Test Hyundae ix20 Cross s motorem 1,6
V září 2010 byl v Paříži představen Hyundai iX20, verze Cross se představila v červenci 2014, tedy téměř po 4 letech od premiéry základního modelu. Celková délka je 4,1 metru. Patří mezi mini MPV. Mezi hlavní konkurenty patří zejména Ford B-Max, Renault Captur, Opel Mocca, Peugeot 2008 a Citroen C3 Picasso.
MOTOR Benzínový 4-válec o objemu 1591 cm3 se 4-ventily na válec. Motor dosahuje výkonu 91,5 kW až v 6.300 otáčkách a točivý moment 156 Nm až ve 4.200 otáčkách. V nižších otáčkách motor moc nespolupracuje, k dosažení vyšší dynamiky je potřeba motor více vytáčet - minimálně nad 3.000 otáček, ve vyšších otáčkách do interiéru proniká hluk od motoru (od 3.500 otáček).
Ve městě se spotřeba pohybuje kolem 8-9 l/100km. Při běžné jízdě mimo město se dá jezdit s kombinovanou spotřebou mezi 6-7-mi litry. Dostat se k 5 litrům je nadlidský úkol. Za celý test 555 km jsem dosáhl při běžné jízdě spotřeby 7,2 l/100km, pohyboval jsem se cca 0,8 litru nad údaji výrobce (6,4). Papírová maximálka je 184 km/h a zrychlení z 0-100 km/h za 10,9 s, já jsem dosáhl zrychlení na tachometrových 100 o půl vteřiny dříve za 10,4 s.
PODVOZEK Jízdní vlastnosti mě příjemně překvapily vzhledem k velikosti a třídě vozu. Podvozek poměrně dobře filtruje nerovnosti vozovky, má komfortní podvozek, v zatáčkách ix20 dobře sedí, ale naklání se. Vůz jezdil na originálních 5-ti dvoupaprskových alu kolech s pneu 205-55 R16 Nokian WR A3 (zimní). Vůz má 4 kotoučové brzdy, nejsou nijak výrazné.
ŘÍZENÍ Je lehké díky elektrickému posilovači, klade optimální odpor a je poměrně přesné. Vůz se dobře řídí.
ŘAZENÍ Manuální 6-ti stupňové převodovky má optimální dráhy je přesné. Motor točí na 6-tku při 90 km/h - 2.400, při 100 cca 2.650, při 120 3.200 a při dálničním limitu 130 ukazují přístroje 3.500 otáček, ve 150 už to je 4.050 otáček. Kůží potažená hlavice řadící páky se dobře drží.
INTERIÉR Palubní deska má tradiční tvar s kapličkou před řidičem, je slušně zpracovaná, působí dobře i na pohled, ale měkčené plasty zde nehledejte. V kapličce před řidičem je vlevo otáčkoměr s cejchováním po 500, vpravo rychloměr. Přístroje mají bílé podsvícení. Mezi hlavními přístroji se na displeji graficky zobrazuje vlevo teplota chladící kapaliny, vpravo je digitální palivoměr, pod nimi je palubní počítač - modře podsvícený - zobrazuje dobu jízdy, průměrnou a okamžitou spotřebu a dojezd. Má pouze jednu paměť, hodnoty nejsou propojené a ovládají se tlačítkem na volantu. Uprostřed palubní desky nahoře na kapličce je modře podsvícený displej, který zobrazuje čas a vnější teplotu. Pod ním je originál vestavné radio s CD/ MP3 přehrávače, má jednoduché ovládání. Vlevo na volantu je ovládání audiosystému, vpravo jednoduché ovládání tempomatu. 3-ramenný volant s koženým potahem je seřiditelný ve dvou osách. USB slot pro audio, je na středovém tunelu pod ovladači klimatizace. Manuální klimatizace je dole na středovém tunelu, 2 kruhové ovladače a ovládací tlačítka jsou kolem.
Zavazadlový prostor má objem 440 až 570 litrů dle polohy zadních sedadel, po sklopení neděleného opěradla se zvětší na 1468 litrů. Naměřil jsem tyto rozměry - šířku 107 cm, výška pod odnímatelným krytem je 57 cm nebo 41cm při zvýšené podlaze, délka v rovině podlahy je 70-83 cm, po sklopení sedaček se prodlouží až na 151 cm. Tvar kufru je pravidelný a nezasahují do něj nijak žádné výstupky a podběhy. Přístup do kufru je přes vysokou nákladovou hranu cca 68 cm nad zemí a 16 cm nad podlahou kufru nebo v rovině v případě zvýšené podlahy. Po otevření kufru se nachází spodní hrana víka kufru -zámek 186 cm nad zemí. V plastu na vnitřní straně jsou dvě prohlubně určená pro uchopení při zavírání. Pod podlahou kufru se nachází dojezdová rezerva (125-80D15) se základním nářadím.
BEZPEČNOST Sériově má 6 airbagů (včetně okenních pro přední a zadní sedadla) a stabilizační systém ESP s protiskluzovým TCS. 4 kotoučové brzdy fungují průměrně. Vpředu jsou aktivní opěrky hlav.
DESIGN Jedná se o outdorovou verzi běžného ix20. Má černé plastové lemy podběhu i prahů kol. Pod předním a zadním nárazníkem je imitace stříbrného ochranného plechu. Na pohled vypadá velmi dobře, proti běžnému modelu. Přední světla jsou více protaženy a mají zajímavé vnitřní členění. Velké trojúhelníkové mlhovky jsou do oblouku, obsahují denní světla a posvěcování do zatáčky. Zadní koncová světla jsou dělená, mají vertikální orientaci a výrazně zasahují do boku. Boční linie oken stoupá k malému zadnímu okénku, hned za A sloupkem je trojúhelníkové okno. Přesto, že se jedná o outdorovou verzi, tak vozu chybí jakékoliv ochranné lišty dveří i nárazníků.
CENA Testovaný vůz iX20 Cross je nabízen za katalogovou cenu 384.990 Kč (3/2015). V základní výbavě vozu najdeme: ESP s protiskluzovým TCS, asistent pro rozjezd do kopce HAC, 6x airbag, centrální zamykání, 4x el. okna a zrcátka, vestavné autorádio s CD a MP3, 6x repro, USB konektor, manuální klimatizace, palubní počítač, dělené sklopné zadní posuvné sedačky s nastavitelným sklonem opěradla, přední mlhovky, dálkového ovládání centrálu, alarm, kožený volant a hlavice řad. páky, el. ovládané a vyhřívané zpětné zrcátka, 16 alu kola s pneu 205-55, denní světla, tempomat, ovládání audia na volantu, el. sklopná zrcátka
Příplatková výbava: Metalíza 13.900 Kč, jinou příplatkovou výbavu ix20 Cross nenabízí. Celková cena je 398.890 Kč.
CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:
PLUSY : - dobré jízdní vlastnosti, komfortní podvozek
- přesné řazení 6-ti stupňové převodovky
- bohatá bezpečnostní výbava 6x airbag, aktivní opěrky a ESP v základu
- zadní posuvné sedačky s nastavitelným sklonem opěradla
- atraktivní vnější design
- tempomat a ovládání audia - na volantu
- denní LED světla, dobře fungující čidla stěračů
- parkovací kamera, zobrazení v zrcátku
- USB konektor
MÍNUSY:- výhled šikmo vpřed přes A-sloupek
- nízký výkon do stř. otáček, motor zabírá až ve vyšších otáčkách
- vyšší spotřeba
- v nabídce chybí zadní čidla parkování
- nízko umístěná loketní opěrka řidiče - není nastavitelná
- palubní počítač s pouze 1pamětí, hodnoty nejsou propojené
- zadní prostřední pás vadí vlevo vzadu sedícímu - přímo u hlavy
- tiché audio, na maximum není příliš hlasité
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor 1591 cm3 řadový zážehový 4 válec, plní Euro 5
Výkon 91,5 kW (124 k) /6.300 ot./min. , točivý moment 156 Nm 4.200 ot./min.
6-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V 4.100 - 1.765 - 1.600 mm, rozvor 2.615 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 960 kg, užitečná 520 kg, celková 1.480 kg
Nádrž na 45 l paliva. Zavazadlový prostor 295 /1060 l
Pneu 205 - 5 R17 Nokian WR A3 (zimní)
Zrychlení 0 -100 km/h za 10,9 s, max. rychlost 184 km/h
Spotřeba paliva 5,7 mimo - 7,4 město - 6,4 l/100 km kombinace
Změřeno během testu: celková spotřeba během 555 km 7,2 l/100 km, zrychlení na tachometrových 100 za 10,4 s..
Resume: Jedná se o vůz s bohatou (zejména bezpečnostní výbavou) a slušným podvozkem a velkým vnitřním prostorem. Pro verzi Cross se dodává pouze jediný motor benzínová 1,6. Motor je potřeba víc vytáčet, takže budete jezdit mezi 6-7-mi litry.
Karel Kolečko