Vyhledávání

Test Hyundae i30 Fastback 1,5 Turbo mild hybrid

Test Hyundae i30 Fastback 1,5 Turbo mild hybrid

Test třetí generace faceliftovaného Hyundae i30 s pětidveřovou karosérií Fastback, s přeplňovaným motorem 1,5 mild hybrid s manuální šestistupňovou převodovkou. Jedná se o Korejský vůz, ale vyráběný v Nošovicích na Moravě.

MOTOR turbem dopovaný čtyřválec - 1,5 T GDi , který dává 117 kW dosahovaných v 5.500 otáčkách a 253 Nm točivého momentu, který je k dispozici už od 1.500 až do 3.500 otáček. Turbo začíná zabírat už od cca 1.800 - 2.000 otáček, motor zatahuje a zrychluje až do 5.500 otáček do maximálního výkonu, optimální je se držet v oblasti nad 2.000 otáček. V režimu Sport nabídne vůz velmi svižné sportovní svezení (dále mód Eco a Normal).

Spotřeba při běžné jízdě je kolem 6-ti litrů, úsporným stylem (do 100 km/h) je možné se dostat až na hodnoty mezi 5-6-ti litry. Naopak při svižnější sportovní jízdě jsem jezdil kolem 7-8-mi litrů. Jízda po městě znamená spotřebu mezi 7-10 litry. Při jízdě po dálnici při dodržování předpisů (130 m/h) je spotřeba kolem 7-mi litrů. Během celého testu 543 km, jsem dosáhl spotřeby 6,6 (dle optimistického palubního počítače), spotřeba vyšší zhruba o víc jak litr než udává výrobce (5,4 kombinovaná, 5,0 mimo město a 6,2 ve městě) ale myslím si, že palubní počítač uvádí optimistické hodnoty, vzhledem k zůstatku benzínu v nádrži. Udávanou maximálku 210 km/h jsem nezkoušel, zrychlení z 0-100 km/h za 8,6 s, mě se povedlo zrychlit na tachometrových 100 už za 8,4 s na třetí rychlostní stupeň. Vůz nabízí dobrou dynamiku a zrychlení už od nižších otáček. Motor je velmi kultivovaný a tichý a zhruba do 140 ho příliš nevnímáte. Při zrychlování nad 3.000 otáček je hluk od motoru už výraznější.

PODVOZEK Je dobře naladěný, kompromis mezi komfortem a tím jak dobře drží v zatáčkách, na letních pneu 225 - 45 R17 Michelin Primacy 4 na originálních krásných šedostříbrných 10-ti paprskových Alu kolech. V zatáčkách velmi dobře sedí a přesto dobře tlumí nerovnosti (proti dříve testované předfaceliftové verzi na 18“ kolech). Všechny i30 mají ve výbavě stabilizační systém ESP a víceprvkovou zadní nápravu. Vůz má elektrickou ruční brzdu, kotoučové brzdy na všech čtyřech kolech a velmi dobře brzdí.

ŘÍZENÍ vůz se velmi dobře řídí. Řízení s elektrickým posilovačem má variabilní účinek snižující se s rychlostí a je přesné. Kulatý kožený volant se širším věncem se dobře drží, nahoře za deset minut dvě má vybrání.

ŘAZENÍ šestistupňové manuální převodovky je přesné s optimálními drahami. Převodovka má kratší převody - proti automatu, jsou otáčky na nejvyšší stupeň o cca 400-500 otáček vyšší, motor se při dálničních rychlostech zbytečně vytáčí (kolem 3.000). Motor točí na šestku při 90-ti 2.100 ve 100 - 2.350, při 120 - 2.650 a při dálničním limitu 130 je to 2.900 otáček, ve 150 km/h motor točí pouze 3.250 otáček. Řadící páka má klasický tvar s koženou hlavicí.

INTERIÉR Palubní deska je celá z měkčených plastů. Interiér je kvalitně zpracovaný a vypadá na pohled velmi dobře. Palubní deska má kapličku s klasickým otáčkoměrem, ale digitálním rychloměrem uprostřed. Vlevo je otáčkoměr, vpravo nahoře teploměr chladící kapaliny, pod ním ukazatel stavu paliva, uprostřed LCD displej na něm rychloměr, který má tři různé barevné módy a grafické uspořádání, přístroje jsou bíle podsvíceny. Otáčkoměr je cejchován po 250 otáčkách. Uprostřed digitálního tachometru se zobrazuje palubní počítač - průměrná spotřeba, dojezd, doba jízdy, ujetá vzdálenost, vnější teplota (chybí průměrná rychlost) a údaje navigace a asistenčních systémů. Palubní počítač se ovládá tlačítky vpravo na  volantu, má denní a celkovou paměť. Blikače mají funkci nastavitelného troj, pěti nebo sedmi-bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Řidič od spolujezdce je oddělen středovým tunelem s loketní opěrkou (která je poměrně dost vzadu a není možné ji nastavit) pod kterou je úložný prostor. Na středovém tunelu jsou odkládací prostory pro nápoje a mobilní telefon, testovaný vůz má elektrickou ruční brzdu, takže místo páky je zde pouze tlačítko.

Originál radio s MP3 přehráváním přes USB připojení s 6-ti reproduktory s dobrým zvukem má ovládání vlevo na volantu. Testovaný vůz má navigaci s 10,25“ dotykovým displejem, ten trčí ze středu palubní desky do prostoru před čelním sklem. Na volantu s koženým potahem, jsou tlačítka na ovládání audia, tempomatu a palubního počítače, je vyhřívaný a seřiditelný ve 2 osách. Automatická dvouzónová duální klimatizace, má svůj modře podsvícený displej, který je pod výdechy ventilace uprostřed palubní desky, dva kruhové ovladače a ovládací tlačítka kolem displeje, nastavení teploty je po půl stupních.

Přední černé sedačky s koženými bočnicemi mají anatomické tvarování, jsou pohodlné, s elektrickým vyhříváním. Obě sedačky jsou výškově nastavitelné. Vzadu je průměrný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 71 cm (sedák 47 + 24 cm prostor pro kolena) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysoko, nad hlavou vzadu moc místa nezbývá jen 88 cm (hlava těsně pod stropem). Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech čtyř oken, hlavní ovladač je na řidičových dveřích, kde se do kapsy vejde i litrová láhev. Boční zrcátka jsou elektricky ovládaná a sklopná.

Velikost zavazadlového prostoru je 450 litrů, což je u liftbacků spíš průměrná hodnota. Po sklopení opěradel vznikne téměř rovná plocha s malým schodem. Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po jejich sklopení se objem zvětší na 1351 litrů. Naměřil jsem rozměry zavazadlového prostoru - šířka 102 cm, výška 46 cm, délka v rovině podlahy 91 cm po sklopení se ložná plocha prodlouží na 152 cm k sedačkám až 168 cm. (Tvar kufru je poměrně pravidelný bez výrazných výstupků. Pod podlahou kufru je jen malá schránka,  rezerva chybí, není pro ni ani žádný prostor vzhledem k baterii mildhybridního systému. Přístup do kufru velkým vstupním otvorem je, ale ztížen velmi vysokou nákladovou hranou, ta je 79cm nad zemí a 22,5 cm nad podlahou kufru (takže manipulace s těžšími zavazadly bude komplikovanější). Po otevření kufru je spodní hrana víka kufru -zámek cca 183 cm nad zemí, v plastu na spodní straně víka je vpravo madlo určené pro uchopení při zavírání.

BEZPEČNOST  i30 má ve výbavě kompletní sadu šesti airbagů, kolenní airbag je součástí výbavy modelu Style. ESP je součástí základní výbavy všech modelů i30 stejně tak i tyto asistenční systémy: asistent vedení v jízdních pruzích LKAS, sledování pozornosti řidiče, autonomní nouzové brzdění před čelním nárazem FCWS, asistent rozjezdu do kopce HAC, funkce varovného blikání při panickém brzdění. Úchyty dětských sedaček ISOFIX. Kotoučové brzdy jsou na všech čtyřech kolech, vůz velmi dobře brzdí. Nad 16 km/h se vůz automaticky zamkne.

DESIGN Fastback je pouze o 11 cm delší a o 3 cm nižší proti klasickému hatchbacku, rozvor je stejný. i30 má mohutnou přední masku, lesklou černou, v podstatě chybí klasická nárazová část předního nárazníku. Přední světla jsou hodně vytažena do boku - nově jsou v nich denní LED světla tvrovaná do položeného V. V rozích nárazníku umístěné jsou malé kulaté mlhovky. Fastback se liší od hacbacku již od A sloupku, má sníženou střechu, která za B sloupkem plynule klesá. Pro zadní část jsou typická velká dělená světla, která jsou vytažená až do boku, zadní víko plynule přechází do spojleru, postrádám zde, ale zadní stěrač, v dolní části nárazníku je černý plast na kterém je RZ, v nárazníku jsou dvě mlhovky. Na střeše není klasická anténa, ale žraločí ploutev v barvě vozu. Z hlediska praktičnosti mi na voze chybí ochranné lišty dveří a nárazníků. Fastback je v podstatě takové elegantní pětidveřové kupé.

CENA testovaný model je v nejvyšší výbavě Style za akční cenu 559.990 Kč 12/2021 (cena se od prosince o 20 tisíc zvýšila) standartní cena je 599.990 Kč. V této výbavě najdeme : ESP, 6x airbag vč. kolenního, palubní počítač, 7" digitální panel přístrojové desky, denní LED světla, centrál s dálkou s alarmem - sklopný klíček, bezklíčkové otvírání a startování tlačítkem, el. ovládání a sklápění zrcátek, dešťový senzor, el. parkovací brzda,  4x el. okna, vyhřívané přední sedačky, kožený vyhřívaný volant a hlavice řad. páky potažená kůží, tempomat s omezovačem rychlosti, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu, 6 repro + USB, bluetooth handsfree, automatická klima, přední a zadní parkovací čidla, parkovací kamera, alu kola s pneu 225-45R17, monitorování tlaku v pneumatikách, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, samostmívací vnitřní zrcátko, automatické světlomety, full LED přední světlomety, 5-ti letá záruka bez omezení kilometrů.

Příplatková výbava: metalíza za 16.900 Kč. Celková cena vozu je 576.890 Kč.

 

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :   - silný a pružný motor

                 - provedení interiéru a použité materiály

                 - v režimu sport opravdu pěkné svezení

                 - slušná spotřeba i dynamika od středních otáček

                 - dobře sedí v zatáčkách

                 - denní + hlavní LED světa, automatické přepínání

                 - digitální tachometr, mění vzhled podle módu

                 - tichý motor

                 - bohatá výbava

                 - režim eco, normal a sport

                 - bezklíčkové otvírání a startování

                 - čidla parkování a zadní parkovací kamera

                 - bezpečnostní a asistenční systémy

                 - 3 typy karosérie

MÍNUSY:   - digitální radio přeskakuje s analogovým

                  - jen obyčejný tempomat, adaptivní jen pro automat

                  - horší výhled dozadu

                  - malý otvor pro lyže v zadním opěradle jen 13 x 19 cm

                  - nepříliš přesný otáčkoměr - cejchování

                  - chybějící rezerva

                  - startovat je možné jen na neutrál

                  - chybí zadní stěrač  

                  - vysoká nákladová hrana kufru  

                  - po otevření oken vzduch silně rezonuje

                  - navigace zobrazuje názvy rybníků místo obcí

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1482 cm3 řadový zážehový přeplňovaný 4 válec, plní Euro 6                                                                                      

Výkon 117 kW (158 k) /5.500 ot./min., točivý moment 253 Nm 1.500 - 3.500 ot./min.
šestistupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V  4.455 - 1.795 - 1.425 mm, rozvor 2.650 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.339 kg, užitečná 511 kg, celková 1.850 kg                                 

Nádrž  na 50 l paliva. Zavazadlový prostor 450/ 1351 l.                                                                                                                           

Pneu 225 - 45 R17 Michelin Primacy 4 - letní

Zrychlení z 0 -100 km/h za 8,6 s, max. rychlost 210 km/h
Spotřeba paliva 5,0 mimo - 6,2 město - 5,4 l/100km  kombinace


Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 543 km - 6,6 l/100km, zrychlení na tachometrových 100 km/h za 8,4 s.

Resume: třetí generace i30 se nabízí ve třech karosériích, testovaný Fastback je  sportovní hatchback. Testovaný vůz s nejvyšší výbavou se silnějším z nabídky benzínových motorů (kromě sportovní verze N), se 160 koňovým turbomotorem o objemu 1,5. Vůz nabízí slušné svezení - silný motor a dobrý podvozek.

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu