný a variabilní interiér. Dobré jízdní vlastnosti. V nabídce je pouze jediný benzínový atmosférický motory s mild hybridní technologií. Verze Crosstar je pouze v jediném stupni výbavy, minimální možnost vlastní individualizace výbavy.

 

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu