Vyhledávání

Test Hyundae i30 Fastback 1,0 Turbo

Test Hyundae i30 Fastback 1,0 Turbo

Test třetí generace Hyundae i30 v nové karosářské verzi Fastback, s přeplňovaným litrovým tříválcovým motorem 1,0. Jedná se o Korejský vůz, ale vyráběný u nás v Nošovicích.

MOTOR  je nový přeplňovaný litrový tříválec - 1,0 T-GDi , který dává 88 kW dosahovaných v 6.000 otáčkách a 172 Nm točivého momentu, který je k dispozici od 1.500 do 4.000 otáček. Turbo začíná zabírat lehce nad 2.000 otáček, kdy motor zatahuje a zrychluje až do 6.000 otáček do maximálního výkonu, optimální je se držet se nad 2.000 otáček.

Spotřeba při běžné jízdě je kolem 6-ti litrů, ale úsporným stylem, trvalou rychlostí kolem 80- 100 km/h je možné se dostat až na hodnoty kolem 4 -5 litrů. Jízda po městě znamená spotřebu kolem 7-mi litrů. Na dálnici při dodržování předpisů je spotřeba kolem 7,5 litru. Při svižnější sportovní jízdě je spotřeba podobná té dálniční někde kolem 7-8-mi litrů. Během celého testu 732 km, jsem dosáhl spotřeby 5,5 (dle palubního počítače), spotřeba vyšší  jen o 0,2 litru než udává výrobce (5,2 kombinovaná, 4,6 mimo město a 6,0 ve městě) ale myslím si, že palubní počítač uvádí optimistické hodnoty, vzhledem k tomu kolik mělo být ještě benzínu v nádrži a kolik tam skutečně zůstalo.

Udávanou maximálku 188 km/h jsem nezkoušel, zrychlení z 0-100 km/h za 11,5 s, mě se povedlo zrychlit na tachometrových 100 už za 9,1 s stačila mi na to plně vytočená dvojka. Vůz nabízí dobrou dynamiku a zrychlení ve středních otáčkách nad 2000. Motor je velmi kultivovaný a tichý do 140 je ve voze ticho). Během zrychlování se nad 3.000 otáček ozývá klasický zvuk tříválce.

Ještě v létě 2018 se Fastback nabízel pouze s benzínovými turbomotory 1,0 a 1,4. Od září 2018 je nově v nabídce i s naftovým motorem 1,6 CRDi ve dvou výkonových verzích, nově přibyla i sportovní verze N.

PODVOZEK Je dobře naladěný, lehce sportovnější proti běžné i30 (uvádí se o 15% tužší) na letních pneu 205 - 55 R16 Hankook Kinegry Eco2 na originálních elegantních 5-ti dvoupaprskových Alu kolech dobře drží stopu. V zatáčkách velmi slušně sedí, jen trochu hůř tlumí větší nerovnosti. V zatáčkách vás podrží a jízdu si můžete si užít sportovní svezení. Všechny i30 mají ve výbavě stabilizační systém  ESP. 4 kotoučové brzdy velmi dobře brzdí.

ŘÍZENÍ vůz se příjemně řídí, zdá se, že i řízení dává nyní lepší zpětnou vazbu. Řízení s elektrickým posilovačem má variabilní účinek snižující se s rychlostí.

ŘAZENÍ 6-ti stupňové manuální převodovky je velmi přesné s optimálními drahami. Převodovka má dlouhé převody - je optimálně zpřevodovaná, motor se při dálničních rychlostech zbytečně nevytáčí. Motor točí na 6-tku při 90-ti 2.000 ve 100 - 2.200, při 120 - 2.600 a při dálničním limitu 130 je to 2.800 otáček, ve 150 km/h motor točí 3.300 otáček. Řadící páka s koženou hlavicí se dobře drží.

INTERIÉR Palubní deska je z měkčených plastů. Interiér je kvalitně zpracovaný a vypadá dobře i na pohled. Palubní deska s klasickým tvarem, s kapličkou s otáčkoměrem a rychloměrem před řidičem. Vlevo je otáčkoměr v něm je dole malý kulatý teploměr chladící kapaliny, vpravo rychloměr s ukazatelem stavu paliva, přístroje mají bílé podsvícení. Otáčkoměr má cejchování po 250 otáčkách. Displej palubního počítače je mezi hlavními přístroji. Zobrazuje tyto funkce - průměrná a okamžitá spotřeba, dojezd, doba jízdy ujetá vzdálenost, vnější teplota. Palubní počítač se ovládá tlačítky na volantu, má denní a celkovou paměť. Blikače mají funkci troj -bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Řidič od spolujezdce je oddělen středovým tunelem s loketní opěrkou (která je umístěná zbytečně vzadu a není možné ji nastavovat) pod kterou je úložný prostor. Na středovém tunelu před řadící pákou jsou odkládací prostory pro nápoje a mobilní telefon. Fastback má na rozdíl od i30 denní diodová světla umístěná našikmo v předním nárazníku.

Originál radio s CD/MP3 s USB/AUX připojením s 6-ti reproduktory s dobrým zvukem má ovládání vlevo na volantu. Audio má monochromatický displej s ovládacími tlačítky, ten trčí ze středu palubní desky do prostoru před čelním sklem. Na volantu s koženým potahem jsou tlačítka na ovládání audia, tempomatu a palubního počítače, je vyhřívaný a seřiditelný ve 2 osách. Poloautomatická klimatizace, má ovládání tlačítky a dva kruhové ovladače.

Přední sedačky mají anatomické tvarování a textilní potah, jsou pohodlné, řidičova je výškově nastavitelná. Vzadu je slušný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 72 cm (sedák 46 + 26 cm prostor pro kolena) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysoko, nad hlavou vzadu moc místa nezbývá jen 90 cm (hlava těsně pod stropem). Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech čtyř oken, hlavní ovladač je na dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde i litrová láhev. Boční zrcátka jsou elektricky ovládaná.

Velikost zavazadlového prostoru je 450 litrů, což je u liftbacků spíš průměrná hodnota. Po sklopení opěradel nevznikne rovná plocha, u sedaček je 9 cm schod. Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po jejich sklopení se objem zvětší na 1351 litrů. Naměřil jsem rozměry zavazadlového prostoru - šířka 102 cm, výška 51 cm, délka v rovině podlahy 81 cm po sklopení se ložná plocha prodlouží na 150 cm k sedačkám až 169 cm. (Tvar kufru je poměrně pravidelný bez výrazných výstupků. Pod podlahou kufru je dojezdová rezerva o rozměru 125-80 D16. Přístup do kufru velkým vstupním otvorem je, ale ztížen vysokou nákladovou hranou, ta je 81 cm nad zemí a 28 cm nad podlahou kufru (takže manipulace s těžšími zavazadly bude komplikovanější). Po otevření kufru je spodní hrana víka kufru -zámek cca 181 cm nad zemí, v plastu na spodní straně víka je jedno madlo vpravo určené pro uchopení při zavírání.

BEZPEČNOST  i30 má v základu kompletní sadu 6-ti airbagů. ESP je součástí základní výbavy všech modelů i30 stejně tak i tyto asistenční systémy : asistent vedení v jízdních pruzích LKAS, sledování pozornosti řidiče, autonomní nouzové brzdění před čelním nárazem FCWS, asistent rozjezdu do kopce HAC, funkce varovného blikání při panickém brzdění. Úchyty dětských sedaček ISOFIX. Kotoučové brzdy jsou na všech kolech, vůz výborně brzdí. Při překročení rychlosti 16 km/h se vůz automaticky zamkne.

DESIGN Nový model Fastback je pouze o 11 cm delší a o 3 cm nižší, rozvor zůstal zachován, jako klasického hatchbacku. i30 má mohutnou přední masku, lemovanou chromovanou lištou, v podstatě chybí klasická nárazová část předního nárazníku. Přední světla jsou hodně vytažena do boku. V rozích nárazníku jsou u Fastbacku našikmo umístěné denní LED světla, pod nimi ještě malé kulaté mlhovky. Fastback se liší od hacbacku již od A sloupku, má sníženou střechu, která za B sloupkem plynule klesá. Pro zadní část jsou typická velká dělená světla, která jsou vytažená až do boku, zadní víko plynule přechází do spojleru, chybí zadní stěrač, RZ je ve spodní části zadního nárazníku, dole je černá lišta, nad zadním nárazníkem jsou 2 mlhovky. Z hlediska praktičnosti mi na voze chybí ochranné lišty dveří a nárazníků. Fastback je v podstatě takové pětidveřové kupé.

CENA testovaný model je ve výbavě Trikolor za cenu 449.990 Kč 9/2018 v této výbavě najdeme : ESP, 6x airbag, palubní počítač, centrál s dálkou s alarmem - sklopný klíček, 4x el. okna a zrcátka, tempomat s omezovačem rychlosti, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu, 4 repro + USB, bluetooth handsfree, manuální klima, dojezdová rezerva, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, automatické světlomety, el. ovládání zrcátek, dešťový senzor, 5-ti letá záruka bez omezení kilometrů.

Příplatková výbava: paket Komfort: kožený volant a hlavice řad. páky potažená kůží, LED denní světla, mlhovky, přisvěcování do zatáčky, zadní parkovací čidla, alu kola s pneu 205-55R16 za 22.000, metalíza za 16.900 Kč. Celková cena příplatkové výbavy je 38.900 Kč. Celková cena vozu je 488.890 Kč.

 

 

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - provedení interiéru a použité materiály

                  - dobrá spotřeba i dynamika od středních otáček

                  - dobře sedí v zatáčkách

                  - automatické přepínání světel

                  - dobře tvarovaný volant + ovladače

                  - přesné řazení a dlouhé převody

                  - klasická ruční brzda

                  - pohodlné přední sedačky

                  - tichý motor

                  - 3 typy karosérie

MÍNUSY: - v nabídce pouze jeden dieselový motor

                  - podvozek hůř tlumí větší nerovnosti

                  - kufr není o mnoho větší než i30 hatchback

                  - horší výhled dozadu, chybí zadní stěrač

                  - pod 2.000 otáček motor moc nespolupracuje

                  - start stop vypíná studený motor již po 200 m jízdy

                  - vysoká nákladová hrana kufru

                  - chybí kapsy na zadní straně opěradel

                  - po otevření oken vzduch silně rezonuje

                  - loketní opěrka je dost vzadu a není nastavitelná

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 998 cm3 řadový zážehový přeplňovaný 3 válec, plní Euro 6                                                                                      

Výkon 88 kW (120 k) /6.000 ot./min., točivý moment 172 Nm 1.500 - 4.000 ot./min.
6-mi stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V  4.455 - 1.795 - 1.425 mm, rozvor 2.650 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.307 kg, užitečná 513 kg, celková 1.820 kg                                 

Nádrž  na 50 l paliva. Zavazadlový prostor 450/ 1351 l.                                                                                                                           

Pneu 205 - 55 R16 Hankook Kinergy Eco2 - letní

Zrychlení z 0 -100 km/h za 11,5 s, max. rychlost 188 km/h
Spotřeba paliva 4,6 mimo - 6,0 město - 5,2 l/100km  kombinace


Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 732 km - 5,5 l/100km, zrychlení na tachometrových 100 km/h za 9,1 s.

Resume: nová karosářská varianta i30. Testovaný vůz s nižší výbavou a základním benzínovým motorem - litrovým přeplňovaným tříválcem. Vůz nabízí slušné svezení s rozumnou spotřebou.

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu