Vyhledávání

Test Hyundae i30 kombi po faceliftu s 1,6 dieselem a novým dvouspojkovým automatem

Test Hyundae i30 kombi po faceliftu s 1,6 dieselem a novým dvouspojkovým automatem

Test druhé generace Hyundae i30 CW, kombíku po faceliftu s dieselovým motorem 1,6 nyní se 100 kW a automatickou sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Jedná se o Korejský vůz, ale vyráběný u nás v Nošovicích.

MOTOR k dispozici jsem měl verzi s povedeným dieselovým motorem - 1,6 CRDI posíleným na 100 kW dosahovaných ve 4.000 ot. (proti původním 94 kW), ale hlavně 300 Nm točivého momentu které jsou k dispozici mezi 1.750 - 2. 500 otáčkami (verze s automatem má o 20 Nm vyšší krouťák než manuál). Turbo výrazněji zabírá od 1.700 otáček a motor zatahuje a plynule zrychluje až do 4.000 otáček. Optimální je se držet mezi 2 - 3.000 otáček.

Spotřeba na běžné silnici je kolem 6-ti litrů, úsporným stylem (do 100 km/h) se dostanete na hodnoty kolem 4,5 - 5 litrů. Jízda v městském provozu znamená spotřebu kolem 7-mi litrů. Při jízdě po dálnici max. povolenou rychlostí (130) se spotřeba pohybuje kolem 6-ti litrů. Dosáhl jsem spotřeby 5,9 (dle palubního počítače) během celého testu - 648 km, na deklarované údaje výrobce jsem nedosáhl o litr a půl (4,4 kombinovaná  - tyto hodnoty jsou nereálné) a to si myslím, že palubní počítač uvádí optimistické hodnoty. Udávanou maximálku 193 km/h jsem nezkoušel, zrychlení z 0-100 km/h za 10,9 s, mě se povedlo na tachometrových 100 za 9,7 s automat měl v té době již zařazenou čtyřku. Vůz nabízí výbornou dynamiku a zrychlení. Motor je velmi kultivovaný a tichý (i ve160 bylo ve voze ticho), vůz má bezklíčkové startování tlačítkem na palubní desce.

PODVOZEK Je výborně naladěný na velkých letních pneu 225 - 45 R17 Hankook Ventus Prime2 na originálních elegantních 5-ti dvoupaprskových Alu kolech dobře drží stopu a poskytuje komfortní svezení. V zatáčkách dobře sedí a i přes větší kola podvozek dobře tlumí nerovnosti vozovky, na 16-ti palcových kolech bude komfort úplně optimální. Všechny i30 mají v základní výbavě stabilizační systém  ESP. 4 kotoučové brzdy vůz výborně zpomalují.

ŘÍZENÍ je nastavitelné ve třech modech (comfort, normal, sport) většinou jsem jezdil v nejtužší poloze sport (tlačítko je na volantu) vůz se příjemně řídí i když zpětná vazba od kol by mohla být lepší. Řízení s elektrickým posilovačem má variabilní účinek snižující se s rychlostí.

ŘAZENÍ 7-mi stupňové automatické dvouspojkové převodovky je možné pouze pákou a to v opačném smyslu než by bylo logické (vpřed vyšší stupně), pádla pod volantem nejde bohužel ani přiobjednat. Líbí se mi, že na displeji palubní desky i v automatickém módu vidíte na jaký rychlostní stupeň jedete. Řazení probíhá velmi plynule a neznatelně, automat řadí brzo už kolem 1.500 otáček, při 45 km/h pětku, v 55 km/h šestku a v 70 ti nejvyšší stupeň sedmičku. Převodovka umí podřadit až o 3 stupně dolu, při prudkém sešlápnutí plynu ze sedmičky až na čtyřku. Celkově funkčnost převodovky považuju za velmi zdařilou. 

Otáčkoměr je cejchován po pěti stech otáček, tak se z něj těžko odečítají přesné hodnoty. Převody jsou velmi dlouhé, takže se motor zbytečně nevytáčí. Motor točí na sedmičku při 90 km/h 1.550, při 100 - 1.750, ve 120 je to cca 2.100, při dálničním limitu 130 ukazují přístroje pouhých 2.200 otáček i ve 150 jsou otáčky jen 2.600.

INTERIÉR Palubní deska je celá z měkčeného plastu. Interiér je kvalitně zpracovaný a vypadá dobře i na pohled, po faceliftu nejsou v interieru žádné zásadní změny. Palubní deska má klasický tvar s kapličkou s otáčkoměrem a rychloměrem ve dvou zapuštěných tubusech před řidičem. V levém tubusu je otáčkoměr vpravo rychloměr, mají bílé podsvícení. Otáčkoměr je bohužel cejchovaný po 500 otáčkách. Barevný displej palubního počítače je mezi chromovaným tubusy. Zobrazuje tyto funkce - průměrná rychlost, spotřeba průměrná, graficky okamžitá, doba jízdy a 2 měřiče vzdálenosti. Palubní počítač se konečně ovládá z dobře dostupného místa - z volantu, má však pouze jednu paměť. Na tomto displeji se také zobrazují asistenční systémy - udržování jízdního pruhu, park asistent. Pod údaji palubního počítač se na velkém displeji graficky zobrazuje vlevo teplota chladící kapaliny, vpravo je palivoměr, mezi nimi se zobrazuje zařazený rychlostní stupeň. Vůz má bezklíčkové ovládání, startuje se tlačítkem na palubní desce, ovladač stačí mít u sebe nebo někde v autě, na klikách jsou gumová tlačítka těmi vůz zamykáme nebo odmykáme. Blikače mají funkci nastavitelného troj, pěti nebo sedmi-bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Řidič od spolujezdce je oddělen středovým tunelem s posuvnou loketní opěrkou (opěradlo nedrží a ujíždí pod rukou, když se trochu víc zatlačí) pod kterou je úložný prostor. Na středovém tunelu před řadící pákou je dost odkládacích prostorů pro nápoje nebo mobilní telefon. Nová i30 má elegantní diodová denní světla.

Originál radio s CD/MP3 s USB/AUX připojením s 6-ti reproduktory s dobrým zvukem má ovládání vlevo na volantu. Testovaný vůz má příplatkovou navigaci s dotykovým displejem. Volant s koženým potahem a ovládáním radia, tempomatu a palubního počítače je seřiditelný ve 2 osách. Automatická dvouzónová duální klimatizace je pod navigací a má samostatný modře podsvícený displej, kruhový ovladač a ovládací tlačítka jsou pod displejem, nastavení teploty je po půl stupních. Přední sedačky s černým koženým čalouněním jsou pohodlné a vyhřívané i větrané, řidičovo elektricky nastavitelné. Obě sedačky jsou výškově nastavitelné. Vzadu je velký prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 76 cm (sedák 49 + 27 cm prostor pro kolena) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou i nad hlavou vzadu je dost místa - 98 cm i přesto, že vůz má prosklené otvírací panoramatické okno (strop je díky tomu vzadu o 4 cm nižší). Prosklená střecha nemá moc velký otvor v maximálním otevření. Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech 4 -oken, hlavní ovladač je na dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde tři čtvrtě litrová láhev. Boční zrcátka jsou elektricky ovládaná i sklopná.

Velikost zavazadlového prostoru je 528 litrů což u kombíků nižší střední třídy patří mezi lepší průměr. Po sklopení zadních sedaček vznikne zcela rovná plocha. Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po jejich sklopení se objem zvětší na 1642 litrů. Naměřil jsem rozměry zavazadlového prostoru - šířka 103,5 cm, výška 46 cm (s dvojitou podlahou), délka v rovině podlahy 95 cm po sklopení 158 až 175 cm. Tvar kufru je poměrně pravidelný bez výrazných výstupků. Pod dvojitou podlahou kufru, kde jsou schránky na drobnosti (hloubka 8 cm) je dojezdová rezerva o rozměru 125-80 D16. Přístup do kufru velkým vstupním otvorem je dobrý - nákladová hrana je pouze 62 cm nad zemí přímo v úrovni podlahy kufru. Po otevření kufru je spodní hrana víka kufru -zámek cca 184 cm nad zemí, v plastu na spodní straně víka jsou 2 prohlubně určené pro uchopení při zavírání.

BEZPEČNOST  i30 má v základu kompletní sadu 6-ti airbagů, v paketu Style je navíc ještě 7-mý kolenní airbag řidiče. ESP je součástí základní výbavy všech modelů i30. V testované verzi Premium jsou natáčecí xenonové světlomety. Elektrická ruční brzda má funkci hill holder. Kotoučové brzdy jsou na všech kolech, vůz výborně brzdí. Při překročení rychlosti 16 km/h se vůz automaticky zamkne. V paketu Style je automatický parkovací systém, který umí zaparkovat podélně i příčně mezi vozy.

DESIGN i30 po faceliftu má jen drobné retuše, jiný mohutnější tvar přední masky a jinou vnitřní optiku zadních světel, jinak nedošlo k žádným úpravám. Přední světla jsou hodně protažena do boku. V rozích nárazníku jsou trojúhelníkové přední mlhovky lemované denními led světly. Zadní část s velkými s velkými dělenými světly vytaženými až do boku. V zadním nárazníku jsou 2 mlhovky. O verze Weekend jsou spodní lišty oken chromované. Z hlediska praktičnosti mi chybí ochranné lišty dveří a nárazníků.

CENA Model Weekend je za cenu 559.990 Kč 9/2015 v této výbavě najdeme : ESP, 6x airbag, palubní počítač, př. mlhovky, denní LED světla, centrál s dálkou s alarmem - sklopný klíček, 4x el. okna a zrcátka, vyhřívané přední sedačky, kožený vyhřívaný volant a hlavice řad. páky potažená kůží, tempomat s omezovačem rychlosti, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu, 6 repro + USB, bluetooth handsfree, alarm, automatická klima, zadní parkovací čidla, alu kola 205-55R16, monitorování tlaku v pneumatikách, střešní ližiny, chromované lišty bočních oken, dojezdová rezerva.

Příplatková výbava: paket Premium: přední a zadní parkovací čidla + automatický parkovací systém, vyhřívané a ventilované př. sedačky, el. ovl. sedadlo řidiče vč. bederní opěrky, kožené čalounění sedadel, parkovací kamera, samostmívací vnitřní zrcátko, automatické světlomety, 17 alu kola s pneu 225-45, bezklíčkové otvírání a startování tlačítkem, el. ovládání a sklápění zrcátek, dešťový senzor, kolenní airbag řidiče, el. parkovací brzda, xenonové adaptivní světlomety s ostřikovači, výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce, navigace, panoramatické střešní okno, systém hlídání jízdních pruhů, celkem za 105.000, metalíza za 13.900 Kč. Celková cena příplatkové výbavy je 118.900 Kč. Celková cena vozu je 678.890 Kč.

 

 

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - výborný podvozek

                  - úsporný a tichý motor

                  - plynulé a rychlé řazení dvouspojkové 7-mi stupňové převodovky

                  - denní LED světa, natáčecí xenony

                  - ovládání palubního počítače, tempomatu a radia na volantu

                  - použité materiály a provedení interiéru

                  - pohodlné přední vyhřívané a odvětrávané sedačky

                  - dlouhé úsporné převody 7-mi stupňového automatu

                  - bohatá základní výbava

                  - čidla parkování, zadní parkovací kamera, automatické parkování

                  - vnější i vnitřní design

                  - po sklopení sedaček vznikne rovná plocha

MÍNUSY: - mohutný A-sloupek omezuje výhled vpřed

                  - po vypnutí zapalování se ztratí nastavení navi (hlasitá) a náhodný výběr

                  - nízká užitečná hmotnost jen 435 kg

                  - pouze 1 paměť palubního počítače, nepropojené funkce

                  - opačný smysl řazení a nemožnost pádel řazení

                  - při couvání se neztlumí radio

                  - chybějící lišty dveří a nárazníků

                  - otáčkoměr cejchovaný po 500 otáčkách

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1582 cm3 řadový vznětový přeplňovaný 4 válec, plní Euro 5                                                                                      

Výkon 100 kW (136 k) /4.000 ot./min., točivý moment 300 Nm 1.750 - 2. 500 ot./min.
7-mi stupňová automatická převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V  4.485 - 1.780 - 1.500 mm, rozvor 2.650 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.505 kg , užitečná 435 kg, celková 1.940 kg                                 

Nádrž  na 53 l paliva. Zavazadlový prostor 528/ 1642 l.                                  

Pneu 225 - 45 R17 Hankook Ventus Prime2 - letní

Zrychlení z 0 -100 km/h za 10,9 s, max. rychlost 197 km/h
Spotřeba paliva 4,0 mimo - 5,1 město - 4,4 l/100km  kombinace
Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 648 km - 5,9 l/100km, zrychlení na tachometrových 100 za 9,7 s.

 

Resume: moderní kombi nižší střední třídy s výborným podvozkem je plnohodnotnou konkurencí evropským vozům typu Focus, Astra, Megane, P 308, Leon i naší Octavii II. Nová dvouspojková převodovka v kombinaci se silným úsporným dieselem 1,6 litru funguje velmi dobře.

 

Karel Kolečko 

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4 5

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu