Vyhledávání

Test Hyundai Byon s motorem 1,0 Turbo s šestistupňovým manuálem

Test Hyundai Byon s motorem 1,0 Turbo s šestistupňovým manuálem

Hyundai Byon byl představena na jaře 2021. Jedná se o malý Crossover. Tato modelová řada se vyrábí v Tureckém Izmitu společně s i20. Mezi hlavní konkurenty patří zejména domácí Škoda Kamiq, VW Taigo, Seat Arona, Toyota Yaris Cross, Ford Puma, Renault Captur, Opel Mokka, Peugeot 2008 a Citroen C3 Aircross.

MOTOR Benzínový přeplňovaný 12-ti ventilový tříválec o objemu 998 cm3 ve slabší variantě. Motor dosahuje výkonu 73,5 kW ve 4500- 6.000 otáčkách a má točivý moment 171,6 Nm, který je k dispozici již od 1.500 do 4.000 otáček. Turbo zabírá zhruba cca od 1.800 otáček. Nejlépe se motor cítí mezi 2.000 - 4.000 otáček, kde nabízí slušnou dynamiku. Jsou zde tři jízdní módy normal, komfort a sport. V režimu sport, reaguje rychleji na přidání plynu a nabízí svižné svezení. Ještě se dodává silnější varianta tohoto motoru a nepřeplňovaný čtyřválec 1,2 litru. Motor je tichý, je dobře odhlučněný až do 3.000 otáček a při akceleraci, pak už je výrazněji slyšet, má typický zvuk tříválce.

Při úsporné jízdě si litrové turbo vezme kolem 5-5,5 litrů naturalu. Při běžné jízdě mimo město budete jezdit se spotřebou na hranici 6-ti litrů. Při pojíždění po městě je to kolem 7-8-mi litrů. Celková spotřeba po 585 km ustálila na hodnotě 5,7 dle palubního počítače, což odpovídá údajům výrobce (5,4-5,7). Údaje výrobce, maximálka 183 km/h a zrychlení z 0-100 km/h za 10,7 s, já jsem dosáhl zrychlení na tachometrových 100 za rovných 10 s na plně vytočenou dvojku (6.500 otáček).

PODVOZEK Jízdní vlastnosti Byonu jsou velmi slušné, podvozek je dobře naladěn, v zatáčkách velmi dobře sedí a je komfortní a dobře tlumí nerovnosti na vozovce. Testovaný vůz jezdil na letních pneu o optimálním rozměru 195-55 R16 Michelin Primacy 4 na zajímavých originálních 10-ti paprskových černo-stříbrných hliníkových kolech. Podvozková plošina je převzata z modelu i20 (zachován je rozvor i šířka vozu, Byon je delší). I vzadu jsou kotoučové brzdy s výbornou účinností a nemají problém vůz zastavit. Byon se nabízí s 15-17“ koly, právě ty 16“ budou optimální, ještě lepší komfort nabídnou 15-tky. Za mě je určitě plusem klasická ruční brzda.

ŘÍZENÍ Je lehké díky elektrickému posilovači, ale dává celkem dobrou odezvu na to co se děje na silnici. Kožený volant se silným věncem se dobře drží, má vyhřívání, ale tlačítko je skryté vlevo za volantem.

ŘAZENÍ šestistupňové manuální převodovky je přesné s optimálními drahami. Převodovka má trochu kratší převody, motor se při dálničních rychlostech zbytečně vytáčí (kolem 3.000). Motor točí na šestku při 90-ti 2.050 ve 100 - 2.300, při 120 - 2.750 a při dálničním limitu 130 je to přesně 3.000 otáček, ve 150 km/h motor točí 3.500 otáček. Řadící páka má klasický tvar s koženou hlavicí.

INTERIÉR Palubní deska má klasickou kapličku před řidičem, je dobře zpracovaná působí dobře i na pohled, ale měkčené plasty zde nenajdete, i když na první pohled to není poznat. V kapličce se, ale skrývá barevný displej 10,25“ na kterém se zobrazují, klasické kruhové přístroje, bílé budíky. Před řidičem je vpravo otáčkoměr v jeho dolní části je teploměr chladící kapaliny, vlevo rychloměr v jeho dolní části je digitální palivoměr. Na spodním okraji displeje je vlevo pod tachometrem dojezd, směrem ke středu teploměr vnější teploty, dále graficky ukazatel okamžité spotřeby, dále pak průměrná spotřeba od natankování a zcela vpravo pod otáčkoměrem celkové kilometry. Mezi hlavními přístroji je displej palubního počítače a dalších měnitelných hodnot - okamžité rychlosti, údaje navigace, aktivního tempomatu, rychlostních značek. Palubní počítač zobrazuje pouze dobu jízdy, průměrnou spotřebu a ujetou vzdálenost. Má dvě paměti, denní a celkovou a ovládá se tlačítky vpravo na volantu. Přístroje, tlačítka a ovladače mají bílé až světle modré podsvícení. Blikače mají funkci 3 bliknutí, pro přejíždění z pruhů na dálnici. Originál radio s MP3 s USB/AUX připojením a digitálním radiem DAB se čtyřmi reproduktory, ovládání má vlevo na volantu a přes 8“ barevný dotykový displej (navigace není ani za příplatek-pouze nejvyšší model jí má v základu). Na tomto displeji se zobrazuje obraz zadní parkovací kamery (při dešti se však snadno znečistí).

Na středovém tunelu pod klimatizací jsou dva USB sloty, jeden pro připojení k audio zařízení a druhý na nabíjení telefonu (další je vzadu uprostřed). Čtyřramenný volant s koženým potahem je seřiditelný ve dvou osách, má vyhřívání a jsou na něm tlačítka ovládání palubního počítače, tempomatu a audia. Ve spodní části středové konzole je ovládání manuální klimatizace, vše se nastavuje velmi jednoduše a přehledně kruhovými ovladači a tlačítky. Vůz má elektrické ovládání všech 4 oken, hlavní ovladač a ovládání el. zrcátek je na madle dveří řidiče, společně s ovládáním elektrických zrcátek. Přední pásy jsou výškově nastavitelné.

Přední sedačky mají látkový šedý potah (v několika odstínech) jsou pohodlné (ani po delší době mě neboleli záda), mají dobré boční vedení a jsou tuhé, sedačka řidiče je výškově nastavitelná. Obě jsou vyhřívané, třístupňově. Vzadu je velmi slušný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 75 cm (sedák 46 + 29 cm prostor pro kolena) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou, nad hlavou je 96 cm to je dost prostoru ke stropu.

Zavazadlový prostor má objem 411 litrů, po sklopení děleného opěradla se zvětší na 1205 litrů. Naměřil jsem tyto rozměry - šířku 93,5 -107 cm, výška pod odnímatelným krytem je 54 cm, délka v rovině podlahy je 78 cm, po sklopení sedaček se ložná plocha prodlouží na 132 cm k sedačkám až 159 cm, na podlaze je schod vysoký cca 10 cm. Tvar kufru je pravidelný a nezasahují do něj nijak žádné výstupky a podběhy, jen v místě opěradel je zúžený skoro o 14 cm. Přístup do kufru je přes vysokou nákladovou hranu cca 73 cm nad zemí a 20 cm nad podlahou kufru. Po otevření kufru se nachází spodní hrana víka kufru - zámek zhruba 183 cm nad zemí. V plastu na vnitřní straně jsou dvě prohlubně určená pro uchopení při zavírání. Pod podlahou kufru dojezdová rezerva, což je v dnešní době příjemné překvapení (u mild hybrid verze to, ale není možné).

BEZPEČNOSTní výbava je na vysoké úrovni už od základního modelu, sériově má šest airbagů (včetně okenních pro přední a zadní sedadla) a stabilizační systém VSM (ESP). Nad 16 km/h se vůz automaticky zamkne, nad 20 km/h se aktivuje akustická signalizace pásů. Brzdy fungují velmi dobře, na všech kolech jsou kotoučové brzdy, při panickém brzdění se rozblikají varovné blikače. Autonomní nouzové brzdění FCA včetně varování před čelním nárazem FCW. Asistent pro vedení vozu v jízdních pruzích LKA, systém sledování únavy řidiče DAW.

DESIGN Přední světla trojúhelníkového tvaru jsou výrazně protažena do boků, nad nimi jsou denní LED světla, které využívají blikače. Dominantou předního nárazníku je mohutná černá maska chladiče. Zadní světla jsou horizontálně orientované a zalomené do tvaru šípu, uprostřed jsou spojené přes celou šířku vozu červeným LED pásem. RZ je na zadním nárazníku. Pod chromovaným logem je parkovací kamera, která se při špatném počasí znečistí. Boční linie oken mírně stoupá, na boku jsou prolisy, na C sloupku je malé okénko. Celkově je design odlišný od běžného mainstreamu. Jako SUV jak je v reklamách uváděno, moc nepůsobí, je pouze o 3 cm vyšší než i20.

CENA Testovaný vůz 1,0 T-GDi se nabízí ve třech výbavách, já měl druhou nejvyšší Smart, prodává se za katalogovou cenu 489.990 Kč (4/2022) aktuálně se nabízí za akční cenu 449.990 Kč (cena zvýšena o 10 tis. Kč platila od listopadu 2021). V základní výbavě vozu najdeme: ESP (VSM), přední  a zadní LED světla (př. s automatickým přepínáním), tempomat, 6x airbag, centrální zamykání s dálkovým ovládání a alarmem, 4x. el. okna a zrcátka (vyhřívaná a sklopná), vestavné autorádio s MP3, 4x repro, 8“ displej, 3x USB konektor, DAB, MP3, funkcí Android Auto, elektrický posilovač řízení, manuální klimatizace, přístrojová deska typu Supervision s displejem 10,25", palubní počítač, výškově nastavitelná sedačka řidiče, dělené sklopné zadní sedačky, kožený volant a hlavice řadící páky, tónovaná skla, dešťový senzor a automatická světla, zadní parkovací kamera a parkovací senzory, 16“ alu kola.

Příplatková výbava: paket Climate : vyhřívání volantu a předních sedadel, zadní zatmavená skla 15.000, metalíza 13.900 Kč. Cena příplatkové výbavy 28.900 Kč. Celková cena je 478.890 Kč.

 

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:


PLUSY :    - dobré jízdní vlastnosti
                - přesné řazení

                - pružný motor, s rozumnou spotřebou

                - bezpečnostní výbava 6x airbag, ESP a FCA v základu
                - dobře svítící LED světla zejména dálková + automatické přepínání

                - ovládání audia a tempomatu na volantu

                - digitální palubní deska

                - dobré brzdy - 4 kotoučové brzdy

                - prostor na sezení vzadu

                - 3x USB

                - vyhřívané sedačky + volant

                - modré LED podsvícení interiéru

                - pohodlné přední sedačky

                - klasická ruční brzda

                - rezervní kolo (dojezdové)

MÍNUSY:  - zvuk tříválcového motoru

                - vysoká nákladová hrana kufru

                - velký displej bez navigace

                - vysoké otáčky v dálničních rychlostech

                                                
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor 998 cm3 řadový přeplňovaný zážehový 3 válec

Výkon 73,5 kW (100 k) /4.500-6.000 ot./min., točivý moment 171,6 Nm 1.500-4.000 ot./min.
6 stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V 4.180 - 1.775 - 1.490 mm, rozvor 2.580 mm

Vlastní - pohotovostní hmotnost 1155 kg, užitečná 475 kg, celková 1.630 kg

Nádrž na 40 l paliva. Zavazadlový prostor 411/1205 l

Pneu 195-55 R16 Michelin Primacy 4 (letní)
Zrychlení 0 -100 km/h za 10,7 s, max. rychlost 183 km/h
Spotřeba paliva 5,4-5,7 l/100 km kombinovaná rychlost (dle WLTP)

Změřeno během testu: celková spotřeba během 586 km 5,7 l/100 km, zrychlení na tachometrových 100 za 10 s.

Resume: Jedná se o dobře vybavený menší crossover s velmi slušným podvozkem a prostorným interiérem. Litrový tříválec se šestistupňovým manuálem spolupracuje velmi dobře. Hyundai Byon se pohybuje v nabité třídě spolu se Škodou Kamiq, VW Taigo, Seat Arona, Toyota Yaris Cross, Ford Puma, Renault Captur, Opel Mokka, Peugeot 2008 a Citroen C3 Aircross.

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu